Terug
Gepubliceerd op 25/09/2025

Notulen  Gemeenteraad

ma 23/06/2025 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Kennisname resultaten burgerbevraging en burgerbabbels

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
        Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
        Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Motivering

        1200 inwoners werden uitgenodigd via aselecte steekproef.

        532 inwoners namen deel (44%)

        518 respondenten kwamen in aanmerking voor analyse (43%) waarvan 332 online (64%) 186 op papier (36%).

        Besluit

        De Gemeenteraad neemt kennis van de resultaten.

      • Kennisname van het algemeen nood- en interventieplan

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
        Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
        Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 28 maart 2003 tot wijziging van de wet van 31 december 1963 betreffende de civiele bescherming.

        De wet van 15 mei 2007 betreft de civiele veiligheid, in het bijzonder artikel 9 op grond waarvan de burgemeester een algemeen nood- en interventieplan opstelt dat de algemene richtlijnen en de noodzakelijke informatie bevat om het beheer van de noodsituatie te verzorgen, hierin inbegrepen de te treffen maatregelen en de organisatie van de hulpverlening. Dit plan wordt, na aanneming door de gemeenteraad, ter goedkeuring voorgelegd aan de gouverneur.

        De nieuwe gemeentewet inzonderheid de artikels 133 tot en met 135.

        Het decreet lokaal bestuur, inzonderheid artikels 63 tot en met 66.

        Het koninklijk besluit van 22 mei 2019 betreffende de noodplanning en het beheer van noodsituaties op het gemeentelijk en provinciaal niveau en betreffende de rol van de burgemeesters en de provinciegouverneurs in geval van crisisgebeurtenissen en -situaties die een coördinatie of een beheer op nationaal niveau vereisen (gepubliceerd in het Belgisch Staatsblad van 27 juni 2019).

        De omzendbrief NPU-1 betreffende de nood- en interventieplannen van 26 oktober 2006.

        Na goedkeuring van het GANIP in de veiligheidscel moet het GANIP voorgelegd worden ter kennisname aan de gemeenteraad.

        Motivering

        Het gemeentelijk algemeen nood- en interventieplan (GANIP) is onderhevig aan veranderingen ten gevolge van wijzigingen aan wetgeving, werkmethodes en werkmiddelen en van de betrokken contactgegevens van diensten betrokken in het GANIP

        Besluit

        Artikel 1 - De gemeenteraad neemt kennis van het vernieuwde GANIP.

    • Mobiliteit en verkeersveiligheid

      • Goedkeuren aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - snelheidsbeperking Hogelaanstraat

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
        Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
        Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de Wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, § 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het KB van 30 mei 1989 en volgende, en op de artikelen 112 tot 114.

        De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982; en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.

        Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.

        Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.

        Het Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor het instellen van zones met een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.

        Het Ministerieel rondschrijven van 27 oktober 1998 betreffende de zones met een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.

        Het Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.

        Het mobiliteitsplan van de gemeente Lichtervelde, definitief conform verklaard door de auditcommissie van 11 december 2000 en goedgekeurd in de gemeenteraad van Lichtervelde dd. 26 maart 2001.

        Verbreden en verdiepen gemeentelijk mobiliteitsplan, conform de uitwerkingsnota conform verklaard door de projectstuurgroep van 17 maart 2020 en goedgekeurd in de gemeenteraad van Lichtervelde dd. 23 november 2020.

        Motivering

        Gelijkstelling snelheidsindexen langs de Hogelaanstraat tussen de kant met Ruddervoorde en de kant met Lichtervelde.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. In de Hogelaanstraat, vanaf het kruispunt met de Rondevijverstraat tot aan de perceelsgrens van huisnummer 3 (richting Ruddervoorde), wordt de snelheid beperkt tot 30km/u. Dit wordt aangeduid met de nodige borden C43-'30'.
        Art.2. In de Hogelaanstraat, vanaf  de perceelsgrens van huisnummer 3, recht tegenover het bord C43 aan de overkant van de weg, tot aan het kruispunt met de Grietestraat wordt de snelheid beperkt tot 50km/u. Dit wordt aangeduid met de nodige borden C43-'50'.
        Art.3. In de Hogelaanstraat, vanaf het kruispunt met de Grietestraat richting Ruddervoorde is de standaardsnelheid 70km/u van toepassing.
        Art.4. Dit aanvullend reglement wordt ter informatie overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Beleid mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken. (aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be) en stad Torhout.
        Art.5. Afschrift van dit besluit wordt na de voorziene termijn voor toezicht gestuurd aan de Politiezone, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge en aan de griffie van de politierechtbank te Brugge.

    • Openbare werken

      • Structureel onderhoud wegen 2025 - Goedkeuring lastvoorwaarden en gunningswijze

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
        Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
        Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.

        Motivering

        In het kader van de opdracht “Structureel onderhoud wegen 2025” werd een bestek met nr. 563 opgesteld door de ontwerper.

        De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 161.834,00 excl. btw of € 195.819,14 incl. 21% btw.

        Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het bestek met nr. 563 en de raming voor de opdracht “Structureel onderhoud wegen 2025”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 161.834,00 excl. btw of € 195.819,14 incl. 21% btw.

        Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.

        Art.3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.

        Art.4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2025.

      • Goedkeuring van de lastvoorwaarden en de raming voor de vernieuwing van de verwarmingsinstallatie van het centraal gebouw in GBS het beverbos

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
        Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
        Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.

        De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.

        Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.

        Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.

        De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.

        De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).

        Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.

        Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.

        Motivering

        Het Vlaams Energiebedrijf heeft via haar marktbevragingen ingestaan voor de toepassing van de wetgeving op overheidsopdrachten

        Er wordt voorgesteld om het project via een minicompetitie binnen de raamovereenkomsten van het VEB verder naar uitvoering te brengen

        De reeds uitgevoerde studiekost voor deze opdracht tot aan de aanbesteding bedraagt 8.618,57 € excl. BTW of 10.428,47€ incl. BTW (incl. fee voor het VEB)

        De resterende studiekost voor de begeleiding van de werken (incL fee voor het VEB) wordt geraamd op 7,5% van de werken en dus 9.668,9 € excl. BTW of 11.699,37 € incl. BTW

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 - De gemeenteraad geeft goedkeuring op de raming en de lastvoorwaarden van de opdracht voor vernieuwing van de verwarmingsinstallatie in het centraal blok in GBS het Beverbos.

        Artikel 2 - De gemeenteraad verleent goedkeuring voor de uitvoering van de prijsvraag via een minicompetitie binnen de raamovereenkomsten van het Vlaams Energiebedrijf.

    • Onderwijs

      • Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ – Vaststellen lestijdenpakket 2025-2026

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
        Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
        Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het besluit van de Vlaamse Executieve dd. 12 juni 1991 inzake de lestijdenpakketten.

        Het Besluit van de Vlaamse Executieve van 1 april 1993 terzake.

        Motivering

        De schoolraad van de Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ behandelde in zijn vergadering van 2 juni 2025 deze materie. Het protocol van het syndicaal overleg dateert ook van 2 juni 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De aanwending van het lestijdenpakket in de Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ voor het schooljaar 2025-2026 wordt vastgesteld op:

         - in het kleuteronderwijs:

        - 150 lestijden.

        - 7 SES lestijden 

        - 16 uren Kinderverzorging 

        - 7 lestijden L.O. (uit pakket LO)

         - in het lager onderwijs:

        - 1 ambt van directeur

        - 274 lestijden

        - 17 SES lestijden

        - 17 lestijden lichamelijke opvoeding

        - 16/24 lestijden Katholieke Godsdienst

        - 16/24 lestijden Niet-confessionele zedenleer

        - 8/24 lestijden Islam

        - 2/24 orthodoxe godsdienst

         - Niveau-overschrijdend:

        - 12/36 uren ICT 

        - 36/36 uren zorg (afhankelijk scholengemeenschap)

        - 34/36 uren administratieve ondersteuning, de overige lestijden worden ter beschikking gesteld aan de Scholengemeenschap.

        - 4/24 lestijden aanvangsbegeleiding gaan naar de scholengemeenschap.

        - 5/24 lestijden kerntakenondersteuning en 2 lestijden samen school maken.

        Art.2. Het College wordt gemachtigd af te wijken van dit lestijdenpakket in functie van de afspraken binnen de scholengemeenschap.

      • Gemeentelijke Basisschool ‘het Beverbos’– Goedkeuren aanpassing reglement ochtend- middag- en avondtoezicht

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
        Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
        Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau.

        Het schrijven dd. 19 december 2007 van het departement onderwijs en vorming van de Vlaamse Overheid, waarbij uitdrukkelijk wordt bevestigd dat dit decreet de limitatieve lijst van sociale voordelen niet wijzigt.

        de omzendbrief van 25 juli 1991 zoals tot op heden aangepast inzake sociale voordelen.

        Het besluit van de Gemeenteraad van 28 augustus 1992 houdende inrichting van het ochtend-, middag- en avondtoezicht, zoals gewijzigd bij besluit van 31 augustus 1994, 26 november 2001 en 23 juni 2008, 26 augustus 2013 en 26 juni 2023.

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Motivering

        De opvang staat in relatie met de opvang in het IBO ‘De Duiventil’ en gebeurt in overleg met de andere schoolbesturen.

        Het is aangewezen de bestaande regelgeving te herzien en de opvangtarieven op elkaar af te stemmen. Er wordt voorgesteld de tarieven te hanteren per kwartier.

        Werd besproken in de schoolraad en het Lokaal overleg Kinderopvang.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het besluit van de Gemeenteraad dd. 23 juni 2008 wordt met ingang van 1 september 2025 opgeheven.

        Art.2. Het reglement wordt vervangen door volgend reglement.

        Art.1. Er wordt in de Gemeentelijke Basisschool ‘het Beverbos’ iedere werkdag een ochtendtoezicht georganiseerd van 7.00 u tot 8.15 u, onderverdeeld in vijf periodes bestaande uit een kwartier.

        Art.2. Er wordt in de Gemeentelijke Basisschool ‘het Beverbos’ iedere volle schooldag een middagtoezicht georganiseerd a rato van 1 uur. Op woensdag is er naschools toezicht tot 13.00 u, onderverdeeld in vier periodes bestaande uit een kwartier.

        Art.3. Er wordt in de Gemeentelijke Basisschool ‘het Beverbos’  iedere volle schooldag een avondtoezicht georganiseerd van 16.00 u tot 17.45 u, onderverdeeld in zeven periodes, bestaande uit een kwartier.

        Art.4. Het remgeld voor de leerlingen die beroep doen op het toezicht bedraagt respectievelijk:

        -       voor het middagtoezicht op woensdag: €1,20

        -       voor het overige toezicht €0,60 per periode (kwartier).

        Het remgeld wordt geïnd onder toezicht van de directeur en gestort in de gemeentekas.

        Art.5. Het toezicht wordt verricht door personeelsleden van het gemeentebestuur, aangeduid door het College van Burgemeester en Schepenen. De bezoldiging bestaat uit het normaal uurloon

        Art.6. Het middagtoezicht op de volle schooldagen wordt verricht door personeelsleden van het gemeentebestuur. Er worden 5 personeelsleden ingeschakeld.

        Art.7. De inrichtende machten die van dit sociaal voordeel wensen te genieten, moeten minimaal hetzelfde remgeld vragen als dit dat door de gemeente wordt gevraagd. Zij zijn bovendien gehouden het normenstelsel zoals bepaald bij dit besluit te hanteren. De inrichtende machten moeten zich ook akkoord verklaren met de controle die bestaat uit een controletelling ter plaatse mits voorafgaand akkoord van de inrichtende machten en in aanwezigheid van een verantwoordelijke van de bezochte school.

        Art.8. Deze beslissing heeft uitwerking met ingang van 1 september 2025..

        Art.3.Afschrift van dit besluit wordt aan de directie van de Gemeentelijke Basisschool ‘het Beverbos’ en de personeelsdienst overgemaakt.

        Art.4. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur.

    • Milieu en duurzaamheid

      • Goedkeuren retributie gft-inzameling

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
        Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
        Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        De gemeenteraad is bevoegd op grond van artikel 40 §3 van het decreet lokaal bestuur.

        De omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de Gemeentefiscaliteit d.d. 15 februari 2019 van de Vlaamse minister van Binnenlands bestuur, Inburgering, Wonen, Gelijke Kansen en Armoedebestrijding

        Het uitvoeringsplan huishoudelijk afval en gelijkaardig bedrijfsafval zoals goedgekeurd door de Vlaamse regering op 16 september 2016, zoals gewijzigd op 17 mei 2019

        Het decreet van 23 december 2011 betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen

        Het besluit van de Vlaamse regering van 17 februari 2012 tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen (Vlarema) en de latere wijzigingen.

        Motivering

        De toelichting door Mirom op 15 mei 2024 over de inzameling van GFT, daarna vast gelegd in de Raad van Bestuur van 4 juni 2024.

        Het implementatietraject.

        Meer dan 150 gezinnen hebben dit in 2024 uitgetest. En hun conclusies kwamen overeen met de prognoses: de bakjes van ±25 liter zijn voldoende groot voor een gemiddeld gezin, het aanbieden en ophalen verliep naar wens en... de inzameling had een duidelijk effect op de restafvalzak. 

        De toelichting aan de raadsleden op 11 en 12 juni 2025.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De gemeenteraad stelt het reglement 'retributie voor de inzameling van gft-afval' als volgt vast:

        Artikel 1
        Vanaf 1 januari 2026 wordt gft-afval aan huis ingezameld na afsluiten van een geldig gftabonnement
        Het afsluiten van een gft-abonnement is mogelijk vanaf 15 september 2025.

        Artikel 2
        Het tarief van de retributie voor gft-inzameling gaat in op 1 september 2025 en bedraagt:

        Omschrijving Retributie Retributie
        Jaarabonnement gft-container  € 33,00 / jaar
        Aankoopkost gft-container  € 5,00 / container
        Vervang kost gft-container € 0,00 / container (tijdens 2 jaar garantieperiode)
          € 5,00 / container (na garantieperiode)
          € 10,00 / container (bij schade door oneigenlijk gebruik)
        Leverkost gft-container aan huis  € 0,00 / container bij afsluiten abonnement
          € 5,00 / container bij vervanging
        Aankoopkost keukenemmer  € 4,00 / container
        Aankoopkost gft-zakjes  € 3,00 / 25 stuks

        Artikel 3
        De retributie is verschuldigd op het moment van afsluiten of verlengen van het gft-abonnement.
        Een gft-container dient verplicht aangekocht te worden bij het afsluiten van een gft-abonnement.
        Een gft-container kan niet afzonderlijk worden aangekocht en is altijd gelinkt aan een gft-abonnement

        Artikel 4
        De abonnementsperiode loopt van 1 januari tot 31 december. Wanneer een abonnement start in de loop van het jaar, zal de prijs van het abonnement berekend
        worden vanaf de maand volgend op het versturen van de betalingsaanvraag tot 31 december.

        Artikel 5
        Afschrift van deze beslissing zal worden overgemaakt aan Mirom Roeselare en aan het Agentschap voor Binnenlands Bestuur.

        Art.2. Dit reglement wordt bekend gemaakt conform het decreet lokaal bestuur.

  • Vraagstelling

    • Vraagstelling en mededelingen in toepassing van artikel 13 van het huishoudelijk reglement

      Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, voorzitter wnd
      Steven Bogaert, Els Kindt, Steven Kindt, Ann Gunst, schepenen
      Johan Vandenbussche, Sofie Steurbaut, Joke Van Doorne, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Bart Verhaeghe, Etienne Denys, Hilde Pitteljon, Andy Tommeleyn, Lukas Gunst, Jens Devloo, Wolfgang Vanpraet, Wouter De Clerck, Jan De Decker, Saar Laridon, Herman Becue, raadsleden
      Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
      Besluit

      Een uitgebreid audioverslag is te beluisteren op de website.

      1. De schepen voor milieu geeft mededeling over de stand van zaken wat de PFAS-vervuiling betreft gelieerd aan brandweertussenkomsten. Er waren 2 perimeters. Recentelijk liet OVAM weten dat dat na de onderzoeken blijkt dat niet moet gesaneerd worden. Er zijn maar enkele percelen met gebruiksvoorwaarden.

      2. De schepen van milieu geeft mee dat de heropening van het recyclagepark toch enkel problemen gaf. MIROM Menen liet weten dat dit aangepakt wordt. Zo zal de perscontainer verplaatst worden om tuinafval beter te kunnen bereiken. Dit zal nog voor het zomerverlof gebeuren, waardoor er betere circulatiemogelijkheid zal zijn.

      3. Raadslid De Decker vraagt inzake de site Wulleputstraat of er mogelijkheden zijn om iets anders te voorzien voor de weiden.

      De Burgemeester antwoordt dat het gebruik van de terreinen nog niet vast staat, vandaar dat we ze tijdelijk laten begrazen.

      4. Raadslid Deklerck verwijst naar de vele fietsen op het sportterrein, waar er geen stallingen zijn voorzien.

      De schepen van sport merkt op dat er enkele fietshaventjes zullen voorzien worden. Nu zijn er geen vaste constructies voorzien op het centrum zelf.

      5. Raadslid Steurbaut merkt op dat de kunstacademie volgend schooljaar zal verhuizen naar de sportklassen. Vanwaar de hoogdringendheid, gezien de geplande verhuis naar de oude bibliotheek. Zijn er alternatieven overwogen, en welke kosten zal dit genereren. Hoe wordt de mobiliteit in de hand gehouden op het sportcentrum. Gaan we de verlaten site verder onderhouden of niet.

      De schepen van onderwijs merkt op dat de sportklassen als alternatief werd voorgesteld, gezien de leerkrachten toch ontevreden bleven.

      De technische dienst zal enkel kleine aanpassingen doen. Grote kosten zullen er niet gebeuren. De parkingdruk zal beperkt zijn, er worden meestal slechts kinderen afgezet. De sportklassen zijn er een tijdelijk oplossing.

      De Burgemeester antwoordt dat het pand niet in eigen beheer zal behouden worden, er worden verschillende pistes onderzocht. Dit zal in het beleidsplan tot uiting komen.

      6. Raadslid Ghesquière verwijst naar de inrichting op de markt. Nu er enkele paaltjes ontbreken zorgt dit voor problemen met fietsers. Kan dit herstel worden, en kunnen er fietsnadars geplaatst worden, gezien veel fietsen overal staan. Minder mobiele mensen ondervinden hinder.

      De schepen van openbare werken antwoordt dat het straatmeubilair wel terug komt. Er zijn al enkel fietsnietjes bijgeplaatst zijn die veel gebruikt worden. De stalplaatsen aan de kerk worden niet veel gebruikt. Ook deze naast het gemeentehuis worden niet veel gebruikt.

      7. Raadslid Vanpraet verwijst naar de subsidie voor het herstel van jeugdlokalen. Door het gaslek bij een jeugdbeweging, moeten investeringen gebeuren. De schepen van jeugd beloofde in 2024 subsidie, maar later blijkt dat het reglement moest aangepast worden. Dit werd al behandeld in de jeugdraad. Dit is nog niet behandeld in de Gemeenteraad. Nu blijkt het nog niet klaar, wanneer wordt het voorgelegd aan de gemeenteraad. Het reglement kon ook gedeeltelijk worden goedgekeurd om tegemoet te komen aan de jeugdbeweging.

      De schepen van jeugd antwoordt dat het overzicht correct is. Het zou vandaag worden voorgelegd, maar er werd geopteerd om het toch nog eerst op de jeugdraad te brengen voor advies, gezien er nog enkele wijzigingen zijn doorgevoerd. Dit zal in september worden behandeld. Het subsidiebedrag wordt immers gewijzigd. Wel heeft de vzw reeds een voorschot ontvangen, als voorschot op het nieuwe reglement. Er is geen besparing in voorzien. De bespreking zal dan gebeuren. Het definitief reglement was maar af als de jeugdraad niet meer samen kwam. 

      De voorafname is uitzonderlijk, gezien er een bedrag is voorzien in het budget.

      Raadslid Vanpraet vraagt of andere vzw's in nood ook op zo'n voorschot kunnen rekenen. Dit lijkt toch een belangrijk precedent.

      De Burgemeester sluit af met te zeggen dat het een uitzonderlijke situatie was.

      8. Raadslid Vandenbussche vraagt naar het reglement voor de criteria van de uitbreiding kinderopvang. Waarom kan dit niet uitgebreid worden naar kwalitatieve eisen. Er worden altijd procedures ingeroepen, terwijl we wel tijd hadden om dit organiseren.

      De schepen van jeugd verwijst naar eerdere communicatie waarvoor de gemeente criteria moest opstellen in relatie tot de gemeente, en dit tegen een deadline. We hebben ze na de vaststelling in de College nog aan het LOK voorgelegd. We konden de criteria volgens de hogere overheid niet meer aanpassen, zonder de procedure te schenden en de plaatsen mogelijks te verliezen. De 14 plaatsen zullen zeker in Lichtervelde worden toegekend, er zijn verschillende aanvragen. Er zijn ondertussen afspraken gemaakt om bij hoogdringendheid ook het LOK samen te roepen.

      De ambtenaren treffen geen schuld in deze procedure volgens de Burgemeester.

      Raadslid Steurbaut vraagt of we gewoon veel plaatsen willen, of willen we bestaande vervangen door inkomensgerelateerde vragen.

      9. Raadslid Ghesquière verwijst naar de toewijzing aan een landbouwer voor begrazing van de weiden in de Wulleputstraat. Welke procedure werd voorzien. Wordt het gras voor de boerderij ook gemaaid.

      De Burgemeester antwoordt dat er reeds per mail werd geantwoord.

      De schepen van patrimonium antwoordt dat we ze wilden laten begrazen. Er is een gebruiksovereenkomst tot eind oktober. We voorzien ook water, omdat we nog uitkijken welk gebruik we zullen voorzien. We kijken ook uit om het groen voor de boerderij ook te maaien.

      10. Raadslid Denys verwijst naar de vraag om struikelsteden te plaatsen aan de Duitse Kunstenaar. Worden ze voor de woning geplaatst of in het pad. Ik kon dit niet terug vinden in het verslag.

      De Burgemeester antwoordt dat na overleg met de families, de stenen alleen voor de toenmalige woningen zullen gelegd worden. De kunstenaar liet weten dat er momenteel wachttijden van 2 jaar zijn.

      Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende vergadering door gaat op maandag 22 september 2025, om 20u, in de raadszaal.

Namens Gemeenteraad,

Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur

Ria Beeusaert-Pattyn
voorzitter wnd