Het Decreet lokaal bestuur.
De activiteiten in het jaarprogramma 2023 zijn onder voorbehoud en afhankelijk van eventuele opportuniteiten die zich voordoen.
Art.1. De Gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het werkingsprogramma van de gemeentelijke sportdienst 2023 zoals weergegeven in het jaarprogramma sportraad en gemeentelijke sportdienst, alsmede de daarin vooropgestelde tarieven voor de verschillende activiteiten.
Art.2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Art.3. Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de financiële dienst en de sportdienst.
Het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het besluit van de gemeenteraad van 28 november 2022 waarbij de laatste wijziging van het gebruikersreglement werd vastgesteld.
Een aantal praktische aspecten kwamen naar boven, die een aanpassing vereisten.
De kostprijs voor verenigingen die de zaal veelvuldig gebruiken werd gelijkgeschakeld met de regeling in de sportaccommodatie en wordt bovendien samen berekend.
Art.1. Het gebruikersreglement Turnzaal Beverbos, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art.2. Dit aangepast gebruikersreglement treedt in werking vanaf 1 maart 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur en latere wijzigingen, inzonderheid art. 40.
Artikel 162 van de Grondwet.
Het vermelde opmetingsplan en bepaling van de kadastrale nummers.
De ontwerpakte, opgesteld door de afdeling Vastgoedtransacties van de Vlaamse Overheid.
Art.1.§1. De gemeenteraad keurt de ruil goed in uitvoering van het project 'De Hoop' van bouwmaatschappij De Mandel uit Roeselare van:
AANDUIDING VAN HET GOED SUB A
1. Geografische en kadastrale beschrijving
GEMEENTE LICHTERVELDE
Een totale oppervlakte van zeven are zesendertig centiare (7a 36ca) grond, gelegen nabij de ‘Statiestraat’ - Statiestraat 103,
GEMEENTE LICHTERVELDE
7a 2ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als bouwgrond, sectie F - nummer 551/S P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van vijf are vijftig centiare (5a 50ca) en uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als building, sectie F - nummer 551/T P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van twaalf are achtentachtig centiare (12a 88ca) met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer F 551 W P0000.
Hierna genoemd “Het lot A1”.
GEMEENTE LICHTERVELDE
Een oppervlakte van vierendertig centiare (34ca) grond, gelegen nabij de ‘Statiestraat’ - Statiestraat 103,
te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als building, sectie F - nummer 551/T P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van twaalf are achtentachtig centiare (12a 88ca) met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer F 551 X P0000.
Hierna genoemd “Het lot A2”.
Plan
Deze goederen staan afgebeeld als loten A1 en A2 op het opmetingsplan opgemaakt te Doornik op 23 januari 2023 door Landmeter-Expert Benoit DUROT voor bv DUROT, plan waarvan de comparant sub 2 verklaart kennis te hebben genomen.
Er wordt toepassing gevraagd van artikel 1, vierde lid, van de Hypotheekwet. Dit plan is opgenomen in de databank van plannen van afbakening van de Algemene Administratie van de Patrimoniumdocumentatie onder referte 36011-11576. Dit plan en de referte zijn tot op heden ongewijzigd gebleven.
AANDUIDING VAN HET GOED SUB B
1. Geografische en kadastrale beschrijving
GEMEENTE LICHTERVELDE
Een oppervlakte van één centiare (1ca) grond, gelegen Statiestraat 113/115, te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als cultureel centrum, sectie F - nummer 554/L P0001, met een totale oppervlakte volgens kadaster van één hectare vijf are negenenzestig centiare (1ha 5a 69ca), met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer F 780 B P0000.
Hierna genoemd “Het goed sub B”
§2. De Gemeenteraad keurt de vestiging van de erfdienstbaarheid goed zoals hieronder omscvhrven:
De Burgerlijke Vennootschap onder de vorm van een Coöperatieve vennootschap met Beperkte Aansprakelijkheid met Sociaal Oogmerk “DE MANDEL” verklaart onder de hierna aangeduide voorwaarden een erfdienstbaarheid van doorgang te verlenen op het bovengrondse deel op voormeld plan aangeduid als lot C.
GEMEENTE LICHTERVELDE
Een oppervlakte van negentien centiare (19ca) grond, gelegen nabij de ‘Statiestraat’ - Statiestraat 103,
19ca te nemen uit een perceel, gekadastreerd volgens recent uittreksel uit de kadastrale legger als building, sectie F - nummer 551/T P0000, met een totale oppervlakte volgens kadaster van twaalf are achtentachtig centiare (12a 88ca) met gereserveerd individueel perceelsidentificatienummer F 551 Y P0000.
Hierna genoemd “Het lot C”.
§3. De ontwerpakte wordt goedgekeurd.
Art.2. Het in artikel 1 verworven onroerend goed wordt ingelijfd in het openbaar domein van de gemeente.
Art.3. De akte wordt namens het gemeentebestuur ondertekend door de commissaris van de Vlaamse dienst vastgoedtransacties, dhr. Baert.
Art.4. De hypotheekbewaarder wordt ontheven van de verplichting om inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van de akte.
Het huishoudelijk reglement van de vakantiespeelpleinwerking zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 27 februari 2023.
Besproken op de stuurgroepen vakantiewerking op: 22/08/2022, 26/09/2022, 13/10/2022, 10/11/2022, 8/12/2022 & 9/02/2023
Geïnspireerd op huishoudelijke reglementen van omliggende gemeenten en speelpleinen.
Geschreven in samenspraak met de beleidsmedewerker en een studente pedagogie van het jonge kind, stagiair bij Huis van het Kind, die een neutrale blik van buitenaf op de tekst gaf.
Positief advies van VDS vzw, koepelorganisatie voor speelpleinwerk in Vlaanderen.
Art.1. Het beleid van de vakantiespeelpleinwerking, zoals weergegeven in het document in bijlage wordt goedgekeurd.
Art.2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet lokaal bestuur.
Het huishoudelijk reglement van de vakantiespeelpleinwerking zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 23 juni 2008 en aangepast in de gemeenteraad van 22 juni 2009, 28 juni 2010, 20 december 2010, 23 februari 2015 en 17 december 2018.
Bespreking in de jeugdraad (13/08/2022) en stuurgroep (26/09/2022, 13/10/2022, 10/11/2022 & 9/02/2023).
Sportklassen worden niet meer gebruikt. De werking gaat voortaan door in Basisschool Het Beverbos.
Voorinschrijving en werking in bubbels valt weg. Deze maatregelen als gevolg van COVID zijn niet meer relevant.
Eventuele extra toelage voor daguitstappen wordt voortaan mee gefactureerd op het einde van de vakantie/maand. Sinds 2022 verplicht om digitale betaling aan te bieden op het speelplein. Voordien werd deze toelage vaak cash betaald op de werking. Nu is dit uniform voor elke ouder.
Bij inschrijvingsprocedure is het rijksregisternummer van het kind noodzakelijk in functie van het fiscaal aftrekbare attest.
Art.1. De wijzigingen aan het huishoudelijk reglement van de vakantiespeelpleinwerking in bijlage worden goedgekeurd.
Art.2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet lokaal bestuur.
Bijlage:
Huishoudelijk reglement Speelpleinwerking
A. Contactgegevens
Inrichtende vereniging: GEMEENTEBESTUUR Lichtervelde
Marktplaats 2
051/72.94.30
Correspondentieadres: GEMEENTELIJKE JEUGDDIENST
Boomgaardstraat 1
0471/98.05.07
Schepen van Jeugd Steven Bogaert
Verantwoordelijke jeugddienst: Jeugdconsulent
(jeugd@lichtervelde.be)
Boomgaardstraat 1
0471/98.05.07
De Bengels: 0475/78.32.27 (tijdens de werkingsuren)
B. Locatie
De deelnemers (kinderen vanaf het 1ste leerjaar tot en met het 2de middelbaar) kunnen gebruik maken van de aanwezige accommodatie.
- JOC De Lichting / Chillkot voor tieners (kinderen vanaf 12 jaar of het 6de leerjaar)
- De Jeugdsite
- Het Gildhofplein
- Speelplein Apeladoe
- …
C. Voor wie
De speelpleinwerking de Bengels staat open voor kinderen van het eerste leerjaar tot en met het tweede middelbaar.
In de paasvakantie en de zomervakantie kunnen kinderen van het derde kleuter (of derde kleuter net afgewerkt) ook naar de speelpleinwerking komen.
Vanaf kinderen deel uitmaken van de tienergroep (6de leerjaar tot en met 2de middelbaar, of 12 tot en met 14) moedigen we ze aan ook van het Chillkot gebruik te maken.
D. Periodes van de werking
Speelpleinwerking
De periodes van werking worden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Deze periodes komen overeen met de schoolvakanties en zullen jaarlijks tijdig worden bekend gemaakt voor alle schoolvakanties.
Het speelplein is open van 7.30 u tot 17 u
Er is verzekerd toezicht door de begeleiding van 7.30 u tot 17 u, met uitzondering van de speciale activiteiten die vroeger kunnen starten of later eindigen.
Opvang voor en na de werking
’s Ochtends en ’s avonds, voor en na de speelpleinwerking, kan gebruik gemaakt worden van opvang op het speelplein, beperkt tot 12-jarigen, De vooropvang is open van 7u tot 7u30 en de na-opvang is open van 17u tot 18u.
E. Begeleiding
Aanstelling en vergoeding
De activiteiten worden verzorgd door jobstudenten en vrijwillige animatoren. De aanstellingen gebeuren door het college van burgemeester en schepenen. De jobstudenten ontvangen een wedde. De animatoren ontvangen een vrijwilligersvergoeding van €25/dag voor niet-gebrevetteerde en de maximaal toegestane vrijwilligersvergoeding/dag voor gebrevetteerde. Er wordt voorrang gegeven aan gebrevetteerde animatoren.
F. Deelname en inschrijving
De deelname bedraagt
- €6,00 per dag
- €4,00 per dagdeel (enkel deelname tussen start speelpleinwerking en 13 u of enkel deelname tussen 13u en einde speelpleinwerking) bij aanwezigheid in beide dagdelen zal een gehele dag aangerekend worden.
- €1.00 per begonnen half uur opvang.
- Voor speciale activiteiten kan een extra bijdrage gevraagd worden, zoals o.a. voor zwemmen, uitstappen, … Deze worden aan het einde van een vakantie mee gefactureerd samen met de inschrijvingskosten.
Er is speelpleinwerking voorzien voor kinderen die niet deelnemen aan de uitstappen tenzij anders gecommuniceerd door het speelplein of de jeugddienst.
Registraties op het speelplein worden digitaal, op de minuut bijgehouden via Tjek. Aanpassingen aan uur van brengen en ophalen is niet mogelijk.
Inschrijving
Om deel te nemen aan de speelpleinwerking dient er op voorhand te worden ingeschreven via het ouderportaal van Tjek.
Bij kinderen met een zorgvraag wordt gevraagd op voorhand contact op te nemen met de jeugddienst, of wordt er contact opgenomen met de ouder bij registratie. Dit om samen met de ouder in gesprek te kunnen gaan over hoe we de werking mogelijks kunnen aanpassen ter betere ondersteuning. Inschrijving is pas finaal na dit contactmoment.
Bij het inschrijven wordt sinds 2023 ook gevraagd naar het rijksregisternummer van uw kind, dit in functie van het opmaken van fiscaal aftrekbare attesten indien aangevraagd.
G. Rechten en plichten van de gebruikers
H. De leiding en de deelnemers zijn verzekerd tegen ongevallen, burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke letsels, gedurende de speelpleinwerking.
Animatoren, jobstudenten en/of vrijwilligers kunnen onder geen enkel beding persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen, zelfs in geval van zware fout. Bij ongeval verwittigt men onmiddellijk de begeleid(st)er en de speelpleinverantwoordelijke. Deze zullen zo vlug mogelijk een verzekeringsformulier invullen en doorgeven aan de jeugddienst.
I. Verloren voorwerpen
Het speelplein is niet aansprakelijk voor diefstal of het verlies van persoonlijk materiaal van de kinderen (kledij, fiets, juwelen, gsm, …). Verloren voorwerpen worden bij de jeugddienst bijgehouden. Bij de start van de grote vakantie worden de verloren materialen geschonken aan een goed doel. Iets navragen kan via de jeugddienst. Geef dan zeker en vast een goeie omschrijving van het verloren voorwerp.
J. Eenmalige aanpassingen aan dit reglement kunnen door het college van burgemeester en schepenen beslist worden om de organisatie van het speelplein te laten voldoen aan speciale situaties
K. Dit reglement en het aansluitend, uitgebreider, beleid en de visie van de speelpleinwerking zullen te vinden zijn op de site.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het ondertekenen door de gemeente van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen bij besluit van 28 mei 2018.
De gemeenteraad keurt het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en reductiedoelstelling en de risico- en kwetsbaarheidsanalyse op vlak van klimaat, voor de groep Klimaatoverleg Midwest goed bij besluit van 27 januari 2020.
het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang worden opgemaakt dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De gemeente neemt kennis van de rapportering 2022 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
1. Raadslid Vandenbussche vraagt naar een stand van zaken inzake de pfas-vervuiling en het aangekondigde onderzoek. Wat is de stand van zaken? Dit onderzoek duurt toch lang. De grote perimeter kan vervallen?
De schepen van Leefmilieu, dhr. Bogaert antwoordt dat er in de site van de brandweer nog vervuiling aanwezig is in het grondwater. Er is nu een aanvullende voorstudie voorzien. Er gebeurt een horizontale afbakening. Er worden extra 5 peilbuizen voorzien. Op korte termijn krijgen de eigenaars een schriftelijk bericht. De Risico evalluatie moet dan nog gebeuren. Ovam vraagt het voorzichtigheidsprincipe te behouden en geen grondwater te gebruiken. We zullen het advies volgen en ook de perimeter niet bijsturen. De 5 betrokken bewoners zullen ten gepaste tijde een schrijven hiervoor ontvangen.
Raadslid Ghesquière heeft 4 schriftelijke vragen:
2. Ik heb gezien dat er nog steeds geen bord geplaatst is “ honden aan de leiband” aan apeladoe of Finse piste. Nu we een schepen hebben voor dierenwelzijn, ben ik benieuwd of er toch nog hondentoiletten kunnen geplaatst worden ? Dit is echter geen meerwerk voor de gemeentelijke diensten maar properder voor wandelaars en spelende kinderen , en hondenbaasjes kun je ook aanleren om daar naartoe te gaan met hun hond. Indien ja , waar en wanneer kan dit gebeuren? Wanneer wordt er werk gemaakt van de beloofde hondenlosloopweide?
De schepen voor dierenwelzijn, mevr. Gunst bevestigt dat we geen hondentoiletten zullen voorzien. We zullen wel de nodige borden voorzien, o.a. honden aan de leiband. Dit wordt snel opgevolgd. De hondenlosloopweide wordt voorzien in de Leysafortstraat, we wachten de aankoop af.
3. Parking OC De Schouw. In verslag van schepencollege heb ik gelezen dat het aanleggen van parking met grasbetontegels aan oc de schouw toch uitbesteed wordt. Worden de reeds gelegde betontegels ook zo spoedig mogelijk bijgevuld of herlegd ? Zeer gevaarlijk nu , er zijn reeds ongevallen gebeurd, niet iedereen draagt sneakers ….
De Schepen van openbare werken, dhr. Kindt, antwoordt dat we de resterende werken inderdaad zullen uitbesteden. We gaan wel aanvulling voorzien. Er moet wat extra bij, maar het gras moet de kans krijgen om te groeien. Het type grasdal is anders voor de rest van de parking. Zal steviger worden als het gras is gegroeid. Het gebruik van de verschillende soorten grasdallen heeft te maken met de extra infiltratiemogelijkheden.
4. Sluiting overwegen. Is het resultaat van de enquête bekend? Gaat de Klinkestraat dicht en wordt de tunnel in de Burgemeesterstraat breder.
De schepen van mobiliteit, dhr. Bogaert antwoordt dat Infrabel meedeelde dat er in Lichtervelde geen sluitingen zijn voorzien. Voor de Kwakkelstraat en Sneppestraat wordt dit bekeken in het kader van de fietssnelweg. Dit is in onderzoek (studie Infrabel). Torhout trekt dit dossier, gezien de werken op grondgebied Torhout zullen moeten gebeuren. Er is een presentatie (met resultaten van de enquête voor buurtbewoners) van Infrabel die dit wat duidelijker maakt. Kan opgevraagd worden bij de algemeen directeur. De schepen bevestigt dat de tunnel aan de Burgemeesterstraat breder wordt, maar dit staat los van een sluitingsdossier (planning nog niet gekend). De tunnel wordt volledig vernieuwd.
5. Standpunt Huwijnsbossen, wat met aanplant,...
De Burgemeester antwoordt dat er met het Agentschap natuur en bos contact is genomen op vraag van de Gemeenteraad inzake de eventuele aankoop van de bestaande bosjes. Er is enkel een gesprek geweest inzake deze bosjes. Er was geen communicatie over de andere percelen. Er is nog geen officieel schrijven binnen dat de verkoop is gerealiseerd. Op 3 april komt het agentschap voor overleg (toekomstvisie, aanplant...). We zullen dit samen met de diensten en de Provincie bekijken, gezien we ook erosie-ingrepen deden. We zullen zeker een planning en visie opvragen van het Agentschap Natuur en Bos. We zullen een beter zicht proberen te krijgen. Bekommernissen/bedenkingen/ideeën zijn welkom.
Raadslid Vandenbussche vraagt om hierbij ook aandacht te hebben voor de diverse recreatieve groepen, graag snel zicht op de situatie. Is de woning al verkocht? Antwoord Burgemeester: op dit moment niet.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 27 maart 2023, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter