Terug
Gepubliceerd op 21/10/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 31/05/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Wonen

      • Intergemeentelijke Woondienst regio Roeselare - Kennisname jaarverslag 2020

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.

        Het besluit van de Vlaamse regering houdende subsidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.

        De oprichting van de intergemeentelijke projectvereniging ‘Woondienst Regio Roeselare” na ondertekening van de statuten van 15 december 2015 door de gemeenten : Roeselare, Lichtervelde, Hooglede, Staden en Moorslede.

        De bepalingen in de statuten van de projectvereniging die luiden : 'Artikel 8§ 2. De raad van bestuur stelt de rekening van het afgelopen jaar vast uiterlijk binnen de 3 maanden  na het verstreken werkjaar. De raad van bestuur legt de jaarrekening samen met het verslag van de accountant en het activiteitenverslag uiterlijk binnen de daaropvolgende maand ter kennisgeving voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De gemeenten maken binnen de twee maanden na ontvangst van deze documenten de resultaten van hun beraadslaging over aan de raad van bestuur van de vereniging. Overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake zal de raad van bestuur binnen de maand volgende op het verstrijken van de beraadslagingstermijn voor de gemeenteraden, de jaarrekening openbaar maken door neerlegging bij de Nationale Bank van België.'

        Decreet Lokaal Bestuur.

        Motivering

        De beschikbaar gestelde documenten.

        Besluit

        Art.1. Kennis te nemen van het jaarverslag 2020 bestaande uit het activiteitenverslag 2020, de rekening 2020 en het verslag van de accountant van de projectvereniging Woondienst Regio Roeselare.

        Art.2. Afschrift van dit besluit wordt aan de Raad van Bestuur van de projectvereniging overgemaakt.

    • Algemeen beleid

      • Tijdelijke politieverordening - Digitaal vergaderen gemeenteraad van 31 mei 2021 - Bekrachtiging

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Artikel 133, 133bis, 134 §1 en Artikel 135, §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet.

        Artikelen 18 en 20 van het decreet lokaal bestuur.

        Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19.

        Ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Motivering

        Het coronavirus COVID-19 brengt een urgent en ernstig risico voor de volksgezondheid met zich mee. Het virus lijkt zich via de lucht over te dragen van mens tot mens, via alle mogelijke emissies via de mond en de neus. Om die reden vormen de bijeenkomsten van personen, in besloten of overdekte plaatsen, een bedreiging voor de volksgezondheid.

        Het aantal deelnemers, de intensiteit van het contact, de duur van het contact, de beslotenheid van de ruimte en de leeftijdsmix van de bevolking zijn relevante factoren om al dan niet te beslissen over maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van infectieziekten en meer bepaald van het COVID-19 virus. De federale overheid legt diverse maatregelen op in het kader van 'social distancing' als middel om het contact tussen besmette personen en niet-besmette personen te verminderen.

        De meest recente cijfers en indicatoren van het Agentschap Zorg en Gezondheid tonen aan dat het aantal besmettingen met het COVID-19 virus zeer snel toeneemt en dat onze gemeente behoort tot de categorie van zwaar getroffen gemeenten, met 3 'alerts'.

        De burgemeester ziet zich dan ook genoodzaakt om bijkomende maatregelen te nemen in het kader van de openbare veiligheid en gezondheid teneinde de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan en in de mate van het mogelijke in te perken.

        Hoewel de bijeenkomsten van de organen van het gemeentebestuur of het OCMW niet verboden zijn door federale of Vlaamse maatregelen, vindt de burgemeester het noodzakelijk om, teneinde de verspreiding van het virus te vertragen en te beperken, de fysieke samenkomst van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn op 14 december 2020 te verbieden.

        Het lokaal bestuur van Lichtervelde beschikt over technologische mogelijkheden om een digitale of online vergadering van de bestuursorganen te organiseren. Deze mogelijkheden, die uitzonderlijk en specifiek zijn voor tijdens de federale fase, genieten op dit moment de voorrang om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Het is dan ook aangewezen om de gemeenteraad online te organiseren, dus zonder dat een fysieke verplaatsing van de raadsleden nodig is. De vergadering van de raden zal dus gehouden worden via een conferencingsysteem en met behulp van het elektronisch systeem voor vergaderbeheer.

        De algemene principes uit het decreet over het lokaal bestuur (termijn van oproeping, inzage in dossiers, tegensprekelijk debat, openbaarheid…) blijven van toepassing.

        Er zal aan de raadsleden vooraf een handleiding ter beschikking gesteld worden waarin het verloop van deze online zitting zal toegelicht worden.

        Er wordt een audiovisuele opname gemaakt tijdens de zitting en de vergadering wordt audiovisueel en live gestreamd via het internet (facebookpagina Gemeentebestuur). De openbaarheid van de vergadering wordt daarmee gegarandeerd.

        Deze manier van vergaderen en stemmen garandeert de best mogelijke uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Het besluit van de Burgemeester dd. 19 mei 2021 waarbij beslist werd de zitting van de gemeenteraad van 31 mei 2021 digitaal te laten doorgaan, wordt bekrachtigd.

    • Mobiliteit

      • Goedkeuren aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - aanpassing gedeeltelijk inrijverbod Hazelstraat

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        De gemeentewet, inzonderheid op artikel 135, §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989 en bij de wet van 13 mei 1999, en op artikel 130 bis, ingevoegd bij de wet van 12 december 2006.

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 2, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.

        Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988 en 19 december 1991.

        Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.

        Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de  verkeerstekens.

        De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.

        Het dienstorder MOW/MIN/2010/01 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken.

        De onderrichtingen van 24 april 2019 inzake de bekendmaking van de aanvullende reglementen.

        Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Het Besluit van de Gemeenteraad van 28 januari 2008.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De toegang voor bestuurders van motorvoertuigen met meer dan twee wielen en van motorfietsen met zijspan tot de Hazelstraat, uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen, wordt verboden vanaf het kruispunt met de Ringlaan richting Roeselarebaan. Dit wordt gesignaleerd door het aanbrengen van het verkeersbord C5, met onderbord “uitgezonderd plaatselijk verkeer en landbouwvoertuigen”.

        Art.2. Dit reglement heft alle vroegere strijdige bepalingen op.

    • Intergemeentelijke Samenwerking

      • IMEWO - Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van 16 juni 2021 - Vaststellen mandaat vertegenwoordiger en goedkeuren agenda

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Motivering

        De ter beschikking gestelde documenten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens Jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 16 juni 2021:

        Agenda:

        1. Kennisneming verslagen van lmewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het
        boekjaar 2020.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van lmewo afgesloten op 3L december 2020 (balans,
        resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités
        en de commissaris van lmewo met betrekking tot het boekjaar 2020.
        5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Statutaire mededelingen:
        7.1 Actualisering van het register van de deelnemers
        7.2 Kennisneming definitieve ruilverhouding toetreding Deinze
        7.3 Definitieve creatie aandelen Apt n.a.v. kapitaalverhoging Publi-T.

        Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo op 16 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art.3. In geval van schriftelijke of digitale algemene vergadering - Zijn akkoord te verlenen over elk van de voorliggende agendapunten. Dit geeft het standpunt van de gemeente weer, en dient in geval van een schriftelijke algemene vergadering als een bindend akkoord te worden beschouwd en dat opgenomen zal worden in een overzichtslijst ‘houdende ontvangen inhoudelijke goedkeuringen van de deelnemers’ die gevoegd zal worden bij de notulen van bovenvermelde algemene vergadering en waarbij de individuele gemeenteraadsbeslissingen via het digitaal loket zullen overgemaakt worden aan de toezichthoudende overheid.

        Art.4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

      • TMVW ov - Algemene Vergadering 18 juni 2021 - Vaststellen mandaat van vertegenwoordiger en goedkeuren agenda

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het Decreet Lokaal Bestuur

        De akte oprichting en statuten van TMVW ov, zoals ondertekend op 22 december 2017.

        Motivering

        De beschikbaar gestelde documenten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering TMVW ov van 18 juni 2021 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :

        1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
        2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten
        3. Verslag van de raad van bestuur over boekjaar 2020
        4. Verslagen van de commissaris
        5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december 2020
        b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over boekjaar 2020 afgesloten per 31 december
        2020
        6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
        7. Huishoudelijk reglement
        8. Statutaire benoemingen
        Varia en mededelingen

        Art.2. De raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s)/plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van TMVW ov vastgesteld op 18 juni 2021, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde buitengewone algemene vergadering.

        Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :

        • hetzij per post t.a.v. FARYS | TMVW, Stropstraat 1 te 9000 Gent,
        • hetzij per elektronische post, 20201211BAVTMVW@farys.be,

        gestuurd worden.

      • Fluvius West - Algemene Vergadering op 21 juni 2021 - Vaststellen mandaat van vertegenwoordiger - Goedkeuren agendapunten

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Decreet Lokaal Bestuur.

        Conform artikel 432 moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering worden herhaald.

        De statuten van Fluvius West.

        Bij besluit van de Gemeenteraad van 28 januari 2019 werd raadslid Guido Vanwalleghem aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Veroniek Vanrobays als plaatsvervanger.

        Motivering

        De beschikbaar gestelde documenten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 21 juni 2021.

        1. Kennisneming verslagen van Fluvius West van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2020.
        2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2020 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
        3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgend WVV.
        4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de regionale bestuurscomités en de commissaris van Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2020.
        5. a.  Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor  (neven)activiteiten.
            b.  Aanvaarding intrekking beheersoverdracht Kortemark voor de nevenactiviteit      openbare verlichting (verlichtingstoestellen, lichtbronnen en steunen) en diensten als onderdeel van ’licht als dienstverlening’. 
        6. Statutaire benoemingen.
        7. Statutaire mededelingen.

        Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 21 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

         

      • Cipal dv - Algemene Vergadering 24 juni 2021 - Vaststellen mandaat van vertegenwoordiger en goedkeuren agendapunten

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg "LDB") en in het bijzonder art. 40, 445 en 605 van het DLB

        De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg 'Cipal') van 14 april 2014.

        Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in house-exceptie bepaalt.

        Motivering

        De beschikbaar gestelde documenten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 24 juni 2021, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 7 mei 2021, goedgekeurd.

        Agenda:

        1. Toetreding en aanvaarding van nieuwe deelnemer(s)
        2. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020
        3. Goedkeuring van de enkelvoudige jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020
        4. Jaarverslag van de raad van bestuur en verslag van de commissaris over de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020
        5. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening van Cipal over het boekjaar 2020, afgesloten op 31 december 2020
        6. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders en aan de commissaris voor de uitoefening van hun mandaat tijdens het boekjaar 2020
        7. Vaststelling van wijziging van vaste vertegenwoordiger commissaris
        8. Goedkeuring van het verslag, staande de vergadering

        Art.2. Bovengenoemde vertegenwoordiger of bij belet bovengenoemde plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 24 juni 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de  algemene vergadering van CIPAL van 24 juni 2021 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.

        Art.3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan CIPAL.

  • Vraagstelling

    • Vraagstelling en mededelingen in toepassing van artikel 11 van het huishoudelijk reglement

      Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
      Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
      Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
      Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
      Besluit

      1. Toelichting stand van zaken Corona door Burgemeester. De cijfers evolueren goed in dalende lijn. We zitten al enkele dagen zonder besmettingen. De laatste risico-patiënten worden vandaag en morgen gevaccineerd. Vanaf 2 juni dus de brede bevolking. Deze week zullen 11.000 prikken worden geplaatst. 7.000 voor eerste prik, rest tweede prik. Per week zal ongeveer 10 jaar kunnen gevacineerd worden, als de leveringen verder op peil blijven.

      Voor Lichtervelde voor de categorieën 70 tot hoger, is er een percentage van 100% (en meer) en ook al heel wat 2 vaccinaties.

      In de maand juni zullen er wekelijks 250 vrijwilligers opgeroepen worden. In een tevredenheidsenquête bleek dat we hoog scoren wat het onthaal en begeleiding betreft.

      De minder mobiele centrale tot 31 mei: 102 aanvragen, voor 187 ritten. 13 rolstoelpatiënten en 29 mensen die reeds lid waren, dus veel nieuwe gebruikers.

      Toch nog warme oproep om de voorziene maatregelen inzake afstand toch nog zeker te volgen, ook na 9 juni. Dus volhouden tot aan 80% vaccinatie eind deze zomer.

      2. Raadslid Deklerck vraagt naar de versoepelingen voor activiteiten voor groepen. Is er al meer duidelijkheid voor de vakantiewerking.

      De Schepen van jeugd antwoordt dat we terug in De Valke werking kunnen voorzien. Normaal gezien twee bubbels van 50 of één van 100. Dit wordt nog nagezien. Uitstappen zullen we beperken, niet naar pretparken.

      3. Raadslid Depoortere vraagt naar de stand van zaken van 'straatvinken' op 20 mei, waarbij verkeerd werd geteld. Oproep kwam via de verkeersscommissie. Dit was een onderzoek naar de gezondheid. Zijn er al resultaten en wat gebeurt met gegevens. Was er ook een algemene oproep naar de bevolking.

      De Schepen van mobiliteit antwoordt dat we het juiste cijfer nog niet kregen, wie effectief deel nam. We verwerken de gegevens die we van Vlaanderen krijgen. Momenteel zijn ze er nog niet. Zal zeker via de verkeerscommissie gedeeld worden, waarbij we de nodige conclusies kunnen bespreken. Via facebook werd dit wel meegegeven, maar er kan zeker meer gecommuniceerd worden om extra deelnemers te hebben.

      4. Raadslid Vandenbussche vraagt hoe de zomer er in Lichtervelde zal uitzien met de corona-maatregelen. Wat gaat door, en welke formules zijn mogelijk.

      De Burgemeester antwoordt dat we nog wat afwachten wat het MB zegt over 1 juli. De cirm voor de schouw wordt opgemaakt. Lichtervelde Schouwt zal kunnen doorgaan. Woensdag beslissen we over Lichterveldse Feeste. Ook inzake kermissen moet nog overleg gebeuren. Op 28 juni zal dit definitief zijn en dan toegelicht worden.

      De Schepen voor sport antwoordt dat we geen grote schermen voorzien in OC De Schouw voor het EK. Er mogen maar 120 mensen zittend aanwezig zijn, wat het niet mogelijk maakt om rendabel te zijn. De mogelijkheden voor eigen organisatie in horeca en sportverenigingen moeten wel voorgelegd worden.

      5. De Schepen van sport deelt nog mee dat voor de stappenclash nog steeds stappen kunnen geregistreerd worden. Er komt op 26 juni een onthulling van de naam van het sportcentrum. Lichtervelde Loopt zal zeker doorgaan op 19 september 2021.

      Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 28 juni 2021, om 20u00.

Namens Gemeenteraad,

Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur

Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter