Het decreet lokaal bestuur.
Het besluit van de Vlaamse regering van 25 juni 2010 houdende goedkeuring van de beleids- en beheerscyclus van de gemeenten, de provincies en de OCMW’s en latere aanpassingen.
Het ministerieel besluit van 1 oktober 2010 tot vaststelling van de modellen en de nadere voorschriften van de beleidsrapporten en de toelichting ervan, en van de rekeningstelsels van de gemeenten, de provincies en de openbare centra van maatschappelijk welzijn en latere aanpassingen
De financiële dienst staat in voor het opmaken van het ontwerp van jaarrekening 2022 met inbegrip van de wettelijke rapporten, met name de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. De diverse diensten staan in voor de inhoudelijke rapportering over het gevoerde beleid.
Vanaf de jaarrekening BBC 2020 bepalen de gemeenteraad en de OCMW raad in onderlinge consensus het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst. De BBC 2020 regelgeving legt geen berekeningswijze, timing of procedure vast om het bedrag van de gemeentelijke tussenkomst aan het OCMW vast te stellen. Er werden tussen gemeente en OCMW geen vaste afspraken gemaakt over de wijze waarop het bedrag van de tussenkomst wordt bepaald. Dit houdt in dat het bedrag dat in de beslissing over de jaarrekening is opgenomen het voorstel van het uitvoerende orgaan is.
In 2021 was er een tussenkomst van 900.292,22 € van de gemeente voor het OCMW
Art.1. De gemeenteraad stelt de jaarrekening 2022 deel gemeente vast.
Art.2. De gemeenteraad keurt de jaarrekening 2022 deel OCMW goed
Art.3. De gemeenteraad stel de geïntegreerde jaarrekening 2022 vast. De geïntegreerde jaarrekening 2022 van gemeente en OCMW omvat de volgende wettelijke rapporten: de beleidsevaluatie, de financiële nota en de toelichting. Het beschikbaar budgettair resultaat bedraagt 8.109.016 €, de autofinancieringsmarge -142.444 €, het balanstotaal 72.046.962 € en het overschot van het boekjaar 378.966 €.
Art.4. De tussenkomst van de gemeente aan het OCMW bedraagt 900.292,22 €
De artikels 6 en 7 van de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten.
De omzendbrief BB 2008/1 van 22 februari 2008 van de Vlaamse overheid.
Art.1. Het besluit van kerkbestuur Sint-Jacobus-de-Meerdere van 30 maart 2023 houdende goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2022 wordt gunstig geadviseerd.
Art.2. Dit besluit wordt via digitale weg aan de gouverneur en het bisdom overgemaakt.
Decreet Lokaal Bestuur.
Deontologische code zoals vast gesteld in zitting van de Gemeenteraad van 25 februari 2019.
Voorliggend voorstel is gebaseerd op de modelcode van het VVSG.
Het ontwerp werd ter advies overgemaakt aan de fractieleiders.
Art.1. De artikelen 49 tot 56 van het hoofdstuk “Naleving en handhaving van de deontologische code” van de deontologische code zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad op 25 februari 2019 worden vervangen door volgende tekst:
Artikel 49
De gemeenteraad richt een deontologische commissie op.
Het aantal leden van de deontologische commissie bedraagt 1 per fractie en evenveel als het aantal fracties in de gemeenteraad, aangevuld met de voorzitter van de gemeenteraad die toegevoegd wordt als voorzitter is van de deontologische commissie. Onafhankelijke raadsleden vormen geen fractie en zijn niet vertegenwoordigd in de deontologische commissie.
Elke fractie wijst het mandaat in de commissie toe met een voordracht gericht aan de voorzitter van de gemeenteraad. Stel dat de raadsvoorzitter voordrachten ontvangt voor meer dan één fractielid als lid van de commissie, dan beslist de raad. Bij deze voordracht kunnen ook één of meer plaatsvervangers aangeduid worden die in opgesomde volgorde het commissielid vervangen bij afwezigheid of wanneer die betrokken partij is. Een plaatsvervanger is een raadslid voorgedragen door dezelfde fractie, tenzij de fractie maar één lid telt. In dat geval kan ook een raadslid van een andere fractie voorgesteld worden. Een fractie kan tijdens de bestuursperiode steeds beslissen een ander lid aan te duiden en/of één of meer plaatsvervangers te vervangen of toe te voegen.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door de voorzitter van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover de voorzitter vervangen conform art. 7, §5, derde lid van het decreet over het lokaal bestuur.
Gaat het om een mogelijke schending van de code door een lid van de commissie, dan wordt tijdens de hele procedure daarover het lid vervangen door een plaatsvervanger in volgorde van hoe ze door de fractie werden voorgedragen
Artikel 50
De voorzitter van de deontologische commissie is verantwoordelijk voor de oproeping en stelt de agenda op.
De commissie vergadert wanneer dat nodig is conform art. 54 van deze code. De voorzitter is daarenboven gehouden de commissie bijeen te roepen op aanvraag van minstens een derde van haar leden.
De oproepingen vermelden in elk geval de plaats, de dag, het tijdstip en de agenda van de vergadering en worden tenminste 8 dagen voor de vergadering aan de leden bezorgd. In geval van hoogdringendheid, te beoordelen door de voorzitter, wordt de bijeenroeping tenminste 3 dagen voor de vergadering bezorgd. De agendapunten moeten voldoende duidelijk omschreven zijn. Voor elk agendapunt wordt het dossier dat erop betrekking heeft, ter beschikking van de leden van de commissie vanaf de verzending van de agenda.
De bezorging van de oproeping, de agenda en de dossier gebeurt op dezelfde wijze als dat gebeurt in de raad, met als verschil dat enkel de leden van de deontologische commissie deze oproep, agenda en dossiers ontvangen.
De vergaderingen van de deontologische commissie zijn niet openbaar.
De leden van de commissie werken volgens volgende principes:
- De handhaving is onpartijdig.
- Men is terughoudend met publiciteit.
- Men gaat zorgvuldig om met de vermeende schender.
Artikel 51
De commissie is bevoegd voor:
- Het formuleren van een gemotiveerd advies aan de raad over het vermoeden van een schending van deze code door personen die door deze code gevat worden zoals voorzien in de procedure van art. 53 tot 55 van deze code.
- Het geven van adviezen en aanbevelingen aan de raad over de inhoud van deze code met het oog op het bijsturen ervan. Dat kan op eigen initiatief van de commissie of minstens één keer per bestuursperiode op vraag van de raad conform art. 56 van deze code.
- …
De gemeenteraad ziet erop toe dat de fracties en de individuele lokale mandatarissen volgens de deontologische code handelen.
Er zijn verschillende fasen te onderscheiden die spelen bij het toezien op de naleving van de deontologische code, namelijk:
het voorkomen van mogelijke schendingen
het signaleren van vermoedens van schendingen van de deontologische code
het eventueel onderzoeken van vermoedens van schendingen van de deontologische code
het eventueel zich uitspreken over schendingen van de deontologische code
Artikel 52
Wanneer een lokale mandataris twijfelt of een handeling die hij/zij wil verrichten een overtreding van de code zou kunnen zijn, wint het lid hierover advies in bij de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Wanneer een lokale mandataris twijfelt over een nog niet uitgevoerde handeling van een andere lokale mandataris, dan waarschuwt hij/zij die persoon. De lokale mandataris verwoordt de twijfels en verwijst de betrokkene zo nodig door naar de algemeen directeur of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen.
Artikel 53
Wanneer een lokale mandataris vermoedt dat een regel van de deontologische code is overtreden door een andere lokale mandataris, dan kan hij/zij hiervan melding van maken bij de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen).
Indien na het gesprek met de algemeen directeur (of het personeelslid dat door de algemeen directeur daartoe werd aangewezen) het vermoeden van een schending blijft bestaan, meldt de lokale mandataris dit aan de voorzitter van de gemeenteraad en aan de algemeen directeur die samen een vooronderzoek doen. De algemeen directeur kan een personeelslid aanwijzen om dat in zijn/haar plaats te doen.
Artikel 54
Wanneer de raadsvoorzitter en de algemeen directeur (of het daartoe aangewezen personeelslid) besluiten dat de melding onontvankelijk is dan betekent dit meteen het einde van de procedure die gestart werd naar aanleiding van dit vermoeden. De commissieleden worden hierover wel geïnformeerd.
Is de melding ontvankelijk dan onderzoekt de commissie ten gronde en roep de voorzitter van de deontologische commissie de commissie bijeen binnen de dertig dagen na de melding. De periode van dertig dagen wordt geschorst van 11 juli tot en met 15 augustus.
De commissie onderzoekt de melding en geeft zowel de melder als de vermeende schender de kans zich te laten horen. Ook mogelijke getuigen kunnen gehoord worden. Niemand kan daartoe verplicht worden.
Na het horen van betrokkenen bespreekt de commissie het vermoeden van schending en wordt een gemotiveerd advies overgemaakt aan de gemeenteraad.
Artikel 55
Enkel de gemeenteraad kan zich uitspreken of een mandataris van de gemeente een schending heeft begaan. Dat kan op basis van het gemotiveerd advies van de deontologische commissie. Als de raad beslist om af te wijken van het advies dan moet de vermeende schender de kans krijgen om door de raad zelf gehoord te worden vooraleer de raad ten gronde besluit.
Wanneer de gemeenteraad vaststelt dat deze code geschonden werd door een mandataris van de gemeente, dan kan de raad:
- zich uitdrukkelijk distantiëren van het gedrag van een raadslid.
- vragen dat het raadslid zich verontschuldigt.
- beslissen een melding te doen bij het parket of Audit Vlaanderen.
- bij een kennelijk wangedrag of grove nalatigheid van of door de burgemeester, een schepen of de raadsvoorzitter een dossier overmaken aan de Vlaamse regering zodat die een tuchtonderzoek kan instellen.
- …
Artikel 56
Minimaal één keer per bestuursperiode evalueert de raad de deontologische code. De raad vraagt daarvoor eerst advies aan de deontologische commissie. Daarbij wordt o.a. bekeken of de code nog actueel is, nog goed werkt en of ze nageleefd wordt.
Art.2. Dit besluit wordt bekend gemaakt overeenkomstig de bepalingen van het Decreet Lokaal Bestuur.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikels 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad en artikel 56.
Het omgevingsdecreet van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31.
De wet van 29/07/1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen.
Het omgevingsvergunningsbesluit van 27/11/2015, in bijzonder artikel 47.
Het bestuursdecreet van 07/12/2018.
Het decreet gemeentewegen van 03/05/2019, in het bijzonder artikel 4.
De bestaande wegenis en riolering wordt volledig opgebroken en heraangelegd in klinkers met een breedte van 1,50 m die een openbare verbinding zal vormen tussen de Torhoutstraat en de F. Timmermanslaan. De bestaande inrit tussen de projectsite en de Torhoutstraat die deel uitmaakt van deze verbinding en in asfalt is aangelegd blijft behouden. De bestaande verharding in steenslag wordt vervangen door betonklinkers. Afwatering loopt eerst naar slikkers en wordt eerst naar nieuwe infiltratieputten afgevoerd van de technische dienst.
Gedurende het openbaar onderzoek werden geen bezwaarschriften ingediend. Er zijn aldus geen (elementen uit) bezwaarschriften waarover de gemeenteraad een beoordeling dient te maken.
Uit onderstaande motivatie blijkt dat de verplaatsing van de gemeenteweg voldoet aan de principes opgenomen in artikel 3 en artikel 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:
1) De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang
Het algemeen belang betreft binnen de doelstellingen van het gemeentewegendecreet dat de structuur, de samenhang en de toegankelijkheid van gemeentewegen gevrijwaard en verbeterd wordt. Wijzigingen die daarmee in strijd zijn, behoren niet tot de mogelijkheden. Dat hoeft evenwel geen beletsel te vormen voor beslissingen die neutraal zijn ten opzichte van die algemene doelstellingen, aangezien ook rekening kan gehouden worden met overige aspecten van het algemeen belang, zoals bijvoorbeeld de beginselen van behoorlijk bestuur.
De wijziging van rooilijn van de Torhoutstraat betreft het voorzien van een verbinding tussen de Torhoutstraat en de F. Timmermanslaan voor zachte weggebruikers, over de percelen van de gemeentelijke werkplaatsen (LICHTERVELDE enige afdeling, sectie F nrs 23R en 24M). De doorsteek wordt voorzien langs de perceelsgrenzen. Een eerste deel, dwars op de Torhoutstraat, situeert zich in het verlengde van de Essestraat over een diepte van ca. 54m en heeft een breedte van 4m. Dan maakt het tracé een haakse bocht in noordelijke richting en gaat het verder over een afstand van ca. 22m, met een breedte van 1.5m. Een derde deel maakt, opnieuw na een haakse bocht in oostelijke richting, de verbinding met het bestaande doorsteek naar de Timmermanslaan. Het nieuwe rooilijnplan zorgt dus voor een betere doorwaadbaarheid van het bebouwde weefsel voor zachte weggebruikers, wat onmiskenbaar het algemeen belang dient.
2) Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden
De aanvraag betreft een uitbreiding van gemeentewegen door het realiseren van een nieuwe doorsteek voor zachte weggebruikers. Er is dus geen sprake van een loutere wijziging en al helemaal niet van een opheffing.
3) De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen
Uit de plannen kan worden afgeleid dat de ontsluiting van aaneengrenzende percelen niet in het gedrang wordt gebracht. Integendeel wordt het bebouwd weefsel beter doorwaadbaar voor voetgangers en fietsers. Op vandaag kunnen zachte weggebruikers al de doorsteken tussen Timmermanslaan en Torhoutstraat over het terrein van de Gemeentelijke werkplaatsen. Evenwel gebeurt dit organisch en ongeorganiseerd waardoor de kans op gevaarlijke situaties en conflicten reëel is. Het officialiseren van dit gebruik onder de vorm van een duidelijk afgebakende doorsteek zal de veiligheid en het gebruik ten goede komen.
4) Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief
De bijkomende rooilijn is louter een lokaal gegeven en is uiterste beperkt in omvang. Het betreft deels een formalisering en verduidelijking van de bestaande, feitelijke, organische toestand. Er kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat deze uitbreiding geen aanzienlijke impact heeft op een bovenlokaal wegennetwerk.
5) Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.
De uitbreiding betreft een formalisatie van een bestaande, feitelijke toestand. De uitbreiding is tevens beperkt van aard. Er kan in alle redelijkheid geoordeeld worden dat deze ingreep een duurzame ruimtelijke ontwikkeling van de omgeving in de zin van VCRO art. 1.1.4. niet in het gedrang brengt.
Art.1. De gemeenteraad neemt kennis van het ontbreken van ingediende bezwaren op de aanvraag tot omgevingsvergunning met kenmerk OMV2022116830.
Art.2. De gemeenteraad verleent goedkeuring aan het wegentracé dat wordt voorgesteld in de aanvraag tot omgevingsvergunning op naam van gemeente Lichtervelde voor de uitvoering van de aanleg van nieuwe wegenis in tussen de Torhoutstraat en de F. Timmermanslaan binnen de aanvraag tot omgevingsvergunning met kenmerk OMV2022116830.
Art.3. Het rooilijnplan van de omgevingsvergunningsaanvraag OMV2022116830 voor de gronden, gelegen te LICHTERVELDE, Afdeling 1, Sectie F nrs 23R en 24M goed te keuren.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de agenda met bijhorende stukken, die voorgelegd worden op de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare op 30 mei 2023.
1. Verslag van de Raad van Bestuur (art. 24 statuten)
2. Verslag van de commissaris
3. Goedkeuring jaarrekening per 31.12.2022
4. Kwijting van de bestuurders en de commissaris
5. Aanstelling commissaris-revisor
6. Benoeming bestuurder
7. Varia
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergaderingen van de opdrachthoudende vereniging Mirom op 30 mei 2023 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art. 3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare.
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 432, alinea 3.
De ter beschikking gestelde documentatie
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius OV d.d. 7 juni 2023:
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering van Fluvius OV op 7 juni 2023 (of iedere andere datum waar op deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten van de agenda en bijhorende stukken m.b.t. deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd zal worden op de buitengewone algemene vergadering van de Bouwmaatschappij De Mandel cv uit Roeselare op 9 juni 2023.
Art.2. De vertegenwoordiger(s) van de gemeente wordt opgedragen hun stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in onderhavig raadsbesluit.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Bouwmaatschappij De Mandel CV.
Het Decreet Lokaal Bestuur
Gaat over tot geheime stemming. 18 leden nemen aan de stemming deel. 18 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 15. Blanco of nietig: geen. Dhr. Steven Bogaert bekomt 18 stemmen als vertegenwoordiger, mevr. Ria Beeusaert-Pattyn bekomt 18 stemmen als plaatsvervanger, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Dhr. Steven Bogaert, Schepen, Felix Timmermanslaan 21, 8810 Lichtervelde wordt aangeduid als vertegenwoordiger in het kader van de oprichting van de woonmaatschappij binnen de regio Midwest West.
Art.2. Mevr. Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester, Koolskampstraat 66, 8810 Lichtervelde wordt aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger in het kader van de oprichting van de woonmaatschappij binnen de regio Midwest West.
Statuten Farys ov
Decreet Lokaal bestuur
Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Algemene Jaarvergadering Farys ov van 16 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
1. Wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
2. Actualisering van bijlagen 1 en 2 aan de statuten ingevolge wijzigingen in deelnemers en/of kapitaal
3. Verslag van de Raad van Bestuur over het boekjaar 2022
4. Verslagen van de commissaris
5. a. Goedkeuring van de maatschappelijke jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
b. Goedkeuring van de geconsolideerde jaarrekening over het boekjaar 2022 afgesloten per 31 december 2022
6. Kwijting aan de bestuurders en de commissaris
7. Actualisering presentievergoeding
8. Statutaire benoemingen
Varia
Art.2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de algemene jaarvergadering van Farys ov vastgesteld op 16 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Algemene Jaarvergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal :
gestuurd worden.
Decreet lokaal bestuur.
Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering tevens jaarvergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 19 juni 2023.
Agenda:
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeenten die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Algemene Vergadering van Imewo op 19 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg "LDB") en in het bijzonder art. 40, 445 en 605 van het DLB
De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg 'Cipal') van 14 april 2014.
Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in house-exceptie bepaalt.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. Op basis van de bekomen documenten en de toelichtende nota worden de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 22 juni 2023, zoals overgemaakt per e-mail d.d. 5 mei 2023, goedgekeurd.
Agenda:
Art.2. Bovengenoemde vertegenwoordiger of bij belet bovengenoemde plaatsvervanger wordt gemandateerd om op de algemene vergadering van CIPAL van 22 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden) te handelen en te beslissen conform de beslissingen die door de gemeenteraad zijn genomen over de agendapunten van de algemene vergadering van CIPAL van 22 juni 2023 en verder al het nodige te doen voor de afwerking van de volledige agenda.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van dit besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan CIPAL.
Decreet Lokaal Bestuur.
Conform artikel 432 moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering worden herhaald.
De statuten van Fluvius West.
Bij besluit van de Gemeenteraad van 28 januari 2019 werd raadslid Guido Vanwalleghem aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Veroniek Vanrobays als plaatsvervanger.
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 26 juni 2023.
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 26 juni 2023 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het decreet op de intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001.
Het Decreet Lokaal Bestuur
Het besluit van de gemeenteraad op 27 november 2017 waarbij de oprichting van de dienstverlenende vereniging (DVV) Midwest werd goedgekeurd.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 27 juni 2023 om 18.00 u goed.
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 27 juni 2023 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 27 juni 2023 goedkeuren.
Art.3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).
De statuten van de West-Vlaamse Intercommunale voor Economische Expansie, Huisvestingsbeleid en Technische Bijstand (WVI) waarbij onze gemeente is aangesloten.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Gaat over tot geheime stemming. 18 leden nemen aan de stemming deel. 18 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 18. Blanco of nietig: geen. Dhr. Hans Delameilleure bekomt 18 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Als plaatsvervanger de heer Hans Delameilleure, raadslid, wonende in de Leysafortstraat 31 te 8810 Lichtervelde aan te duiden, om deel te nemen aan gewone en (buitengewone) algemene vergaderingen van de West-Vlaamse Intercommunale voor Economische Expansie, Huisvestingsbeleid en Technische Bijstand (WVI). Dit vanaf heden tot de algemene vernieuwing van de gemeenteraden.
Art.2. Hij wordt opgedragen het stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraden die het mandaat bepalen.
Art.3. Afschrift van deze beslissing wordt toegezonden aan de WVI.
Art.1. De (gemeente)raad beslist goedkeuring te verlenen aan alle punten op de agenda van de Buitengewone Algemene Jaarvergadering Sociaal Verhuurkantoor Regio Roeselare van 9 juni 2023 en de daarbij behorende documentatie nodig voor het onderzoek van de agendapunten :
Agenda:
1. Kennisname ontslag/benoeming bestuurder
2. Kennisname en bespreking documenten en verslagen
a) Kennisname en bespreking van het inbrengvoorstel opgesteld op 2LlO4/2023 door de bestuursorganen van de overdragende vereniging SVK Regio Roeselare, en de verkrijgende vennootschap zijnde de CVBA De Mandel, overeenkomstig artikel 12:93 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen,
b) Kennisname en bespreking van het verslag van het bestuursorgaan opgesteld overeenkomstig artikel 12'34 52 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen.
c) Kennisname en bespreking van de staat van actief en passief de dato 31 maart 2023, opgesteld niet meer dan drie maanden voor de datum van de buitengewone algemene vergadering die over het inbrengvoorstel beslist, overeenkomstig artikel 2L2van het decreet van 9 juli 2021 houdende wijziging van diverse decreten met betrekking tot wonen.
3.Beslissing tot overdracht om niet van een algemeenheid
Beslissing tot overdracht om niet van een algemeenheid in toepassing van artikel 212 5t en 213 51 van het Decreet van 9 juli 2021, Decreet houdende wijziging van diverse bepalingen met betrekking tot wonen, en in toepassing van de artikelen 13:10 en 12:103 Wetboek van vennootschappen en verenigingen en die zal worden onderworpen aan de regeling omschreven in de artikelen 12:93 tot 12:95 en 12197 tot 12:100 van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen, zodanig dat de overdracht de volgende rechtsgevolgen voorzien in artikel 12:96 Wetboek van Vennootschappen en verenigingen met zich meebrengt:
4. Opschortende voorwaarde
Beding dat de besluiten te nemen over de onderwerpen op de agenda, alle genomen worden onder volgende opschortende voorwaarden :
4.1 dat de verkrijgende vennootschap uiterlijk tegen 30 juni 2023 (behoudens andersluidende decretale bepaling) erkend wordt als woonmaatschappij;
4.2 de aanvaarding door het bestuursorgaan van de Verkrijgende vennootschap van de gedane overdracht om niet van een algemeenheid.
Art.2. De Raad draagt de aangeduide vertegenwoordiger(s) / plaatsvervangend vertegenwoordiger op om namens het bestuur alle akten en bescheiden met betrekking tot de buitengewone algemene jaarvergadering van Sociaal Verhuurkantoor Regio Roeselare vastgesteld op 9 juni 2023, te onderschrijven en haar/zijn (hun) stemgedrag af te stemmen op het in de beslissing van de (gemeente)raad van heden bepaalde standpunt met betrekking tot de agendapunten van voormelde Buitengewone Algemene Jaarvergadering.
Art.3. Een afschrift van dit besluit zal bezorgd worden aan het Sociaal Verhuurkantoor Regio Roeselare.
1. De Burgemeester deelt mee dat er deze namiddag een plenaire vergadering plaats vond rond Ventilus. Het advies van het College rond het voorontwerp van het RUP werd er verdedigd. De bemerkingen waren voor de besturen zo goed als gelijklopend. De belangrijkste aandachtpunten worden toegelicht door de Schepen van Milieu, S. Bogaert:
1/ Dat de hoogspanningsleiding flexibel opgesteld te kunnen worden, indien blijkt dat delen van de bovengrondse verbindingen toch ondergronds gebracht kunnen worden, dit niet verhinderd wordt door de voorschriften van voorliggend RUP
2/ Snel duidelijkheid voorzien kan worden rondom de voorziene compensatie, dringendheid en duidelijkheid gevraagd
3/ De juiste locatie van de pilonen kunnen aangeduid worden & wat zullen de flankerende maatregelen zijn. Welk tracé?
4/ Hoe en wanneer zal men de 0.4 micro tesla - een gemiddelde op jaarbasis - monitoren ? Wat indien dit niet behaald zal worden ? Hoe zit dit met handhaving ? Hoe juridisch geregeld?
5/ Er moet ook zekerheid zijn omtrent de landschappelijke integratie van het traject
6/ Hoe gericht communiceren met de mensen? veel meer duidelijkheid nodig naar de bewoners / bedrijven nodig. Niet elke situatie is hetzelfde.
7/ Effect op Gezondheidsrisico beter omschrijven
8/ Nog vragen / bedenkingen rondom effect stralingswaarden dieren / gewassen
9/ Wat met de bestaande hoogspanningslijnen ( voor andere gemeenten / steden ) … onduidelijk op welke manier men dit zal aanpakken ?
Nu handelde het zich over het voorontwerp van het RUP
2. Raadslid Deklerck vraagt naar de zomerwerking. Zijn er voldoende animatoren voor Bengels? Is alles klaar voor de zomer?
De Schepen van jeugd, S. Bogaert merkt op dat de hoofdanimatoren werden aangesteld. Er zijn nog wel wat hiaten voor de gewone animatoren. Meestal is dit zo dat men pas op het laatste beslist om te helpen bij de Bengels. Elk jaar is het een grote puzzel. Het gaat terug door in het Beverbos na een goede evaluatie.
Zeker nog geen redenen tot paniek.
3. Raadslid Steurbaut stelt een vraag naar de tarifering van het privé-gebruik in het zwembad:
Wat is het reglement om het zwembad buiten de openingsuren te gebruiken privé of is dit niet toegestaan?
4. Raadslid Steurbaut vraagt naar de erosiebestrijdende maatregelen op de Heihoek.
Op de Heihoek werden verschillende erosiebestrijdende maatregelen genomen ter hoogte van de noordelijke heuvelflanken (richting centrum). Op de zuidelijke flanken is er ook erosie merkbaar. Kunnen er ook op die zijde maatregelen ingepland worden?
Zijn er hier mogelijkheden als bijvoorbeeld de bestaande noordelijke maatregelen vervangen worden door bosaanplant? Kunnen de budgetten dan eventueel worden hergebruikt?
De Schepen van Landbouw, S. Kindt, antwoordt dat de maatregelen voorlopig blijven aan de noordelijke kant. Aan de zuidelijke kant verwijzen we naar het erosiebestrijdingsplan. Die zone's hebben niet de hoogste prioriteit. In de landbouwraad wordt dit erosieplan nog eens aangekaart.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 26 juni 2023, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter