Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het college van burgemeester en schepenen besliste in zitting van 13 februari 2023 de ontwerpopdracht voor de opdracht “Renovatie raadzaal Lichtervelde” toe te wijzen aan SWECO BELGIUM SA, Rue D'arenberg 13, Bte 1 te 1000 Bruxelles.
In het kader van de opdracht “Renovatie raadzaal Lichtervelde” werd een bestek met nr. 536 opgesteld door de ontwerper, SWECO BELGIUM SA, Rue D'arenberg 13, Bte 1 te 1000 Bruxelles.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 151.872,94 excl. btw of € 183.766,26 incl. 21% btw
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art.1. Het bestek met nr. 536 en de raming voor de opdracht “Renovatie raadzaal Lichtervelde”, opgesteld door de ontwerper, SWECO BELGIUM SA, Rue D'arenberg 13, Bte 1 te 1000 Bruxelles worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 151.872,94 excl. btw of € 183.766,26 incl. 21% btw
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in 2024 op budget 0110 00/ 221 800 Actie 115
Artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur
Het opmetingsplan dd. 15 september 2023
De waardebepaling dd. 11 maart 2022.
De aankoopbelofte dd. 20 september 2023.
De ontwerp-akte dd. 15 februari 2024.
De motivatie is onvoldoende volgens de oppositie, die vraagt het punt te verdagen.
Raadslid Steurbaut vraagt om het perceel eventueel ter beschikking te stellen voor het publiek belang, zodat het nuttig blijft voor de gemeenschap, zoals naar milieubewegingen. We moeten duidelijk weten of we hier wel een precedent willen scheppen of niet.
Raadslid Vandenbussche vraagt om een beleid voor alle groenzone's te bepalen vooraleer we dit finaliseren.
Na deze bespreking vraagt schepen Steven Kindt namens het Schepencollege te stemmen over de verdaging van het punt.
Art.1. Het punt wordt verdaagd.
Artikel 56 van het decreet lokaal bestuur
de wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen
het omgevingsvergunningsdecreet van 25/04/2014, in bijzonder artikel 31
het omgevingsvergunningsbesluit van 27/11/2015, in bijzonder artikel 47
het bestuursdecreet van 07/12/2018
het decreet gemeentewegen van 03/05/2019, in het bijzonder artikel 4
1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
Het algemeen belang betreft binnen de doelstellingen van het gemeentewegendecreet dat de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van gemeentewegen gevrijwaard en verbeterd wordt. Wijzigingen die daarmee in strijd zijn, behoren niet tot de mogelijkheden. Dat hoeft evenwel geen beletsel te vormen voor beslissingen die neutraal zijn ten opzichte van die algemene doelstellingen, aangezien ook rekening kan gehouden worden met overige aspecten van het algemeen belang, zoals bijvoorbeeld de beginselen van behoorlijk bestuur.
De rooilijn van de Pastoor Denyslaan volgt op vandaag de contour van de woningen en verloopt dus heel onregelmatig aangezien de woningen een verspringende voorgevel hebben. De effectieve rooilijn is op vandaag niet leesbaar op het terrein. De zone met oprit en wat op privatieve voortuintjes lijkt, hoort eigenlijk bij het openbaar domein. Hieronder bevinden zich de nutsleidingen. Deze zone blijft dus grotendeels openbaar domein. Alleen wordt met de wijziging van rooilijn een deel van het openbaar domein aan de woonkavels toegevoegd in die zin dat de rooilijn recht wordt getrokken in lijn met de bestaande garages. Met de aanvraag wordt meteen ook het openbaar heraangelegd als één geheel waardoor er een kwalitatiever straatbeeld wordt bekomen.
De wijziging is vereist om een hoger ruimtelijk rendement te verkrijgen in het patrimonium sociale huurwoningen van de sociale huisvestingsmaatschappij, zonder daarbij het ruimtelijk concept te verliezen van verspringende voorgevel om speling in de gevels te voorzien. Het voorzien van voldoende kwalitatieve sociale huurwoningen is een taakstelling van de overheid en dus van algemeen belang. Huidige onregelmatige rooilijn beperkt de mogelijkheden om logisch en kwalitatief te verdichten.
2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De aanvraag betreft een beperkte afname van oppervlakte openbaar domein, niet vanuit het creëren van grondvoordeel voor de eigenaars op zich, maar om de mogelijkheid te beiden aan de sociale huisvestingsmaatschappij om de vernieuwing en rendement van hun patrimonium sociale huurwoningen te optimaliseren zonder gebonden te zijn aan de onlogische rooilijn.
3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
Uit de plannen kan worden afgeleid dat de ontsluiting van aaneengrenzende percelen niet in het gedrang wordt gebracht. De berm op zich wordt aangegrepen om voor elke woning een parkeerplaats te voorzien waarbij in plaats dan inpandige garages een ruimere fietsenberging wordt voorzien. De parkeerplaatsen op zich voldoen niet aan de gemeentelijke verordening voor wat betreft de lengte (4.67-4.8m in plaats dan 5m). Dit is ingegeven door het deel van de bestaande rooilijn dat behouden blijft. Het opschuiven van deze lijn ten behoeve van het halen van 5m zou opnieuw een knik in de rooilijn teweeg brengen bij aansluiting op huisnummers 26 en 38 die als private woning niet mee in huidige aanvraag zitten. Ten aanzien van de bestaande toestand worden twee bijkomende woningen voorzien, maar dit zal nauwelijks enige impact hebben op het mobiliteitsgegeven in de omgeving.
4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
De wijziging van rooilijn is louter een lokaal gegeven en is uiterste beperkt in omvang. Het betreft deels een formalisering en verduidelijking van de bestaande, feitelijke, organische toestand. Er kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat deze uitbreiding geen aanzienlijke impact heeft op een bovenlokaal wegennetwerk.
5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De wijziging van rooilijn heeft geen enkele impact op de omgeving, op mobiliteit of andere aspecten. De wijziging is beperkt van aard. Er kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat deze ingreep een duurzame ruimtelijke ontwikkeling van de omgeving in de zin van VCRO art. 1.1.4. niet in het gedrang brengt.
Art.1. De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referentie OMV_2023123756. Er werden geen bezwaarschriften ingediend.
Art.2. Het rooilijnplan van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV_2023123756 voor de gronden, gelegen te LICHTERVELDE, Afdeling 1, Sectie F nrs 450C, 450D, 450E, 450F, 450G, 450M, 450N en 450P wordt principieel goedgekeurd.
Het Decreet lokaal bestuur.
De activiteiten in het jaarprogramma 2024 zijn onder voorbehoud en afhankelijk van eventuele opportuniteiten die zich voordoen. Het aanbod is gevarieerd en gericht op verschillende doelgroepen en is al dan niet in samenwerking met de dienst vrije tijd, de Lichterveldse scholen, sport- en jeugdverenigingen en/of andere instanties zoals Sport Vlaanderen, Moev, ...
Het doel is om zoveel mogelijk avondlessenreeksen te organiseren, al dan niet met externe lesgevers. De sporthal is in de avonduren overbezet door de clubs, maar de nieuwe sportzaal van Beverbos en het openstellen van de sportzaal van LIMI schiep extra mogelijkheden.
Art.1. De Gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het werkingsprogramma van de gemeentelijke sportdienst 2024 zoals weergegeven in het jaarprogramma sportraad en gemeentelijke sportdienst, alsmede de daarin vooropgestelde tarieven voor de verschillende activiteiten.
Art.2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.
Art.3. Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de financiële dienst en de sportdienst.
Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inz. art. 40§1, §2 en §3.
Uitvoering van innen de beleidsdoelstelling 4: Een verbindende en toegankelijke gemeente met levenskwaliteit voor jong en oud, wordt binnen het actieplan 16, de actie 74, kinderopvanginitiatieven voor kinderen van 0 tot 3 jaar steunen.
Het positief advies van 29 januari 2024 van het Lokaal overleg kinderopvang.
Vanuit het lokaal overleg kinderopvang zal jaarlijks een vormingsaanbod voorzien worden rondom levensreddend handelen en/of EHBO bij baby’s en peuters.
Om een correcte registratie van de aanvragen van ouders te laten gebeuren om de kinderopvangnoden in kaart te brengen, zal de gemeente investeren in een nieuw programma voor het lokaal loket kinderopvang (https://opvang.vlaanderen/overons).
Hoofdstuk 1: Reglement voor het toekennen van een gemeentelijke opstart- of groeipremie ter ondersteuning van de opstart of uitbreiding kinderopvang initiatieven
Art.1. Binnen de perken van het meerjarenplan wordt een eenmalige gemeentelijke opstart of groeipremie toegekend aan personen die in Lichtervelde een nieuw kinderopvang initiatief voor opvang (kinderen van 0 tot 3 jaar) opstarten of opvangplaatsen wensen uit te breiden.
Art.2. De aanvraag van de premie dient te voldoen aan alle navolgende voorwaarden:
• een opvanginitiatief zijn die gezinsopvang of groepsopvang voor kinderen tussen 0 en 3 jaar met een geldige vergunning van Agentschap Opgroeien organiseert;
• de opvang moet georganiseerd worden op het grondgebied van de gemeente Lichtervelde;
• de aanvrager dient een natuurlijk persoon, een feitelijke vereniging of een rechtspersoon te zijn die een opvanginitiatief wenst op te richten of opvangplaatsen wenst uit te breiden. In geval van een rechtspersoon moeten minstens 51% van de aandelen eigendom zijn van natuurlijke personen;
• het opvanginitiatief moet kinderen aanvaarden zonder onderscheid te maken van ras, geslacht, politieke overtuiging of geloof;
• bedoeld zijn voor opvang met een minimum van 4 opvangdagen per week. Zaterdag en zondag tellen elk voor twee opvangdagen;
• binnen de 6 maanden na de goedkeuring van de aanvraag ingericht te worden;
• het opvanginitiatief vaardigt een afgevaardigde af om deel uit te maken van het lokaal overleg kinderopvang;
• het opvanginitiatief registreert alle aanvragen kinderopvang op een correcte wijze in het lokaal loket kinderopvang. Deze aanvragen worden regelmatig bekeken en verwerkt.
Art.3. De premie bedraagt € 150,00 per bijkomend gerealiseerde kinderopvangplaats en mag worden aangewend voor de financiering van volgende kosten:
• beveiligings- of aanpassingswerken in het pand bestemd voor ondernemingsdoeleinden uitgevoerd in het kader van de realisatie van het kinderopvang initiatief;
• aankoop van materiaal specifiek van toepassing om in orde te zijn met de normen opgelegd door Agentschap Opgroeien voor de uitbating van een kinderopvang.
Kent de opvang een vroegtijdig einde (minder dan 4 kalenderjaren), dan dient de premie terugbetaald te worden als volgt:
• minder dan één jaar werking: volledig
• minder dan twee jaar werking: 75% van de premie
• minder dan drie jaar werking: 50% van de premie
• minder dan vier jaar werking: 25% van de premie
Art.4. De premie wordt uitbetaald na voorlegging van overtuigingsstukken die aantonen dat de premie voor één of meerdere van bovenstaande kosten zal aangewend worden.
Art.5. Geen aanspraak maken op de gemeentelijke premie startende ondernemer.
Art.6. De opstart- of groeipremie wordt enkel toegekend indien aan alle voorwaarden van dit reglement is voldaan en in zoverre alle nodige vergunningen zijn verkregen. Uit de vergunning afgeleverd door Agentschap Opgroeien moet het aantal nieuwe opvangplaatsen blijken. Indien niet voldaan wordt aan de voorwaarden van dit reglement en in geval van fraude of oneigenlijk gebruik kan de premie worden teruggevorderd.
Hoofdstuk 2: Reglement voor het toekennen van een ondersteuningspremie ter ondersteuning van de kinderopvang initiatieven.
Art.7. Ter ondersteuning van de dagelijkse werking en kwalitatieve uitbouw van de initiatieven voor kinderopvang voor kinderen van 0 tot 3 jaar, kan elk vergund opvanginitiatief jaarlijks een ondersteuningspremie aanvragen. Deze jaarlijkse subsidie bedraagt € 30 per kinderopvangplaats voor gezins- en groepsopvang die door Agentschap Opgroeien vergund wordt.
Art.8. De aanvraag van de premie dient te voldoen aan alle navolgende voorwaarden:
• een opvanginitiatief zijn die gezinsopvang of groepsopvang met een geldige vergunning van Agentschap Opgroeien organiseert voor kinderen van 0 tot 3 jaar;
• de opvang moet georganiseerd worden op het grondgebied van de gemeente Lichtervelde;
• de aanvrager dient een natuurlijk persoon, een feitelijke vereniging of een rechtspersoon te zijn die een kinderopvanginitiatief inricht. In geval van een rechtspersoon moeten minstens 51% van de aandelen eigendom zijn van natuurlijke personen;
• op het moment van de aanvraag minstens 6 maand effectief werkzaam zijn;
• De vergunde kinderopvangplaatsen minimum voor de helft werden benut
• het opvanginitiatief moet kinderen aanvaarden zonder onderscheid te maken van ras, geslacht, politieke overtuiging of geloof;
• het opvanginitiatief vaardigt een afgevaardigde af om deel uit te maken van het lokaal overleg kinderopvang;
• het opvanginitiatief registreert alle aanvragen kinderopvang op een correcte wijze in het lokaal loket kinderopvang. Deze aanvragen worden regelmatig bekeken en verwerkt.
Art.9. Dit reglement vervangt het akkoord ‘toelage ter ondersteuning van de kinderopvang 0 tot 3 jaar‘ vastgelegd op de gemeenteraad van 26 mei 2003.
Hoofdstuk 3: Procedure en modaliteiten voor uitbetaling van de premies
Art.10. De aanvraag van de omschreven premies in hoofdstuk 1 en 2 dienen te gebeuren via het digitaal loket op de gemeentelijke website (https://www.lichtervelde.be/eloket).
Art.11. De aanvraag voor de ondersteuningspremie, omschreven in hoofdstuk 2, dient uiterlijk op de laatste dag van de maand augustus van ieder jaar te gebeuren.
Art.12. Het college van burgemeester en schepenen is belast met de uitvoering van dit reglement.
Art.13. Dit reglement treedt in werking met terugwerkende kracht vanaf 1 januari 2024.
Art.14. Dit reglement wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet over het lokaal bestuur.
1. Mededeling door schepen van mobiliteit Schepen Steven Bogaert inzake de nieuwe organisatie van De Lijn. Er is een extra rit voorzien voor de werknemers van OptimaT. Er zijn geen andere meldingen binnen gekomen. Er is wel nog een onderhoud met De Lijn voorzien om te evalueren.
2. Mededeling van woonmaatschappij, Thuiswest. Schepen van huisvesting Steven Bogaert meldt dat er op 1 maart om 13u een toelichting is van het toewijsreglement en kennisname van het huishoudelijk reglement, die aan de volgende Gemeenteraad worden voorgelegd.
3. Raadslid Vandekerckhove verwijst naar de meldingen over de tekorten van de sociale woningen. Bij het publiceren van de notarisbarometer hoorden we deze week in het nieuws dat er in Vlaanderen tekorten zijn in sociale woningen. Is het mogelijk om op de gemeenteraad een overzicht te geven van de situatie in Lichtervelde?
Schepen van Huisvesting Steven Bogaert antwoordt met de cijfers ter beschikking gesteld door de woondienst. De gegevens worden ook doorgestuurd. Eind 2023 waren er 141 sociale woningen op grondgebied Lichtervelde. Dit komt neer op 3.9% ten opzichte van het aantal huishouden. Hiermee werd het opgelegde BSO (bindend objectief bereikt) Dit zowel eigen patrimonium als ingehuurd patrimonium (vroegere SVK): SVK woningen: 12, Eigen patrimonium 129. Toegevoegd aan dit antwoord kunt u ook verschillende woningtypes vinden. Het absolute aantal sociale woning stijgt lichtjes in Lichtervelde In 2015 128 woningen tov 141 in 2023. Aangezien het aantal huishoudens ook stijgt blijft de verhouding ongeveer rond de 4% schommelen. Momenteel staan er 198 kandidaten op de wachtlijst die een domicilie hebben in Lichtervelde. 56 daarvan staan al langer dan 5 jaar op de lijst. Daarnaast zijn er 1570 kandidaat huurders die hebben aangegeven dat ze een sociale woning in Lichtervelde wensen. We merken dat mensen vaak gans West-Vlaanderen aanduiden om op die manier zo snel mogelijk een sociale woning te krijgen.
4. Raadslid Steurbaut verwijst naar de gemeentemonitor. Het veiligheidsgevoel is zeer positief. Dat is een opsteker voor alle veiligheidsdiensten. We kunnen dit echter niet voor alle wijken toepassen. Er is rond het station toch een zeker onveiligheidsgevoel, vooral inzake drugs. Er zijn ook regelmatig vechtpartijen. Wat is de visie van het beleid.
De Burgemeester antwoordt dat de politiediensten zicht bewust zijn van de problematieken aan het station, o.a. ook inzake doortrekkende vluchtelingen. Het college werkt al een tijdje samen rond de drugsproblematiek. Er loopt momenteel een enquête op initiatief van de jeugddienst. We weten dat er ook een verdringingseffect is vanuit andere gemeenten. Het voorziene politiekantoor in de Statiestraat zal zeker het veiligheidsgevoel nog tegemoet komen. Het kantoor zou moeten klaar zijn tegen het bouwverlof, dus waarschijnlijk verhuis in het najaar.
5. Raadslid Steurbaut vraagt naar de stand van zaken van het herstel van de verwarming aan de kerk. Komt er een aanbesteding.
De Burgemeester antwoordt dat er snel werd geschakeld. De mogelijkheden werden onderzocht en besproken met alle betrokkenen. Er is ook veldwerk verricht. De stookolie stopt definitief. Er wordt opnieuw een gasketel voorzien, geen verwarming via elektriciteit, waarvoor we een kerk bezocht hebben, samen met het kerkbestuur. We moeten het volledig gebouw op temperatuur kunnen houden. Volgende gemeenteraad komt dit voor. Het kerkbestuur zal vastleggen welke diensten reeds kunnen worden toegelaten. Uitvoering zal tegen de volgende winter zijn.
Raadslid Goethals, lid van het kerkbestuur antwoordt dat er een tijdelijke oplossing wordt voorzien in afwachting voor de bijzondere diensten.
6. Raadslid Steurbaut vraagt naar de werken in de Koolskampstraat. Ze liggen blijkbaar stil. De weg is nu wel in heel slechte staat.
De Schepen van openbare werken, Steven Kindt, antwoordt dat de nutswerken zijn beëindigd. De voorziene stroomlijning in het dossier is wat tegengehouden door de onteigeningen en de publicatie is pas vorige week gebeurd, ipv begin januari. De aannemer zal hoogstwaarschijnlijk pas na het bouwverlof kunnen gebeuren. Samen met AWV wordt de staat van het wegdek in de gaten gehouden. De bewoners kunnen steeds problemen signaleren.
In de marge heeft hij mee dat de bocht in de Koolskampstraat ter hoogte van de Zwevezelestraat in het centrum wordt nagezien.
7. Raadslid Coussée vraagt naar de aanpak van de aziatische hoornaar.
Schepen van milieu, Steven Bogaert, antwoordt dat de vallen een provinciaal initiatief zijn. We hebben 15 vallen, die geografisch mooi verdeeld zijn en dit zal opgevolgd worden. De vrijwilligers zijn op de hoogte.
8. Raadslid Ghesquière vraagt naar de stand van zaken inzake de opruiming van de concessies op de begraafplaats. Er is reeds 2 jaar verstreken. Worden de graven ter beschikking gesteld voor nieuwe concessies.
De Burgemeester antwoordt dat we minstens een jaar moeten wachten, vooraleer we dit kunnen. We werken in blokken. Ruimen zal maar gebeuren als er zicht is op volledige blokken. Er staan er ook verwaarloosde graven tussen, en ook voor die moeten we wachten tot de termijn is verstreken. Het ruimen van deze graven zal wel mogelijk moeten zijn, rekening houdende met de aanpalende graven. Het hergebruik zal alleen kunnen als de termijnen verstreken zijn en als het graven zijn die een meerwaarde hebben. Dan wordt een reglement opgemaakt en aan de gemeenteraad voorgelegd.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 25 maart 2024, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter