Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, de artikelen 58, 59, 60, 61 en 62
Het Ministerieel besluit van 28 januari 2025 houdende de benoeming van Ria Pattyn tot burgemeester van Lichtervelde
Enig artikel. De gemeenteraad neemt kennis van de benoeming en eedaflegging van Ria Pattyn tot burgemeester van Lichtervelde met ingang van 31 januari 2025.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten voorziet dat de kerkbesturen dienen over te gaan tot de opmaak van een meerjarenplan voor de periode 2020-2025. Dit meerjarenplan is bepalend voor de toekomstige budgetten van de kerkfabriek
Het positief advies van het bisdom van 21 januari 2025 met de opmerking dat er 55.000,00 EUR extra investeringsontvangsten moet voorzien zijn, zodat het investeringsresultaat op 0,00 EUR komt.
Uit de bijkomende toelichting van het kerkbestuur blijkt dat de gelden beschikbaar zijn.
Gezien de verkoop van de eigendom in de Wulleputstraat in de loop van 2024 zullen de nodige kredieten bechikbaar zijn, na het opmaken van de rekening.
Het Gemeentebestuur zal dit budget dan ook goedkeuren mits het voorzien van 55.000€ investeringsontvangsten, uit de verkoop van privaat patrimonium (artikel 330)
Art.1. Het budget 2025 zoals voorgelegd, wordt goedgekeurd mits een extra investeringstoelage van 55.000€ te voorzien uit de verkoop van privaat patrimonium.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
artikel 56 van het decreet lokaal bestuur
Wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
De uitvoering van de werken voor rekening van verschillende overheden wordt in het algemeen belang beter samen gevoegd waarbij Provincie West-Vlaanderen aangeduid wordt om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbesteder op te treden, overeenkomstig artikel 48 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
De gemeente verleent goedkeuring om de werken uit te voeren op de gronden van de gemeente
Het fietspad sluit aan op de werken op de Koolskampstraat waarvoor de aansluiting van dit fietspad in het ontwerp is meegenomen
De deelname in de overheidsopdracht blijft beperkt tot mogelijke regiewerken voor onverwachte werken ten laste van de gemeente te kunnen uitvoeren in de schaal van de overeenkomst.
Art.1. De gemeenteraad keurt de vooropgestelde samenwerkingsovereenkomsten diensten en werken met Provincie West-Vlaanderen voor het vermelde project goed.
Art.2. De overeenkomst wordt getekend door de Voorzitter van de gemeenteraad en de Algemeen Directeur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.121,00 excl. btw of € 121.146,41 incl. 21% btw. Waarvan € 7400 excl. BTW of € 8954 incl. BTW ten laste valt voor de gemeente lichtervelde
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.1. Het bestek met nr. Provincie dienst mobiliteit 03/2024 en de raming voor de opdracht “Aanleg Doorsteek Leysafortstraat”, opgesteld door de ontwerper, PROVINCIE WEST-VLAANDEREN worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten.
Art.2. De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 100.121,00 excl. btw of € 121.146,41 incl. 21% btw. Waarvan € 7400 excl. BTW of € 8954 incl. BTW ten laste valt voor de gemeente Lichtervelde. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur en latere wijzigingen, inzonderheid art. 40.
Artikel 162 van de Grondwet.
Dit perceel vormt samen met het perceel afgestaan door de WVI de parkzone met speelplein Apeladoe.
De ontwerpakte, opgesteld door notaris Loontjens, waarbij dit meegenomen wordt in de akte overdracht van de andere af te staan percelen uit de verkaveling, zoals goedgekeurd in de Gemeenteraad van 27 januari 2025.
Art.1. De gemeenteraad keurt de kosteloze overdracht goed van de groene zone, eigendom van :
A. Mevrouw VANHONSEBROUCK Aline Germaine Rolande Ghislaine, wonende te 8200 Brugge (Sint-Andries), Gistelse Steenweg 423.
B. Mevrouw VANHONSEBROUCK Valerie Christiane Luc Ghislain, wonende te 8300 Knokke-Heist, Prins Filiplaan 6.
C. De Heer DEBAILLIE Michel Arseen Achiel, wonende te 8800 Roeselare, Stijn Streuvelsstraat 10.
D. De Heer DEBAILLIE Bernard Achiel Jozef, wonende te 8800 Roeselare, ’t Motje 2.
E. Mevrouw DEBAILLIE Anne-Marie Leonie Margriet, wonende te 8800 Roeselare, Graaf de Thienneslaan 5.
en bestaande uit volgend perceel:
Perceel grond, gelegen aan de Nieuwstraat, kadastraal gekend LICHTERVELDE, Sectie F, volgens kadaster nummer 456/A P0000, met een oppervlakte volgens kadaster van negen en veertig are vijf en veertig centiare (49a 45ca).
De ontwerp-akte wordt goedgekeurd.
Art.2. Het in artikel 1 verworven onroerend goed wordt ingelijfd in het openbaar domein van de gemeente.
Art.3. De akte wordt ondertekend door de voorzitter van de Raad en de Algemeen Directeur.
Art.4. De hypotheekbewaarder wordt ontheven van de verplichting om inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van de akte.
Decreet 22 december 2017 over het lokaal bestuur
Beslissing gemeenteraad betreffende de vaststelling van het begrip dagelijks bestuur
Art.1. De gemeenteraad van de gemeente Lichtervelde engageert zich voor het behouden van de titel van Faire Gemeente.
Art.2. De Algemeen Directeur, dhr. Ivan Vandenbussche, en de Burgemeester, mevr. Ria Beeusaert-Pattyn, worden hierbij gemachtigd om dit engagement te ondertekenen.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019;
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu;
Het provinciedecreet van 9 december 2005, inzonderheid artikel 43, § 1, 5°;
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°;
Overeenkomstig artikel 14 van de statuten kan de gemeente een bestuurder aanduiden.
Gaat over tot geheime stemming. 21 leden nemen aan de stemming deel. 21 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 21. Blanco of nietig: geen
Dhr. Steven Bogaert bekomt 21 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid;
Art.1. Dhr. Schepen Bogaert, Schepen wonende in de Felix Timmermanslaan 21, 8810 Lichtervelde wordt aangeduid als kandidaat bestuurder in Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw voor de duur van de legislatuur.
Art.2. Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de vzw.
Decreet Lokaal Bestuur
Decreet Lokaal Cultuurbeleid van 6 juli 2012
Wet van 16 juli 1973 waarbij de bescherming van de ideologische en filosofische strekkingen gewaarborgd wordt.
Gaat over tot geheime stemming. 21 leden nemen aan de stemming deel. 21 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 21. Blanco of nietig: geen. De voorgedragen kandidaten bekomen allen 21 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid;
Art.1. Worden aangeduid als leden van het beheersorgaan van het gemeenschapscentrum:
Decreet 19 juni 1978 betreffende het Nederlandstalig bibliotheekwerk, gewijzigd bij decreet van 21 december 1988 en 21 december 1990
Besluit van de Vlaams executieve van 13 november 1991 houdende uitvoering van het decreet van 19 juni 1978 betreffende het Nederlandstalig bibliotheekwerk
Beslissing van de gemeenteraad dd 17 februari 1987 tot het oprichten van een plaatselijke openbare bibliotheek met deeltijdse werking
Beslissing van de gemeenteraad dd 12 mei 1993 waarbij de beheersvorm van de P.O.B. werd vastgelegd, zijnde de formule B
Beslissing van de gemeenteraad dd 27 januari 2025 waarbij de samenstelling werd meegedeeld.
Gaat over tot geheime stemming. 21 leden nemen aan de stemming deel. 21 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 21. Blanco of nietig: De voorgedragen kandidaten bekomen allen 21 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid;
Art.1. Het beheersorgaan van de Plaatselijke Openbare Bibliotheek wordt gedurende deze legislatuur als volgt samengesteld:
5 afgevaardigden van de politieke strekkingen
Art.2. Het beheersorgaan wordt steeds in haar geheel hernieuwd, uiterlijk 3 maanden na de installatie van de nieuwe gemeenteraad. Zolang die vernieuwing niet heeft plaatsgehad, blijft het oude in functie.
Decreet Lokaal Bestuur
Gaat over tot geheime stemming. 21 leden nemen aan de stemming deel. 21 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 21. Blanco of nietig: geen. Dhr. Werniers bekomt 21 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid;
Art.1. De heer Erik Werniers wordt aangeduid als lid met raadgevende stem in het BIE-forum.
Art.2. Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de DVV Midwest.
Artikel 1.3.3 en 1.3.4 van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening zoals tot op heden gewijzigd.
Het besluit van de Vlaamse regering van 19 mei 2000 tot vaststelling van nadere regels voor de samenstelling, de organisatie en de werkwijze van de provinciale en gemeentelijke commissies voor ruimtelijke ordening.
de omzendbrief dd. 4 mei 2007 van de Vlaams Minister van Binnenlandse Bestuur, Stedenbeleid, Wonen en Inburgering inzake de toepassing van artikel 200 van het Gemeentedecreet waarbij toelichting gegeven wordt over de toepassing van de regel dat ten hoogste twee derden van de leden van de adviesraden van hetzelfde geslacht zijn, en ondertussen is gebleken dat goedkeuring wordt onthouden van de samenstelling van de GECORO als ook deze adviesraad niet aan die voorwaarde voldoet.
Decreet Lokaal Bestuur
Artikel 2 van het voornoemd uitvoeringsbesluit waarin staat dat aan de aanwezige leden van de vergadering, presentiegelden, reis- en verblijfsvergoedingen moeten toegekend worden. Hiertoe zijn de nodige kredieten voorzien onder het desbetreffend rekeningnummer van het budget 0600-01 620610. Reis- en verblijfsvergoedingen voor leden van de GECORO worden voorafgaandelijk ter goedkeuring aan het Schepencollege voorgelegd.
Art.1. In uitvoering van de Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening wordt de gemeentelijke commissie voor advies ruimtelijke ordening (GECORO) samengesteld uit negen leden waarvan 6 vertegenwoordigers uit de verschillende maatschappelijke geledingen en 3 deskundigen. De Commissie zal alle decretaal voorziene taken op zich nemen.
Art.2. De maatschappelijke geledingen die zeker aanwezig moeten zijn in de commissie zijn:
1 vertegenwoordiger van de landbouwsector
1 vertegenwoordiger van de milieu- en natuursector
1 vertegenwoordiger van de KMO- en/of middenstandssector
1 vertegenwoordiger van de werknemerssector.
1 vertegenwoordiger van de socio-culturele sector
1 vertegenwoordiger van de recreatiesector (toerisme, sport en jeugd)
Art.3.Aan de leden van de Gemeentelijke Commissie voor Ruimtelijk Ordening een presentiegeld per vergadering van de GECORO toe te kennen van 1/3 van het presentiegeld van een Gemeenteraadslid.
Art.4. Voor elke vertegenwoordiger van een maatschappelijke geleding zal een plaatsvervanger worden aangeduid.
Art.5. Het schepencollege te gelasten een algemene oproep tot kandidaat vertegenwoordigers- en deskundigen te organiseren via de gemeentelijke website en de desbetreffende verenigingen aan te schrijven om eventueel kandidaat-vertegenwoordigers en plaatsvervangers aan te duiden vóór 14 maart 2025. De kandidaatstellingen worden gericht aan het College van Burgemeester en Schepenen onder bijvoeging van alle nuttige gegevens en documenten die de keuze van betrokkene kunnen verantwoorden.
Art.6. De kandidaat-leden moeten :
- voeling hebben met wat in de gemeente leeft.
- voor een bepaalde maatschappelijke geleding herkenbaar en aanvaardbaar zijn als vertegenwoordiger
- voldoende onafhankelijk zijn, zowel van politiek als van drukkingsgroepen
- inzicht hebben in, minstens vertrouwd zijn met ruimtelijke ordening
- voldoende beschikbaar zijn en bereid zijn zich bij te scholen.
De deskundigen moeten aantonen dat ze ofwel over een diploma beschikken in deze materie, ofwel voldoende praktijkkennis of ervaring door de uitoefening van een specifiek beroep of door een engagement in een vereniging hebben verworven. De opleiding en/of ervaring zal doorslaggevend zijn voor een aanstelling.
Art.7. De gemeentelijke commissie voor advies ruimtelijke ordening definitief samen te stellen in een volgende gemeenteraad.
Statuten Fluvius Imewo
Decreet Lokaal Bestuur
De fractie DURF deed een voordracht van een kandidaat, raadslid Johan Vandenbussche.
Gaat over tot geheime stemming. 21 leden nemen aan de stemming deel. 21 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 21. Blanco of nietig: geen. Dhr. Vandenbussche bekomt 21 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid;
Art.1. De gemeenteraad besluit om de heer Johan Vandenbussche, wonende te 8810 Lichtervelde, Zwevezelestraat nr. 14, gemeenteraadslid, aan te duiden als lid van de raad van bestuur met raadgevende stem van Fluvius Imewo, voor een duur vanaf de Buitengewone Algemene Vergadering van 17 maart 2025 tot aan de eerste (Buitengewone) Algemene Vergadering in het jaar 2031.
Art.2. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissing en onder meer kennis hiervan te geven aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De ter beschikking gestelde documenten.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken, die voorgelegd worden op de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare op 25 februari 2025
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Mirom op 25 februari 2025 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van WVI.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten van de agenda en bijhorende stukken m.b.t. deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd zal worden op de Buitengewone Algemene Vergadering van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) op 26 februari 2025:
1. Goedkeuring verslag van de algemene vergadering dd. 27.11.2024
2. Benoeming leden Raad van Bestuur
3. akteneming van de gemeenteraadsbeslissingen houdende aanduiding leden met raadgevende stem in de Raad van Bestuur en bepaling rangorde
4. Presentiegelden en andere vergoedingen
5. Mededelingen
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de buitengewone algemene vergadering van de West-Vlaamse Intercommunale op 26 februari 2025 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Intercommunale WVI.
Decreet lokaal bestuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Imewo d.d. 17 maart 2025.
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius Imewo op 17 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Decreet Lokaal Bestuur.
Conform artikel 432 moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering worden herhaald.
De statuten van Fluvius West.
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 18 maart 2025:
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de (fysieke of digitale) Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West op 18 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be
Statuten Creat services dv
Decreet Lokaal bestuur
Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Jaarvergadering Creat Services van 25 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten
Art.2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Jaarvergadering van Creat Services vastgesteld op 25 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 432, alinea 3.
De ter beschikking gestelde documentatie
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius ov d.d. 26 maart 2025:
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius ov op 26 maart 2025 (of iedere andere datum waar op deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg "LDB") en in het bijzonder art. 40, 445 en 605 van het DLB
De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg 'Cipal') van 14 april 2014.
Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in house-exceptie bepaalt.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 27 maart 2025, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 6 februari 2025, goedgekeurd.
Agenda:
Art.2. Bovengenoemde vertegenwoordiger of bij belet bovengenoemde plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 27 maart 2025 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 27 maart 2025 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan CIPAL.
Statuten Farys ov
Decreet Lokaal bestuur
Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering Farys ov van 28 maart 2025 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Art.2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de Buitengewone Algemene Vergadering van Farys ov vastgesteld op 28 maart 2025, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Een uitgebreid verslag is te beluisteren op de website.
1. De Burgemeester deelt mee dat de Minister van Binnenlandse Aangelegenheden, mevr. Crevits net liet weten dat het onderzoek naar de volmachten bij onze verkiezingen nog loopt, maar gezien de benoeming van de Burgemeester is er geen gevolg te verwachten.
2. Raadslid Van Doorne vraagt zich af of de openbare verlichting in het centrum nu tot 24u brandt. Blijft dit zo, of is er ook elders dit regime. De verlichting op de parking van de schouw is tijdens de week wat vroeg gedoofd als er activiteiten zijn.
Schepen Kindt antwoordt dat in september een opdracht werd gegeven tot uitbreiding naar 24u. De aanpassing duurt wel even, gezien het handmatig is. Is wel voor de ganse gemeente. De gewestwegen blijven werken. De lichten in de Koolskampstraat en omgeving blijven tijdens de werken branden. Nog niet alles verled. 48% is aangepast. In de toekomst zal het brandprogramma gemakkelijker aan te passen zijn. De verledding in 2025 is vooral in het centrum. Vanaf 70% kunnen we beslissen om te dimmen of helemaal of gedeeltelijk te doven. Deze gesprekken lopen. In het strategisch brandprogramma zal rekening kunnen gehouden worden met de voorziene activiteiten in OC De Schouw.
3. Raadslid Ghesquière wil het hebben over de zitbanken op de Marktplaats. Ze zijn niet proper en ze staan niet allemaal goed geplaatst. Er zijn ook veel paaltjes in slechte toestand.
Schepen Kindt bevestigt dat een aantal paaltjes in slechte toestand zijn. We nemen dit mee in het beleidsplan waar we voorzien het centrum te vergroenen. De banken zijn eerder strategisch geplaatst. Er is geen exacte timing.
4. Raadslid Vanpraet verwijst naar de jeugdsite waar nog altijd wat plassen aanwezig zijn. Er zou drainage geplaatst worden. Is de drainage reeds aangebracht, en zo ja, kan dit beter. Het is wel bijna het ganse terrein dat nat staat. In een besluit van het College stond dat de drainage er kwam, ook als de heuvel was verwijderd.
Schepen Kindt antwoordt dat de drainage niet is aangebracht, gezien de heuvel is weggenomen. Het water zou natuurlijk moeten afvloeien. Bij regenweer kan dit wat drassig zijn. Op bepaalde plaatsen zou er, na tussenkomst in de Jeugdraad, opnieuw wat aarde worden aangebracht, gezien er wat teveel is weggebracht of teveel is bewandeld. We plannen geen verdere ingrepen.
5. Raadslid Steurbaut roept op om straatnaamborden en vooral de borden van de gemeentegrensborden te verzorgen. Hier en daar is dat wat onduidelijk. De levering van pakjes lijdt er soms onder. Er zijn fluoriserende huisnummers, misschien ook voor straatnamen. Eventueel met sponsoring.
Schepen Kindt antwoordt dat dit meegenomen wordt.
6. Raadslid Vandenbussche vraagt naar de verledding en brandprogramma. Kan de uitvoering versneld worden?
Schepen Kindt antwoordt dat we proberen dit te versnellen bij Fluvius.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende vergadering door gaat op 24 maart 2025, om 20u, in de raadszaal.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Noor Bruynooghe
Voorzitter raad