Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Gunstig advies van het managementteam van 30.11.2022
Gezamenlijk beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge is positief in 2025.
Art.1. Het meerjarenplan 5-2020-2025: boekjaar 2023 bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld.
Art.2. De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2024 (M3) worden vastgesteld.
Uitgaven | Ontvangsten | |
- Gemeente | ||
Exploitatie | 9.884.622 | 12.225.605 |
Investeringen | 2.330.408 | 25.921 |
Financiering | 739.896 | 490.378 |
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Gunstig advies van het managementteam van 30.11.2022.
Gezamenlijk beschikbaar budgettair resultaat en autofinancieringsmarge is positief in 2025.
Art.1. Het meerjarenplan 5 2020-2025 deel OCMW bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt goedgekeurd.
Art.2. De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2024 (M3) worden goedgekeurd.
- OCMW | Uitgaven | Ontvangsten |
Exploitatie | 8.532.810 | 7.435.211 |
Investeringen | 85.000 | 452.043 |
Financiering | 736.666 | 1.000.000 |
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten voorziet dat de kerkbesturen dienen over te gaan tot de opmaak van een meerjarenplan voor de periode 2020-2025. Dit meerjarenplan is bepalend voor de toekomstige budgetten van de kerkfabriek
Het positief advies van het bisdom van 23 november 2023.
Art.1. Er wordt kennis genomen van het budget 2024 van het kerkbestuur St. Jacob-de-Meerdere.
1. Raadslid Vandenbussche vraagt waarom het College een vergunning met voorwaarden gaf voor het verkavelingsproject in de Mosselstraat voor 77 woongelegenheden. Bovendien gaf het College ondertussen opdracht om te zien of het woonuitbreidingsgebied in de Wulleputstraat kan aangesneden worden, wat een betere volgorde was, zoals voorzien in het structuurplan.
Schepen Els Kindt verwijst naar de vergunning die ter beschikking kan gesteld worden. De bezwaren werden ernstig genomen en grondig onderzocht. Er waren geen ongunstige adviezen, enkel gunstige met voorwaarden. We volgende het structuurplan. Wij hebben in de vorige gemeenteraad de nodige bijsturingen doorgevoerd voor de wegenis en daarbovenop enkele voorwaarden zoals noodzakelijk bleek uit de adviezen. Momenteel is de vergunning bekend gemaakt. De aanvrager zal na een eventuele procedureslag zo vlug mogelijk beginnen.
2. Raadslid Vandekerckhove verwijst naar de nieuwe folder van de LIjn, waaruit blijkt dat Lichtervelde minder bereikbaar geworden, we kunnen niet meer naar Tielt en de lijn naar Zwevezele is beperkt. Voor de hoppin-punten is het nog koffiedik kijken. Worden er initiatieven genomen door het College.
Schepen Steven Bogaert meldt dat het College de bezorgdheid deelt. De bezetting van de lijnen heeft de doorslag gegeven in de keuzes binnen de vervoersregio. Via het flexvervoer kan er wel vervoer worden voorzien, maar die nieuwe flexplekken zijn er nog niet. Het gaat eigenlijk om de bestaande haltes waar men kan overstappen of flexvervoer gebruiken. De vervoerregio vroeg een evaluatie binnen 6 maand. De uitleg van de Lijn is mooi, maar we volgen dit met argusogen.
3. Raadslid Deklerck vraagt naar de stand van zaken inzake de kinderopvang. Er zijn nogal wat plaatsen weggevallen in de gemeente, en we scoorden al ondermaats. Alles wordt aan de particulieren overgelaten. Neemt het bestuur initiatief voor investeringen of andere maatregelen. We laten steeds groei toe, maar we zijn er niet klaar voor. Waarom zijn er niet pro-actief initiatieven genomen. Wat is de visie op langere termijn.
Schepen Steven Bogaert merkt op dat de gemeente niet de enige is met problemen. Bij de verdwenen plaatsen zijn er mogelijkheden verplaatst naar buurgemeenten. We zoeken met de organisatie wel mee naar geschikte panden. De organisaties moeten dan wel nog personeel vinden om dit uit te baten. We zitten met de mensen samen om dit te bekijken. Er zijn geen plannen om dit structureel aan te pakken. We zullen voorlopig niet zelf investeren.
4. Raadslid Ghesquière vroeg waarom er geen water in het spaarbekken van de Kwakkel stond bij de grotere wateroverlast in november.
Raadslid Goethals, gewezen schepen, antwoordt dat dit bekken nog niet actief is, zoals bij de goedkeuring van de constructie is uitgelegd in de gemeenteraad. Pas bij de afkoppeling van de Kortemarkstraat zal dit gebeuren. Dit werk was dus in voorbereiding van die rioleringswerken, waar dan de nodige buffering moet worden voorzien. In afwachting zal er geen of weinig water toekomen.
5. Raadslid Ghesquière verwijst naar de problemen voor de dienst 100 door het wegvallen van 2 ambulanciers. Er blijft dus maar 1 ambulancier met rijbewijs C. Er zijn mensen in het WZC en de ploeg en de brandweer die bereid zijn de opleiding te volgen, maar dat duurt nog een jaar. Er zou ook een tweede standplaats kunnen voorzien worden aan de Schouw.
De Burgemeester antwoordt dat de info die nu gedeeld wordt uit de gesprekken komt met alle betrokkenen, ook de vakbonden en de hulpverleningszone en de postoverste. Er zijn door omstandigheden enkele wijzigingen gebeurd aan de inrichting van de dienst, buiten ons medeweten. Dit is o.a. de oorzaak van het wegvallen van enkele mensen. Het gaat om mensen en middelen die moeten samen werken. De standplaats is door de post vastgelegd in de kazerne. We doen al het nodige om de nieuwe ontwikkelingen te beheersen. We hopen dat er een aanwerving kan komen. We doen extra investeringen en proberen zo vlug mogelijk een mouw aan te passen, maar we kunnen niet toveren. Wij kunnen niet zelf opleidingen voorzien. De hulpverleningszone heeft al inspanningen gedaan, zo zijn er nu ambulancier-vrijwilligers in de zone, enkel voor Lichtervelde. We moeten constant onderhandelen met de 15 andere gemeenten, die eigenlijk mee betalen. De nieuwe ambulance is ongevraagd opgewaardeerd naar rijbewijs C, zonder voorafgaande waarschuwing. De opleidingen zijn ook beperkt. De administratie volksgezondheid eist dat de uitruk gebeurt zoals in de hulpverleningszone, dus van één vaste standplaats. Na de start proberen we dit opnieuw te onderhandelen.
Raadslid Steurbaut vraagt naar de kostprijs van de medewerker. De Burgemeester antwoordt dat de kosten wel worden terug betaald an de gemeente.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 22 januari 2024, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter