Het Vlaams decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Het decreet houdende de organisatie en subsidiëring van een cultureel erfgoedbeleid gewijzigd bij decreet van 15.07.2005, in art. 17 bepaalt dat de Vlaamse gemeenschap een erfgoedconvenant kan afsluiten met een samenwerkingsverband van omliggende gemeenten met een rechtspersoonlijkheid zoals bedoeld in het decreet van 06.07.2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.
Het besluit van de gemeenteraad van 27 december 2005 waarbij de gemeente Lichtervelde is toegetreden tot deze projectvereniging ‘TERF’ met de gemeenten Roeselare, Izegem, Staden, Hooglede, Moorslede, Ingelmunster en Lichtervelde en de statuten werden goedgekeurd.
Het besluit van de gemeenteraad van 24 oktober 2011 waarbij de gemeente Lichtervelde de laatste wijzigingen aan de statuten van deze projectvereniging ‘TERF’ met de gemeenten Roeselare, Izegem, Staden, Hooglede, Moorslede, Ingelmunster en Lichtervelde goedkeurde en het besluit van 22 september 2014 waarbij de verlenging van de vereniging werd goedgekeurd.
De naamswijziging van TERF naar BIE op 27 augustus 2012, zoals gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 5 oktober 2012.
Het besluit van de gemeenteraad van 23 maart 2020 waarbij het beleidsplan 2021-2026 van BIE werd goedgekeurd.
Kennis te nemen van de toelichting van de werking van de intergemeentelijke samenwerking BIE, erfgoedcel TERF, Cultuur en intergemeentelijke onroerend erfgoeddienst RADAR.
Artikel 173, van de Grondwet;
Artikel 40, §3, van het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen;
Artikelen 5.2.1, 5.2.5, 5.2.6 en 5.2.7 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening van 15 mei 2009;
De financiële toestand van de gemeente en de noodzaak om het budget in evenwicht te houden.
Het verzamelen en ontsluiten, via het Vastgoedinformatieplatform, van vastgoeddossiers op verzoek van aanvragers, zoals in eerste instantie notarissen en vastgoedmakelaars, voor de gemeente brengt een administratieve last en bijhorende kost met zich mee.
De gemeente wenst de kost voor het verzamelen van vastgoedinformatie en het ontsluiten van vastgoeddossiers op de aanvrager ervan te verhalen.
Artikel 1 - Definities
Voor de toepassing van dit reglement wordt verstaan onder:
1° vastgoedinformatie: gebouw-, grond- of omgevingsgebonden gegevens inzake een onroerend goed, inclusief informatie met betrekking tot het juridische, administratieve of fysieke statuut van dit onroerend goed;
2° lokale gegevensbron: vastgoedinformatie die een gemeente of de rechtspersonen die ervan afhangen, beheert;
3° centrale gegevensbron: vastgoedinformatie die een Vlaamse instantie of een externe overheid beheert;
4° Vastgoedinformatieplatform of VIP: elektronisch informatiesysteem voor de ontsluiting, samenvoeging en veilige gegevensdeling van vastgoedinformatie tussen aanleverende entiteiten en aanvragers;
5° vastgoeddossier: de combinatie van verschillende datasets, samengesteld uit vastgoedinformatie met betrekking tot een perceel, of een onderdeel, die op aanvraag wordt ontsloten door de aanleverende entiteit, door Digitaal Vlaanderen wordt samengevoegd en door de lokale overheid ter beschikking wordt gesteld aan de aanvrager;
6° externe overheid: overheidsinstanties, vermeld in artikel I.3, 8° van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
7° Vlaamse instantie: elk van de volgende overheidsinstanties:
a) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 1°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
b) de instellingen met een publieke taak, vermeld in artikel I.3, 6°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, voor zover ze afhangen van de Vlaamse overheid of van een of meer andere instellingen met een publieke taak die afhangen van de Vlaamse overheid;
c) de instanties van de Vlaamse overheid, vermeld in artikel I.3, 7°, van het Bestuursdecreet van 7 december 2018;
8° aanvrager: de notaris of vastgoedmakelaar die in het kader van zijn beroepsactiviteiten of taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm bepaalde vastgoedinformatie nodig heeft en daartoe een aanvraag via het VIP doet;
9° algemene verordening gegevensbescherming: Verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG;
10° persoonsgegevens: de gegevens, vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming;
11° verwerking: een verwerking als vermeld in artikel 4, 2), van de algemene verordening gegevensbescherming;
12° verwerkingsverantwoordelijke: een verwerkingsverantwoordelijke als vermeld in artikel 4, 7), van de algemene verordening gegevensbescherming;
13° betrokkene: een betrokkene als vermeld in artikel 4, 1), van de algemene verordening gegevensbescherming.
Artikel 2 - Algemeen
De gemeente Lichtervelde verzamelt de opgevraagde vastgoedinformatie uit lokale gegevensbronnen. De gemeente Lichtervelde doet een beroep op het VIP om vastgoedinformatie uit centrale gegevensbronnen op te halen en samen te voegen met het vastgoeddossier. De gemeente Lichtervelde stelt het vastgoeddossier via het Vastgoedinformatieplatform aan de aanvrager ter beschikking.
In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, verwerkt de gemeente die gegevens met als doeleinde om aanvragers samengevoegde vastgoedinformatie uit centrale en lokale gegevensbronnen ter beschikking te stellen in het kader van hun beroepsactiviteiten of in het kader van taken van algemeen belang die bij of krachtens een supranationale of wetskrachtige norm zijn bepaald.
Met ingang van 1 april 2023 wordt ten voordele van gemeente Lichtervelde een retributie geheven op aanvragen, gedaan via het Vastgoedinformatieplatform, tot het verkrijgen van het vastgoeddossier.
Artikel 3 - Verschuldigde
De retributie is verschuldigd door de aanvrager.
Artikel 4 - Bedrag
Het bedrag van de retributie wordt vastgelegd als volgt:
Voorwerp aanvraag |
Retributiebedrag |
Vastgoeddossier |
75 EUR |
Een aanvrager dient slechts éénmaal de retributieprijs voor een aanvraag te betalen per groep van 5 kadastrale percelen op voorwaarde dat:
De aflevertermijn voor het vastgoeddossier bedraagt maximum 30 dagen.
Artikel 5 - Invorderingswijze
De onbetwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling ingevorderd conform artikel 177, tweede lid, van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
De betwiste en opeisbare retributie wordt bij niet-betaling burgerrechtelijk ingevorderd.
Artikel 6 - Verwerking van persoonsgegevens
§1. In de mate dat persoonsgegevens zouden worden verwerkt in het kader van het vastgoeddossier, treedt de gemeente Lichtervelde voor de doeleinden omschreven in artikel 2 op als verwerkingsverantwoordelijke.
§2. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 persoonsgegevens met betrekking tot de volgende categorieën van betrokkenen:
§3. De gemeente verwerkt voor de doeleinden omschreven in artikel 2 volgende categorieën van persoonsgegevens:
§4. De gemeente [X] bewaart de persoonsgegevens die het verwerkt, niet langer dan noodzakelijk is om de doeleinden, vermeld in artikel 2, te bereiken en conform artikel III.87, §1 van het Bestuursdecreet van 7 december 2018, of tot de betrokkene vraagt om de persoonsgegevens die gemeente [X] verwerkt, te verwijderen, conform de voorwaarden, vermeld in de algemene verordening gegevensbescherming. De archiveringstermijn van de persoonsgegevens bij de gemeente [X] bedraagt 3 jaar overeenkomstig de bepalingen van de Selectielijst voor Vlaamse gemeentearchieven.
§5. De gemeente Lichtervelde doet een beroep op agentschap Digitaal Vlaanderen voor de doeleinden omschreven in artikel 2. Agentschap Digitaal Vlaanderen treedt in dit kader op als verwerker van de gemeente Lichtervelde, die de verwerkingsverantwoordelijke is. De modaliteiten van de verwerking zijn geregeld in de verwerkingsovereenkomst die te vinden is in Bijlage 1.
Artikel 7 – Ondertekening
De vastgoeddossiers die de gemeente Lichtervelde via het Vastgoedinformatieplatform ter beschikking stelt, worden niet ondertekend aangezien het vastgoeddossier een louter informatief document betreft dat geen beleidsmatige stellingname inhoudt en niet kwalificeert als stuk of briefwisseling in de zin van artikel 279 van het Decreet lokaal bestuur.
Artikel 8 - Vervanging voorgaande reglementering
Dit reglement vervangt vanaf 1 aprl 2023 alle retributiereglementen die betrekking hebben op vastgoeddossiers die vanaf de bekendmaking van dit reglement kunnen worden aangevraagd via het Vastgoedinformatieplatform.
Artikel 9 - Bekendmaking
Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
De vergoedingen voorzien in de tabel van meer- en minwaarden is indicatief, maar werden gevolgd.
Art.1. De realisatie van het rooilijnplan van de gemeenteweg Molenbinnenweg (deel van nr. 69 en nr 82) zoals aangeduid op de plannen in bijlage, wordt goedgekeurd.
Art.2. De verkoopbeloften met betrokkenen zoals hieronder beschreven goed te keuren :
1/ Wiebe Declercq - Kevin Crevits, deel van sectie B 712C voor €7.215
2/ VANNESTE Christina, deel van sectie B 714E voor €16.884
3/ SCOUTS-HOVE vzw, deel van sectie B 708 en 709B voor €1.486
4/ CASET Philippe - VERMEULEN Martine, deel van sectie B 706, 733B, 777 en 778 voor €5.443,35
5/ FIEMS Christian, deel van sectie B 782A voor €1.593
6/ DEVOOGHT Elias, deel van sectie B 783, 784 en 785 voor €3.135
7/ BORET Gabriel, deel van sectie B 786, 788B, 789B, 790B en 771P voor €4.489
8/ BORET WALTER - DECOCK Rita, deel van sectie B 771R voor €2.499.
Art.3. Aan de dienst vastgoedtransacties wordt opdracht gegeven de akkoorden in een authentieke akte te verlijden. Het College van Burgemeester en Schepenen wordt volmacht gegeven de ontwerp-akten goed te keuren.
Art.4. De akten worden namens het gemeentebestuur ondertekend door de Burgemeester en de Algemeen Directeur of door de heer Koen BAERT, Vlaams commissaris bij de afdeling Vastgoedtransacties.
Art.5. De hypotheekbewaarder wordt ontheven van de verplichting om inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van de akte.
Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017 meer bepaald artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De uitvoering van de werken voor rekening van verschillende overheden wordt in het algemeen belang beter samen gevoegd.
Art.1. De gemeenteraad keurt de vooropgestelde samenwerkingsovereenkomsten diensten en werken met Fluvius goed voor het vermelde project.
Art.2. De overeenkomst wordt getekend door de Burgemeester en de Algemeen Directeur.
Art.3. De uitgaven worden betaald met de voorziene investeringsenveloppe.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikel 56, betreffende de bevoegdheden van het college van burgemeester en schepenen.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 38/1 (Aanvullende Werken/Leveringen/Diensten).
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen
Het college van burgemeester en schepenen verleende in zitting van 18 juli 2022 goedkeuring aan de gunning van de opdracht “Kerkgebouw Sint-Jacobus - Restauratiewerken fase 2” aan AQUASTRA-GEVELREINIGING BVBA, Dronckaertstraat 484 te 8930 Menen tegen het nagerekende en verbeterde offertebedrag van € 624.383,07 excl. btw of € 755.503,51 incl. 21% btw (€ 131.120,44 btw medecontractant).
De uitvoering moet gebeuren overeenkomstig de lastvoorwaarden vastgelegd in het bestek met nr. 503.
Tijdens de uitvoering van de opdracht bleek dat het noodzakelijk was om volgende wijzigingen aan te brengen:
Indien de gevel na herstellingen van de open voegen gereinigd wordt, zullen deze voegen los komen en opnieuw gevoegd moeten worden
De volledige oppervlakte waar dit vastgesteld wordt uitslijpen en hervoegen zal lijden tot nog extra kosten aangezien bij de vorige gevelrenovatie steenstrips zijn toegepast in plaats van nieuwe baksteen als herstelmethode van het metselwerk. De steenstrips zullen loskomen. Dit wordt reeds vastgesteld bij de reeds uitgeslepen voegen.
Er wordt voorgesteld om de zachte voeg te verstevigen met een steenverharder.
Bij het uitvoeren van testvlakken bleek dit een positief effect te hebben.
Een zorgvuldige selectie van de toegepaste oppervlaktes van deze steenverharding moet de extra kosten voor dit vastgestelde probleem verder beperken
Art.1.Goedkeuring wordt verleend aan verrekening 1 - toepassing van steenverharding op hetvoegwerk van de kerk van de opdracht “Kerkgebouw Sint-Jacobus - Restauratiewerken fase 2” voor het totaal bedrag in meer van € 86.382,50 excl. btw of € 104.522,83 incl. 21% btw (€ 18.140,33 btw medecontractant).
Art.2. De uitgave voor deze verrekening is voorzien in het investeringsbudget van 2018, op budgetcode 0790-00/271000.
Art.3. Het krediet zal verhoogd worden bij de volgende budgetwijziging.
Het gemeentebestuur Lichtervelde wenst met de Start&GO cadeaubon jonge, startende ondernemers te ondersteunen. Het kost ons letterlijk €1 per starter.
Voor deze euro krijgt de starter 200 credits die hij/zij kan besteden bij Start&Go aan opleidingen, workshops, begeleiding op maat etc. De 200 credits hebben een waarde van €200.
Dit reglement kreeg een positief advies van het LEF op 01 maart 2023.
Art.1. Het reglement van Start&GO in bijlage wordt goedgekeurd.
Art.2. Dit reglement is van toepassing op alle startende ondernemingen (<5 jaar) op grondgebied van de gemeente.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Het provinciedecreet van 9 december 2005, inzonderheid artikel 43, § 1, 5°;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Nieuwe evoluties zorgen er echter voor dat de weegschaal naar de andere kant doorslaat:
- met het ontwerp van decreet houdende de Vlaamse parken en algemene landschapszorg (verder: ontwerp van landschapsdecreet) geeft de Vlaamse regering te kennen de erkenning en opvolging van regionale landschappen opnieuw naar zich toe te willen trekken. Hieraan hangt de belofte van middelenstromen richting de regionale landschappen;
- een deel van de huidige (project)werking van het Stadlandschap West-Vlaamse hart wordt gefinancierd via Leader-projecten. In de volgende periode zal het provinciebestuur zelf geen projecten meer kunnen indienen;
- recent lanceerde de Vlaamse Landmaatschappij (VLM) het houtkantenplan. In dit plan staan diverse acties met regionale landschappen als geprefereerde partner, zoals de oprichting van een Loket Onderhoud Buitengebied in elk regionaal landschap;
- binnenkort zouden middelen worden vrijgemaakt voor 1VTE per regionaal landschap in functie van het aanwerven van een ‘wateranimator’, communiceerde het kabinet van Vlaams minister van Omgeving aan het Vlaams Overleg Regionale Landschappen (VORL);
- door de erkenning kan het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart opgenomen worden in het netwerk van het VORL wat kennisuitwisseling en -opbouw stimuleert, samenwerking mogelijk maakt en er efficiëntiewinsten geboekt kunnen worden.
Art.1. De gemeenteraad keurt de oprichting van Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
Art.2. De gemeenteraad keurt de statuten van Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed (bijlage bij dit besluit).
Art.3. Dit besluit treedt in werking op 31 maart 2023.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Het provinciedecreet van 9 december 2005, inzonderheid artikel 43, § 1, 5°;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Overeenkomstig artikel 10 van de statuten kan de gemeente een vertegenwoordiger (en een plaatsvervanger) in de algemene vergadering aanduiden.
Gaat over tot geheime stemming. 17 leden nemen aan de stemming deel. 17 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 17. Blanco of nietig: geen. Dhr. Steven Bogaert, schepen bekomt 17 stemmen als vertegenwoordiger, dhr. Steven Kindt, schepen bekomt 17 stemmen als plaatsvervanger, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Dhr. Steven Bogaert, schepen, wonende in de Felix Timmermanslaan 21, 8810 Lichtervelde wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de algemene vergadering in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Art.2. Dhr. Steven Kindt, Schepen, wonende in de Burg. Callewaertlaan 26, 8810 Lichtervelde wordt aangeduid als plaatsvervanger in de algemene vergadering in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Art.3. Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de vzw.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Het provinciedecreet van 9 december 2005, inzonderheid artikel 43, § 1, 5°;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten kan de gemeente een bestuurder aanduiden.
Gaat over tot geheime stemming. 17 leden nemen aan de stemming deel. 17 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 17. Blanco of nietig: geen. Dhr. Steven Bogaert, schepen bekomt 17 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Dhr. Schepen Bogaert, Schepen wonende in de Felix Timmermanslaan 21, 8810 Lichtervelde wordt aangeduid als kandidaat bestuurder in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Art.2. Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de vzw.
Artikel 33, 34 en 35 van het decreet lokaal bestuur
Artikel 15 §3 van de ontwerpstatuten van de nieuwe woonmaatschappij: Elke voordrager van een bestuursmandaat dient evenveel kandidaten voor te stellen als het aantal mandaten waarvoor zij de kandidaten mag voordragen, plus minstens één extra kandidaat. De leden van het bestuursorgaan worden dan door de algemene vergadering uit die voorgedragen kandidaten benoemd.
Artikel 4.39/5 § 2 van de Vlaamse Codex Wonen van 2021: Ten hoogte 2/3 van de leden van de raad van bestuur mogen van hetzelfde geslacht zijn.
Gaat over tot geheime stemming. 17leden nemen aan de stemming deel. 17 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 17. Blanco of nietig: geen. Dhr. Steven Bogaert, schepen als bestuurder en mevr. Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester, als plaatsvervangend bestuurder bekomen 17 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Volgende personen, allen de volstrekte meerderheid van de geldig uitgebrachte stemmen bekomen hebbende, worden voorgedragen als bestuurder voor de raad van bestuur van de woonmaatschappij met werkingsgebied Midwest-West: dhr. Schepen Bogaert, schepen als bestuurder, mevr. Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester als plaatsvervanger.
Art.2. Een afschrift van dit besluit wordt bezorgd aan de Mandel cv, Groenestraat 224, 8800 Roeselare (stefanie.vandenabeele@demandel.be).
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Het Decreet over regiovorming en tot wijziging van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur van 3 februari 2023.
De ter beschikking gestelde documenten.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken, die voorgelegd worden op de extra Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare op 28 maart 2023
1. Samenstelling van het bureau
2. Ter goedkeuring: gemotiveerde afwijkingsaanvraag regiodecreet
3. Varia
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Mirom op 28 maart 2023 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare.
Decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 9.
Besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning en haar bijlagen, in het bijzonder artikels 143-146.
Het decreet van 25 januari 2017 houdende de nadere regels tot implementatie van de omgevingsvergunning.
Gaat over tot geheime stemming. 17 leden nemen aan de stemming deel. 17 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 17. Blanco of nietig: geen. Mevr. Declerck bekomt 17 stemmen, Mevr. Traen bekomt 17 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. De gemeenteraad wijst mevr. Leen Declerck aan als omgevingsambtenaar via de Kostendelende Vereniging voor “intergemeentelijke omgevingsambtenaren” van WVI.
Art.2. De gemeenteraad wijst mevr. Vicky Traen, omgevingsambtenaar niveau A bij het gemeentebestuur aan als omgevingsambtenaar vanaf 20 april 2023.
Art.3. Afschrift wordt overgemaakt aan betrokkenen en de WVI.
1. Raadslid Vandenbussche vraagt om de interne communicatie beter te verzorgen. Er zijn opnieuw foute mailadressen gebruikt en er wordt ook vanuit diverse diensten gecommuniceerd, waardoor er soms zaken in de SPAM verdwijnen.
De Burgemeester zal dit ter harte nemen met de schepen van communicatie.
2. Raadslid Deklerck verwijst naar de vraag inzake Pfas van vorige jaar. Er komen bijkomende testen, maar de bewoners zijn bang dat er voor hen kosten zullen zijn.
DeBurgemeester geeft aan dat dit nog niet ter sprake kwam. Wordt meegenomen naar de hulpverleningszone.
De algemeen directeur geeft aan dat dit nog niet vast ligt.
De Schepen van milieu merkt op dat OVAM nog niet liet weten hoe het met de perimeter zit.
3. Raadslid Depoorter vroeg vorige keer de stand van zaken van het vroeger doven van het OV. Er zijn er blijkbaar die al toegepast worden, en andere niet.
De Burgemeester bevestigt dat we van Fluvius geen communicatie kregen, maar dat het eerder een lappendeken is.
4. Raadslid Deklerck vraagt naar de situatie inzake het tegelwippen. Lichtervelde is niet ingeschreven.
De Schepen van Openbare Werken merkt op dat het kampioenschap wel leuk is, maar dat we ons beperken tot het reglement om geveltuintjes aan te leggen. We gaan ons reglement volgen.
Raadslid Steurbaut vraagt om met de gemeente zelf ook tegels te wippen en te ontharden.
5. Raadslid Ghesquière stelt vast dat iedere gemeente zou moeten ontharden in de komende jaren. Zijn er in Lichtervelde reeds plannen om te ontharden? Waar en Wanneer zou dit gebeuren? Kunnen er planten voorgesteld worden aan de burgers voor de geveltuintjes. Zal de gemeente ook op andere plaatsen ontharden. Is er ontharding voorzien aan de nieuwe loods.
Schepen van Openbare werken verwijst naar de website waar planten aanbevolen worden. We voeren thans ons hemelwaterplan uit, waar ontharding een deel van uit maakt. De aanleg van de parking OC De Schouw is waterdoorlatend, was dit reeds, maar komt wat hoger te liggen om de infiltratie te verbeteren. De zijstroken worden ook met waterdoorlatende tegels versterkt ipv met asfalt. Bij de omgevingsvergunning wordt de verharde oppervlakte altijd nagezien. We grijpen onze kansen als ze zich voor doen. Op de N370, deel Kortemarkstraat voorbij kruiskalsyde zal er wel onthard worden. Aan de loods is alles waterdoorlatend, en dit wordt niet veranderd, er komen wel ook bomen.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 24 april 2023, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter