Klachtenreglement goedgekeurd in de Gemeenteraad van 23 november 2020.
De Gemeenteraad neemt kennis van dit rapport.
Volgens het Eredienstendecreet dat in werking treedt vanaf 1 januari 2025 moet elk kerkenbeleidsplan de eerste zes maand van elke nieuwe legislatuur worden vernieuwd of herbevestigd.
Art.1. De gemeenteraad keurt het kerkenbeleidsplan van het kerkbestuur van de parochie Sint Jacobus de Meerdere voor de Sint Jacobuskerk te Lichtervelde, goed.
Art.2. Afschrift wordt bezorgd aan het bisdom en het kerkbestuur en de Vlaamse overheid.
De wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder artikel 40, derde en zesde lid en artikel 71, eerste lid.
Het koninklijk besluit van 16 november 2001 houdende de nadere regels inzake de berekening en de verdeling van de gemeentelijke dotaties in de schoot van een meergemeente politiezone.
De investeringen hebben betrekking op eisen aan het gebouw die enkel voor de politiediensten relevant zijn.
Het voorstel heeft geen invloed op de gemeentelijke bijdragen.
Art.1. De gemeente Lichtervelde gaat akkoord met het voorstel zoals besproken in het politiecollege van 7 februari 2025.
Art.2. Afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan de politiezone.
Wet van 7 februari 1831, gecoördineerde grondwet van België
Wetboek van inkomstenbelastingen 1992, gecoördineerd bij koninklijk besluit van 10 april 1992 en bekrachtigd bij wet van 12 juni 1992, meer bepaald artikelen 464 tot en met 470/2.
Koninklijk besluit van 27 augustus 1993, tot uitvoering van Wetboek van de inkomstenbelastingen 1992.
Wet van 19 april 2014, met wijziging wetboek van inkomstenbelastingen 1992, wijziging van artikel 464 en invoeging van artikel 464/1.
Decreet van 30 mei 2008, gewijzigd op 28 mei 2010 en 17 februari 2012, betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen.
Decreet van 22 december 2017, decreet lokaal bestuur.
Omzendbrief van 15 februari 2019, koninklijk besluit ABB 2019/2 met onderrichtingen over de gemeentefiscaliteit.
Het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019 met als onderwerp "Gemeentebelastingen: Retributie op de verwijdering van huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark"
Het Diftar tariefsysteem voor het recyclagepark wordt ingevoerd
Art.1. Het reglement zoals goedgekeurd in zitting van de gemeenteraad van 16 december 2019 met als onderwerp "Gemeentebelastingen: Retributie op de verwijdering huishoudelijke afvalstoffen en en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen op het recyclagepark - Goedkeuring " wordt opgeheven met ingang van 12 mei 2025.
Art.2. Het retributiereglement op het gebruik van het recyclagepark, en het verkopen van materiaal "2025" wordt als volgt vastgesteld :
Artikel 1
Er wordt een onderscheid gemaakt tussen afvalstoffen die steeds gratis zijn, betalende afvalstoffen met vrijstelling en betalende afvalstoffen zonder vrijstelling
Artikel 1.1 Volgende afvalstoffen zijn steeds gratis (groene groep) :
Gratis groene fracties : | |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparaten) | gratis |
Elektrische kabels | gratis |
Frituurolie | gratis |
Hol glas (bokalen, flessen) | gratis |
KGA (batterijen, motorolie, gevaarlijke producten…) | gratis |
Kurken | gratis |
Metalen | gratis |
Papier en Karton | gratis |
PMD (verplicht in PMD-zak) | gratis |
Textiel | gratis |
TL-lamp | gratis |
Matrassen | gratis |
Artikel 1.2 Volgende afvalstoffen zijn betalend maar met vrijstelling (oranje groep) :
eerste 1000 kg gratis; 1000 tot 2000 kg à 25 EUR/ton; vanaf 2000 kg tarief volgens afvalsoort : | ||
Aarde | € 50,00 | ton |
Asbestcement | € 200,00 | ton |
Gipsafval | € 145,00 | ton |
Harde plastics / PVC | € 270,00 | ton |
Houtafval | € 75,00 | ton |
Niet recycleerbaar afval (let wel: geen aarde) | € 130,00 | ton |
Piepschuim los | € 135,00 | ton |
Steenpuin | € 25,00 | ton |
Tuinafval | € 50,00 | ton |
Zuiver vlak glas (vensterglas) | € 55,00 | ton |
Artikel 1.3 Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling (rode groep) : Bedrag retributie Brandbaar grofvuil (particulieren
Brandbaar grof vuil geleverd op recyclagepark - particulieren |
€200,00 |
/ton |
|
Artikel 1.4 Kostprijs badge : € 10,00/kaart. Indien tijdens de duurtijd van dit retributiereglement een reeds verkregen badge, die voor het DIFTAR-systeem werd toegepast, ingeleverd wordt zal geen vergoeding gevraagd worden voor de eerste badge
Artikel 1.5
Volgende afvalstoffen zijn betalend zonder vrijstelling door badgegebruikers zonder vrijstelling
Diftar Recyclagepark Badgegebruiker | Prijs 2025 | Vanaf eerste kg |
Badges | € 10,00 | stuk |
AEEA (afgedankte elektrische en elektronische apparaten) | gratis | |
Elektrische kabels | gratis | |
Hol glas (bokalen, flessen) | gratis | |
KGA (batterijen, motorolie, gevaarlijke producten…) | niet aanvaard | |
Kurken | gratis | |
Metalen | gratis | |
Papier en Karton | gratis | |
PMD (verplicht in PMD-zak) | gratis | |
Textiel | gratis | |
Aarde | € 50,00 | ton |
Asbestcement | € 200,00 | ton |
Gipsafval | ||
€ 145,00 | ton | |
Harde plastics / PVC | € 270,00 | ton |
Houtafval | € 75,00 | ton |
Niet recycleerbaar afval (let wel: geen aarde) | € 130,00 | ton |
Piepschuim los | € 135,00 | ton |
Steenpuin | ||
€ 25,00 | ton | |
Tuinafval | € 50,00 | ton |
Zuiver vlak glas (vensterglas) | € 55,00 | ton |
Brandbaar grof vuil geleverd op diftarpark badgebruikers | € 215,00 | ton |
Artikel 2
Er geldt een vrijstelling, voor de aanvoer van afvalstoffen uit de oranje groep, ten belope van 1.000 kg/gezin/jaar en voor erkende jeugdverenigingen, ten belope van 1.000 kg/vereniging/jaar. Eens de vrijstelling is opgebruikt kan er nog eens 1.000 kg/gezin/jaar aangebracht worden tegen een basistarief van € 25/ton. Eens dit is opgebruikt dienen de aangevoerde afvalstoffen betaald te worden aan de tariefprijs, zoals vastgelegd in artikel 1.
Artikel 2.1 De vrijstelling is enkel van toepassing voor volgende categorieën : - reglementair ingeschreven inwoners uit de gemeente; - reglementair ingeschreven vreemdelingen; - derden die aanvoeren voor een producent die inwoner is in de gemeente (vrijstelling in functie van saldo van producent); - nabestaanden overledenen (vrijstelling in functie van saldo overledene); - erkende jeugdverenigingen.
Artikel 2.2 De vrijstelling geldt niet voor : - toekomstige inwoners zoals (ver)bouwers, aankopers van een huis, huurders; - eigenaars terreinen, niet in de gemeente wonend; - eigenaars / bewoners 2de verblijven; - zelfstandigen, KMO’s; - scholen; - verenigingen (met uitzondering van erkende jeugdverenigingen); - OCMW’s; - rusthuizen, gemeenschappen.
Artikel 2.3 De vrijstelling geldt per gezin. De leden van het gezin zijn de natuurlijke personen die een zelfde referentiepersoon hebben in het rijksregister. Artikel 2.4 De vrijstelling geldt voor het lopende kalenderjaar en kan niet worden overgedragen naar het volgende jaar.
Artikel 2.5 Bij wijziging van de gezinssamenstelling blijft de vrijstelling toegewezen aan de referentiepersoon. Nieuwe referentiepersonen krijgen een vrijstelling pro rata het resterende jaar (naar boven afgerond op twaalfden).
Artikel 3
Op het recyclagepark wordt gewicht-diftar toegepast.
Artikel 3.1 Bij elke weegcyclus wordt er een minimum netto-gewicht van 5 kg in rekening gebracht.
Artikel 3.2 De afvalstoffen worden gewogen op een geijkte weegbrug, waarvan het weegresultaat niet kan worden betwist. De weegbrug heeft een nauwkeurigheid van 5 kg voor het weegbereik tot 15.000 kg en 10 kg voor het weegbereik vanaf 15.000 kg tot 30.000 kg.
Artikel 3.3 Bij het overschrijden van de tweede vrijstelling wordt de aanvoer volledig verrekend aan het basistarief.
Artikel 3.4 De totaal te betalen retributie wordt afgerond naar het dichtste veelvoud van 10 eurocent.
Artikel 3.5 Het bedrag wordt ter plaatse betaald aan de betaalzuil. Dit kan met betaalkaart of met munten. De betaalautomaat geeft geen geld terug. Het saldo wordt bijgehouden op rekening van de aanvoerder. Bij een volgende betaling wordt het saldo in mindering gebracht.
Artikel 3.6 De gemeente betaalt het saldo op eenvoudig verzoek terug ingeval de referentiepersoon niet langer ingeschreven is in de gemeente.
Artikel 3.7 In het geval dat de bezoeker in de onmogelijkheid verkeert onmiddellijk te betalen, wordt de toegang tot het park ontzegd aan de leden van het gezin van de desbetreffende bezoeker tot na ontvangst van de betaling. Het openstaand saldo dient vereffend te worden aan de betaalzuil binnen de 14 kalenderdagen. Bij niet betaling binnen de 14 dagen, volgt er een aanmaning. Na 1 maand volgt een 2de aanmaning en worden er € 10 administratiekosten aangerekend. Indien nog niet betaald wordt start de gemeente de administratieve invordering.
Artikel 3.8 Bij overlijden van een referentiepersoon, hebben de nabestaanden recht om het recyclagepark te gebruiken (mits aankoop badge) en dit met overname van de eventuele vrijstellingen en saldo’s.
Artikel 3.9 Indien door een defect aan de DIFTAR-toestellen de weging of betaling niet kan afgewerkt worden, zal in de mate van het mogelijke de schuld worden bijgehouden zodat het bij een volgend bezoek kan verrekend worden. Indien de schuld niet kan bepaald worden, worden de betrokken bezoekers vrijgesteld van betaling. Voor de aanvoerders van vergelijkbaar bedrijfsafval zal de parkwachter een zo goed mogelijke schatting maken van de gewichten, zodat deze nog kunnen verrekend worden. Artikel
3.10 Bij defecten aan de DIFTAR-toestellen waarbij de weeggegevens niet meer correct kunnen geregistreerd worden, wordt geen verdere aanvoer van vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen meer toegelaten.
Artikel 4
Artikel 4.1: Op het recyclagepark worden compostartikelen aangeboden tegen kostende prijs ter promotie van thuis composteren binnen de beschikbaarheid op het park. Het materiaal dat wordt aangeboden en de te heffen retributie per artikel is :
Composteren |
Prijs 2025 |
|
Compostvat (wordt samen met beluchtingsstok verkocht à €47) |
€40,00 |
stuk |
Beluchtingsstok |
€7,00 |
stuk |
Deksel compostvat |
€9,00 |
stuk |
Bodemplaat compostvat |
€7,50 |
stuk |
Schuif compostvat |
€6,00 |
stuk |
Lichaam voor compostvat (zonder bodemplaat) |
€18,75 |
stuk |
Keukenemmer |
€6,00 |
stuk |
Compostbak basismodule |
€85,00 |
stuk |
Compostbak uitbreidingsmodule |
€60,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk HH100 |
€10,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk HP 100 |
€5,00 |
stuk |
compostbak wisselstuk HP 120 |
€6,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk E 120 |
€4,00 |
stuk |
Compostbak wisselstuk : H-afstandshouder |
€1,50 |
stuk |
Artikel 4.2 : Op het recyclagepark kunnen asbestzakken & set PBM’s aangekocht worden :
Asbestzak groot |
€2,50 |
stuk |
Asbestzak klein |
€1,50 |
stuk |
set PBM's (overal, handschoenen, masker) |
€10 |
set |
Artikel 4.3 : Op het recyclagepark kunnen afvalzakken aangekocht worden :
RAZ 60 liter |
€ 1,70 |
stuk |
RAZ 30 liter |
€ 0,85 |
stuk |
PMD-zak 60 liter |
€ 0,15 |
stuk |
PMD-zak 30 liter |
€ 0,15 |
stuk |
Piepschuim in 1500L-zakken |
€ 1,35 |
stuk |
Artikel 5. De wijziging van het retributiereglement wordt van kracht op 12 mei 2025 tot en met 31 december 2025.
Artikel 6. Deze beslissing wordt bekend gemaakt en gepubliceerd overeenkomstig artikel 286 e.v. van het Decreet over het Lokaal Bestuur. Overeenkomstig artikel 330 van dit decreet wordt de toezichthoudende overheid op de hoogte gebracht van deze bekendmaking.
De artikelen 21 en 41 van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Huishoudelijk Reglement van de Gemeenteraad.
Niet alle AED-toestellen in het beheer van de gemeente zijn 24/7 toegankelijk en deze moeten op elk moment van de dag toegankelijk worden gemaakt. De toestellen aan de Schouw, het woonzorgcentrum, gemeentehuis moeten
worden buiten geplaatst.
- Er zijn nog een aantal blinde vlekken in de gemeente zoals de stationsomgeving en de sporthal van GBS Het Beverbos. Deze blinde vlekken moeten worden weggewerkt en andere blinde vlekken moeten worden onderzocht en aangepakt.
- Om enerzijds de overlevingskans van mensen te verhogen en anderzijds de eerstehulpcapaciteiten van de bevolking te verhogen is het behalen van het label Hartveilige gemeente van het Rode Kruis een aangewezen eerste stap.
Art.1. De gemeenteraad gaat akkoord met de aanvraag door het college van schepenen en burgemeester aan het Rode Kruis voor het label Hartveilige gemeente.
Art.2. De gemeenteraad gaat akkoord met het engagement die de aanvraag met zich meebrengt.
Art.3. De gemeenteraad gaat akkoord met het uitvoeren van de opdracht om de reeds bestaande AED-toestellen in beheer van de gemeente Lichtervelde 24/7 publiek beschikbaar te maken.
Art.4. De gemeenteraad gaat akkoord met het plaatsen van een AED-toestel in de stationsomgeving en aan GBS Het Beverbos. Andere blinde vlekken worden onderzocht en aangepakt.
Art.5. Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.
Een uitgebreid audioverslag is te beluisteren op de website.
1. Raadslid Vanpraet verwijst naar het JOC dat in 2018 werd opgericht. Momenteel is er geen jeugdhuis meer actief. Mogen er nog fuiven worden georganiseerd, of niet. Er is onduidelijkheid. Kan dit dan wel als het aantal beperkt blijft.
Schepen Kindt antwoordt dat het reglement voorziet dat er geen fuiven kunnen doorgaan. Dit was ingegeven door de capaciteit van het gebouw. 85 in de zaal en 60 in het jeugdcafé. Activiteiten die daar aan voldoen worden inderdaad toegestaan.
De jeugdhuiswerking is in onderzoek. Er is al een bijeengekomen met Formaat om dit na te zien. We wachten dit traject wat af. Tegen de zomer wil men dit doorlopen hebben.
De Burgemeester antwoordt dat er geen fuifaccomodatie is in het JOC. De jeugd wou er blijven, maar keerzijde is dat er geen grote fuiven kunnen doorgaan. We gaan desnoods het reglement scherper stellen. Fuiven in lokalen kan niet. In de schouw kunnen er wel fuiven worden gegeven. Het reglement is gelijklopend met dit van het JOC.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende vergadering door gaat op donderdag 22 mei 2025, om 20u, in de raadszaal en niet zoals voorzien op 26 mei. De verplaatsing is ingegeven om het advies beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen tijdig, tijdens het openbaar onderzoek te kunnen verlenen. We konden niet vroeger, gezien de gecoro nog dit advies moet voorbereiden. De gecoro komt samen op donderdag 8 mei. De huidige leden van de gecoro zijn op de hoogte van de strikte planning.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het ondertekenen door de gemeente van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen bij besluit van 28 mei 2018.
De gemeenteraad keurt het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en reductiedoelstelling en de risico- en kwetsbaarheidsanalyse op vlak van klimaat, voor de groep Klimaatoverleg Midwest goed bij besluit van 27 januari 2020.
het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang worden opgemaakt dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
Deze rapportering werd besproken in de milieuraad van 27 maart 2025.
De gemeente neemt kennis van de rapportering 2024 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Decreet Lokaal Bestuur
De fractie Durf draagt mevrouw Hilde Pitteljon voor.
Gaat over tot geheime stemming. 21 leden nemen aan de stemming deel. 21 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 21. Blanco of nietig: geen. Mevr. Pitteljon bekomt 21 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Mevr. Hilde Pitteljon, raadslid wordt aangeduid als lid met raadgevende stem in het BIE-forum.
Art.2. Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de DVV Midwest.
Decreet Lokaal Bestuur 22 december 2017.
Wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motivering van de bestuurshandelingen.
Wet van 28 april 2003 betreffende de aanvullende pensioenen en het belastingstelsel van die pensioenen en van sommige aanvullende voordelen inzake sociale zekerheid.
Wet van 18 december 2018 tot waarborging van de duurzaamheid en het sociale karakter van de aanvullende pensioenen en tot versterking van het aanvullend karakter ten opzichte van de rustpensioenen.
Wet van 30 maart 2018 betreffende het gemengd pensioen.
De algemene beginselen van behoorlijk bestuur.
PROLOCUS OFP, Instelling voor Bedrijfspensioenvoorziening gevestigd te Koningin Elisabethlei 22, 2018 Antwerpen. Identificatienummer FSMA: 50.594. Ondernemingsnummer: 0809.537.155.
De statuten van OFP prolocus.
Gaat over tot geheime stemming. 21 leden nemen aan de stemming deel. 21 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 21. Blanco of nietig: geen. Dhr. Steven Bogaert en Mevr. Els Kindt bekomen 21 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid als respectievelijk vertegenwoordiger en plaatsvervanger.
Art.1. De heer Steven Bogaert, Schepen wordt afgevaardigd als vertegenwoordiger in de algemene vergadering van OFP Prolocus. Mevrouw Els Kindt, Schepen wordt aangeduid als vervanger van voorgaande indien hij niet aanwezig kan zijn.
Art.2. De voorzitter van de Raad en de algemene directeur worden gemachtigd om de noodzakelijke vervolgstappen te nemen voor de uitvoering van voormelde beslissingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De ter beschikking gestelde documenten.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken, die voorgelegd worden op de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare op 27 mei 2025
1. Verslag van de raad van bestuur (art. 24 der statuten) jaarverslag 2024
2. Verslag van de commissaris
3. Goedkeuring van de jaarrekening per 31.12.2024
4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
5. Goedkeuring van de aanpassing van het geplaatste kapitaal (art. 14 der statuten)
6. Benoeming van de bestuurders (zonder voorwerp)
7. Varia
a. aansluiting aankoopcentrale Creat
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Mirom op 27 mei 2025 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 432, alinea 3.
De ter beschikking gestelde documentatie
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius ov d.d. 4 juni 2025:
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering van Fluvius ov op 4 juni 2025 (of iedere andere datum waar op deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Artikel 1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening zoals tot op heden gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
de omzendbrief dd. 4 mei 2007 van de Vlaams Minister van Binnenlandse Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering inzake de toepassing van artikel 200 van het Gemeentedecreet waarbij toelichting gegeven wordt over de toepassing van de regel dat ten hoogste twee derden van de leden van de adviesraden van hetzelfde geslacht zijn, en ondertussen is gebleken dat goedkeuring wordt onthouden van de samenstelling van de GECORO als ook deze adviesraad niet aan die voorwaarde voldoet.
Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017.
De voordrachten van de maatschappelijke geledingen.
De individuele kandidaatstellingen.
De stemming over de deskundigen moet losgekoppeld zijn van de stemming over de voorzitter (en secretaris) gezien het college van burgemeester en schepenen een voordracht van voorzitter moet doen onder de deskundigen.
De plaatsvervangende deskundigen moeten aan een effectieve deskundige moeten worden toegewezen, en dit pas kan nadat een voorzitter is aangeduid, gezien de voorzitter geen plaatsvervanger heeft. De stemming over de plaatsvervangers moet dus gebeuren na de stemming over de voorzitter.
Ingevolge de onderrichtingen van het agentschap binnenlands bestuur wordt er niet geheim gestemd.
De toe te passen manier van stemmen is:
- stemming voor deskundige 1
- stemming voor deskundige 2
- stemming voor deskundige 3
- stemming voor de voorgedragen voorzitter vanwege het CBS
- stemming voor deskundige 1ste plaatvervanger, gekoppeld aan de 1ste deskundige- niet voorzitter
- stemming voor deskundige 2de plaatvervanger, gekoppeld aan de 2de deskundige- niet voorzitter
- stemming voor de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de landbouwsector
- stemming voor de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de milieu- en natuursector
- stemming voor de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de KMO- en/of middenstandssector
- stemming voor de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de werknemerssector
- stemming voor de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de socio-culturele sector
- stemming voor de vertegenwoordiger en plaatsvervanger van de toeristisch-recreatieve sector
- stemming voor de voorgedragen secretaris vanwege het CBS.
Voor de deskundigen werden zeven kandidaturen ingediend: Maaike Vancoillie, Niek Vandecaveye, Eddy Eeckhout, Ann Bertrem, Silke Spriet, Sarah Vaneenooghe en Elien Coghe.
De laatste twee kandidaten zijn momenteel nog geen inwoner van Lichtervelde. Er wordt 1 stemronde per deskundige georganiseerd, waarbij ieder raadslid 1 stem heeft.
Voor de landbouwsector werden 2 kandidaturen ingediend: Dhr. Emmanuel De Visschere als vertegenwoordiger en dhr. Pieter Van Houcke als plaatsvervanger.
Voor de milieu- en natuursector werden 2 kandidaturen ingediend: Dhr. Stijn Neirynck als vertegenwoordiger en dhr. Gerard Huyghebaert als plaatsvervanger.
Voor de KMO- en/of middenstandssector werden 2 kandidaturen ingediend: Dhr. Marc Capelle als vertegenwoordiger en dhr. Peter Duyck als plaatsvervanger.
Voor de werknemerssector werden 2 kandidaturen ingediend: Mevr. Katrien Van Daele als vertegenwoordiger en Mevr. Francine Vanmaele als plaatsvervanger.
Voor de socio-culturele sector werden 2 kandidaturen ingediend: Mevr. Emmy Gardin als vertegenwoordiger en mevr. Hilde Vanacker als plaatsvervanger.
Voor de toeristisch-recreatieve sector werden 2 kandidaturen ingediend: Mevr. Hilde Viaene als vertegenwoordiger en dhr. Joost Vanderhaeghe als plaatsvervanger.
Er werden twee kandidaturen ingediend die niet aan een geleding konden toegewezen worden: Delphine Perneel en Elien Jonckheere
Met besluit van het College van Burgemeester en Schepenen van 17 maart 2025 zijn dhr. Niek Vandecaveye als voorzitter en mevr. Vicky Traen als secretaris voorgesteld.
Het College doet een voordracht van volgende kandidaturen:
Voor de deskundigen: Maaike Vancoillie, Niek Vandecaveye, Eddy Eeckhout als effectieven. Ann Bertrem en Silke Spriet als plaatsvervangers.
Voor de landbouwsector: Dhr. Emmanuel De Visschere als vertegenwoordiger en dhr. Pieter Van Houcke als plaatsvervanger.
Voor de milieu- en natuursector: Dhr. Stijn Neirynck als vertegenwoordiger en dhr. Gerard Huyghebaert als plaatsvervanger.
Voor de KMO- en/of middenstandssector: Dhr. Marc Capelle als vertegenwoordiger en dhr. Peter Duyck als plaatsvervanger.
Voor de werknemerssector: Mevr. Katrien Van Daele als vertegenwoordiger en mevr. Francine Vanmaele als plaatsvervanger.
Voor de socio-culturele sector: Mevr. Emmy Gardin als vertegenwoordiger en mevr. Hilde Vanacker als plaatsvervanger.
Voor de toeristisch-recreatieve sector: Mevr. Hilde Viaene als vertegenwoordiger en dhr. Joost Vanderhaeghe als plaatsvervanger.
Raadslid Vandenbussche verlaat de zaal bij de stemming van de 2° plaatsvervanger.
Art.1. In uitvoering van Artikel 1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening zoals tot op heden gewijzigd, wordt een gemeentelijke commissie voor advies ruimtelijke ordening (GECORO) aangesteld, bestaande uit volgende leden:
stemming deskundige 1:
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Niek Vandecaveye bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als deskundige 1: dhr. Niek Vandecaveye, Hazelstraat 11, 8810 Lichtervelde
stemming deskundige 2:
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Eddy Eeckhout bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als deskundige 2: dhr. Eddy Eeckhout, Fonteinestraat 2, 8810 Lichtervelde
stemming deskundige 3:
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Maaike Vancoillie bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als deskundige 3: mevr. Maaike Vancoillie, Koolskampstraat 87, 8810 Lichtervelde
stemming voorzitter
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Niek Vandecaveye bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als voorzitter: dhr. Niek Vandecaveye
stemming deskundige plaatsvervanger 1 (gekoppeld aan de 1ste deskundige - niet voorzitter):
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Ann Bertrem bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als deskundige plaatsvervanger 1 (gekoppeld aan de 1ste deskundige - niet voorzitter): mevr. Ann Bertrem, Bellestraat 3, 8810 Lichtervelde
stemming deskundige plaatsvervanger 2 (gekoppeld aan de 2de deskundige - niet voorzitter)
Raadslid Vandenbussche verlaat de zaal tijdens deze stemming. 20 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Silke Spriet bekomt 20 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als deskundige plaatsvervanger 2 (gekoppeld aan de 1ste deskundige - niet voorzitter): mevr. Silke Spriet, Klyseweg 45, 8810 Lichtervelde
stemming vertegenwoordiger en plaatsvervanger landbouwsector:
Vertegenwoordiger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Emmanuel De Visschere bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als vertegenwoordiger van de landbouwsector: dhr. Emmanuel De Visschere, Kauwentijnenstraat 13 A, 8810 Lichtervelde
Plaatsvervanger
21 leden nemen deel aan de stemming -
De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Pieter Van Houcke bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de landbouwsector: dhr. Pieter Van Houcke, Kattestraat 9, 8810 Lichtervelde
stemming vertegenwoordiger en plaatsvervanger milieu- en natuursector:
Vertegenwoordiger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Stijn Neirynck bekomt 21 stemmen
Bijgevolg is verkozen als vertegenwoordiger voor de milieu- en natuursector: dhr. Stijn Neirynck, Surmontstraat 5, 8810 Lichtervelde
Plaatsvervanger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Gerard Huyghebaert bekomt 21 stemmen
Bijgevolg is verkozen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de milieu- en natuursector: dhr. Gerard Huyghebaert, Mosselstraat 3, 8810 Lichtervelde
stemming vertegenwoordiger en plaatsvervanger KMO- en/of middenstandssector
Vertegenwoordiger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr Marc Cappelle bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als vertegenwoordiger voor de KMO- en/of middenstandssector: dhr. Marc Cappelle, Weststraat 58, 8810 Lichtervelde
Plaatsvervanger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Peter Duyck bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als plaatsvervangend vertegenwoordiger voor de KMO- en/of middenstandssector: dhr. Peter Duyck, Processieweg 15, 8810 Lichtervelde
stemming vertegenwoordiger en plaatsvervanger werknemerssector
Vertegenwoordiger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Katrien Van Daele bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als vertegenwoordiger van de werknemerssector: mevr. Katrien Van Daele, Hazelstraat 54, 8810 Lichtervelde
Plaatsvervanger
21 leden nemen deel aan de stemming . De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Francine Vanmaele bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de werknemerssector: mevr. Francine Vanmaele, Stijn Streuvelslaan 5, 8810 Lichtervelde
stemming vertegenwoordiger en plaatsvervanger socio-culturele sector
Vertegenwoordiger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Emmy Gardin bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als vertegenwoordiger van de socio-culturele sector: mevr. Emmy Gardin, Bontenhondstraat 22, 8810 Lichtervelde
Plaatsvervanger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Hilde Vanacker bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de socio-culturele sector: mevr. Hilde Vanacker, Fonteinestraat 7, 8810 Lichtervelde
stemming vertegenwoordiger en plaatsvervanger recreatiesector
Vertegenwoordiger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Hilde Viaene bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als vertegenwoordiger van de recreatiesector: mevr. Hilde Viaene, Kasteelstraat 116, 8810 Lichtervelde
Plaatsvervanger
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: dhr. Joost Vanderhaeghe bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als plaatsvervangend vertegenwoordiger van de recreatiesector: dhr. Joost Vanderhaeghe, Hoogwielkestraat 46, 8810 Lichtervelde
Art.2.
stemming secretaris
Secretaris
21 leden nemen deel aan de stemming. De stemming geeft volgende uitslag: mevr. Vicky Traen bekomt 21 stemmen.
Bijgevolg is verkozen als secretaris: mevr. Vickey Traen, omgevingsambtenaar gemeente Lichtervelde
Art.3. Dit besluit wordt ter goedkeuring aan de hogere overheid overgemaakt.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Noor Bruynooghe
Voorzitter raad