Terug
Gepubliceerd op 26/06/2024

Besluit  Gemeenteraad

ma 24/06/2024 - 20:00

Goedkeuren aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer - Elektrisch laden aan strategische laadpalen

Juridische grond

De gemeentewet, inzonderheid op artikel 135, §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989 en bij de wet van 13 mei 1999, en op artikel 130 bis, ingevoegd bij de wet van 12 december 2006.
Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 2, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988 en 19 december 1991.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de  verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Energiedecreet van 8 mei 2009, artikel 7.5.1.
Vlaams decreet van 16 juli 2021 over zero-emissievoertuigen en voertuigen aangedreven door alternatieve brandstoffen, artikel 7, §1, §2, tweede lid, §3, eerste lid en §4, artikel 8 en 10.
Besluit van 17 december 2021 van de Vlaamse Regering over de laadinfrastructuur voor elektrische voertuigen.
Besluiten van het college van burgemeester en schepenen van 9/01 - 16/10/23 en 25/03/24 over de uitrol van publiek toegankelijke laadinfrastructuur – strategische locaties.

Motivering

Vlaanderen zet in de komende jaren - samen met de lokale besturen - volop in op duurzame mobiliteit. In het kader van de Europese richtlijn 'Clean Power for Transport’ (CPT) werkte de Vlaamse regering in 2015 een concreet actieplan uit. In dit actieplan wordt onder meer sterk ingezet op laadpalen voor elektrische voertuigen.

Met deze laadpalen willen we als gemeentebestuur ons steentje bijdragen aan een duurzamer mobiliteitsbeleid en mensen stimuleren om zich duurzamer te verplaatsen. Dit kadert dan ook in ons engagement van het Burgemeesterconvenant waarbij we ernaar streven om de CO2-uitstoot in onze gemeente drastisch te reduceren.

Uitrol strategische laadpalen MOW Vlaanderen voor gemeentebesturen.

Besluit

Art.1. Onderstaand aanvullend reglement op de politie van het wegverkeer is van toepassing voor de volgende locaties:
- Parkeerstrook Groenstraat
- Statiestraat t.h.v. voorplein OC De Schouw
- Sportlaan 12
- F. Timmermanslaan 41
- Kortemarkstraat 1 (1 strategische laadpaal publiek en 1 strategische laadpaal uitsluitend voor een EV-deelwagen)
- Mollenplein Stegelstraat
- Parking OC De Schouw kant Tweelindenstraat
- Parking zwembad Zandstraat
- Parking Aquafin Astridlaan
- Damwegel 5 
Art.2. Op de locaties zoals vermeld in art.1. is het parkeren voorbehouden voor de elektrische voertuigen op de parkeerplaatsen aan de laadpaal, zijnde 1 parkeerplaats links en 1 parkeerplaats rechts van de laadpaal. Dit wordt gesignaleerd door het aanbrengen van 1 verkeersbord 'E9a - elek - klasse 1' per parkeerplaats.

Art.3. De kosten, verbonden aan het plaatsen, onderhouden en vernieuwen van de verkeerstekens worden gedragen door de wegbeheerder. De verkeerstekens die strijdig zijn met de bepalingen van dit reglement moeten onmiddellijk worden verwijderd.
Art.4. Sinds 1 oktober 2022 (wegcode) is het verboden om te parkeren op een voorbehouden parkeerplaats voor het opladen van elektrische voertuigen aan een laadpaal zonder te laden (de laadkabel dient steeds aangesloten te zijn). Als op de parkeerplaats, die aangeduid is als parkeerplaats voor laden van elektrische voertuigen, andere voertuigen dan elektrische of hybride geparkeerd staan, is er sprake van een inbreuk op de wegcode en is dit strafrechtelijk vervolgbaar. De politie kan dan verbaliseren voor foutief parkeren.
Art.5. Plaatsing en installatie:
- De plaatsing van strategische laadpalen wordt gecoördineerd door de bevoegde diensten van MOW en ToatalEnergies.
- Strategische laadpalen worden geïnstalleerd volgens de technische normen en specificaties die zijn vastgelegd door de Vlaamse Overheid.
- De locaties voor strategische laadpalen werden geselecteerd op basis van de door het gemeentebestuur ingediende voorstellen conform de Vlaamse richtlijnen.
Art.6. Gebruik van de laadpalen:
- Het gebruik van strategische laadpalen is voorbehouden aan elektrische of hybride voertuigen.
- EV-bestuurders zijn verplicht de aanwijzingen en gebruiksvoorwaarden die bij de laadpaal worden vermeld, op te volgen.
- Laadzones mogen enkel gebruikt worden voor het opladen van EV's en niet voor langdurig parkeren na het voltooien van het laadproces.
Art.7. Parkeerregels:
- Het is verboden om in een laadzone te parkeren zonder gebruik te maken van de laadpaal.
- Niet-EV’s die parkeren in een laadzone, evenals EV's die geparkeerd blijven na voltooiing van het laadproces, kunnen worden beboet en/of weggesleept.
- De handhaving van deze regels wordt uitgevoerd door de lokale politie.
Art.8. Tarieven en betaling:
- Het tarief voor het gebruik van strategische laadpalen wordt vastgesteld door de exploitant in overleg met de bevoegde autoriteiten.
- Betaling voor het gebruik van laadpalen kan plaatsvinden via verschillende betaalmethoden eigen aan de exploitant TotalEnergies, waaronder mobiele apps en specifieke laadpassen.
Art.9. Veiligheid en onderhoud:
- Strategische laadpalen moeten voldoen aan de geldende veiligheidsnormen en regelmatig worden onderhouden.
- Eventuele defecten of veiligheidsproblemen moeten onmiddellijk worden gemeld aan de exploitant en/of de bevoegde autoriteiten.
Art.10. Dit aanvullend reglement wordt ter kennisgeving overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Beleid mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken. (aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be)