Decreet Lokaal Bestuur.
Voorliggend voorstel is gebaseerd op de modelcode van het VVSG.
Het ontwerp werd besproken met de fractieleiders.
De voordracht van2 leden van de fractie Resp&ct - CD&V: Ria Beeusaert-Pattyn en Lukas Gunst als vertegenwoordiger, en Ann Gunst en Saar Laridon als plaatsvervanger.
De voordracht van 2 leden van de fractie DURF: Sofie Steurbaut en Thijs Deklerck als vertegenwoordiger en Johan Vandenbussche en Jens Devloo als plaatsvervanger.
Gaat over tot geheime stemming. 21 leden nemen aan de stemming deel. 21 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 21. Blanco of nietig: geen. De voorgedragen kandidaten bekomen allen 21 stemmen en de absolute meerderheid, met uitzondering van een blanco stem voor Saar Laridon, die dus 20 stemmen bekomt.
Art.1. De Raad keurt de deontologische code, waarin de werking van de deontologische commissie zit verwerkt, in bijlage goed.
Art.2. De Raad neemt kennis van de samenstelling van de deontologische commissie, bestaande uit:
- Noor Bruynooghe, Raadsvoorzitter.
- 2 leden van de fractie Resp&ct - CD&V: Ria Beeusaert-Pattyn en Lukas Gunst als vertegenwoordiger, en Ann Gunst en Saar Laridon als plaatsvervanger.
- 2 leden van de fractie DURF: Sofie Steurbaut en Thijs Deklerck als vertegenwoordiger en Johan Vandenbussche en Jens Devloo als plaatsvervanger.
Decreet Lokaal bestuur, zoals tot op heden gewijzigd.
De samenwerkingsovereenkomst beoogt - binnen de mogelijkheden geboden door de regelgeving en de rechtspositieregeling van het personeel - het gemeenschappelijk gebruik van elkaars diensten, het gebruik van elkaars personeel en mogelijke fasegewijze integratie van ondersteunende diensten en in de toekomst mogelijke verdere samenwerking op strategisch, tactisch en operationeel niveau.
Art.1. De beheersovereenkomst tussen Gemeente en OCMW zoals opgenomen in bijlage wordt goedgekeurd.
Art.2. Het college van burgemeester en schepenen en het vast bureau van het OCMW worden belast met de uitvoering van deze beheersovereenkomst.
Artikelen 42 en art 43 van het gemeentedecreet.
Artikel 5§2 van de wet van 1 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, zoals gewijzigd bij Wet van 12 november 2009.
De korpschef van de lokale politiezone moet voor de bewakingscamera’s een positief advies afleveren. Dit gebeurde met schrijven van 17 februari 2025 van dhr. Filip Feraux, eerste commissaris van politie, waarnemend korpschef.
Aan de hand van beide adviezen zal de verantwoordelijke voor de verwerking de plaatsing vervolledigen en de beslissing meedelen aan de Commissie voor de bescherming van de persoonlijke levenssfeer. Hij zal dit doen uiterlijk de dag vóór de camera’s in gebruik worden genomen.
Art.1. De gemeenteraad geeft een positief advies betreffende de plaatsing van camera’s bij het OC De Schouw.
Art.2. Dit advies wordt ter kennis gebracht aan de verwerkingsverantwoordelijke, die instaat voor de aanmelding van de bewakingscamera’s bij de politiediensten en de plaatsing van de bij wet vereiste pictogrammen en het bij wet voorziene register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
Decreet lokaal bestuur
Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden.
Verordening (EU) nr. 2016/679, dd. 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG, hierna afgekort tot 'AVG'.
Wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, art. 5 §2 (vaste bewakingscamera) art. 5 §2/1 (tijdelijke vaste bewakingscamera).
Ministeriële omzendbrief betreffende de wet van 21 maart 2007 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's.
Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens.
Koninklijk Besluit van 08 mei 2018 betreffende de aangiften van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera's en betreffende het register van de beeldverwerkingsactiviteiten.
Koninklijk Besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het Koninklijk Besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt.
Wet op het politieambt van 5 augustus 1992 tot regeling van de plaatsing en het gebruik van bewakingscamera’s door politiediensten, gewijzigd door de wet van 21 maart 2018, art. 25, zichtbaar gebruik van camera's
Koninklijk besluit van 22 mei 2019 tot vaststelling van de wijze waarop het gebruik van vaste en tijdelijk vaste camera's door de politiediensten wordt aangegeven (indien plaatsing van camera’s onder (gezamenlijke) verantwoordelijkheid politie)
Om overlast tegen te gaan en de openbare orde te handhaven zet de gemeente in de eerste plaats in op sensibilisering. Daarnaast kan ze gebruik maken van (tijdelijke) vaste bewakingscamera’s op strategische locaties. Dit gebeurt reeds voor de bestrijding van zwerfvuil in samenwerking met Mirom.
Recente gebeurtenissen in de omgeving van de Schouw gaven aanleiding tot het plaatsen van camera's.
Dit reglement bepaalt de voorwaarden voor het gebruik van camera’s, de verwerking en bewaring van beelden en de toegangsrechten tot deze beelden. De camera’s worden enkel ingezet voor gerechtvaardigde doeleinden en met respect voor de privacy van burgers.
Artikel 3 werd tijdens de zitting herwerkt, zodat tegemoet gekomen wordt aan de bezwaren van de fractie Durf.
'De tijdelijke vaste bewakingscamera’s kunnen geplaatst worden op locaties waar sluikstorten, overlast en/of vandalisme op de openbare ruimte worden vastgesteld of worden verwacht' wordt aangevuld met 'na schriftelijk advies van de korpschef.'
Het lid inzake de delegatie wordt vervangen door volgende bepaling:
'De gemeenteraad geeft delegatie aan het college van burgemeester en schepenen om de plaatsen waar de tijdelijke vaste bewakingscamera’s geplaatst en gebruikt zullen worden in spoedeisende gevallen te bepalen. Bij toevoeging van nieuwe locaties zal de eerstvolgende gemeenteraad dit dienen te bevestigen.'
Artikel 1. De gemeenteraad keurt bijgevoegd reglement cameratoezicht goed.
Artikel 2. De gemeenteraad evalueert het reglement na één jaar.
Artikel 3. Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij het Koninklijke besluit van 16 maart 1968
decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
artikel 42 van het gemeentedecreet
koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens wordt bepaaldbesluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Een parkeerverbod is noodzakelijk om het uitrijden van het bedrijf op die locatie te verzekeren.
Het in niet aangewezen om stilstaan toe te laten in de draaicirkel van de vrachtwagens. Hiervoor is een verkeersbord type E3 aangewezen in de zone met parkeerverbod
Art.1. In de Mortelputstraat wordt een parkeer- en stilstaanverbod ingevoerd aan het hoekpunt ter hoogte van nr. 27, 29 en 13 in beide stukken weg van het hoekpunt (ongeveer 30m).
Art.2. Deze maatregel zal kenbaar gemaakt worden door de verkeersborden E3.
Art.3. De overtredingen op dit besluit worden bestraft met politiestraffen.
De visuele impact van de nieuwe infrastructuur blijft beperkt tot iets grotere zendmasten op de kerktoren zelf, die ook gecamoufleerd worden in de vereiste kleuren.
Binnenin de kerk zijn geen visuele aanpassingen. De bestaande gebruikte ruimtes blijven in gebruik.
De lopende huurovereenkomst en zijn 3 addendums wordt stopgezet
De overeenkomst heeft een duurtijd van 20 jaar waardoor deze nog moet voorgelegd worden aan de gemeenteraad ter goedkeuring.
De huurprijs wordt verhoogd a.d.h.v. de gezondheidsindex.
De overeenkomst in bijlage bij dit besluit met ORANGE BELGIUM NV, met maatschappelijke zetel te 1140 BRUSSEL, Bourgetlaan 3, ondernemingsnummer BTW-BE-0456 810 810
De oude huurovereenkomst en annexen gaan in bijlage bij dit besluit.
Art.1. De Raad verleent goedkeuring aan de nieuwe overeenkomst met ORANGE BELGIUM NV, met maatschappelijke zetel te 1140 BRUSSEL, Bourgetlaan 3, ondernemingsnummer BTW-BE-0456 810 810, voor het plaatsen van zendmasten op de Sint Jacobuskerk op de Marktplaats.
Art.2. De overeenkomst in bijlage wordt goedgekeurd.
Art.3. De jaarlijkse huurprijs bedraagt € 7.500, geïndexeerd.
Art.4. Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit besluit. De burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst te ondertekenen.
Artikel 56 van decreet lokaal bestuur
de wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
het omgevingsvergunningsdecreet van 25/04/2014, in bijzonder artikel 31
het omgevingsvergunningsbesluit van 27/11/2015, in bijzonder artikel 47
het instrumentendecreet van 26/05/2023
het verzameldecreet van 17/04/2024
het bestuursdecreet van 07/12/2018
het decreet gemeentewegen van 03/05/2019, in het bijzonder artikel 4
Verwijzingsdocumenten in bijlage van dit besluit
Feiten, context en argumentatie
1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
Het algemeen belang betreft binnen de doelstellingen van het gemeentewegendecreet dat de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van gemeentewegen gevrijwaard en verbeterd wordt. Wijzigingen die daarmee in strijd zijn, behoren niet tot de mogelijkheden. Dat hoeft evenwel geen beletsel te vormen voor beslissingen die neutraal zijn ten opzichte van die algemene doelstellingen, aangezien ook rekening kan gehouden worden met overige aspecten van het algemeen belang, zoals bijvoorbeeld de beginselen van behoorlijk bestuur.
In het voorgestelde project wordt Sentier nr. 85, op heden niet toegankelijk, verplaatst en omgeleid over de oprit naar de parkeerplaatsen tot bijna tegenaan de nieuwe bebouwing. Dit eerste element wordt binnen dit besluit gunstig beoordeeld. De Sentier wordt door de ingrepen t.o.v. de bestaande toestand weer toegankelijk bij de aansluiting op de Brugsebaan waar dit ontbrak.
2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De aanvraag betreft een aanpassing van de rooilijn van een gemeenteweg (buurtweg) in functie van de private ontwikkeling, om meer aaneensluitend te kunnen bouwen zonder een opheffing van de Sentier te moeten uitvoeren. Met de voorgestelde wijziging wordt de sentier rond het gebouw gedrapeerd, over de oprit van de parkeerplaatsen en langs de beek. Met het voorgestelde dossier wordt de wegenis weer open gesteld op de betrokken percelen. Dit element wordt binnen dit besluit gunstig beoordeeld.
3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
Gemotoriseerd verkeer wordt afgeleid via de deels private en openbare wegenis richting de Brugsebaan. De Brugsebaan is voldoende ingericht om de aansluiting te maken en de ontsluiting van het terrein te faciliteren.
Door de te verwachten verhoogde verkeersintensiteiten is er een verminderde verkeersveiligheid te verwachten. Waar er nu een beperkt gebruik is van de openbare weg van de betrokken projectzone is een verhoogd gebruik te verwachten. Gezien de directe aansluiting van de toegang van de projectzone en zijn units op het openbaar domein is een sterk gebruik van het openbaar domein te verwachten voor laden en lossen en manoevreren. Een deel van de private verkeersbewegingen is te verwachten op het openbaar domein. Gezien in het heden en in de aangevraagde inrichting weinig tot geen andere bewegingen zijn die los staan van het voorliggend project worden geen problemen verwacht ten gevolge van deze verkeersbewegingen los van deze die gegenereerd worden door het project zelf.
4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
De aangepaste rooilijn heeft geen impact op gemeentegrensoverschrijdend perspectief.
5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
Op vandaag is de Sentier op het terrein niet herkenbaar noch bruikbaar omwille van de bestaande afsluitingen die er zijn geplaatst. Binnen de ontwikkeling in de projectzone wordt de Sentier opnieuw opengesteld. Binnen dit besluit wordt dit element gunstig beoordeeld.
Artikel 1 - De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek. Binnen het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie (OMV_2024123266) werden geen bezwaarschriften ingediend.
Artikel 2 - Het rooilijnplan en de wegenis van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2024123266 voor de gronden, gelegen te LICHTERVELDE, sectie E, perceel 613/00M000 wordt goedgekeurd.
Een uitgebreid audioverslag is te beluisteren op de website.
1. Raadslid Verhaeghe merkt op dat we regelmatig geconfronteerd worden met vragen rondom snelheid op bepaalde wegen binnen de gemeente & op welke de manier dit gecontroleerd wordt. Graag had ik dan dan ook vernomen als er cijfermateriaal ter beschikking is over inbreuken op snelheidslimieten en als er specifieke preventieve acties voorzien worden vanuit de gemeente ?
De Schepen van mobiliteit antwoordt en laat de gegevens bezorgen aan de raadsleden. We gebruiken smiley-borden en platform telraam (sedert februari 2025). Daarnaast doet de politiezone de nodige handhavingstussenkomsten.
2. Raadslid De Clerck verwijst naar de vorige GR waar we konden vernemen dat er een fietsdoorsteek voorzien zal worden ter hoogte van de Leysafortstraat - die zeker een meerwaarde zal zijn voor de fietsers - maar we stelden ons de vraag wat de stand van zaken is rondom de fietssnelwegen want dit zou voor vele fietsers zeker ook een meerwaarde zijn als dit kan gerealiseerd worden binnen de gemeente ? We weten dat er daarvoor al initiatieven ondernomen werden in samenwerking met verschillende partners o.a. Provincie, Infrabel, buurtgemeenten, ... enz maar stelden ons de vraag of er op heden daarover al meer nieuws is en er daar meer duidelijkheid kan gegeven worden ?
De Schepen van mobiliteit antwoordt en licht de stand van zaken toe. Infrabel heeft nog geen beslissing genomen over de overweg, zodat het dossier zal starten zonder aanpassing aan de overweg
3. Raadslid Jens Devloo verwijst naar de zwerfvuilactie, die een groot succes was. Kan er niet meer ingezet worden gedurende het ganse jaar, meer gestructureerde of gecoördineerde aanpak is nodig. Kan er digitaal in kaart gebracht worden waar we problemen hebben. Mooimakers hebben een app waar ze dit kunnen ingeven. Wordt dit platform gebruikt en zullen we rapporteren. Er is weinig activiteit voor Lichtervelde. De buurtbeheerders staan ook vermeld op de website van de gemeente. Kan dit ge-updatet worden en kunnen ze de nodige ondersteuning krijgen.
Schepen Bogaert dankt het raadslid voor de insteek. Er zijn inderdaad al mooimakers. Ze krijgen de nodige ondersteuning. Ook onze technische dienst behandeld ook wel oproepen. Ook bij het ruimen van de grachten is er aandacht. We schakelen ook wel de camera's van de Mirom in. De buurtbeheerders worden opnieuw gecontacteerd.
4. Raadslid Deklerck vraagt naar de hondenpoepzuil in de Molenbinnenweg, die er ondertussen opnieuw is verdwenen. Voor de scouts was dit een onaangename verrassing, gezien dit zonder communicatie op hun terrein werd geplaatst. Wat zijn nu de plannen.
Schepen van openbare werken, Steven Kindt, licht toe dat dit door de buurt werd gevraagd. We wilden dit vragen aan de scouts, maar de technische dienst nam iedereen op snelheid, er was een miscommunicatie, waarvoor reeds een verontschuldiging werd bezorgd. Gezien de negatieve commentaar werd dan gevraagd om de zuil opnieuw weg te nemen.
Raadslid De Clerck bevestigt dat de vzw van de scouts dit zal bespreken.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende vergadering door gaat op 28 april 2025, om 20u, in de raadszaal.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Noor Bruynooghe
Voorzitter raad