Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Gunstig advies van het managementteam van 29.11.2021.
Toelichting door de Burgemeester en de financieel directeur.
De omgevingsanalyse.
Art.1. Het meerjarenplan 2-2020-2025: boekjaar 2022 (BP2020_2025-2_K) bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt vastgesteld.
Art.2. Het budgettair resultaat van het boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: €805.348. Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: €6.162.634 en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: €6.967.991. Het beschikbaar budgettair resultaat van de gemeente in 2025 bedraagt €5.875.634. Er zijn € 1.092.357 onbeschikbare gelden.
De autofinancieringsmarge van het boekjaar van de gemeente in 2025 bedraagt: € 1.328.663.
Art.3. De kredieten van de gemeente voor het boekjaar 2020 en 2021 (M3) worden vastgesteld.
Soort krediet |
Totaal bedrag in € voor 2021 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
8.841.131 |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
10.690.040 |
Totaal investerings-uitgaven |
5.365.113 |
Totaal investerings-ontvangsten |
412.968 |
Totaal financierings-uitgaven |
666.470 |
Totaal financierings-ontvangsten |
423.688 |
Soort krediet |
Totaal bedrag in € voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
8.948.107 |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
10.756.608 |
Totaal investerings-uitgaven |
888.707 |
Totaal investerings-ontvangsten |
250.000 |
Totaal financierings-uitgaven |
648.790 |
Totaal financierings-ontvangsten |
24.595 |
Art.4. Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt: €-634.373. Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt: € 4.406.444 en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt: €3.772.071. Er zijn geconsolideerd €2.436.804 onbeschikbare gelden.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt: €1.335.267. De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt: €126.142 en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt: € 684.120.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse Regering van 19 juli 2019 tot uitvoering van artikel 190 van het decreet van 8 juni 2018 houdende de aanpassing van de decreten aan de verordening (EU) 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG (algemene verordening gegevensbescherming).
Besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale] besturen, het laatst gewijzigd bij besluit van de Vlaamse regering van 7 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het besluit van de Vlaamse regering van 30 maart 2018 over de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningen-stelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale [en de provinciale (ing. MB 12 september 2018, art. 1, I: 1 januari 2020)] besturen, het laatst gewijzigd bij ministerieel besluit van 12 september 2018 tot wijziging van diverse bepalingen van het ministerieel besluit van 26 juni 2018 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten, de rekeningenstelsels en de digitale rapportering van de beleids- en beheerscyclus van de lokale besturen.
Gunstig advies van het managementteam van 29.11.2021.
Toelichting door de Burgemeester en de financieel directeur.
De omgevingsanalyse.
Het meerjarenplan 2 2020-2025: boekjaar 2020 (BP2020_2025-2_K) deel OCMW bestaande uit de strategische nota, het financieel doelstellingenplan (M1) en de staat van het financieel evenwicht (M2) wordt goedgekeurd.
Het budgettair resultaat van het boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt €-1.439.721. Het gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt €- 1.756.199 en het gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt €-3.195.920. Het beschikbaar budgettair resultaat van het OCMW in 2025 bedraagt €- 4.540.367. Er zijn onbeschikbare gelden t.b.v. €1.344.447.
De autofinancieringsmarge boekjaar van het OCMW in 2025 bedraagt €-1.202.521.
De kredieten van het OCMW voor het boekjaar 2021 en 2022 (M3) worden goedgekeurd.
Soort krediet |
Totaal bedrag in € voor 2021 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
7.001.570 |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
6.349.005 |
Totaal investerings-uitgaven |
548.742 |
Totaal investerings-ontvangsten |
542.9433 |
Totaal financierings-uitgaven |
754.410 |
Totaal financierings-ontvangsten |
0,00 |
Soort krediet |
Totaal bedrag in € voor 2022 |
Totaal exploitatie-uitgaven |
7.182.129 |
Totaal exploitatie-ontvangsten |
6.399.516 |
Totaal investerings-uitgaven |
162.200 |
Totaal investerings-ontvangsten |
482.043 |
Totaal financierings-uitgaven |
779.1680 |
Totaal financierings-ontvangsten |
1.000.000 |
Het geconsolideerd budgettair resultaat van het boekjaar in 2025 bedraagt € - 634.373
Het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat vorig boekjaar in 2025 bedraagt € 4.406.444 en het geconsolideerd gecumuleerd budgettair resultaat 2025 bedraagt €3.772.071
Er zijn geconsolideerd €2.436.804 onbeschikbare gelden.
Het geconsolideerd beschikbaar budgettair resultaat in 2025 bedraagt € 1.335.267
De geconsolideerde autofinancieringsmarge boekjaar in 2025 bedraagt € 126.142 en de geconsolideerde gecorrigeerde autofinancieringsmarge in 2025 bedraagt € 684.120
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
Het Decreet van 12 juli 2013 Decreet houdende toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 20 december 2013 betreffende de toekenning van subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria.
Het Ministerieel besluit van 18 maart 2014 betreffende de samenstelling en de indiening van de dossiers voor subsidies voor gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria.
De Omzendbrief BB 2014/2 van 28 maart 2014 - Subsidies voor (niet-beschermde) gebouwen van de eredienst, gebouwen voor de openbare uitoefening van de niet-confessionele morele dienstverlening en crematoria
De ontwerpopdracht voor de opdracht “Kerkgebouw Sint-Jacobus - Goedkeuren ontwerp restauratiewerken fase 2” werd gegund aan Logier Architectenbureau bvba, Sint-Nikklaasstraat 8 te 8600 Diksmuide.
In het kader van de opdracht “Kerkgebouw Sint-Jacobus - Goedkeuren ontwerp restauratiewerken fase 2” werd een bestek met nr. 503 opgesteld door de ontwerper, Logier Architectenbureau bvba, Sint-Nikklaasstraat 8 te 8600 Diksmuide.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 716.194,00 excl. btw of € 866.594,74 incl. 21% btw (€ 150.400,74 Btw medecontractant).
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art1. Het bestek met nr. 503 en de raming voor de opdracht “Kerkgebouw Sint-Jacobus - Goedkeuren ontwerp restauratiewerken fase 2”, opgesteld door de ontwerper, Logier Architectenbureau bvba, Sint-Nikklaasstraat 8 te 8600 Diksmuide worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 716.194,00 excl. btw of € 866.594,74 incl. 21% btw (€ 150.400,74 Btw medecontractant).
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget op budgetcode 0790-00/271000.
Art.5. Aan de Vlaamse Overheid wordt de maximale subsidie Gevraagd, die 30 % van de kostprijs van de werken zoals bij de eindafrekening wordt vastgesteld bedraagt, maar beperkt tot het initieel goedgekeurde aanbestedingsbedrag. De subsidiebasis wordt verhoogd met 7 % als tussenkomst voor de algemene kosten.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het schattingsverslag, opgemaakt door voornoemd landmeter-expert van 19 oktober 2021 dat de door de gemeente te betalen waardevermindering van de gronden blijkt ten gevolge van deze bepaling van de rooilijn van deze gemeenteweg.
Het bepalen van de rooilijn van deze gemeenteweg geeft uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en werd aan deze artikels getoetst. Die toetsing inhoudt dat het de voorgestelde maatregel:
- de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van gemeentewegen vrijwaart en verbetert, in het bijzonder om aan behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen
- ten dienste staat van het algemeen belang door het oplossen van alle toegankelijkheidsproblemen.
- het behoud van de huidige ligging van de gemeenteweg in houdt
- de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht neemt
- invulling geeft aan de duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van artikel 1.1.4 VCRO, rekening houdend met de noden van de huidige en de toekomstige generaties, gezien de ruimtelijke ontwikkeling van het woongebied van landelijk karakter in de Kasteelstraat.
De motiveringsnota in bijlage, zoals opgesteld door landmeter-expert Eddy Eeckhout, die integraal deel uit maakt van deze motivering.
De optimalisering van deze trage weg past in het gemeentelijk mobiliteitsplan, zoals goedgekeurd in zitting van 28 juni 2021.
Art.1. Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg Molenbinnenweg (deel van nr. 69 en nr 82) te behouden zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan in bijlage.
Art.2. Het ontwerp-rooilijnplan voorlopig vast te stellen.
Art.3. Het college te gelasten het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen.
Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Art.4. Akkoord te gaan met de voorgestelde minwaarde zoals bepaald in de tabel opgemaakt door de heer Eddy Eeckhout, landmeter-expert, Groenstraat 1A, te 8810 Lichtervelde.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Het schattingsverslag, opgemaakt door voornoemd landmeter-expert van 19 oktober 2021 dat de door de gemeente te betalen waardevermindering en de aan de gemeente te betalen waardevermeerdering van de gronden blijkt ten gevolge van deze bepaling van de rooilijn van deze gemeenteweg.
Het bepalen van de rooilijn van deze gemeenteweg geeft uitvoering geeft aan artikel 3 (doelstellingen) en aan artikel 4 (principes) van het Decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019 en werd aan deze artikels getoetst. Die toetsing inhoudt dat het de voorgestelde maatregel:
- de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van gemeentewegen vrijwaart en verbetert, in het bijzonder om aan behoeften aan zachte mobiliteit te voldoen
- ten dienste staat van het algemeen belang door het oplossen van alle toegankelijkheidsproblemen.
- het behoud van de huidige ligging van de gemeenteweg in houdt
- de verkeersveiligheid en de ontsluiting van aangrenzende percelen in acht neemt
- invulling geeft aan de duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van artikel 1.1.4 VCRO, rekening houdend met de noden van de huidige en de toekomstige generaties.
De motiveringsnota in bijlage, zoals opgesteld door landmeter-expert Eddy Eeckhout, die integraal deel uit maakt van deze motivering.
De optimalisering van deze trage weg past in het gemeentelijk mobiliteitsplan, zoals goedgekeurd in zitting van 28 juni 2021.
Art.1. Principieel akkoord te gaan om de gemeenteweg Leenstraat, deel Zwevezelstraat-Kauwentijnestraat met nr 23 gedeeltelijk te behouden zoals aangeduid op het ontwerp-rooilijnplan in bijlage.
Art.2. Het ontwerp-rooilijnplan voorlopig vast te stellen.
Art.3. Het college te gelasten het openbaar onderzoek op te starten en te doorlopen.
Het openbaar onderzoek wordt bekend gemaakt overeenkomstig artikel 17 van het Decreet van 3 mei 2019 houdende de gemeentewegen.
Art.4. Akkoord te gaan met de voorgestelde meer en minwaarde zoals bepaald door de heer Eddy Eeckhout, landmeter-expert, Groenstraat 1A, te 8810 Lichtervelde.
De statuten van de West-Vlaamse Intercommunale voor Economische Expansie, Huisvestingsbeleid en Technische Bijstand (WVI) waarbij onze gemeente is aangesloten.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Gaat over tot geheime stemming. 18 leden nemen aan de stemming deel. 18 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 18. Blanco of nietig: geen. Mevr. Kindt bekomt 18 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Mevrouw Els Kindt, Schepen wonende in de Kauwentijnestraat 17, 8810 Lichtervelde wordt aangeduid als kandidaat bestuurder.
Art.2. Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de WVI.
1. Burgemeester geeft toelichting over corona-toestand binnen de gemeente
We zien vandaag voor de 7de dag op rij een dalende trend in het aantal besmettingen, nu 127 (komende van 199). Hopelijk hebben we de hoogste piek nu wel gehad. We zijn wel nog de 2de hoogste gemeente binnen onze eerstelijnszone. Goed nieuws is wel dat 35,30% van de Lichterveldse bevolking zijn boosterprik gekregen heeft. 95,5% van de 90+'ers heeft boosterprik gekregen, van de 80+'ers is dat 96,7%. Nu komen stilaan ook de andere leeftijdsgroepen aan bod. Doel: eind april elk die aan bod kan en magkomen, zou moeten de kans gekregen hebben. Binnen het vaccinatiecentrum wordt nu samengezeten om de vaccinatie voor kinderen voor te bereiden. Op dit moment worden 6000 boosterprikken per week gezet, mochten intervallen verkorten dan kan er nog opgeschaald worden. Vaccinatiecentrum is goed mee met vooropgestelde doelen, er zijn geen tekorten op vlak van medewerkers.
Toestand in de 3 scholen is niet goed. Er wordt met man en macht gewerkt om het vol te houden tot aan de verlengde kerstvakantie. Noodopvang in de week van 20 december is een zeer grote uitdaging voor zowel gemeente als scholen. De gemeente springt hiervoor bij.
Laat ons hopen dat het ergste achter de rug is en dat we 2021 met volgehouden inspanning achter ons kunnen laten
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 24 januari 2022, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter