Decreet van 22 december 2017 betreffende het lokaal bestuur.
De Gemeenteraad neemt kennis van dit rapport.
- het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017 meer bepaald artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
- De uitvoering van de werken voor rekening van verschillende overheden wordt in het algemeen belang beter samen gevoegd.
- De partijen engageren zich met deze engagementsverklaring om de doelstellingen en de nodige stappen zoals beschreven in het projectplan te doorlopen zodoende iedere partij in dit project zijn doelstellingen kan bereiken in dit project.
- Iedere partij is gezien de gekoppelde werken betrokken in het succesvol realiseren van de doelstellingen van de andere partijen. Het project is niet deelbaar in verschillende uitvoeringen.
Art.1. De gemeenteraad keurt de vooropgestelde engagementsverklaring met geïntegreerd projectplan met Fluvius System Operator CV en Aquafin N.V. goed voor het vermelde project.
Art.2. De engagementsverklaring wordt getekend door de Burgemeester en de Algemeen Directeur.
Art.3. De uitgaven worden betaald met de voorziene investeringsenveloppe.
Artikel 133 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.
De Wet van 17 juni 2004 en de wet van 24 juni 2013 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
Het KB van 17 maart 2005 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
Het Decreet over het Lokaal Bestuur.
De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en gewijzigd door de wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen.
Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
De wet van 7 mei 2004 en de wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de Nieuwe Gemeentewet.
De Omzendbrief OOP30bis van 3 januari 2005 aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
De Omzendbrief OOP30ter van 10 november 2005 waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen.
Het decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met titel XVI toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen.
Het schrijven van minister Milquet d.d. 23 december 2013 houdende verduidelijkingen en samenvatting van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en zijn uitvoeringsbesluiten.
De herwerkte omzendbrief College van Procureur-Generaal COL 1/2006 d.d. 30 januari 2014.
Het Politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties van 26 juni 2017.
Handhaving is een belangrijke pijler is in de uitbouw van een zwerfvuilbeleid.
De vaststellingen gebeuren door de politiediensten maar ook andere personen kunnen worden aangeduid tot vaststellingen van overtredingen op het GAS-reglement, mits hiertoe de nodige vorming te volgen, en mits hiertoe uitdrukkelijk te worden aangesteld door de gemeenteraad, waarbij ook personeelsleden van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden sinds 2014 kunnen vaststellingen doen van overtredingen op die artikelen uit het Politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties die in rechtstreeks verband staan met hun bevoegdheden, die voortvloeien uit de regelgeving die op hen van toepassing is.
De inbreuken op volgende artikelen uit het Politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties in rechtstreeks verband staan met de bevoegdheden van een personeelslid van MIROM : De artikelen 3.5.2.1.1 tot 3.5.2.1.7 inzake aanplakkingen, TITEL IV Openbare netheid en gezondheid: Art. 4.1.1.0.1., Art. 4.1.1.0.2, Art. 4.1.2.2.1., Art. 4.1.2.4.1., Art. 4.1.2.4.2. en het gemeentelijk reglement betreffende de huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2006.
Gaat over tot geheime stemming. 19 leden nemen aan de stemming deel. 19 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 19. Blanco of nietig: geen. Mevr. Annick Vanderper bekomt 19 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. Mevrouw Annick Vanderper, geboren op 21 juni 1968, wonende in de Maagdestraat 22, 8980 Zonnebeke, personeelslid bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband MIROM, aan te wijzen als ambtenaar belast met het vaststellen van inbreuken op de vermelde artikelen van het Politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties. Deze aanstelling gebeurt met ingang vanaf heden en geldt tot herroeping.
Art.2. Afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van het politiecollege en aan de heer Procureur des Konings te Brugge, de Intercommunale MIROM, de betrokken vaststeller en de sanctionerend ambtenaar.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Het huishoudelijk reglement, zoals goedgekeurd door de gemeenteraad van 26 juni 1995, gewijzigd bij besluit van 28 mei 1996, 6 juli 1998, 22 maart 1999, 18 juni 2000, 26 augustus 2002, 31 augustus 2004 en 27 september 2004, 28 augustus 2006, 29 mei 2007, 22 juni 2009, 30 augustus 2010, 25 maart 2013 en 25 november 2013, 25 februari 2015 en 29 april 2019.
In bijlage vindt u het nieuw huishoudelijk reglement.
Dit reglement werd aan het lokaal overleg kinderopvang voorgelegd op 5 juni 2023
De aanpassing aan de verplichte indexatie is vast gelegd in overleg met de scholen.
Art.1. Het huishoudelijk reglement van de gemeentelijke buitenschoolse kinderopvang ‘De Duiventil’ wordt vastgesteld, zoals weergegeven in bijlage.
Art.2. Het nieuwe reglement gaat in vanaf 1 september 2023.
Art.3. Afschrift van dit besluit wordt aan elke gebruiker bezorgd bij de inschrijving.
Het decreet van 30 november 2007 betreffende het flankerend onderwijsbeleid op lokaal niveau.
Het schrijven dd. 19 december 2007 van het departement onderwijs en vorming van de Vlaamse Overheid, waarbij uitdrukkelijk wordt bevestigd dat dit decreet de limitatieve lijst van sociale voordelen niet wijzigt.
de omzendbrief van 25 juli 1991 zoals tot op heden aangepast inzake sociale voordelen.
Het besluit van de Gemeenteraad van 28 augustus 1992 houdende inrichting van het ochtend-, middag- en avondtoezicht, zoals gewijzigd bij besluit van 31 augustus 1994, 26 november 2001 en 23 juni 2008 en 26 augustus 2013.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
De opvang staat in relatie met de opvang in het IBO ‘De Duiventil’ en die werd in overleg met de andere schoolbesturen aangepast.
Het is aangewezen de bestaande regelgeving te herzien en de opvangtarieven op elkaar af te stemmen.
Werd besproken in de schoolraad en het Lokaal overleg Kinderopvang.
Art.1. In het besluit van de Gemeenteraad dd. 23 juni 2008 wordt het artikel 4 inzake remgeld vervangen door volgend artikel, met ingang van 1 september 2023 :
Art.4. Het remgeld voor de leerlingen die beroep doen op het toezicht bedraagt respectievelijk:
- voor het middagtoezicht: €1,20 per periode
- voor het overige toezicht €1,20 per periode.
Het remgeld wordt geïnd onder toezicht van de directeur en gestort in de gemeentekas.
Art.2. In het besluit van de Gemeenteraad dd. 23 juni 2008 wordt het artikel 6 inzake het middagtoezicht vervangen door volgend artikel, met ingang van 1 september 2023 :
Art.6. Het middagtoezicht op de volle schooldagen wordt verricht door personeel van het gemeentebestuur. Er worden 5 personeelsleden ingeschakeld.
Art.3. Afschrift van dit besluit wordt aan de directie van de Gemeentelijke Basisschool ‘het Beverbos’ overgemaakt.
Art.4. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig het Decreet Lokaal Bestuur.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, artikelen 40, 41 en 56.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997.
Het Decreet leersteun van 3 mei 2023.
Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet over leersteun van 5 mei 2023.
Omzendbrief leersteun in het basis- en secundair onderwijs van 5 mei 2023.
Het protocol landschap Leersteuncentra.
De beslissing voldoet aan de voorwaarden vermeld in art. 21 van het decreet van 2 april 2004 betreffende participatie op school en de Vlaamse Onderwijsraad.
Op 2 maart 2023 heeft het overleg in de schoolraad plaatsgevonden (het verslag met alle standpunten is opgenomen als bijlage) en het gemeentebestuur volgt het resultaat.
Hoewel syndicale inspraak hier geen procedurele vormvereiste is, is het toch raadzaam om de vakorganisaties schriftelijk te informeren over het voornemen om aan te sluiten bij een welbepaald LSC.
Het schoolbestuur wenst aan te sluiten bij het LSC West-Vlaanderen van het OVSG (BOOST) om voor de leerlingen en leerkrachten van de eigen school te voorzien in professionele leersteun. Deze leersteun komt in de plaats van de ondersteuning door het huidige ondersteuningsnetwerk (naam) dat ophoudt te bestaan.
Dit LSC is opgenomen in het protocol landschap LSC waardoor het voorlopig erkend zal zijn voor het schooljaar 2023-2024 en het schooljaar 2024-2025.
Dit LSC is een zelfstandige instelling.
Het schoolbestuur voldoet aan de voorwaarden voor aansluiting zoals omschreven in de onderwijsreglementering.
Het schoolbestuur moet zijn keuze meedelen aan het betrokken leersteuncentrum en aan AGODI uiterlijk een maand na de publicatie van het vermelde protocol landschap LSC. Door deze zeer strakke timing is het college van burgemeester genoodzaakt om bij hoogdringendheid een voorlopige beslissing te nemen. Deze beslissing zal worden bekrachtigd op de eerstvolgende zitting van de gemeenteraad na goedkeuring van het decreet.
Art.1. Het schoolbestuur sluit op 1 september 2023 met zijn school gewoon basisonderwijs aan bij het leersteuncentrum OVSG West-Vlaanderen.
Art.2. Dit besluit bekrachtigt het besluit van het College van Burgemeester en Schepenen dd. 13 maart 2023.
Het besluit van de Vlaamse Executieve dd. 12 juni 1991 inzake de lestijdenpakketten.
Het Besluit van de Vlaamse Executieve van 1 april 1993 terzake.
De schoolraad van de Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ behandelde in zijn vergadering van 18 mei 2023 deze materie. Het protocol van het syndicaal overleg dateert ook van 18 mei 2023.
Art.1. De aanwending van het lestijdenpakket in de Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ voor het schooljaar 2023-2024 wordt vastgesteld op:
- in het kleuteronderwijs:
- 163 lestijden.
- 7 SES lestijden
- 17 uren Kinderverzorging
- 7 lestijden L.O. (uit pakket LO)
- in het lager onderwijs:
- 1 ambt van directeur
- 259 lestijden
- 24 lestijden lichamelijke opvoeding
- 19 SES lestijden
- 18/24 lestijden Katholieke Godsdienst
- 14/24 lestijden Niet-confessionele zedenleer
- 10/24 lestijden Islam
- Niveau-overschrijdend:
- 7/36 uren ICT
- 36/36 uren zorg (afhankelijk scholengemeenschap)
- 32/36 uren administratieve ondersteuning, de overige lestijden worden ter beschikking gesteld aan de Scholengemeenschap.
- 5/24 lestijden aanvangsbegeleiding
- 5/24 lestijden kerntakenondersteuning.
Art.2. Het College wordt gemachtigd af te wijken van dit lestijdenpakket in functie van de afspraken binnen de scholengemeenschap.
Decreet 19 juni 1978 betreffende het Nederlandstalig bibliotheekwerk, gewijzigd bij decreet van 21 december 1988 en 21 december 1990
Besluit van de Vlaams executieve van 13 november 1991 houdende uitvoering van het decreet van 19 juni 1978 betreffende het Nederlandstalig bibliotheekwerk
Beslissing van de gemeenteraad dd 17 februari 1987 tot het oprichten van een plaatselijke openbare bibliotheek met deeltijdse werking
Beslissing van de gemeenteraad dd 12 mei 1993 waarbij de beheersvorm van de P.O.B. werd vastgelegd, zijnde de formule B
Beslissing van de gemeenteraad dd 28 januari 2019 waarbij de samenstelling werd meegedeeld.
Beslissing van de gemeenteraad dd 25 maart 2019 waarbij de leden werden aangesteld.
Beslissing van de gemeenteraad dd 24 juni 2019 waarbij de bijkomende leden werden aangesteld.
Beslissing van de gemeenteraad dd 21 oktober 2019 waarbij de bijkomende leden werden aangesteld.
Gaat over tot geheime stemming. 18 leden nemen aan de stemming deel. 18 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 18. Blanco of nietig: geen. Mevr. Wynsberghe bekomt 18 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid als vertegenwoordiger van de SOMM. Mevr. Watteny bekomt 18 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid als vertegenwoordiger van de gebruikers.
Art.1. Er wordt kennis genomen van het ontslag van dhr. Roland Verdonck, Hazelstraat 41 te 8810 Lichtervelde, als vertegenwoordiger van SOMM.
Art.2. Er wordt kennis genomen van het ontslag van mevr. Inge Maes, Damwegel 5 bus 12 te 8810 Lichtervelde, als vertegenwoordiger van de gebruikers.
Art.3. Er wordt kennis genomen van het ontslag van Mevr. Karin Wynsberghe, Zwevezelestraat 14 te 8810 Lichtervelde als vertegenwoordiger van de gebruikers.
Art.4. Mevr. Karin Wynsberghe, Zwevezelestraat 14 te 8810 Lichtervelde wordt aangesteld als vertegenwoordiger van SOMM in de bibliotheekraad.
Art.5. Mevr. Jenka Watteny, Margarethalaan 34 te 8810 Lichtervelde wordt aangesteld als vertegenwoordiger namens de gebruikers in de bibliotheekraad.
Art.6. Er is nog een plaats vacant als vertegenwoordiger van de gebruikers.
De Vlaamse Codex Wonen van 2021
Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021
Door het college van burgemeester en schepenen wordt dhr. Joost Boeve voorgedragen om de gemeente Lichtervelde te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad. Dhr. Olivier Van der Heyden wordt voorgedragen als plaatsvervangend vertegenwoordiger.
Gaat over tot geheime stemming. 18 leden nemen aan de stemming deel. 18 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 18. Blanco of nietig: geen. Dhr. Joost Boeve bekomt 18 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid als vertegenwoordiger, dhr. Olivier Van der Heyden bekomt 18 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid als plaatsvervanger.
Artikel 1
Dhr. Joost Boeve wordt, bij geheime stemming, aangeduid als effectief vertegenwoordiger om de gemeente Lichtervelde te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Thuiswest binnen het werkingsgebied Midwest-West.
Artikel 2
Dhr. Olivier Van der Heyden wordt, bij geheime stemming, aangeduid als plaatsvervangend vertegenwoordiger om de gemeente Lichtervelde te vertegenwoordigen in de toewijzingsraad van de woonmaatschappij Thuiswest binnen het werkingsgebied Midwest-West.
Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017 meer bepaald artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
een reglement voor de hondenlosloopweide is noodzakelijk om bezoek aan de hondenlosloopweide vlot te laten verlopen;
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt het reglement voor de gemeentelijke hondenlosloopweide aan de Kleine Kauwentijnestraat goed:
1. De hondenlosloopweide is bedoeld voor honden en hun begeleider. Honden kunnen er vrij rondlopen, zonder aangelijnd te worden. De hondenlosloopweide mag niet gebruikt worden voor andere evenementen. De losloopweide is niet toegankelijk voor zonsopgang en na zonsondergang.
2. Elke hond is toegelaten tot de hondenlosloopweide, uitgezonderd agressieve en/of bijtende, onverzorgde, loopse en gekwetste honden. Honden met een duidelijk waarneembare ziekte en/of honden die drager zijn van een besmettelijke ziekte (vb. kennelhoest) worden evenmin toegelaten.
3. Elke hond is verplicht drager van een halsband of gelijkaardig harnas, zodat de hond op elk ogenblik door zijn/haar begeleider bij zich kan worden genomen.
4. Een muilband is niet verplicht. Elke begeleider dient zelf te oordelen of het aangewezen is zijn hond te muilbanden.
5. Hou spelende honden in het oog. Ruig spel kan snel escaleren. Aan de hondenweide wordt een bord met tips omtrent het vermijden van conflicten voorzien.
6. Verwijzend naar artikel 1385 van het Burgerlijk Wetboek is de eigenaar van de hond of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, ook terwijl het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was. De hond mag geen kuilen graven of schade aan de infrastructuur toebrengen. Ook voor schade aan derden is die persoon verantwoordelijk.
7. Het gemeentebestuur kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor de eventuele door honden aan derden of aan andere honden aangerichte schade.
8. Ouders blijven steeds verantwoordelijk voor hun kinderen. De losloopweide is geen kinderspeeltuin.
9. Elke vorm van mishandeling van een hond is ten strengste verboden.
10. Als begeleider vermijd je onnodig blaffen van je hond en probeer je hem tot bedaren te brengen. Geluidsoverlast wordt behandeld conform de bepalingen van het politiereglement
11. De uitwerpselen dienen door de begeleider onmiddellijk te worden opgeruimd en kunnen gedeponeerd worden in de aanwezige hondenpoepzuil. Begeleiders zijn verplicht om altijd een opruimmiddel (zakje) bij zich te hebben. Ander afval, zoals verpakkingen, etensresten, enz, wordt terug meegenomen door de begeleider. Sluikstorten wordt beboet volgens het algemeen politiereglement (minimale forfaitaire kost van 125€ conform het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019).
12. Roken op de losloopweide is verboden. Een achtergelaten sigarettenpeuk kan bij jonge honden immers een ernstige intoxicatie veroorzaken.
13. Lijn je hond aan bij het verlaten van de hondenlosloopweide. Let er bij het verlaten van de weide op dat er geen andere honden mee naar buiten glippen.
14. Dit reglement wordt aangebracht aan de toegang van de hondenlosloopweide en op de gemeentelijke website. Wie zijn hond uitlaat op de losloopweide wordt geacht akkoord te gaan met bovenstaand reglement en dit na te leven.
1. Raadslid Ghesquiere vraagt uitleg over de betonnen piramides die de paaltjes vervangen op diverse plaatsen op hoeken. Daardoor is er zelfs soms te weinig ruimte voor de voetgangers op het voetpad.
De Schepen van Openbare Werken antwoordt dat er enkele gekomen zijn in de plaats van palen die veelvuldig worden omgereden. Dit is een duurzame manier om een obstakel te vormen. Ze beschermen de zwakke weggebruiker tegen zwaar verkeer. Het is niet de bedoeling dat het voetpad te smal wordt. Dit kan zeker bekeken worden. Het zijn geen bollen, omdat deze minder effectief zijn en ook kapot gereden worden. De vrachtwagens kijken beter uit als het piramides zijn. Aan het Mollenplein zijn ze afgewisseld met inox palen, die bovendien buigzaam zijn.
Raadslid Steurbaut merkt op dat paaltjes ook wel een sturende functie hebben voor de voetgangers, vooral voor de kinderen. Aan de scholen zou ik dit niet doen.
2. Raadslid Ghesquiere vraagt waarom de eetzaal van het Beverbos niet verhuurd kan worden. Eind dit jaar is er een activiteit voor de vormelingen die de drie scholen aan doen, maar er kwam geen toestemming voor gebruik van het Beverbos. Ze stoppen wel in de andere scholen. De refter is ook een gebouw van de gemeenschap, en zou dus kunnen verhuurd worden zoals de turnzaal.
De Burgemeester antwoordt dat we geen verhuur toestaan voor de refter. We willen geen precedent scheppen. We komen op de verhuur niet terug. Het gebouw werd precies ingericht om de turnzaal wel te kunnen verhuren op een eenvoudige manier en met de nodige controle. Dit is niet voorzien voor de refter.
3. Raadslid Ghesquiere vraagt om de zelfstandigen van Lichtervelde ook aan te schrijven voor opdrachten van de gemeente. De plaatselijke loonwerkers zijn uitgesloten van de opdracht maaien wegbermen. De slogan 'Koop Lokaal' moet er voor alle ondernemingen zijn. In het verleden werd door wijziging van de vraag de loonwerkers uitgesloten die niet konden opzuigen, maar zij kunnen ook zo'n materiaal aanschaffen.
De Burgemeester antwoordt dat heel wat lokale aannemers zijn ingeschakeld.
Schepen van Openbare Werken antwoordt dat alles volgens de wetgeving overheidsopdrachten gebeurt. Huidig contract loopt voor 4 jaar. Er komt een nieuw contract, er zullen nieuwe bedrijven worden aangeschreven. Betrokkenen moeten zich melden om deel te nemen. Voor specifieke opdrachten is dit noodzakelijk.
4. Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 25 september 2023, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter