Het decreet lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 houdende goedkeuring van de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de OCMW’s en latere aanpassingen.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn en latere aanpassingen
De financiële dienst staat in voor het opmaken van het ontwerp van jaarrekening 2023 met inbegrip van de wettelijke rapporten, met name de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. De diverse diensten staan in voor de inhoudelijke rapportering over het gevoerde beleid.
Vanaf de jaarrekening BBC 2020 bepalen de gemeenteraad en de OCMW raad in onderlinge consensus het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst. De BBC 2020 regelgeving legt geen berekeningswijze, timing of procedure vast om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW vast te stellen. Er werden tussen gemeente en OCMW geen vaste afspraken gemaakt over de wijze waarop het bedrag van de tussenkomst wordt bepaald. Dit houdt in dat het bedrag dat in de beslissing over de jaarrekening is opgenomen het voorstel van het uitvoerende orgaan is.
In 2021 was er een tussenkomst van 600.000 € van de gemeente voor het OCMW
Art.1. De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2023 deel gemeente vast.
Art.2. De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2023 deel OCMW goed
Art.3. De gemeenteraad stelt de geïntegreerde jaarrekening 2023 vast. De geïntegreerde jaarrekening 2023 van gemeente en OCMW omvat de volgende wettelijke rapporten: de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 9.985.055 €, de autofinancieringsmarge 3.463.242 €, het balanstotaal 72.793.180 € en het overschot van het boekjaar 2.811.763 €.
Art.4. De tussenkomst van de gemeente aan het OCMW bedraagt 600.000 €.
De Gemeenteraad neemt kennis van dit rapport.
De Nieuwe Gemeentewet, artikel 133 en 135.
De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 houdende goedkeuring van het algemeen uniform politiereglement, laatst gewijzigd in huidige zitting.
De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 houdende goedkeuring van het politiereglement op het stilstaan en parkeren, laatst gewijzigd in huidige zitting.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 13 mei 2024 houdende goedkeuring van de protocolovereenkomst.
In het algemeen uniform politiereglement zijn er bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek. Wettelijk wordt voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd. Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt; dat bovendien alle partijen de contactpersonen kunnen aanduiden wat de informatiewisseling zal optimaliseren.
De brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend dd. 23.02.2024 waarbij door het parket nieuwe richtlijnen werden opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen. Het bestaande protocol met de Procureur des Konings wordt per 1 juni 2024 ambtshalve opgezegd. Bijgevolg moet een nieuw protocolakkoord worden goedgekeurd met verwerking van de nieuwe richtlijnen.
Voor deze protocolovereenkomst wordt gebruik gemaakt van het sjabloon ter beschikking gesteld door het Parket, dat op die manier in het gehele werkingsgebied van het parket in een gelijkaardige behandeling van dossiers wordt voorzien.
De beslissing van het college van burgemeester en schepenen dd. 13 mei 2024 houdende principiële goedkeuring van de aangepaste protocolovereenkomst.
Art.1. De aangepaste protocolovereenkomst betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen gemeente Lichtervelde en de Procureur des Konings, zoals opgenomen in bijlage van dit dossier, te bekrachtigen.
Art.2. Deze beslissing wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art.3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41;
De Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 133e.v. 134 en 135, §2;
De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023;
De bepalingen van het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van Lichtervelde op 26 juni 2017 en tot op heden aangevuld en gewijzigd;
Inbreuken tegen de bepalingen van aanvullende gemeentelijke reglementen bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt.
De gemeente staat in voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid en alle maatregelen kan nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen.
Inbreuken kunnen bestraft worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt.
In het algemeen uniform politiereglement zijn er bepalingen opgenomen die enerzijds mogelijk bestraft worden met een administratieve sanctie maar daarnaast ook nog strafbaar worden gesteld in het strafwetboek.
Er is wettelijk voorzien in het afsluiten van een protocolovereenkomst tussen het Parket en de gemeenten waarin GAS wordt ingevoerd.
Het is noodzakelijk en wettelijk bepaald dat een afsprakenkader wordt vastgelegd dat de wederzijdse rechten en plichten duidelijk omschrijft en ook vast legt wanneer welke instantie over de vervolgingsbevoegdheid beschikt.
Het bestaande protocolakkoord betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor gemengde inbreuken tussen de gemeente Lichtervelde en de Procureur des Konings, zoals bekrachtigd in de gemeenteraad dd. 26.06.2017.
Bij brief van het parket van de Procureur des Konings, ondertekend dd. 23.02.2024 werden door het parket nieuwe richtlijnen opgesteld met betrekking tot de toepassing van GAS in het arrondissement West-Vlaanderen.
Het bestaande protocol met de Procureur des Konings is per 1 juni 2024 ambtshalve opgezegd, zodat bijgevolg een nieuw protocolakkoord werd goedgekeurd in huidige zitting met verwerking van de nieuwe richtlijnen.
Ten gevolge van de gewijzigde richtlijnen en protocolakkoord, en de gewijzigde GAS-wetgeving dd. 11.12.2023 dienen enkele administratieve aanpassingen te gebeuren in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt.
Het politiecollege van de Politiezone Regio Tielt keurde deze wijzigingen goed in zitting van 3 mei 2024.
Art.1. De Raad wijzigt diverse artikelen in het Algemeen Politiereglement van de Politiezone Regio Tielt, zoals goedgekeurd op 26.06.2017 en laatst gewijzigd op 27.11.2023, m.n.:
Onder Titel VI. Gemeentelijke Administratieve Sancties
Onder Hoofstuk 1:
- Opheffen van art. 6.1.2.0.1
- Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke administratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikelen 6.1.2.0.2 tot en met 6.1.2.0.11.
Onder Hoofstuk 2:
- Wijzigen van het bedrag van de gemeentelijke administratieve sanctie van 350 euro naar 500 euro in artikel 6.2.0.0.6 en artikel 6.2.0.0.8.
Art.2. Deze beslissing zal worden bekendgemaakt in toepassing van artikelen 285-287 en 330 van het decreet over het lokaal bestuur.
Art.3. Een afschrift van dit reglement en een gecoördineerde versie wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Procureur des Konings, de griffier van de rechtbank van Eerste Aanleg, van het Vredegerecht en van de Politierechtbank van het gebied, aan de aangewezen ambtenaar en aan de Korpschef van de lokale politie.
De Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988, artikel 133 en 135.
De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De wet van 24 juni 2013 inzake administratieve sancties, laatst gewijzigd op 11 december 2023.
Het Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegeverkeer en het gebruik van de openbare weg.
Het Koninklijk besluit van 9 maart 2014 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties voor de overtredingen betreffende het stilstaan en het parkeren en voor de overtredingen betreffende de verkeersborden C3 en F103, vastgesteld met een automatisch werkende toestellen.
De protocolovereenkomst goedgekeurd in de gemeenteraad van 27 mei 2024.
Voor de uitvoering van het protocol dient de verordening van 2017 aangepast te worden.
Art.1. De politieverordening op het stilstaan en parkeren en voor de overtredingen betreffende verkeersborden C3, F103 en F111 vastgesteld met automatisch werkende toestellen in bijlage, goed te keuren
Art.2. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de Procureur des Konings.
Het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, artikel 40.
de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 artikelen 8 tot en met 10.
Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van ambulante activiteiten, gewijzigd bij besluiten van de Vlaamse Regering van 21 april 2017 en 22 september 2023, artikel 15 en 23 tot en met 44.
Volgens artikel 8 §1 van de wet van 25 juni 1993 wordt de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen geregeld bij gemeentelijk reglement.
Volgens artikel 9 § 1 van de wet van 25 juni 1993 wordt de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, geregeld bij gemeentelijk reglement.
Het gemeentelijke reglement van 25 februari 1992 moet vervangen worden.
Art.1. De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement ambulante handel in bijlage goed. Het reglement van 25 februari 1992 wordt opgeheven.
Art.2. De gemeenteraad keurt het marktplan in bijlage goed.
Art.3. Het reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Het decreet Lokaal Bestuur, artikel 40.
De wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten, gewijzigd bij de wetten van 4 juli 2005, 20 juli 2006, 22 december 2009 en 21 januari 2013 en de decreten van 24 februari 2017 en 3 maart 2023 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 10.
Het Koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten.
Het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie, gewijzigd bij het besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 meer bepaald de artikelen 8 tot en met 24.
Het Decreet van 3 maart 2023 tot afschaffing van de voorafgaande machtiging voor de uitoefening van ambulante of kermisactiviteiten en tot wijziging van de wet van 25 juni 1993 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 22 september 2023 tot wijziging van het koninklijk besluit van 22 juni 2003 betreffende de controletaak van de erkende ondernemingsloketten ter gelegenheid van de inschrijving van handels- of ambachtsondernemingen in de Kruispuntbank van Ondernemingen, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van ambulante activiteiten, het koninklijk besluit van 24 september 2006 betreffende de uitoefening en de organisatie van kermisactiviteiten en ambulante activiteiten in kermisgastronomie en tot opheffing van het koninklijk besluit van 24 september 2006 houdende vaststelling van de vergoeding van de erkende ondernemingsloketten voor het beheer van de machtigingen van ambulante activiteiten en van de machtigingen van kermisactiviteiten
Volgens artikel 8 §1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
Volgens artikel 9§ 1 van de wet van 25 juni 1993 de organisatie van ambulante en kermisactiviteiten op het openbaar domein, buiten de openbare markten en kermissen, wordt geregeld bij gemeentelijk reglement.
Het reglement van 29 mei 2007 voldoet niet meer.
Art.1. De gemeenteraad keurt het gemeentelijk reglement kermisactiviteiten in bijlage goed.
Art.2. De gemeenteraad keurt het plan van de kermis in bijlage goed.
Art.3. Het reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De ter beschikking gestelde documenten.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken, die voorgelegd worden op de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare op 4 juni 2024
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Mirom op 4 juni 2024 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De ter beschikking gestelde documenten.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken, die voorgelegd worden op de Algemene Vergadering van de Watergroep op 14 juni 2024.
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de Watergroep op 14 juni 2024 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de De Watergroep.
Decreet lokaal bestuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente overgemaakt per brief van 2 april 2024.
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 17 juni 2024.
Agenda:
Art.2. Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel van partiële splitsing Gaselwest/Imewo door overneming inzake de overgang van Gaselwest naar Imewo van alle activiteiten verbonden aan de gemeente Nazareth. De Algemene Vergadering van Imewo wordt verzocht de toetreding van de gemeente Nazareth voor de activiteiten elektriciteit, aardgas, Strategische Participaties (Publi-T en Publigas), openbare verlichting en openbare elektronische-communicatienetwerken te willen aanvaarden.
Art.3. Zijn goedkeuring te hechten aan het voorstel tot oprichting van de wachtstructuur TRANSCO ENERGY CV door Imewo. De Algemene Vergadering van Imewo wordt verzocht de oprichting, de inbreng in geld (2.000,00 euro), de ontwerpstatuten, het financieel plan, de motiveringsnota, de nota mogelijke aandeelhoudersovereenkomst en de gevraagde volmachtverlening te willen bekrachtigen.
Art.4. De vertegenwoordiger van de gemeente die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Imewo op 17 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Art.5. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Statuten Creat services dv
Decreet Lokaal bestuur
Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering Creat Services van 18juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijziging van vermogen
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijziging van vermogen
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslag van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de voorgestelde winstverdeling over het boekjaar 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art.2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Creat Services vastgesteld op 18juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Decreet Lokaal Bestuur.
Conform artikel 432 moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering worden herhaald.
De statuten van Fluvius West.
Bij besluit van de Gemeenteraad van 28 januari 2019 werd raadslid Guido Vanwalleghem aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Veroniek Vanrobays als plaatsvervanger.
Een dossier met documentatiestukken werd aan de gemeente per brief van 29 maart 2024 overgemaakt.
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 19 juni 2024.
Art.2. De gemeenteraad verzoekt de Algemene Vergadering van Fluvius West om de beslissing van de Raad van Bestuur van Fluvius West van 18 maart 2024 om 48.640 aandelen Publi-T te verkopen aan de Vlaamse Energieholding (VEH) (13.224 aandelen) en Efin (35.416 aandelen) aan de prijs van 1.457,00 euro per aandeel te bekrachtigen. Dit aanbod situeert zich in het kader van de reorganisatie van de Vlaamse aanwezigheid van de lokale besturen in Publi-T en in Publigas en de uitkanteling van de belangen van Fluvius West in Publi-T naar de Vlaamse Energieholding (VEH). De eerste te doorlopen fase hiervan betreft de verkoop van de aandelen Publi-T van Fluvius West aan enerzijds VEH en anderzijds Efin.
Art.3. De vertegenwoordiger van de gemeente die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 19 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Art.4. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg "LDB") en in het bijzonder art. 40, 445 en 605 van het DLB
De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg 'Cipal') van 14 april 2014.
Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in house-exceptie bepaalt.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 20 juni 2024, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 3 mei 2024, goedgekeurd.
Agenda:
Art.2. Bovengenoemde vertegenwoordiger of bij belet bovengenoemde plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 20 juni 2024 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 20 juni 2024 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan CIPAL.
Statuten Farys ov
Decreet Lokaal bestuur
Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering Farys ov van 21 juni 2024 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlage 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2023
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2023 afgesloten per 31 december 2023
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art.2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 21 juni 2024, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
1. Raadslid Deklerck vraagt naar de nieuwe kinderopvang op de Markt. Er is een samenwerking met het gemeentebestuur aangekondigd. Gaat dit enkel over de subsidies?
De Burgemeester en Schepen van Opvang antwoorden dat er een bijkomende afspraak is met de eigenaar van, en wijzelf als huurder dat de tuin van de Oude Brouwerij ter beschikking wordt gesteld. Zij hebben immers buitenspeelruimte nodig voor hun erkenning.
2. Raadslid Steurbaut vraagt naar de stand van zaken van het zebrapad in de Klyseweg. De afsluiting van de fietsstalling is verplaatst, zodat de lantaarnpaal niet meer in de weg staat. Wanneer komt het zebrapad er.
De Schepen van Openbare Werken antwoordt dat het zebrapad wordt aangebracht van zodra het weer het toelaat, het moet immers droog zijn.
3. Raadslid Steurbaut vraagt naar de werken op de jeugdsite. De berg aarde blijft er liggen, en nu zullen er blijkbaar grondwerken gebeuren. Is daar een omgevingsvergunning voor nodig? Vanwaar komt de aarde? 2 jaar later beseft men dat er geen vergunning is. Zal dit nu verder correct gebeuren?
De Schepen van Jeugd antwoordt dat voor de speelheuvels geen, maar voor de berg wel een vergunning nodig is, in tegenstelling tot wat vorige keer werd gemeld. De aanpassingen zullen gebeuren volgens wat moet. De aarde kwam uit onze voorraad vanop het perceel naast het recyclagepark. De verwijdering zal correct gebeuren. Nu vraagt een andere leiding van de jeugdbewegingen om de berg niet te behouden. Er is een samenkomst voorzien in juni om duidelijke afspraken te maken. Tegen volgend werkjaar zal dit in orde zijn.
4. Raadslid Ghesquière vraagt naar de situatie voor laadpalen voor elektrische voertuigen. Particuliere palen aan de gevels nopen tot een beslissing hoe het voetpad moet gevrijwaard worden. Wordt er een reglement gemaakt voor kabels die over het voetpad komen? Er kan met matten of kanalen worden gewerkt.
De Burgemeester antwoordt dat er momenteel geen regeling is.
5. Raadslid Ghesquière vraagt om de putten naast de Fonteinestraat op te vullen. Dit was beloofd, maar is nog niet gebeurd. De weg zal ook gebruikt worden tijdens de werken aan de Koolskampstraat.
De Schepen van Openbare werken meldt dat de technische dienst kan dit nu niet doen, gezien de natte toestand van de bodem. Dit zal gebeuren van zodra het kan.
6. Raadslid Ghesquière vraagt naar het maaien van de wegbermen. Er zijn blijkbaar al wegbermen gemaaid, o.a. in de Kauwentijnestraat.
De Schepen van Openbare werken bevestigt dat het pas na 15 juni gebeurd in opdracht van de gemeente. Het is een particulier initiatief waar el wel al gemaaid is.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 24 juni 2024, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter