De Burgemeester schorst de zitting van 20u02 tot 20u14.
De Burgemeester vraagt bij de herneming de stemming over de hoogdringendheid
De Gemeenteraad keurt de hoogdringendheid af.
De Gemeenteraad voegt het agendapunt niet toe.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij decreet van 27 oktober 2023 tot wijziging van het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, het Digitaal Kiesdecreet van 25 mei 2012 en het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.
Wet van 7 december 1998 tot organisatie van een geïntegreerde politiedienst, gestructureerd op twee niveaus, in bijzonder art. 91/11-15 en art. 257quinquies/11-17.
Koninklijk besluit van 28 april 2000 houdende de indeling van het grondgebied van de provincie West-Vlaanderen in politiezones.
Art.1. De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de wijziging van de grenzen van beide politiezones (PZ Midow en PZ Regio Tielt), met ingang vanaf 1 januari 2025.
Art.2. De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan de uitgewerkte regeling:
Inzake punt 1 (de namenlijst):
Inzake punt 2 (lijst roerende goederen):
Inzake punt 3 (lopende geschillenprocedures):
Art.3. Afschrift van deze beslissing zal worden bezorgd aan beide politiezones.
De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de Wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, § 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het KB van 30 mei 1989 en volgende, en op de artikelen 112 tot 114.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 20 april 2012 houdende de algemene regels voor het aanbrengen van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten.
Artikelen 42, 43 en 85 van het Strafwetboek.
Het algemeen politiereglement van de gemeente Lichtervelde.
Art.1. Verkiezingsaffiches mogen op de openbare weg enkel aangebracht worden op de door de gemeente Lichtervelde daartoe geplaatste borden uitsluitend dienend voor het voeren van verkiezingspropaganda. Onder verkiezingsaffiches wordt verstaan alle affiches, beelden, fotografische voorstellingen, vlugschriften, opschriften en plakbriefjes die bestemd zijn voor de lokale verkiezingen, ongeacht hun afmeting.
Op deze borden zal voor elke regelmatig ingediende kandidatenlijst een gedeelte van het bord voorzien worden, daarbij rekening houdend met de bij het hoofdbureau der verkiezingen ingediende volledige of onvolledige lijsten.
Art.2. Onverminderd de bepalingen van artikel 1 van de besluitwet van 29 december 1945, aangevuld door de besluitwet van 6 december 1946, houdende verbod tot het aanbrengen van opschriften op de openbare weg, is het uitdrukkelijk verboden de reeds op de borden dienend voor het voeren van verkiezingspropaganda aangeplakte affiches van een andere lijst te verwijderen of te overplakken, tenzij deze affiches op een andere dan de aan deze lijst toegewezen plaats werden geplakt.
Art.3. Vanaf 1 september 2024 om 00u tot en met 13 oktober 2024 om 24u is het organiseren van, het houden van of het deelnemen aan een autokaravaan, met of zonder geluidsversterkende middelen verboden op het gehele grondgebied van de gemeente Lichtervelde.
Art.4. Vanaf 12 oktober 2024 om 22u tot en met 13 oktober 2024 om 24u is de aanwezigheid verboden, op of langs de openbare weg, openbare plaatsen of pleinen, van om het even welke verplaatsbare inrichting of voertuig met opschriften, affiches, beeld- en fotografische voorstellingen, vlugschriften, plakbriefjes of dergelijke zaken in een straal van ongeveer 150 meter van de kieslokalen.
De verboden zone omvat in ieder geval volgende wegen:
1° De Beverenstraat, vanaf het kruispunt met de Statiestraat en de Astridlaan tot en met het kruispunt met de Damwegel.
2° De Wulleputstraat, vanaf het kruispunt met de Nieuwstraat tot en met het kruispunt met de Beverenstraat.
3° De Klyseweg
4° De Bontensstraat
5° De Groenstraat
6° De Gildhofweg en het Gildhofplein
7° De Damwegel
Art.5. De opschriften, affiches, beeld- en fotografische voorstellingen, vlugschriften, plakbriefjes en dergelijke zaken bestemd voor overtreding van artikel 2 van dit besluit, alsmede alle materiaal bestemd voor de aanplakking of het aanbrengen ervan zullen worden in beslag genomen met het oog op de verbeurdverklaring ervan overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 42 en 43 van het Strafwetboek.
De politie kan de verplaatsbare inrichtingen of voertuigen, gebruikt voor overtredingen op artikel 2 van huidig besluit, laten wegtakelen op kosten en risico van de overtreder, indien deze bij eerste aanmaning weigert zelf voor de verwijdering in te staan.
Art.6. Op zondag 13 oktober 2024 van 7u tot na het einde van de stemverrichtingen is het parkeren verboden
1- langs beide zijden van volgende wegen:
1. De Beverenstraat, vanaf het kruispunt met de Statiestraat tot en met het kruispunt met de Bontensstraat
2. De Groenstraat, vanaf het kruispunt met de Damwegel tot en met het kruispunt met de Beverenstraat.
Deze verboden worden ter kennis gebracht door reglementaire verkeersborden E1.
Art.7. Overtredingen op deze politieverordening zullen worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie of met een sanctie voorzien in de verkeerswet.
Art.8. Huidige reglement wordt bekendgemaakt door middel van aanplakking aan het gemeentehuis en aan de toegang tot de kieslokalen.
Art.9. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan:
1° De heer provinciegouverneur van West-Vlaanderen (in drievoud)
2° De griffie van de rechtbank van eerste aanleg en van de Politierechtbank te Brugge
3° De Politiezone
Nieuwe gemeentewet (KB 24/06/1988).
Decreet over het lokaal bestuur van 22/12/2017.
Wet betreffende de politie over het wegverkeer (wegverkeerswet - Wet van 16 maart 1968)
Wegcode - Koninklijk Besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer en van het gebruik van de openbare weg.
Code van de wegbeheerder - ministerieel besluit van 11 oktober 1976 houdende de minimumafmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 2, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Decreet betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens (16 mei 2008).
Besluit van de Vlaamse Regering betreffende de aanvullende reglementen en de plaatsing en bekostiging van verkeerstekens van 23 januari 2009.
Omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
De gemeenteraad is bevoegd op basis van artikel 40-41 van het decreet lokaal bestuur.
Uitrol deelwagens VVR Midwest.
Art.1. Het aanvullend verkeersreglement voor het aanbrengen van een parkeerplaats voor een conventionele deelwagen wordt door de gemeenteraad goedgekeurd t.h.v.:
- Parkeerplaats aan de overkant van de bushalte, Kortemarkstraat 1.
Art.2. Deze reglementering wordt aangeduid door het plaatsen van een bord E9a met respectievelijk onderbord ‘Autodelen’ en onderbord met het symbool ‘wegslepen’ en opschrift ‘voorbehouden Claus2You autodelen’.
Art.3. Dit besluit wordt ter kennisgeving overgemaakt aan het Vlaams Huis voor Verkeersveiligheid via het Loket voor Lokale Besturen.
Art.4. Dit besluit zal digitaal worden bekendgemaakt, conform het decreet voor Lokaal Bestuur (aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be).
De gemeentewet, inzonderheid op artikel 135, §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989 en bij de wet van 13 mei 1999, en op artikel 130 bis, ingevoegd bij de wet van 12 december 2006.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 2, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988 en 19 december 1991.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 7.5.1.
Vlaams decreet van 16 juli 2021 over zero-emissievoertuigen en voertuigen aangedreven door alternatieve brandstoffen, artikel 7, §1, §2, tweede lid, §3, eerste lid en §4, artikel 8 en 10.
Besluit van 17 december 2021 van de Vlaamse Regering over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Besluiten van het college van burgemeester en schepenen van 9/01 - 16/10/23 en 25/03/24 over de uitrol van publiek toegankelijke laadinfrastructuur – strategische locaties.
Vlaanderen zet in de komende jaren - samen met de lokale besturen - volop in op duurzame mobiliteit. In het kader van de Europese richtlijn 'Clean Power for Transport’ (CPT) werkte de Vlaamse regering in 2015 een concreet actieplan uit. In dit actieplan wordt onder meer sterk ingezet op laadpalen voor elektrische voertuigen.
Met deze laadpalen willen we als gemeentebestuur ons steentje bijdragen aan een duurzamer mobiliteitsbeleid en mensen stimuleren om zich duurzamer te verplaatsen. Dit kadert dan ook in ons engagement van het Burgemeesterconvenant waarbij we ernaar streven om de CO2-uitstoot in onze gemeente drastisch te reduceren.
Uitrol strategische laadpalen MOW Vlaanderen voor gemeentebesturen.
Art.1. Onderstaand aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer is van toepassing voor de volgende locaties:
- Parkeerstrook Groenstraat
- Statiestraat t.h.v. voorplein OC De Schouw
- Sportlaan 12
- F. Timmermanslaan 41
- Kortemarkstraat 1 (1 strategische laadpaal publiek en 1 strategische laadpaal uitsluitend voor een EV-deelwagen)
- Mollenplein Stegelstraat
- Parking OC De Schouw kant Tweelindenstraat
- Parking zwembad Zandstraat
- Parking Aquafin Astridlaan
- Damwegel 5
Art.2. Op de locaties zoals vermeld in art.1. is het parkeren voorbehouden voor de elektrische voertuigen op de parkeerplaatsen aan de laadpaal, zijnde 1 parkeerplaats links en 1 parkeerplaats rechts van de laadpaal. Dit wordt gesignaleerd door het aanbrengen van 1 verkeersbord 'E9a - elek - klasse 1' per parkeerplaats.
Art.3. De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Art.4. Sinds 1 oktober 2022 (wegcode) is het verboden om te parkeren op een voorbehouden parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen aan een laadpaal zonder te laden (de laadkabel dient steeds aangesloten te zijn). Als op de parkeerplaats, die aangeduid is als parkeerplaats voor laden van elektrische voertuigen, andere voertuigen dan elektrische of hybride geparkeerd staan, is er sprake van een inbreuk op de wegcode en is dit strafrechtelijk vervolgbaar. De politie kan dan verbaliseren voor foutief parkeren.
Art.5. Plaatsing en installatie:
- De plaatsing van strategische laadpalen wordt gecoördineerd door de bevoegde diensten van MOW en ToatalEnergies.
- Strategische laadpalen worden geïnstalleerd volgens de technische normen en specificaties die zijn vastgelegd door de Vlaamse Overheid.
- De locaties voor strategische laadpalen werden geselecteerd op basis van de door het gemeentebestuur ingediende voorstellen conform de Vlaamse richtlijnen.
Art.6. Gebruik van de laadpalen:
- Het gebruik van strategische laadpalen is voorbehouden aan elektrische of hybride voertuigen.
- EV-bestuurders zijn verplicht de aanwijzingen en gebruiksvoorwaarden die bij de laadpaal worden vermeld, op te volgen.
- Laadzones mogen enkel gebruikt worden voor het opladen van EV's en niet voor langdurig parkeren na het voltooien van het laadproces.
Art.7. Parkeerregels:
- Het is verboden om in een laadzone te parkeren zonder gebruik te maken van de laadpaal.
- Niet-EV’s die parkeren in een laadzone, evenals EV's die geparkeerd blijven na voltooiing van het laadproces, kunnen worden beboet en/of weggesleept.
- De handhaving van deze regels wordt uitgevoerd door de lokale politie.
Art.8. Tarieven en betaling:
- Het tarief voor het gebruik van strategische laadpalen wordt vastgesteld door de exploitant in overleg met de bevoegde autoriteiten.
- Betaling voor het gebruik van laadpalen kan plaatsvinden via verschillende betaalmethoden eigen aan de exploitant TotalEnergies, waaronder mobiele apps en specifieke laadpassen.
Art.9. Veiligheid en onderhoud:
- Strategische laadpalen moeten voldoen aan de geldende veiligheidsnormen en regelmatig worden onderhouden.
- Eventuele defecten of veiligheidsproblemen moeten onmiddellijk worden gemeld aan de exploitant en/of de bevoegde autoriteiten.
Art.10. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Beleid mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken. (aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be)
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
de wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
het omgevingsvergunningsdecreet van 25/04/2014, in bijzonder artikel 31
het omgevingsvergunningsbesluit van 27/11/2015, in bijzonder artikel 47
het bestuursdecreet van 07/12/2018
het decreet gemeentewegen van 03/05/2019, in het bijzonder artikel 4.
De aanvraag werd onderzocht conform artikel 11 t.e.m. artikel 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Uit het onderzoek bleek dat de gewone procedure diende te worden toegepast. Bijgevolg werd een openbaar onderzoek georganiseerd over de periode 05/05/2024 t.e.m. 03/06/2024.
Gedurende het openbaar onderzoek werden in totaal 0 bezwaarschriften ingediend (0 digitale bezwaarschriften en 0 analoge bezwaarschriften)
De gemeenteraad dient bij de beslissing over de zaak van de wegen de bezwarende elementen te behandelen die betrekking hebben op de zaak van de wegen. Er wordt voorgesteld om die bezwarende elementen als volgt te behandelen:
- Mobiliteit:
De doorsteek wordt aangelegd in asfalt met een breedte van 3m met aan beide kanten een schutsstrook. Het nieuw aan te leggen fietspad heeft een lengte van 200 m en maakt een rechtstreekse nieuwe fietsverbinding tussen de Koolskampstraat en de Leysafortstraat. Dit is onderdeel van een ontbrekende verbinding in een stuk van het bovengemeentelijk fietsroutenetwerk tussen Lichtervelde en Roeselare.
In de Koolskampstraat sluit dit fietspad aan met de vergunde, maar bij het schrijven van dit besluit nog niet aangepaste aanpassingen van de ringweg met de Koolskampstraat binnen de vergunning met ref. OMV_2023049569
Het fietspad is een dubbelrichtingsfietspad van 3m en sluit aan op een stuk dubbelrichtingsfietspad tussen de oversteek en de aansluiting van voorliggend dossier die voorzien is in de reeds vergunde werken aan de Koolskampstraat met ref. OMV_2023049569. Op deze wijze wordt een beveiligde fietsoversteek gecreëerd.
Voorstel behandeling: Het project voorziet een verbeterde verbinding langs het bovengemeentelijke fietsroutenetwerk
- Waterproblematiek en riolering: De nieuw aan te leggen wegenis watert eerst af op de aanliggende bermen van > 1m breed waarbij het vervolgens overloopt in de waterloop van 2e categorie
Uit onderstaande motivatie blijkt dat de nieuw aan te leggen wegenis voldoet aan de principes opgenomen in artikel 3 en artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
Het algemeen belang betreft binnen de doelstellingen van het gemeentewegendecreet dat de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van gemeentewegen gevrijwaard en verbeterd wordt. Wijzigingen die daarmee in strijd zijn, behoren niet tot de mogelijkheden. Dat hoeft evenwel geen beletsel te vormen voor beslissingen die neutraal zijn ten opzichte van die algemene doelstellingen, aangezien ook rekening kan gehouden worden met overige aspecten van het algemeen belang, zoals bijvoorbeeld de beginselen van behoorlijk bestuur.
Beschrijving:
Beoordeling: De aanpassing van de wegenis en de rooilijn wordt aangepast aan de ruimte en conform het gebruik In dat opzicht kan geoordeeld worden dat onderhavige zaak der wegen ten dienste staat van het algemeen belang.
2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De wijzigingen van de rooilijn dienen voor het creëren van een conforme inrichting rekening houdend met de gebruik aanwezig op de wegenis en om een voldoende scheiding te genereren tussen de verschillende type weggebruikers in de gewestweg. De doorsteek sluit aan op een kruispunt die op bij de vergunde werken met ref. OMV_2023049569 aangepast wordt met het vooruitzicht van de aanleg van de doorsteek waarvan sprake in de huidige aanvraag.
3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
De percelen worden steeds toegankelijk gehouden. Door de aanleg van het fietspad is een scheiding van de verkeersstromen van voetgangers, fietsers en wegverkeer aanwezig binnen het type weg. Het pad is enkel toegankelijk voor zacht verkeer
4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
De aanpassingen veranderen het karakter en de categorisering van de wegen niet in die zon dat er een intergemeentelijk effect aanwezig is door de herinrichting
De aanleg lost een ontbrekende schakel in het integemeentelijk fietsroutenetwerk op.
5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De vernieuwde wegenis vormt een verbetering voor de verkeerveiligheid voor zwakke weggebruikers door de betere scheiding tussen zacht verkeer en wegverkeer
Besluit: Gunstig
Art.1. De resultaten van het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2023135375 worden ter kennis en er wordt akkoord gegaan met het voorstel tot behandeling van de elementen die betrekking hebben op de zaak van de wegen.
Art.2. De gemeenteraad verleent goedkeuring op de gewijzigde wegenis en rooilijn binnen het projectgebied voor de omgevingsvergunningsaanvraag met ref. OMV_2023135375.
het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
de wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
het omgevingsvergunningsdecreet van 25/04/2014, in bijzonder artikel 31
het omgevingsvergunningsbesluit van 27/11/2015, in bijzonder artikel 47
het Bestuursdecreet van 07/12/2018
het Decreet gemeentewegen van 03/05/2019, in het bijzonder artikel 4
De Gemeenteraad neemt kennis van dit schrijven.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.1. Het bestek met nr. 545 en de raming voor de opdracht “Aankoop voertuigen voor gemeente en OCMW Lichtervelde 2024”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 90.000,00 excl. btw of € 108.900,00 incl. 21% btw.
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet) en artikel 43.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het bestuur beschikte bij het opstellen van de lastvoorwaarden voor deze opdracht niet over de exact benodigde hoeveelheden.
Art.1. Het bestek met nr. 543 en de raming voor de opdracht “Raamovereenkomst schilderwerken”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 56.500,00 excl. btw of € 68.365,00 incl. 21% btw.
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 143.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “aanleg van infiltrerende zijstroken en opritten - 2024” werd een bestek met nr. 544 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 46.216,10 excl. btw of € 55.921,48 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.1. Het bestek met nr. 544 en de raming voor de opdracht “aanleg van infiltrerende zijstroken en opritten - 2024”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 46.216,10 excl. btw of € 55.921,48 incl. 21% btw.
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3. De opdracht is uitbreidbaar conform art. 42§1.2° van de wetgeving op overheidsopdrachten tot een bedrag van 140.000 Euro excl. BTW voor een periode van 2 jaar en binnen de voorwaarden van het bestek.
Art.4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
Wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
De uitvoering van de werken voor rekening van verschillende overheden wordt in het algemeen belang beter samen gevoegd waarbij Fluvius System Operator aangeduid wordt om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbesteder op te treden, overeenkomstig artikel 48 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
Art.1. De gemeenteraad keurt de vooropgestelde samenwerkingsovereenkomsten diensten en werken met Fluvius system operator cvba en het gemeentebestuur Torhout voor het vermelde project goed.
Art.2. De overeenkomst wordt getekend door de Burgemeester en de Algemeen Directeur.
Art.3. De uitgaven worden betaald met de voorziene investeringsenveloppe.
Decreet Lokaal Bestuur.
Decreet Integraal Waterbeleid van 18 juli 2003.
Het besluit Milieukwaliteitsnormen voor oppervlaktewater, grondwater en waterbodems (besluit Vlaamse Regering van 21 mei 2010) legt de milieudoelstellingen voor de goede toestand van het oppervlaktewater en grondwater vast door middel van milieukwaliteitsnormen en bevat ook milieukwaliteitsnormen voor waterbodems.
Met het besluit van 16 oktober 2015 zijn wijzigingen aangebracht aan de normen voor oppervlaktewater en waterbodems (Vlarem, titel II, bijlage 2.3.1)
Met het besluit van 20 mei 2016 zijn wijzigingen aangebracht aan de achtergrondniveaus, drempelwaarden en milieukwantiteitscriteria voor grondwater.(Vlarem, titel II, bijlage 2.4.1)
Het besluit Bijzondere verplichtingen stroomgebiedsdistricten(besluit Vlaamse Regering van 21 mei 2010) beschrijft de ligging en de grenzen van de Vlaamse grondwaterlichamen.
Het besluit tot vaststelling van het geactualiseerde monitoringprogramma van de watertoestand (besluit Vlaamse Regering van 24 april 2013).
Het besluit voor omzetting van de herziene richtlijn prioritaire stoffen (RL 2013/39/EU) (besluit Vlaamse Regering van 16 oktober 2015)
Het besluit Milieukwantiteitsdoelstellingen voor oppervlaktewater (besluit Vlaamse Regering van 8 januari 2016) bevat criteria voor overstromingsrisicobeheerdoelstellingen en oppervlaktewatertekortbeheerdoelstellingen.
De code van goede praktijk voor het ontwerp, de aanleg en het ouderhoud van rioleringssystemen (ministerieel besluit van 20 augustus 2012) is de handleiding voor Aquafin, rioolbeheerders, gemeenten en studiebureaus bij het ontwerpen van rioleringsinfrastructuur.
De code van goede natuurpraktijk voor waterlopen (besluit Vlaamse Regering van 10 juli 2015) verduidelijkt hoe de algemene zorgplicht van het Natuurdecreet moet ingevuld worden bij het onderhoud van waterlopen.
De code van goede praktijk voor bagger- en ruimingsspecie (ministerieel besluit van 5 november 2015) bevat voorwaarden om bagger- en ruimingsspecie terug in te zetten als bodem of als bouwstof.
Het besluit van de Vlaamse Regering van 10 februari 2023 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwater, tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 16 juli 2010 tot bepaling van stedenbouwkundige handelingen waarvoor geen omgevingsvergunning nodig is en tot opheffing van het besluit van de Vlaamse Regering van 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
Het doel van een hemelwater- en droogteplan is om een visie te vormen waar alle partijen achter staan. Daarom wordt er op het eind een validatiemoment van het hemelwater- en droogteplan voorzien door de Gemeenteraad. Aangezien het hemelwater- en droogteplan een gemeentelijk plan is, is de Gemeenteraad het meest geschikte orgaan om de gevormde visie te bestendigen en deze ook uit te dragen en te verankeren in het beleid.
Naar aanloop van de Gemeenteraad werd het plan eerst voorgelegd aan het schepencollege, gemeenteljke adviesraden, secundaire partners en gemeenteraadsleden. De feedback uit deze vergaderingen wordt meegenomen in het rapport.
· College van Burgemeester en Schepenen
Het hemelwater- en droogteplan werd voorgesteld op het College van Burgemeester en Schepenen van 8 april 2024.
· Bevraging secundaire partners
Het HWDP werd voorgelegd aan de secundaire partners van 24/04/2024 tot 22/05/2024.
De opmerkingen werden meegenomen in het rapport.
· Gemeentelijke adviesraden
Het HWDP werd voorgesteld aan de gemeentelijke adviesraden op 21 mei 2024. De feedback werd meegenomen in het rapport.
Adviesraden: Gecoro, landbouwraad, milieuraad, voormalige werkgroep wateroverlast
· Goedkeuring hemelwater- en droogteplan op Gemeenteraad
Het HWDP werd voorgesteld aan de gemeenteraadsleden op 21 mei 2024. De feedback werd meegenomen in het rapport conform het besluit van het college van 27 mei 2024.
Op het moment van toelichting aan de gemeenteraadsleden en gemeentelijke adviesraden werd de brede bevolking eveneens uitgenodigd op deze infovergadering.
Art.1. De Gemeenteraad keurt het hemelwater- en droogteplan goed
Art.2. Het College van Burgemeester en Schepenen is belast met de toepassing en uitvoering van de actiepunten.
Art.3. Dit plan wordt op regelmatige basis geëvalueerd.
Het decreet lokaal bestuur en latere wijzigingen, inzonderheid art. 40.
Artikel 162 van de Grondwet.
De schatting opgemaakt door Landmetersbureau Demeulenaere op 14 september 2023.
Het akkoord van het kerkbestuur, in zitting van 22 mei 2024.
Het akkoord van de erfgenamen, zoals medegedeeld aan de notarissen.
De ontwerp akte.
Art.1. De gemeente zal het volgende onroerend goed onderhands aankopen: Een hofplaats met grond gelegen Wulleputstraat 50 te Lichtervelde, kadastraal gekend te
Lichtervelde, sectie F nrs. 36011F0419/00D000, 36011F0419/00E000, 36011F0419/00F000, 36011F0419/00G000 en 36011F0419/00H000, met een oppervlakte van zesennegentig are vijf centiare (96 a 05 ca), eigendom van de erfgenamen Verlae-Cool en het kerkbestuur Sint Jacobus zoals hierboven vermeld.
Art.2. Het in artikel 1 vermelde onroerend goed wordt ingelijfd in het openbaar domein van de gemeente.
Art.3. Het goed zal aangekocht worden tegen de prijs van €779.000.
Art.4. Het College kan de eventuele pachtverbreking goedkeuren.
Art.5. Deze aankoop zal worden gefinancierd met de kredieten te voorzien in de budgetsleutel 2024/0050-00 221000.
Art.6. De akten worden namens het gemeentebestuur ondertekend door de Burgemeester en algemeen directeur.
Art.7. De hypotheekbewaarder wordt ontheven van de verplichting om inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van de akte.
Het besluit van de Vlaamse Executieve dd. 12 juni 1991 inzake de lestijdenpakketten.
Het Besluit van de Vlaamse Executieve van 1 april 1993 terzake.
De schoolraad van de Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ behandelde in zijn vergadering van 18 mei 2024 deze materie. Het protocol van het syndicaal overleg dateert ook van 18 mei 2024.
Art.1. De aanwending van het lestijdenpakket in de Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ voor het schooljaar 2024-2025 wordt vastgesteld op:
- in het kleuteronderwijs:
- 151 lestijden.
- 5 SES lestijden
- 16 uren Kinderverzorging
- 7 lestijden L.O. (uit pakket LO)
- in het lager onderwijs:
- 1 ambt van directeur
- 271 lestijden
- 17 lestijden lichamelijke opvoeding
- 17 SES lestijden
- 16/24 lestijden Katholieke Godsdienst
- 16/24 lestijden Niet-confessionele zedenleer
- 10/24 lestijden Islam
- Niveau-overschrijdend:
- 12/36 uren ICT
- 36/36 uren zorg (afhankelijk scholengemeenschap)
- 34/36 uren administratieve ondersteuning, de overige lestijden worden ter beschikking gesteld aan de Scholengemeenschap.
- 5/24 lestijden aanvangsbegeleiding
- 5/24 lestijden kerntakenondersteuning.
Art.2. Het College wordt gemachtigd af te wijken van dit lestijdenpakket in functie van de afspraken binnen de scholengemeenschap.
1. Raadslid Deklerck vraagt naar de samenwerking met de kinderopvang in café De Zwaan. De mensen van assistentiewoningen vragen hoe dit gaat ingevuld worden. Wordt dit permanent, zijn er beperkte uren, wordt dit afgesloten. We dringen aan op duidelijke communicatie.
De schepen van Jeugd en Opvang stelt dat er voor zo'n 200m² wordt ter beschikking gesteld. Er zal een omheining geplaatst worden ter hoogte van de vogelkooi. Er wordt nog met de bewoners gesproken.
2. Raadslid Steurbaut bedankt de schepen van mobiliteit voor het extra zebrapad in de Klyseweg dat vandaag werd aangebracht.
3. Raadslid Steurbaut vraagt naar de concessies op de begraafplaats. Er moet retroactief betaald worden, kan dit niet beter gecommuniceerd worden.
De Burgemeester antwoordt dat dit telkens bekeken wordt met de betrokkenen. In de communicatie is er inderdaad geen sprake van de individuele gegevens. Dit wordt het best besproken met de mensen zelf om het duidelijk te maken.
4. Raadslid Steurbaut verwijst naar voorstel van extra agendapunten bij het begin van de vergadering en vraag opnieuw de werken aan de gemeentelijke loods stil te leggen omdat de afgeleverde omgevingsvergunning onwettig is. Zij vraagt ook de gemeenteraadsbeslissing van 22 mei 2023 in te trekken. Zij werd gecontacteerd door bezorgde buren, waarop ze het hele dossier onder een vergrootglas legde. Ze argumenteert dat het openbaar onderzoek verkeerd is gevoerd. “Slechts vier omwonenden kregen een aangetekende zending, maar aangezien ook het aangrenzende perceel van Lichtenhove van de gemeente is dienden er dertien eigenaars aangeschreven te worden. Bovendien werd er hier geen MER-screening (een milieueffectenrapport - red.) uitgevoerd, terwijl die screening in dit geval verplicht is omdat er een voetweg over het terrein loopt. Dat betekent dat de omgevingsvergunning, die het schepencollege aan zichzelf afleverde, volstrekt onwettig is. Ik besef dat de administratieve beroepsprocedure voorbij is, maar de buren kunnen dit heel erg makkelijk aanvechten bij een rechter. Om de schade te beperken moeten deze werken zo snel mogelijk stilgelegd worden.” Zij verwijst ook naar het feit dat het tegen de perimeter van pfas 'no regret maatregel' is en stelt zich vragen over de wettelijkheid van de vergunning voor de bemaling. Zij geeft toelichting via een powerpointvoorstelling.
De Burgemeester antwoordt dat ze nota neemt van de tussenkomst.
5. Raadslid Ghesquière verwijst naar de werken aan de schouw voor het OC. De gunning is veel hoger dan voorzien. Er werd indertijd een monument afgebroken aan de kerk en een nieuw geplaatst, gezien de hoge kostprijs. Kan dit nu ook niet.
De Schepen van Openbare Werken antwoordt dat het inderdaad duurder is dan voorzien. Het zicht is wel beeldbepalend. De laagste aanbieder heeft de zaken nagekeken. We gaan door met de geplande restauratie. We willen deze lang houden.
6. Raadslid Ghesquière vraagt naar de landbouwraad. Er wordt niet meer samen gekomen, en we weten ook niet wie landbouw nu precies doet. Hoeveel personen zijn er lid.
De Schepen van landbouw antwoordt dat het inderdaad van vorig jaar geleden is. We hebben toen enkele zaken besproken. Momenteel waren er geen nieuwe punten. Voor het hemelwaterplan was de landbouwraad uitgenodigd zoals de andere betrokken raden. De leden van de landbouwraad werden ook uitgenodigd voor de start van de inventaris trage wegen. Er is geen vaste datum, maar enkel op noodzaak. De samenstelling wordt bezorgd.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 23 september 2024, om 20u00. De Gemeenteraad zal op 21 oktober doorgaan in plaats van 28 oktober.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter