Terug
Gepubliceerd op 02/03/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 24/01/2022 - 20:00 OC De Schouw
Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Aktename ontslag gemeenteraadslid

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
        Juridische grond

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 13.

        Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, de artikelen 203 en 204.

        Het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtcolleges, artikel 28.

        De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018 geldig verklaard. Dat werd meegedeeld per brief op 10 december 2018.

        Besluit

        Kennis wordt gegeven en akte wordt genomen van het ontslag van dhr. Brand Perneel als titelvoerend gemeenteraadslid, zoals schriftelijk medegedeeld met schrijven van 7 januari 2022.

      • Nazicht geloofsbrieven, eedaflegging en aanstelling opvolger als titelvoerend gemeenteraadslid

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
        Juridische grond

        Het Decreet Lokaal Bestuur, o.a. artikel 14.

        Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, de artikelen 8, 58, 86 en 169.

        De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.

        Het besluit van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen van West-Vlaanderen van 10 december 2018 waarbij de uitslag van de verkiezingen voor de gemeenteraad van Lichtervelde van 14 oktober 2018 geldig werd verklaard, zoals overgemaakt met schrijven van 10 december 2018.

        Motivering

        Het hoofdbureau heeft als opvolger van de lijst 2, N-VA aangeduid: Mevr. Bouckaert-Vanden Bussche Lieve, die afstand doet van dit mandaat met schrijven van 12 januari 2022. Daarop werd eerstvolgende opvolger, Dhr. Koenraad Coussée opgeroepen om als titelvoerend gemeenteraadslid in functie te treden.

        De geloofsbrieven van het kandidaat-raadslid worden nagezien. Alle geloofsbrieven werden behoorlijk en tijdig ingediend, en deze werden ter inzage gelegd met respect voor de decretale bepalingen ter zake. ( een recent uittreksel uit het strafregister en een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet voor het lokaal bestuur)

        Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van het kandidaat gemeenteraadslid door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in artikel 6, §3 en artikel 9 van het Decreet Lokaal Bestuur, blijkt dat de opvolger die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.

        Betrokkene verklaart zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.

        Dienvolgens bestaat er geen bezwaar dat de geloofs­brieven van volgende persoon worden geldig verklaard en dat deze gemeenteraadsleden worden toegelaten tot het afleggen van de eed bepaald bij artikel 6 van het Decreet Lokaal Bestuur, waardoor zij in functie zal treden als titelvoerend gemeente­raadslid: Koenraad Coussée, geboren te Roeselare op 29 april 1963, wonende in de Klinkestraat 6 te Lichtervelde.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere
        Resultaat: Met 16 stemmen voor, 1 niet gestemd
        Besluit

        Art.1. De geloofsbrieven van dhr. Koenraad Coussée goed te keuren.

        Art.2. Akte te nemen van de eedaflegging van dhr. Koenraad Coussée die in toepassing van artikel 6 van het Decreet Lokaal Bestuur in handen van de voorzitter-burgemeester, mevr. Ria Beeusaert-Pattyn volgende eed aflegde: 'ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.

        Art.3. Afschrift van dit besluit wordt binnen twintig dagen meegedeeld aan de Vlaamse regering.

    • Financiën

      • Gemeentebelastingen: Belasting op de inname van het openbaar domein door terrassen - Goedkeuring

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
        Juridische grond

        Artikel 40 § 3 van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017.

        Decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, gepubliceerd in het B.S. van 4 juli 2008 en latere wijzigingen.

        Omzendbrief d.d. 18 juli 2008 over het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen, gepubliceerd in het B.S. van 4 juli 2008.

        Omzendbrief betreffende de gemeentefiscaliteit KB/ABB 2019/2 d.d. 15 februari 2019.

        Besluit van de gemeenteraad van 25 oktober 2021 houdende goedkeuring van de bijzondere voorwaarden voor de plaatsing van terrassen op het openbaar domein ter aanvulling van het algemeen gemeentelijk politiereglement.

        Motivering

        Het plaatsen van een terras op een parkeerplaats kan hinder in de gemeentekern met zich mee kan brengen.

        De aanwezigheid van de terrassen kan aanleiding geven tot een grotere gemeentelijke zorg aangaande openbare orde, netheid, veiligheid en tot het benutten van de openbare ruimte.

        Rekening houdende met het voorgaande is een diversifiëring van de tarieven naargelang de ligging van het terras gerechtvaardigd.

        Het is billijk dat (rechts)personen die een toelating krijgen om een parkeerplaats privatief in gebruik te nemen hiervoor een bijdrage leveren via een belasting.

        De plaatsing van een terras betekent een uitbreiding van een handelszaak en een vergroting van hun exploitatiemogelijkheden.

        De financiële toestand van de gemeente.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere
        Tegenstanders: Sofie Steurbaut, Koenraad Coussée
        Resultaat: Met 15 stemmen voor, 2 stemmen tegen
        Besluit

        Belastbaar feit

        Artikel 1

        Er wordt voor een termijn met ingang van 1 januari 2022 en eindigend op 31 december 2025 een belasting gevestigd op de privatieve ingebruikneming van parkeerplaatsen op het openbaar domein door terrassen van horecazaken.

        Belastinggrond

        Artikel 2

        De belasting is ondeelbaar en verschuldigd op basis van de inname zoals bepaald in de terrasvergunning, verleend conform het vermeld besluit op de terrassen van 25 oktober 2021.

        Belastingplichtige

        Artikel 3

        De belasting is verschuldigd door de vergunningsplichtige of uitbater van de horecazaak waar het terras werd geplaatst.

        Tarief

        Artikel 4

        De belasting wordt vastgesteld op:

        1/ 100 euro per ingenomen parkeerplaats (doorlopende inname van 1 maart tot 31 oktober)
        2/ 60 euro per ingenomen parkeerplaats (onderbroken inname van 1 maart tot 31 oktober)

        De onderbreking tussen twee innames moet langer zijn dan 4 dagen.

        De verplichte wegname tijdens de Margarethakermis, Folklorefeesten of andere festiviteiten wordt niet beschouwd als een onderbreking van de inname.

        Vrijstellingen

        Artikel 5

        De overnemer van een bestaande exploitatie met vergund terras is vrijgesteld van de belasting in het jaar van de overname.

        Aangifteplicht

        Artikel 6

        De belastingplichtige moet ten laatste voor 15 februari van het aanslagjaar aangifte doen door middel van het bekomen van een terrasvergunning zoals bepaald in het vermelde politiereglement betreffende het plaatsen van terrassen op het openbaar domein.

        De belastingplichtige is vrijgesteld van aangifteplicht indien hij voor het vorig aanslagjaar werd aangeslagen en de belastbare toestand ongewijzigd is gebleven.

        Wijze van inning

        Artikel 7

        De belasting wordt ingevorderd via een kohier dat wordt vastgesteld en uitvoerbaar verklaard door het college van burgemeester en schepenen.

        Betaaltermijn

        Artikel 8

        De belasting moet betaald worden binnen twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.

        Bij niet-betaling wordt deze ingevorderd overeenkomstig de bepalingen van het decreet van 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van de provincie- en gemeentebelastingen en latere wijzigingen.

        Procedure van ambtshalve vaststelling

        Artikel 9

        Bij gebrek aan aangifte binnen de in de in artikel 7 gestelde termijn, of in geval van onjuiste, onvolledige of onnauwkeurige aangifte vanwege de belastingplichtige, kan de belasting ambtshalve worden ingekohierd.
        Vooraleer wordt overgegaan tot de ambtshalve vaststelling van de belastingaanslag, betekent het college van burgemeester en schepenen aan de belastingplichtige, per aangetekend schrijven, de motieven om gebruik te maken van deze procedure, de elementen waarop de
        aanslag is gebaseerd evenals de wijze van bepaling van deze elementen en het bedrag van de belasting.
        De belastingplichtige beschikt over een termijn van dertig dagen te rekenen van de derde werkdag die volgt op de verzending van die betekening om zijn opmerkingen schriftelijk voor te dragen.

        Belastingverhoging

        Artikel 10

        De ambtshalve ingekohierde belasting wordt verhoogd met een bedrag dat gelijk is aan de helft van de verschuldigde belasting.
        Het bedrag van deze verhoging wordt ook ingekohierd.

        Belastingvermindering

        Artikel 11

        Wanneer een horecazaak in de onmogelijkheid verkeert zijn terras uit te baten omwille van wegeniswerken aan het openbaar domein voor zijn zaak, wordt een belastingvermindering toegestaan in verhouding tot het aantal dagen, weken of maanden dat het terras niet beschikbaar was.

        Bezwaarprocedure

        Artikel 12

        De belastingschuldige of zijn vertegenwoordiger kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen.

        Het bezwaar moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn en op straffe van verval worden ingediend binnen een termijn van drie maanden te rekenen vanaf de derde werkdag volgend op de datum van verzending van het aanslagbiljet of vanaf de kennisgeving van de aanslag.

        Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen vijftien dagen na de indiening ervan.

    • Wonen

      • Woondienst - Goedkeuren samenwerkingsprotocol Wonen – Welzijn

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
        Motivering

        Via het protocol Wonen-Welzijn beogen de partners een optimalisering van de samenwerking aangaande het sociaal lokaal woonbeleid. We streven naar transparantie en duidelijkheid inzake de begeleiding van kwetsbare huurders: wie doet wat op de verschillende vlakken en momenten van sociale huur.

        Het positief advies in het lokaal woonoverleg van 13 oktober 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het samenwerkingsprotocol wonen-welzijn en de afsprakennota worden goedgekeurd.

        Art.2. Het College is belast met de uitvoering van dit besluit.

    • Cultuur

      • Plaatselijk Openbare Bibliotheek - Goedkeuren aanpassing dienstreglement

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
        Juridische grond

        Het decreet van 19 juni 1978 betreffende het Neder­landstalig bibliotheekwerk (gewijzigd bij decreet van 21 december 1988 en 21 december 1990).

        Het Besluit van de Vlaamse executieve van 13 november 1991 houdende uitvoering van het decreet van 19 juni 1978 betreffende het Neder­landstalig bibliotheek­werk.

        De beslissing van de gemeenteraad van 17 febru­ari 1987 tot het oprichten van een plaatselijke openbare bibli­otheek met deeltijdse werking.

        De beslissing van de gemeenteraad van 12 mei 1993 waarbij de beheersvorm van de P.O.B. werd vastgelegd, zijnde de formule B.

        Het Decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        De laatste aanpassing van dit dienstreglement gebeurde bij besluit van de Gemeenteraad van 26 februari 2018. 

        Motivering

        Dit voorstel werd besproken op de bibliotheekraad van 28 december 2021 en gunstig geadviseerd.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De gemeenteraad keurt de aanpassing goed van het dienstreglement van de plaatselijke openbare bibliotheek goed, zoals weergegeven in bijlage.

        Art.2. Dit reglement wordt van toepassing vanaf 1 februari 2022 en wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.

        Art.3. Afschrift van dit besluit zal aan de Beheerscommissie en de dienst openbaar bibliotheekwerk worden overgemaakt.

        Bijlage: 

        DIENSTREGLEMENT

        TOEGANKELIJKHEID

        Art. 1 De Openbare Bibliotheek (OB) van de gemeente Lichtervelde is vrij toegankelijk voor iedereen; zij is een democratische instelling. Haar collectie boeken, tijdschriften en audiovisuele materialen, haar dienstverlening en haar uitbreidingsactiviteiten, worden in een geest van objectiviteit aangepast aan al de behoeften van ontwikkeling, opvoeding, informatie en ontspanning van de gehele bevolking. De spelotheek Den Teirlienk is een uitleenpost van de bibliotheek met een apart reglement dat een bijlage vormt bij het bibliotheekreglement.

        OPENINGSUREN

        Art. 2 De dagen en uren van opening zijn de volgende: Maandag 15.30 uur – 18.00 uur Dinsdag gesloten Woensdag 14.00 uur – 17.30 uur Donderdag gesloten Vrijdag 15.30 uur – 19.00 uur Zaterdag 09.30 uur – 12.00 uur

        INSCHRIJVEN

        Art. 3 Men wordt ingeschreven op voorlegging van het identiteitsbewijs. Aan vreemdelingen die in het buitenland wonen, zal bij de inschrijving een waarborgsom van €20 gevraagd worden. Die waarborgsom wordt onmiddellijk terugbetaald na het beëindigen van het lidmaatschap. Iedereen die wordt ingeschreven, ontvangt een lenerspas die kosteloos wordt afgeleverd. Bij verlies wordt een nieuwe kaart afgeleverd tegen betaling van €0,60. Het inschrijvingsgeld bedraagt €5,00 en is één jaar geldig vanaf de datum van inschrijving. Jongeren beneden de achttien jaar moeten geen inschrijvingsgeld betalen. Om ingeschreven te zijn in de AVM-afdeling dient

        men de leeftijd van twaalf jaar bereikt te hebben. Aan nieuwe inwoners wordt één jaar gratis lidmaatschap aangeboden.

        Art. 4 Adresveranderingen moeten door de leners onmiddellijk worden meegedeeld.

        UITLENEN BOEKEN EN TIJDSCHRIFTEN

        Art. 5 De uitleen van de werken is kosteloos. Het recentst verschenen nummer van een tijdschrift wordt niet ontleend. E-boeken worden als een gewoon boek beschouwd. Het aantal materialen dat tegelijkertijd op één lenerspas kan worden uitgeleend, is in principe tot twintig beperkt en maximum vijf materialen per categorie (boeken, strips, tijdschriften, AVM-materialen). Voor bepaalde categorieën kan hierop een uitzondering gemaakt worden (vb. klaskaarten, onderwijzend- en bibliotheekpersoneel). De bibliotheek leent ook e-boeken uit via de cloudlibrary waar een abonnement is op genomen. Deze boeken worden thuis op eigen apparatuur van de leners gedownload.

        De uitleentermijn

        Art. 6 De uitleentermijn bedraagt vier weken voor alle materialen. De datum van terugbrengen wordt genoteerd op een kasticket dat de leners ontvangen. Een verlenging van die termijn is mogelijk voor zover de werken of materialen niet door andere leners zijn gereserveerd. Een verlenging kan maximum eenmaal. Maximum tweemaal per jaar kan een vakantietermijn gevraagd worden. Uitzondering hierop vormen de sprinters die slechts voor twee weken kunnen ontleend worden en die niet kunnen verlengd worden.

        Te laat binnen

        Art. 7 Wie de geleende boeken te laat terugbrengt, betaalt €0,10 per ontleend werk en per dag achterstand. Alle kosten voor de maningsprocedure vallen eveneens ten laste van de gebruikers.

        AUDIOVISUELE MATERIALEN

        Art. 8 De inschrijving in de avm-afdeling is vervat in de algemene inschrijving maar men dient wel de leeftijd van twaalf jaar bereikt te hebben, met uitzondering van de specifieke materialen voor de jeugd. De uitleen van cd’s en dvd’s is gratis. Per kaart kunnen er maximum vijf avm-materialen ontleend worden.

        De uitleentermijn

        Art. 9 De uitleentermijn bedraagt vier weken. Cd’s en dvd’s kunnen eenmaal verlengd worden.

        Te laat binnen

        Art. 10

        Wie de geleende materialen te laat terugbrengt, betaalt €0,10 per cd per dag en €0,20 per dvd per dag te laat binnen.

        VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE LENER

        Art. 11 De uitleningen zijn persoonlijk en het geleende mag niet verder worden uitgeleend.

        Art. 12 De lener is verantwoordelijk voor de op zijn naam geleende werken of materialen. Bij het ontvangen van een beschadigd werk of materiaal dient hij het personeel te verwittigen, zo niet kan hij aansprakelijk worden gesteld.

        VERLIES OF BESCHADIGING

        Art. 13 De lener dient zorg te dragen voor de geleende werken of materialen. Bij verlies of totale beschadiging moet hij de kostprijs van het werk of materiaal betalen, desgevallend verhoogd met de bindkosten. Het minimumbedrag voor boeken bedraagt € 3,00 en voor audiovisuele materialen €15,00. Voor werken of materialen die niet meer verkrijgbaar zijn, wordt bovendien een voor elk geval door de bibliothecaris te bepalen toeslag aangerekend. Bij gedeeltelijke beschadiging van een werk of materiaal bepaalt de bibliothecaris de te betalen toeslag. Bij gedeeltelijke beschadiging van een werk of materiaal bepaalt de bibliothecaris het bedrag van de schadevergoeding.

        MATERIALEN RESERVEREN

        Art. 14 Werken of materialen die zijn uitgeleend, kunnen worden gereserveerd. Er wordt hiervoor aan de gebruiker een verplichte administratiekost aangerekend die de prijs van een gewone postzegel bedraagt. E-boeken vormen hierop een uitzondering en zijn volledig gratis omdat de reservatie verplicht is.

        INTERBIBLIOTHECAIR LEENVERKEER

        Art. 15 Werken die niet voorhanden zijn, kunnen in het kader van het reglement op het interbibliothecair leenverkeer worden aangevraagd. De hieraan verbonden kosten vallen ten laste van de aanvrager en bedragen €1,50 per aanvraag.

        TER PLAATSE RAADPLEGEN

        Art. 16 De leeszaal is vrij toegankelijk. Het ter plaatse raadplegen van naslagwerken, tijdschriften, kranten en Internet is gratis. Van deze werken kunnen zwart-wit fotokopieën genomen worden tegen €0,15 voor een A4-blad of €0,30 voor een A3 formaat. Kleurkopieën kosten het dubbele €0,30 voor een A4 en €0,60 voor een A3. De leeszaalgebruiker mag de studieatmosfeer niet verstoren.

        INFORMATIE EN BEGELEIDING

        Art. 17 De gebruiker kan voor informatie, begeleiding en andere hulp steeds een beroep doen op het personeel. In de onmiddellijke nabijheid van de uitleendienst kan de lener de catalogus digitaal raadplegen.

        HET INTERNET

        Art. 18 Het gebruik van het Internet is vrij voor iedereen tijdens de openingsuren van de bibliotheek en is gratis.

        Per persoon wordt het gebruik beperkt tot een half uur tenzij er geen wachtenden zijn. De gebruiker meldt zich aan bij de balie en krijgt de toelating om een half uur te surfen. Er is mogelijkheid om gegevens af te drukken aan het tarief van €0,15 voor zwart-wit afdrukken en € 0,30 voor kleurenafdrukken. Enkel A4- afdrukken zijn mogelijk.

        Het niet naleven van deze richtlijnen of het misbruiken van de computer of de toegang tot Internet leidt tot sancties al naargelang van de aard van de inbreuk. Dit kan gaan van het vergoeden van de veroorzaakte schade tot tijdelijke of definitieve uitsluiting of zelfs tot juridische vervolging. De bibliothecaris is bevoegd tot het vaststellen van de schade en het bepalen van de vergoeding.

        SLUITINGSDAGEN

        Art. 19 De bibliotheek is ieder jaar gesloten van 21 tot 31 juli tijdens de vakantieperiode en op de wettelijke feestdagen: Paasmaandag, 1 mei, Hemelvaartdag, Pinkstermaandag, 15 augustus, 1 november, 11 november, Kerstdag, 2de Kerstdag en Nieuwjaardag. De bibliotheek is tevens gesloten op 2de Nieuwjaardag, 11 juli, namiddag van de Omloop van het Houtland, 2 november en 15 november.

        ALLERLEI

        Art. 20 Door zich in de bibliotheek in te schrijven, verklaart de gebruiker zich akkoord met dit reglement dat bij de inschrijving wordt overhandigd.

        Art. 21 Personen die dit reglement niet naleven of de goede gang van zaken verstoren, kunnen worden uitgesloten van toegang en gebruik van de bibliotheek. Die bevoegdheid berust bij het beheersorgaan op voorstel van de bibliothecaris.

        Art. 22 Alle onvoorziene gevallen worden door de bibliothecaris geregeld.

        Art. 23 Dit dienstreglement vervangt alle vorige die goedgekeurd werden door de gemeenteraad.

        Art. 24 Dit reglement wordt van toepassing vanaf 1 februari 2022

    • Jeugd

      • Gemeentelijke spelotheek - Goedkeuren nieuw dienstreglement

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
        Juridische grond

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Motivering

        De digitalisering is een stevige stap vooruit in de werking van de spelotheek. Bedoeling is dat de koppeling met de bibliotheek zal resulteren tot meer gebruikers.  De gebruikers zullen ook zelf kunnen opzoeken in de catalogus en behaalde handelingen, zoals verlengen en reserveren, zelf kunnen doen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het dienstreglement voor de gemeentelijke spelotheek 'Den Teirlink' zoals weergegeven in bijlage wordt goedgekeurd.

        Art.2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.

        Art.3. Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit.

        Bijlage:

        DIENSTREGLEMENT GEMEENTELIJKE SPELOTHEEK 'DEN TEIRLINK'

        Artikel 1

        Het reglement van de spelotheek is een onderdeel van het reglement van de gemeentelijke openbare bibliotheek waarvan Den Teirlienk een uitleenpost is vanaf 1 februari 2022.

        Artikel 2

        Den Teirlienk is een spelotheek met als doel het ontlenen van educatief niet-electronisch speel- en leermateriaal voor alle leeftijden.

        Artikel 3

        Het spelotheek is als uitleenpost van de bibliotheek ondergebracht in OC De Schouw, Statiestraat 113 te Lichtervelde en is open op woensdag van 16u15 tot 18 u.

        Artikel 4

        Wie spellen wil ontlenen in de spelotheek dient hiervoor ingeschreven te zijn in de gemeentelijke openbare bibliotheek.  Dit lidmaatschap bedraag 5€ voor 12 maanden per lid.  Kinderen beneden de 12 jaar kunnen slechts gezelschapsspelen lenen en/of terugbrengen wanneer zij vergezeld zijn van een ouder of grootouder of een ander meerderjarig familielid.  Voor het lenen van gezelschapsspelen  betaalt men 1€ per eenheid, voor volksspelen 2€ per eenheid.  Bij verhuur van volksspelen wordt een waarborg gevraagd van 25€.  Het aantal gezelschapsspelen dat tegelijkertijd aan een lid kan worden uitgeleend is beperkt tot vijf.  Lichterveldse jeugdbewegingen, de dienst buitenschoolse opvang en de vakantiewerking  zijn vrijgesteld van het betalen van inschrijving- en uitleengeld.  Alle betalingen, met uitzondering van de waarborg die cash ter plaatse betaald wordt, gebeuren aan de betaalautomaat van de bib.

        Artikel 5

        De uitleentermijn bedraagt 28 dagen met uitzondering van de volksspelen, die maximaal 7 dagen kunnen uitgeleend worden.  Deze termijn kan maximaal één keer worden verlengd voor zover de geleende materialen niet door een andere gebruiker werden aangevraagd.  Wie de geleende materialen te laat terugbrengt, betaalt per spel en per week achterstand 1,50€ voor een spel en 2,50€ voor een volksspel.   De eerste aanmaning gebeurt per mail en is gratis maar de kosten van de tweede aanmaning die per brief gebeurt, vallen ten laste van de lener.  Reserveren via het bibliotheeksysteem is mogelijk en kost 0,60€. De reservatie is pas definitief als een bevestiging ontvangen is. 

        Artikel 6

        De uitleningen zijn persoonlijk. Het geleende mag niet verder worden uitgeleend. De ouder of grootouder, op wiens naam de uitlening staat, is verantwoordelijk voor de door het kind geleende aantal gezelschapsspelen.  Bij het lenen worden de stukken nagekeken en geteld door de ontlener die de eventuele schade of het ontbreken van stukken aan het personeel meedeelt. Indien dit niet gebeurt, kan de ontlener bij het terugbrengen aansprakelijk worden gesteld.  Voor het terugbrengen, worden de gezelschapsspelen thuis nagekeken en eventueel schoongemaakt. Puzzels dienen gemaakt binnengebracht te worden. Voor materialen die in bevuilde toestand worden teruggebracht wordt een vergoeding van 1,50€ per gezelschapsspel aangerekend.  Bij verlies of beschadiging (met uitzondering van normale slijtage) moet de verantwoordelijke van het kind de handelswaarde van het gezelschapsspel betalen. 

        Artikel 7

        De lener kan voor informatie, begeleiding en andere hulp steeds een beroep doen op de spelotheekverantwoordelijke.  Info kan steeds gevraagd worden via  spelotheek@lichtervelde.be .  De collectie is online terug te vinden via de website van de bibliotheek.

        Artikel 8

        Door zich in te schrijven in spelotheek Den Teirlienk verklaart de gebruiker zich akkoord met het reglement van de bibliotheek waarvan de spelotheek een uitleenpost is.  Bij de inschrijving  ontvangt  de lener een exemplaar van dit reglement en tekent hij/zij voor akkoord. Personen die dit  reglement niet naleven of de goede gang van zaken verstoren, kunnen worden uitgesloten van toegang tot en gebruik van de bibliotheek en spelotheek; de bevoegdheid voor de spelotheek berust bij de schepen van jeugd, op voorstel van de spelotheekverantwoordelijke.  Beroep tegen de beslissingen dient ingediend bij het college van burgemeester en schepenen. Alle onvoorziene gevallen worden door het college van burgemeester en schepenen geregeld.

    • Ruimtelijke ordening

      • Gemeentelijke Commissie van advies ruimtelijke ordening (GECORO) – Aanduiding nieuwe secretaris

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
        Juridische grond

        Artikel 1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening zoals tot op heden gewijzigd.

        Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.

        de omzendbrief dd. 4 mei 2007 van de Vlaams Minister van Binnenlandse Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering inzake de toepassing van artikel 200 van het Gemeentedecreet waarbij toelichting gegeven wordt over de toepassing van de regel dat ten hoogste twee derden van de leden van de adviesraden van hetzelfde geslacht zijn, en ondertussen is gebleken dat goedkeuring wordt onthouden van de samenstelling van de GECORO als ook deze adviesraad niet aan die voorwaarde voldoet.

        Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017.

        Motivering

        De voordracht van  het College van Burgemeester en Schepenen van 4 januari 2022.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Gestemd: Johan Vandenbussche, Koenraad Coussée, Kim Depoortere, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Thijs Deklerck, Els Kindt, Ann Gunst, Marc Dereere, Bart Verhaeghe, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Guido Vanwalleghem, Steven Bogaert, Steven Kindt, Ria Ghesquiere, Ria Beeusaert-Pattyn
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Gaat over tot geheime stemming. 17 leden nemen aan de stemming deel. 17 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 17. Blanco of nietig: geen. Mevr. Traen bekomt 17 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.

        Besluit

        Art.1. In uitvoering van Artikel 1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening zoals tot op heden gewijzigd, wordt de gemeentelijke commissie voor advies ruimtelijke ordening (GECORO) aangevuld met een nieuwe secretaris. Na de geheime stemming is verkozen: Mevr. Vicky Traen, omgevingsambtenaar op proef bij de gemeente Lichtervelde

        Art.2. Dit besluit wordt ter goedkeuring aan de hogere overheid overgemaakt.

    • Intergemeentelijke Samenwerking

      • IMEWO - Goedkeuren nieuwe voordracht van een kandidaat-lid voor het Regionaal Bestuurscomité (RBC) West

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
        Juridische grond

        Artikel 18 van de statuten van IMEWO, algehele vervanging van de bestuursorganen.

        Artikel 17 punt 2 van de statuten van IMEWO, elke gemeente heeft het recht om 1 kandidaat-lid voor te dragen voor het Regionaal Bestuurscomité.

        Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        Motivering

        Er moet een nieuwe voordracht gebeuren.

        Geheime stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Gestemd: Ria Beeusaert-Pattyn, Els Kindt, Guido Vanwalleghem, Bart Verhaeghe, Marc Dereere, Jos Goethals, Steven Kindt, Thijs Deklerck, Johan Vandenbussche, Hans Delameilleure, Veroniek Vanrobays, Koenraad Coussée, Ann Gunst, Sofie Steurbaut, Kim Depoortere, Ria Ghesquiere, Steven Bogaert
        Stemmen voor: 17
        Stemmen tegen: 0
        Onthoudingen: 0
        Resultaat:

        Gaat over tot geheime stemming. 17 leden nemen aan de stemming deel. 17 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 17. Blanco of nietig: geen. Dhr. Verhaeghe bekomt 17 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.

        Besluit

        Art.1. Dhr. Bart Verhaeghe, raadslid, wonende te 8810 Lichtervelde, Torhoutstraat 115 voor te dragen als kandidaat-lid voor het regionaal bestuurscomité (RBC) West van de opdrachthoudende vereniging, in vervanging van mevr. Denoo, ter vervollediging van haar mandaat tot aan de eerste algemene vergadering in het jaar 2025.

        Art.2. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat, p/a Brusselsesteenweg 199 te 9090 Melle en per mail op vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

  • Vraagstelling

    • Vraagstelling en mededelingen in toepassing van artikel 11 van het huishoudelijk reglement

      Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
      Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
      Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Sofie Steurbaut, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Koenraad Coussée, raadsleden
      Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Delphy Denoo, Lies Delameillieure, raadsleden
      Besluit

      1. Burgemeester geeft toelichting over de corona-toestand binnen de gemeente. Het aantal is ook bij ons razendsnel gestegen. Thans 369 indexen ipv 93 begin januari volgens de controletoren. Weerslag op intensieve zorg is beperkt. Het aantal opnames in een ziekenhuis is wel aan het stijgen. De vaccinaties gaan goed verder, ook voor de kinderen. Er wordt samen gewerkt met Kloen. Het KB met nieuwe maatregelen is nog niet bekend. De randvoorwaarden zijn nog niet gekend, qua afstanden en zo, ook niet voor de verenigingen. We zullen via de website iedereen op de hoogte houden.

      2. Schepen Bogaert deelt mee dat de zwerfvuilactie ook dit jaar plaats vind, op zaterdag 19 maart, afspraak om 9u aan het gemeentehuis. Verenigingen kunnen zich inschrijven via dienst milieu.

      3. Schepen Bogaert deelt mee dat een regenboogzebrapad werd aangevraagd. Er is al positief antwoord, voorstel zou zijn om dit in de Koolskampstraat te voorzien aan de jeugdsite. Op die manier willen we de boodschap verspreiden dat eenieder ook welkom is, ongeacht seksuele geaardheid of genderidentiteit.

      4. Raadslid Deklerck vraagt naar de stand van zaken van de Pfas vervuiling rond de brandweerkazerne. Omwonenden werden aangeschreven. Wat is de stand van zaken. De perimeter is reeds van 100m naar 500m uitgebreid in Ardooie. Hoe gaat het hier verder.

      De schepen van milieu antwoordt dat er vrijdag bijkomende informatie kwam. De vervuiling is beperkt tot het grondwater, maar de perimeter zal uitgebreid worden tot 500m. De mededelingen volgen deze week aan de betrokkenen, ook de website zal info geven.

      5. Raadslid Depoorter verwijst naar de problemen met de kunstacademie. Wat is de stand van zaken. Hoe gaat het verder tijdens het schooljaar en verder.

      De Schepen van Onderwijs antwoordt dat het gebouw nog wordt nagezien. Morgen wordt de asbest verwijderd, en dan wordt nagekeken hoever het staat met de huiszwam en of er herstel mogelijk is. Is herstel te duur, dan wordt een andere opportuniteit voorzien. Voorlopig gaan de lessen nog door in het Beverbos, maar we zoeken ondertussen wel verder naar alternatieven.

      6. Raadslid Vandenbussche vraagt naar de omgevingsvergunning voor een complex in de Damwegel. Er werd in het verleden reeds gevraagd of dit niet voor groen moest voorbestemd worden. Het is ook een overstromingsgevoelig gebied. In de meeste gemeenten wordt in deze gebieden beslist geen vergunningen meer af te leveren. Hier waren bovendien ook bezwaren. Wat is de argumentatie om dit op die plaats tocht toe te laten.

      De Schepen van Ruimtelijke Ordening antwoordt dat de beslissing is genomen in samenspraak met de dienst Waterlopen van de Provincie, de strengste maatregelen voor het water moesten genomen worden. Het dossier wordt nog overgemaakt.

      Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 28 februari 2022, om 20u00.

Namens Gemeenteraad,

Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur

Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter