Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 12.
De Raad neemt akte van de tijdelijke verhindering van mevr. Noor Bruynooghe voor de uitoefening van haar mandaat als raadslid wegens ouderschapsverlof, dit voor de periode van 9 mei tot en met 18 augustus 2025.
Het Decreet Lokaal Bestuur, o.a. artikel 14.
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, de artikelen 8, 58, 86 en 169.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Het hoofdbureau heeft als eerste opvolger van de lijst 9, Resp&ct8810 - CD&V aangeduid: dhr. Herman Becue. Dhr. Herman Becue werd opgeroepen om als titelvoerend gemeenteraadslid in functie te treden.
De geloofsbrieven van het kandidaat-raadslid worden nagezien. Alle geloofsbrieven werden behoorlijk en tijdig ingediend, en deze werden ter inzage gelegd met respect voor de decretale bepalingen ter zake. ( een recent uittreksel uit het strafregister en een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet voor het lokaal bestuur)
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van het kandidaat gemeenteraadslid door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in artikel 6, §3 en artikel 9 van het Decreet Lokaal Bestuur, blijkt dat de opvolger die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Betrokkene verklaart zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.
Dienvolgens bestaat er geen bezwaar dat de geloofsbrieven van volgende persoon worden geldig verklaard en dat dit gemeenteraadslid wordt toegelaten tot het afleggen van de eed bepaald bij artikel 6 van het Decreet Lokaal Bestuur, waardoor hij tijdelijk in functie zal treden als titelvoerend gemeenteraadslid:
Herman Becue, geboren op 25 oktober 1951, wonende te Lichtervelde, Beverenstraat 47.
Art.1. De geloofsbrieven van dhr. Herman Becue goed te keuren.
Art.2. Akte te nemen van de eedaflegging van dhr. Herman Becue die in toepassing van artikel 6 van het Decreet Lokaal Bestuur in handen van de waarnemend voorzitter,
volgende eed aflegde: 'ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
Derhalve is dhr. Herman Becue aangesteld als titelvoerend gemeenteraadslid ter vervanging van mevr. Noor Bruynooghe wiens mandaat hij tijdelijk zal voltrekken. Hij zal op de ranglijst worden toegevoegd onder het nummer 21.
Art.3. Afschrift van dit besluit wordt binnen twintig dagen meegedeeld aan de Vlaamse regering.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (DLB), artikel 6en Artikel 7.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 21 juni 2024 tot vaststelling van de modellen van akte van voordracht en akte van opvolging in het kader van de installatie en samenstelling van de lokale bestuursorganen
Omzendbrief KBBJ/ABB 2024/2 over de start van de lokale en provinciale bestuursperiode
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de ontvankelijkheid van de akte van voordracht en verklaart de voorgedragen kandidaat-voorzitter Mevr. Ria Pattyn verkozen als tijdelijk voorzitter van de gemeenteraad.
Mevr. Ria Pattyn neemt overeenkomstig artikel 6, § 2 van het decreet over het lokaal bestuur het voorzitterschap over van de waarnemend voorzitter van de gemeenteraad.
Het decreet over het lokaal bestuur.
Besluit van de Vlaamse Regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
Het Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale en provinciale besturen.
De financiële dienst staat in voor het opmaken van het ontwerp van jaarrekening 2024 met inbegrip van de wettelijke rapporten, met name de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. De diverse diensten staan in voor de inhoudelijke rapportering over het gevoerde beleid.
Vanaf de jaarrekening BBC 2020 bepalen de gemeenteraad en de OCMW raad in onderlinge consensus het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst. De BBC 2020 regelgeving legt geen berekeningswijze, timing of procedure vast om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW vast te stellen. Er werden tussen gemeente en OCMW geen vaste afspraken gemaakt over de wijze waarop het bedrag van de tussenkomst wordt bepaald. Dit houdt in dat het bedrag dat in de beslissing over de jaarrekening is opgenomen het voorstel van het uitvoerende orgaan is.
In 2024 was er een tussenkomst van 900.000 € van de gemeente voor het OCMW
Art.1. De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2024 deel gemeente vast.
Art.2. De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2024 deel OCMW goed
Art.3. De gemeenteraad stelt de geïntegreerde jaarrekening 2024 vast. De geïntegreerde jaarrekening 2024 van gemeente en OCMW omvat de volgende wettelijke rapporten: de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 8.981.769 €, de autofinancieringsmarge 2.207.868 €, het balanstotaal 73.012.739 € en het overschot van het boekjaar 1.332.444 €.
Art.4. De tussenkomst van de gemeente aan het OCMW bedraagt 900.000 €.
De Gemeenteraad neemt kennis van dit rapport.
Artikel 27 uit het Besluit Vlaamse Regering tot bepaling van nadere regels voor de opmaak, de vaststelling en de herziening van ruimtelijke beleidsplannen en tot wijziging
van diverse besluiten van de Vlaamse Regering in het kader van de regeling van de ruimtelijke beleidsplanning.
Artikel 2.1.8 §2 Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening.
Er werd advies gevraagd aan de Gecoro met betrekking tot het ontwerp Beleidsplan Ruimte West-Vlaanderen. De Gecoro hield op 8 mei 2025 hierover een beraadslaging. Het advies gaat in bijlage. Het College van Burgemeester en Schepenen stelt voor ons daarbij aan te sluiten, mits enkele aanvullingen of opmerkingen.
Betreffende de strategische visie:
1/ Lichtervelde is een plattelandsgemeente waar landbouw een grote rol speelt.
Duidelijke definitie van landbouw: er is nood aan een heldere en uniforme definitie van landbouw binnen het beleidsplan. Landbouw is een belangrijke ruimtegebruiker en moet erkend worden zowel in de strategische visie als in de beleidskaders. Wij als plattelandsgemeente vinden dit belangrijk. Het kan niet de bedoeling zijn om het landbouwgebied verder te versnipperen.
2/ Optimaliseren van het rendement van de bebouwde en verharde ruimte
De gemeente is nog steeds vragende partij voor het realiseren van de uitbreiding van de industriezone Kwakkel. Compensatie is aangeduid in de procesnota bij de opmaak van het GRUP Kwakkel.
3/ Uitbouwen van een netwerk van kernen
Wat betreft wonen, wensen wij binnen deze legislatuur geen nieuwe gebieden aan te snijden. Wij zijn voorstander van inbreiding. Wij wensen ter hoogte van de Wulleputstraat een zone te ontwikkelen voor recreatie en gemeentelijke diensten. Dit situeert zich binnen de kern en het woonuitbreidingsgebied. Het station is een belangrijke troef voor onze gemeente maar ook voor West-Vlaanderen. Het kan aangewezen zijn om in het station extra functies te voorzien ten voordele van reizigers maar ook voor inwoners van Lichtervelde.
Betreffende de beleidskaders
1/ Levendige en verbonden dorps- en stadskernen
Bij de beleidslijn ‘Verbeteren van de verkeersleefbaarheid’ kan het probleem van het parkeren van vrachtwagens worden aangehaald. Vaak parkeren de vrachtwagens aan de rand van het dorp, langs de weg, waardoor de verkeersveiligheid in het gedrang komt. De mogelijkheden om een vrachtwagenparkeerterrein (of bredere strook) aan te leggen zijn zeer beperkt, gezien de ligging in agrarisch gebied.
2/ Wat betreft de graad van stedelijkheid wordt uitgegaan van de parameters knoopwaarde, plaatswaarde en kritische massa. Op pagina 100 wordt vermeld dat de verschillende vervoersmodi worden gecombineerd in één berekening.
In dat opzicht vinden we het eigenaardig dat bijvoorbeeld Ingelmunster een hogere knoopwaarde heeft dan Lichtervelde. Moorslede en Pittem hebben een iets lagere knoopwaarde. Lichtervelde is dichter bij een afrit van de E403 gelegen dan Ingelmunster en heeft een belangrijker treinstation. Ten opzichte van Moorslede en Pittem zijn de verschillen nog duidelijker. Zijn deze drie kernen dan zo veel beter aangesloten op het fietsnetwerk? Zo scoren Gits en Kortemark ook hetzelfde, terwijl er in Kortemark wel een treinstation is. Beiden scoren net iets minder dan Lichtervelde, terwijl ze opnieuw verder van de E403 liggen. Lopende projecten zoals de fietssnelwegen F32 en F35 kunnen de knoopwaarde nog verbeteren. We menen dat de knoopwaarde van Lichtervelde wordt onderschat en moet aangepast worden.
Algemene waardering
Het is een lijvig plan dat moeilijk te doorworstelen is. We vinden er weinig concrete zaken in terug. Heel veel beschrijvingen en weinig heldere uitgangspunten wat betekent dat we ruim kunnen interpreteren en ons dan toch enige vrijheid geeft. Niettemin is het een huzarenstuk voor de administratie die eraan gewerkt heeft, wat wij zeker vanuit ons bestuur appreciëren.
Op vraag van de fractie Durf wordt benadrukt dat de gemeente ook een woongemeente is, waar wonen in het groen belangrijk is.
Artikel 1 – Het beleidsplan ruimte West-Vlaanderen voorwaardelijk gunstig te adviseren met volgende opmerkingen:
1/ Er zijn meerdere tegenstrijdigheden in de tekst van het beleidsplan deze dienen verduidelijkt te worden. Zo is het specifiëren/toelichten van de term ‘flankerende maatregelen’ noodzakelijk.
2/ Er moet niet enkel rekening gehouden te worden met de leesbaarheid van het landschap maar ook met de schaal van landschap – beperkte grote windmolens, in kader van hernieuwbare energie, met in acht name van minimum afstandsregels.
3/ Lichtervelde is een landelijke gemeente en wordt als tweeledige ruimte gezien naast wonen in een groene omgeving: landbouw (waarvoor een duidelijke definitie nodig is) en ondernemen (ruimte voor KMO, zoals het op stapel staande RUP kwakkel). We vragen de onderschatting van de knoopwaarde voor Lichtervelde te herzien, gezien het station voor de streek fungeert als vervoershub, ook voor deelmobiliteit.
Artikel 2 – Geen opmerkingen te formuleren ten aanzien van het plan-milieueffectenrapport.
Artikel 3 - Het advies van de gecoro en het ingevulde sjabloon van het College maken deel uit van dit advies, net zoals de motivering.
Artikel 4 - Dit besluit en de documenten worden overgemaakt aan de Provincie.
De statuten van de West-Vlaamse Intercommunale voor Economische Expansie, Huisvestingsbeleid en Technische Bijstand (WVI) waarbij onze gemeente is aangesloten.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Gaat over tot geheime stemming. 19 leden nemen aan de stemming deel. 19 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 19. Blanco of nietig: geen. Mevr. Kindt bekomt 19 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Mevrouw Els Kindt, Schepen wonende in de Kauwentijnestraat 17, 8810 Lichtervelde wordt aangeduid als kandidaat bestuurder.
Art.2. Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de WVI.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van WVI.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten van de agenda en bijhorende stukken m.b.t. deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd zal worden op de Algemene Vergadering van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) op 11 juni 2025:
1. Goedkeuring verslag van de buitengewone algemene vergadering dd. 26.02.2025
2. Kennisneming ontslag één bestuurder: mevrouw Kim Deplancke, schepen stad Waregem
3. Benoeming één bestuurder
4. Verslag van de raad van bestuur (jaarverslag 2024)
5. Verslag van de commissaris
6. Jaarrekening 2024
7. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
8. Evaluatierapport 2019-2024
9. Mededelingen
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de West-Vlaamse Intercommunale op 11 juni 2025 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Intercommunale WVI.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41.
Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
Statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.
De ter beschikking gestelde documenten
Art.1. De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 12 juni 2025, zijnde
1. Verslag van de raad van bestuur over het boekjaar 2024
2. Verslag van de commissaris-revisor over de jaarrekening 2024
3. Goedkeuring van de jaarrekening 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling en toelichting)
4. Terugbetaling van ‘andere beschikbare inbreng buiten kapitaal’
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris-revisor
6. Statutaire benoemingen.
Art.2. Afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan Zefier (info@zefier.be).
Statuten Creat services dv
Decreet Lokaal bestuur
Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering Creat Services van 17 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de voorgestelde resultaatsverdeling over het boekjaar 2024
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Aanstelling commissaris
8. Actualisering presentievergoeding
9. Statutaire benoemingen
Varia
Art.2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Jaarvergadering van Creat Services vastgesteld op 17 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Statuten Farys ov
Decreet Lokaal bestuur
Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Vergadering Farys ov van 20 juni 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
1. Stand van zaken van bijlage 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2024
3. Verslagen van de commissaris
4. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2024 afgesloten per 31 december 2024
5. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
6. Aanstelling commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art.2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 20 juni 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Decreet lokaal bestuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius Imewo d.d. 25 juni 2025.
1. Kennisneming verslagen van Fluvius Imewo van de Raad van Bestuur en van de commissaris over het boekjaar 2024.
2. Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius Imewo afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Fluvius Imewo met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende vereniging tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Statutaire mededelingen.
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van Fluvius Imewo op 25 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Decreet Lokaal Bestuur.
Conform artikel 432 moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering worden herhaald.
De statuten van Fluvius West.
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2025:
1. a) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van Fluvius West (voorheen Gaselwest) over het boekjaar 2024.
b) Kennisneming verslagen van de Raad van Bestuur en van de commissaris van het voormalige Fluvius West over het boekjaar 2024.
2. a) Goedkeuring van de jaarrekening van Gaselwest afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
b) Goedkeuring van de jaarrekening van Fluvius West afgesloten op 31 december 2024 (balans, resultatenrekening, winstverdeling, boekhoudkundige besluiten en waarderingsregels).
3. Vaststelling uitkeringen overeenkomstig art. 6:114 en volgende WVV.
4. Kwijting te verlenen afzonderlijk aan de bestuurders, de leden van de Regionale Bestuurscomités en de commissaris van Gaselwest en Fluvius West met betrekking tot het boekjaar 2024.
5. Desgevallend aanvaarding uitbreiding activiteiten gemeenten voor (neven)activiteiten.
6. Evaluatierapport met betrekking tot de werking van de opdrachthoudende verenigingen Gaselwest en het voormalige Fluvius West tijdens de vorige 6 jaar en het ondernemingsplan Fluvius West 2025-2030.
7. Statutaire benoemingen.
8. Benoeming van een commissaris.
9. Statutaire mededelingen
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 26 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Het decreet op de intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001.
Het Decreet Lokaal Bestuur
Het besluit van de gemeenteraad op 27 november 2017 waarbij de oprichting van de dienstverlenende vereniging (DVV) Midwest werd goedgekeurd.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 3 juni 2025 om 18.00 u goed.
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de bijzondere algemene vergadering van 3 juni 2025 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de bijzondere algemene vergadering van 3 juni 2025 goedkeuren.
Art.3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg "LDB") en in het bijzonder art. 40, 445 en 605 van het DLB
De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg 'Cipal') van 14 april 2014.
Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in house-exceptie bepaalt.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 9 mei 2025, goedgekeurd.
Agenda:
Art.2. Bovengenoemde vertegenwoordiger of bij belet bovengenoemde plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van cipal dv van 24 juni 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van Cipal dv van 24 juni 2025 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan CIPAL.
Een uitgebreid audioverslag is te beluisteren op de website.
1. Mededeling door Schepen Bogaert vanwege Mirom inzake gft-inzameling:
Gelet op het Lokaal Materialenplan 2023-2030 zal Mirom Roeselare vanaf 1 januari 2026 starten met de gft-inzameling aan huis op het grondgebied van Hooglede, Houthulst, Koekelare, Kortemark, Langemark-Poelkapelle, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare, Staden, Torhout, Wingene en Zonnebeke. Het voorbije anderhalf jaar werd een beleidsvisie rond bioafval uitgewerkt die vanaf 2026 zal worden geïmplementeerd in bovengenoemde gemeenten. Gelet op de beslissing van de Raad van Bestuur van Mirom Roeselare van 7 mei 2025, zal Mirom Roeselare deze beleidsvisie toelichten op een infovergadering die toegankelijk is voor alle gemeenteraadsleden. Dit gaat door 11 of 12 juni, om 20u in Mirom Roeselare zelf. Een uitnodiging volgt.
2. Mededeling door de Burgemeester dat op 15 juni door NSB een vredesduif zal onthuld worden op de gemeentelijke begraafplaats. Een uitnodiging volgt.
3. Raadslid De Decker verwijst naar de hondenlosloopweide in de Kauwentijnestraat. Komt er ook een hondenlosloopweide in het centrum?
Schepen Steven Kindt antwoordt dat ingaande op diverse vragen, een perceel in de aankoop van de Wulleputstraat zal ingericht worden als hondenlosloopweide. Dit zal naast de hoeve zijn, tegen de zomer zou dit moeten in orde gebracht zijn. De nodige materialen moeten nog aangekocht worden. Het is geen definitieve oplossing, het wordt nog bekeken in het kader van de ruimtelijk planning.
4. Raadslid Steurbaut verwijst naar de communicatie in de Koolskampstraat, waarvan sommige inwoners vrezen deze nu en dan te missen. Wat is de stand van zaken, en wordt de planning gevolgd? Er is grondbemaling in de Leysafortstraat. Dit loopt in de riool, kan dit ter beschikking gesteld worden aan de landbouwers.
Schepen Steven Kindt antwoordt dat de 1° fase nog bezig is met riolering tot aan de Molenlaan, en men voert nu de huisaansluitingen uit. Er is wat tijd verloren gegaan door de proeven. De volgorde is wat gewijzigd om de planning te kunnen aanhouden, vandaar dat wat vroeger begonnen is in de Leysafortstraat. De bovenbouw in het eerste deel zal volgen tot aan de Molenlaan, net zoals in het eerste deeltje. De toplaag zal maar na de zomer zijn. De buffer is leeggetrokken voor de werken, het water is ter beschikking gesteld aan de landbouwers. De bronbemaling heeft een te laag debiet om te gebruiken.
5. Raadslid Devloo verwijst naar de voorspelde droge zomer met hittegolven. Zijn wij daarop voorbereid. Er staat een hitteplan op de website, maar het is 10 jaar oud. Het verwijst ook naar het algemeen noodplan, maar dat is niet beschikbaar. Krijgen we dit nog ter beschikking. Er zijn dus opfrissingen nodig van deze documenten en ook de websitepagina's.
De Burgemeester antwoordt dat er een hemelwater en droogteplan is. Het hitteplan wordt vooral gebruikt in het woonzorgcentrum, waar de nodige communicatie is voorzien. Ook in de gemeentelijke werkingen wordt daar voldoende aandacht aan besteed. We hebben een strategische voorraad water voor noodinterventies om onze hulpdiensten bij te staan.
We bekijken de plannen na, en de mensen van de noodplanning zullen zeker de nodige stappen laten zetten. We hebben wel al wat ervaring. De website wordt zeker nagekeken. De plannen zullen opnieuw worden voorgelegd, na overleg met de hulpverleningszone.
Schepen Steven Kindt antwoordt dat het hemelwater en droogteplan voorziet om het water bij droge zomers, zo traag mogelijk af te voeren. Bij de afgifte van omgevingsvergunning is er vaak onvrede over de opgelegde maatregelen, zoals wadi's, maar net daarvoor zijn ze nodig.
6. Raadslid Vandenbussche vraagt aandacht voor de kinderopvang. We hebben recent zicht op bijkomende plaatsen. Er moet een afwegingskader opgemaakt worden. Dit is niet aan bod gekomen in het voorbije Lok. Maar er circuleren ondertussen toch al criteria. Wij gebruiken blijkbaar vooral ruimtelijke criteria. Waarom alleen voor het centrum. Bij andere gemeenten zijn er meer kwalitatieve criteria en kinderen met zorgnoden. Waarom is dit niet voorgelegd aan het Lok? Zowel de procedure als de criteria baren ons zorgen. Als we de gemeenteraad kunnen verplaatsen, zouden we ook het lok kunnen verplaatsen. Kan een extra lok die criteria nog wijzigen.
Schepen Steven Kindt antwoordt dat we pas op 8 april zijn op de hoogte gebracht, met een vage tekst. De lok-vergadering was net geweest, toen bleek dat er dringend criteria moesten worden opgesteld. In afspraak met het agentschap zijn dan in het College vlug criteria vast gelegd om te zorgen dat we de toegekende plaatsen niet zouden verliezen, maar dit wordt nog geagendeerd op het volgende lok. Het agentschap aanvaardt niet dat we extra criteria opleggen qua kwaliteit en zorgnoden wat hun bevoegdheid is. Vandaar dat de criteria vooral op die thema's focussen. Er zijn kandidaten om de toegekende plaatsen in te vullen.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende vergadering door gaat op maandag 23 juni 2025, om 20u, in de raadszaal.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
voorzitter wnd