Terug
Gepubliceerd op 07/11/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 27/06/2022 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
  • Openbaar

    • Financiën

      • Voorwaardelijk bod op aandelen NV West-Vlaams Woonkrediet - Goedkeuren

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Motivering

        Kenmerken van het bod
        De Bieder biedt aan om alle aandelen van De Doelvennootschap, al dan niet volledig gestort, te kopen.
        De Bieder biedt een prijs van 3,06 euro per volledig gestort aandeel. Voor niet-volledig gestorte aandelen is de overnameprijs per aandeel als volgt: 3,06 euro minus het kapitaal dat niet werd gestort op het aandeel.

        Het bod is voorwaardelijk, zoals hierna uiteengezet.
        Voorwaarden van het bod
        Het bod is onderworpen aan de drie volgende opschortende voorwaarden.
        1) De eerste opschortende voorwaarde is dat De Bieder op de Sluitingsdatum, zoals hierna gedefinieerd, in het bezit is van tenminste 676.000 aandelen, wat overeenstemt met 75% van het totale aantal aandelen en stemrechten;
        2) De tweede opschortende voorwaarde is dat de Raad van Bestuur van De Doelvennootschap zich, overeenkomstig art. 12 van de statuten, akkoord verklaart met de overname van tenminste 676.000 aandelen door De Bieder;
        3) De derde opschortende voorwaarde is dat de Raad van Bestuur van de Doelvennootschap het document "Verklaringen en Waarborgen", dat dd. 08/04/2022 door de Bieder aan vermelde Raad van Bestuur werd voorgelegd, voor akkoord ondertekend aan de Bieder bezorgt.

        Verder geldt als voorwaarde van het bod dat de FSMA, de toezichthoudende autoriteit op de hypotheekondernemingen, voor de sluitingsdatum geen bezwaar uit tegen, of geen voorbehoud maakt ten aanzien van onderhavig bod.

        Het aanbod van Onesto is financieel interessant en de aandelen bieden weinig meerwaarde voor de gemeente.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De Gemeenteraad verklaart zonder enig voorbehoud de voile eigendom van, en vrije beschikking te hebben over 1600 aandelen in de NV West-Vlaams Woonkrediet ON:0405.110.404), verklaart kennis te hebben genomen van de voorwaarden van het vrijwillige, voorwaardelijke bod dat de NV Onesto Kredietmaatschappij met zetel te Beringen, Graaf van Loonstraat 15/1 en ON 0401.349.970, heeft uitgebracht op alle aandelen van de NV West-Vlaams Woonkrediet, en waarvan de kenmerken hierboven te vinden zijn, zo onder andere de opschortende voorwaarden.

        Art.2. De Gemeenteraad verklaart in te gaan op het voorwaardelijke bod op aandelen dat door de NV Onesto Kredietmaatschappij werd uitgebracht en al zijn/haar bovenvermelde aandelen aan De Bieder te verkopen tegen een prijs van 3,06 euro per volledig gestort aandeel. Voor niet-volledig gestorte aandelen is de overnameprijs per aandeel als volgt: 3,06 euro minus het kapitaal dat niet gestort werd op het aandeel.

        Art.3. De overeenkomstige koopsom mag op de betaaldatum gestort worden op volgend rekeningnummer: BE24 0910 0023 3738 op naam van Gemeentebestuur Lichtervelde. De op dit formulier voorkomende persoonsgegevens mogen door De Bieder verwerkt en gebruikt worden in het kader van het voorgestelde bod op de aandelen en onder de voorwaarden van de privacyverklaring die te vinden is op de website www.onesto.vlaanderen.

    • Sport

      • Sportcentrum - Goedkeuren aanpassing tariefreglement

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.

        Omzendbrief KB ABB 2019/2 over de gemeentefiscaliteit van 15 februari 2019.

        Motivering

        Stijgende energieprijzen en afstemming met Torhout in het kader van samenwerking zwembad.

        Sinds Torhout in 2016 gestart is met gezinsjaarabonnementen verkochten ze er slechts één exemplaar. Bij ons zijn er momenteel 5 familiale abonnementen in omloop en dit jaar is er nog geen enkel verkocht.  Gezien het gering succes, zouden we het niet verder aanbieden en moeten er geen nieuwe gedrukt worden.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. De Gemeenteraad keurt de wijziging van het tariefreglement op het sportcentrum goed volgens tabel in bijlage.

    • Erediensten

      • Kerkfabriek Sint-Jacobus de Meerdere - Adviseren jaarrekening dienstjaar 2021

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        De artikels  6 en 7 van de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten.
        De omzendbrief BB 2008/1 van 22 februari 2008 van de Vlaamse overheid.

        Motivering

        Met mail van 18 juni kregen we van de nieuwe penningmeester het bericht dat bij nazicht enkele bedragen per vergissing bij de exploitatietoelage zijn gevoegd.

        - overschrijving gemeente 03/03/2021 € 3.632,26 (betreft een terugbetaling van Eneco wegens dubbel betaalde facturen)

        - overschrijving gemeente 04/11/2021  € 5.422,72 (doorstorten gemeente huur mast Orange)

        - overschrijving gemeente 16/12/2021  € 188,47 (doorstorten gemeente huur mast Orange)

        naast de overschrijvingen van de toelage:

        09/07/2021           € 26.911,00

        03/12/2021           € 26.911,00.

        De exploitatietoelage moet dus terug gebracht worden naar €53.822. De andere vermelde inkomsten moeten vermeld worden bij de nutsvoorzieningen of inkomsten uit het privaat patrimonium.

        De rekening moest dus gunstig met voorwaarden zijn.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het besluit van kerkbestuur Sint-Jacobus-de-Meerdere van 10 mei 2022 houdende goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2021 wordt voorwaardelijk gunstig geadviseerd.
        Art.2. Dit besluit wordt via digitale weg aan de gouverneur en het bisdom overgemaakt.

    • Onderwijs

      • Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ – Vaststellen lestijdenpakket 2022-2023

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het besluit van de Vlaamse Executieve dd. 12 juni 1991 inzake de lestijdenpakketten.

        Het Besluit van de Vlaamse Executieve van 1 april 1993 terzake.

        Motivering

        De schoolraad van de Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ behandelde in zijn vergadering van 18 mei 2022 deze materie. Het protocol van het syndicaal overleg dateert ook van 18 mei 2022.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De aanwending van het lestijdenpakket in de Gemeentelijke Basisschool ‘Het Beverbos’ voor het schooljaar 2022-2023 wordt vastgesteld op:

         - in het kleuteronderwijs:

        - 170 lestijden.

        - 8 lestijden L.O.

        - 9 SES lestijden

        - 18 uren Kinderverzorging

         - in het lager onderwijs:

        - 1 ambt van directeur

        - 250 lestijden

        - 16 lestijden lichamelijke opvoeding

        - 14 SES lestijden

        - 18/24 lestijden Katholieke Godsdienst

        - 14/24 lestijden Niet-confessionele zedenleer

        - 10/24 lestijden Islam

         - Niveau-overschrijdend:

        - 7/36 uren ICT 

        - 36/36 uren zorg (afhankelijk scholengemeenschap)

        - 32/36 uren administratieve ondersteuning, de overige lestijden worden ter beschikking gesteld aan de Scholengemeenschap.

        - 4/24 lestijden aanvangsbegeleiding

        - 5/24 lestijden kerntakenondersteuning.

        Art.2. Het College wordt gemachtigd af te wijken van dit lestijdenpakket in functie van de afspraken binnen de scholengemeenschap.

    • Cultuur

      • Plaatselijk Openbare Bibliotheek - Goedkeuren aanpassing dienstreglement

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het decreet van 19 juni 1978 betreffende het Neder­landstalig bibliotheekwerk (gewijzigd bij decreet van 21 december 1988 en 21 december 1990).

        Het Besluit van de Vlaamse executieve van 13 november 1991 houdende uitvoering van het decreet van 19 juni 1978 betreffende het Neder­landstalig bibliotheek­werk.

        De beslissing van de gemeenteraad van 17 febru­ari 1987 tot het oprichten van een plaatselijke openbare bibli­otheek met deeltijdse werking.

        De beslissing van de gemeenteraad van 12 mei 1993 waarbij de beheersvorm van de P.O.B. werd vastgelegd, zijnde de formule B.

        Het Decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.

        De beslissing van de gemeenteraad van 26 februari 2018 en van 24 januari 2022 waarbij het reglement werd aangepast.

        Motivering

        In de stuurgroep BroeRe werd geadviseerd om in de regio MidWest het tarief van 3 euro per IBL-ontlening te hanteren en dit vanaf 1 september 2022.  In de Bibliotheekraad van 21 april werd dit voorstel gunstig geadviseerd om voor te leggen aan het schepencollege en gemeenteraad.

        IBL is voor een kleine bibliotheek met een beperkte collectie belangrijk om toch minder frequente boeken te kunnen aanbieden.

        Het voorstel kreeg positief advies in de bibliotheekraad van 21 april 2022  en de cultuurraad van 4 mei 2022.


        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De gemeenteraad keurt de aanpassing goed van het dienstreglement van de plaatselijke openbare bibliotheek, zoals weergegeven in bijlage.

        Art.2. Dit reglement wordt van toepassing vanaf 1 september 2022 en wordt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur bekend gemaakt.

        Art.3. Afschrift van dit besluit zal aan de Beheerscommissie en de dienst openbaar bibliotheekwerk worden overgemaakt.

        Bijlage: 

        DIENSTREGLEMENT

        TOEGANKELIJKHEID

        Art. 1 De Openbare Bibliotheek (OB) van de gemeente Lichtervelde is vrij toegankelijk voor iedereen; zij is een democratische instelling. Haar collectie boeken, tijdschriften en audiovisuele materialen, haar dienstverlening en haar uitbreidingsactiviteiten, worden in een geest van objectiviteit aangepast aan al de behoeften van ontwikkeling, opvoeding, informatie en ontspanning van de gehele bevolking. De spelotheek Den Teirlienk is een uitleenpost van de bibliotheek met een apart reglement dat een bijlage vormt bij het bibliotheekreglement.

        OPENINGSUREN

        Art. 2 De dagen en uren van opening zijn de volgende: Maandag 15.30 uur – 18.00 uur Dinsdag gesloten Woensdag 14.00 uur – 17.30 uur Donderdag gesloten Vrijdag 15.30 uur – 19.00 uur Zaterdag 09.30 uur – 12.00 uur

        INSCHRIJVEN

        Art. 3 Men wordt ingeschreven op voorlegging van het identiteitsbewijs. Aan vreemdelingen die in het buitenland wonen, zal bij de inschrijving een waarborgsom van €20 gevraagd worden. Die waarborgsom wordt onmiddellijk terugbetaald na het beëindigen van het lidmaatschap. Iedereen die wordt ingeschreven, ontvangt een lenerspas die kosteloos wordt afgeleverd. Bij verlies wordt een nieuwe kaart afgeleverd tegen betaling van €0,60. Het inschrijvingsgeld bedraagt €5,00 en is één jaar geldig vanaf de datum van inschrijving. Jongeren beneden de achttien jaar moeten geen inschrijvingsgeld betalen. Om ingeschreven te zijn in de AVM-afdeling dient

        men de leeftijd van twaalf jaar bereikt te hebben. Aan nieuwe inwoners wordt één jaar gratis lidmaatschap aangeboden.

        Art. 4 Adresveranderingen moeten door de leners onmiddellijk worden meegedeeld.

        UITLENEN BOEKEN EN TIJDSCHRIFTEN

        Art. 5 De uitleen van de werken is kosteloos. Het recentst verschenen nummer van een tijdschrift wordt niet ontleend. E-boeken worden als een gewoon boek beschouwd. Het aantal materialen dat tegelijkertijd op één lenerspas kan worden uitgeleend, is in principe tot twintig beperkt en maximum vijf materialen per categorie (boeken, strips, tijdschriften, AVM-materialen). Voor bepaalde categorieën kan hierop een uitzondering gemaakt worden (vb. klaskaarten, onderwijzend- en bibliotheekpersoneel). De bibliotheek leent ook e-boeken uit via de cloudlibrary waar een abonnement is op genomen. Deze boeken worden thuis op eigen apparatuur van de leners gedownload.

        De uitleentermijn

        Art. 6 De uitleentermijn bedraagt vier weken voor alle materialen. De datum van terugbrengen wordt genoteerd op een kasticket dat de leners ontvangen. Een verlenging van die termijn is mogelijk voor zover de werken of materialen niet door andere leners zijn gereserveerd. Een verlenging kan maximum eenmaal. Maximum tweemaal per jaar kan een vakantietermijn gevraagd worden. Uitzondering hierop vormen de sprinters die slechts voor twee weken kunnen ontleend worden en die niet kunnen verlengd worden.

        Te laat binnen

        Art. 7 Wie de geleende boeken te laat terugbrengt, betaalt €0,10 per ontleend werk en per dag achterstand. Alle kosten voor de maningsprocedure vallen eveneens ten laste van de gebruikers.

        AUDIOVISUELE MATERIALEN

        Art. 8 De inschrijving in de avm-afdeling is vervat in de algemene inschrijving maar men dient wel de leeftijd van twaalf jaar bereikt te hebben, met uitzondering van de specifieke materialen voor de jeugd. De uitleen van cd’s en dvd’s is gratis. Per kaart kunnen er maximum vijf avm-materialen ontleend worden.

        De uitleentermijn

        Art. 9 De uitleentermijn bedraagt vier weken. Cd’s en dvd’s kunnen eenmaal verlengd worden.

        Te laat binnen

        Art. 10

        Wie de geleende materialen te laat terugbrengt, betaalt €0,10 per cd per dag en €0,20 per dvd per dag te laat binnen.

        VERANTWOORDELIJKHEID VAN DE LENER

        Art. 11 De uitleningen zijn persoonlijk en het geleende mag niet verder worden uitgeleend.

        Art. 12 De lener is verantwoordelijk voor de op zijn naam geleende werken of materialen. Bij het ontvangen van een beschadigd werk of materiaal dient hij het personeel te verwittigen, zo niet kan hij aansprakelijk worden gesteld.

        VERLIES OF BESCHADIGING

        Art. 13 De lener dient zorg te dragen voor de geleende werken of materialen. Bij verlies of totale beschadiging moet hij de kostprijs van het werk of materiaal betalen, desgevallend verhoogd met de bindkosten. Het minimumbedrag voor boeken bedraagt € 3,00 en voor audiovisuele materialen €15,00. Voor werken of materialen die niet meer verkrijgbaar zijn, wordt bovendien een voor elk geval door de bibliothecaris te bepalen toeslag aangerekend. Bij gedeeltelijke beschadiging van een werk of materiaal bepaalt de bibliothecaris de te betalen toeslag. Bij gedeeltelijke beschadiging van een werk of materiaal bepaalt de bibliothecaris het bedrag van de schadevergoeding.

        MATERIALEN RESERVEREN

        Art. 14 Werken of materialen die zijn uitgeleend, kunnen worden gereserveerd. Er wordt hiervoor aan de gebruiker een verplichte administratiekost aangerekend die de prijs van een gewone postzegel bedraagt. E-boeken vormen hierop een uitzondering en zijn volledig gratis omdat de reservatie verplicht is.

        INTERBIBLIOTHECAIR LEENVERKEER

        Art. 15 Werken die niet voorhanden zijn, kunnen in het kader van het reglement op het interbibliothecair leenverkeer worden aangevraagd. De hieraan verbonden kosten vallen ten laste van de aanvrager en bedragen €1,50 €3 per aanvraag.

        TER PLAATSE RAADPLEGEN

        Art. 16 De leeszaal is vrij toegankelijk. Het ter plaatse raadplegen van naslagwerken, tijdschriften, kranten en Internet is gratis. Van deze werken kunnen zwart-wit fotokopieën genomen worden tegen €0,15 voor een A4-blad of €0,30 voor een A3 formaat. Kleurkopieën kosten het dubbele €0,30 voor een A4 en €0,60 voor een A3. De leeszaalgebruiker mag de studieatmosfeer niet verstoren.

        INFORMATIE EN BEGELEIDING

        Art. 17 De gebruiker kan voor informatie, begeleiding en andere hulp steeds een beroep doen op het personeel. In de onmiddellijke nabijheid van de uitleendienst kan de lener de catalogus digitaal raadplegen.

        HET INTERNET

        Art. 18 Het gebruik van het Internet is vrij voor iedereen tijdens de openingsuren van de bibliotheek en is gratis.

        Per persoon wordt het gebruik beperkt tot een half uur tenzij er geen wachtenden zijn. De gebruiker meldt zich aan bij de balie en krijgt de toelating om een half uur te surfen. Er is mogelijkheid om gegevens af te drukken aan het tarief van €0,15 voor zwart-wit afdrukken en € 0,30 voor kleurenafdrukken. Enkel A4- afdrukken zijn mogelijk.

        Het niet naleven van deze richtlijnen of het misbruiken van de computer of de toegang tot Internet leidt tot sancties al naargelang van de aard van de inbreuk. Dit kan gaan van het vergoeden van de veroorzaakte schade tot tijdelijke of definitieve uitsluiting of zelfs tot juridische vervolging. De bibliothecaris is bevoegd tot het vaststellen van de schade en het bepalen van de vergoeding.

        SLUITINGSDAGEN

        Art. 19 De bibliotheek is ieder jaar gesloten van 21 tot 31 juli tijdens de vakantieperiode en op de wettelijke feestdagen: Paasmaandag, 1 mei, Hemelvaartdag, Pinkstermaandag, 15 augustus, 1 november, 11 november, Kerstdag, 2de Kerstdag en Nieuwjaardag. De bibliotheek is tevens gesloten op 2de Nieuwjaardag, 11 juli, namiddag van de Omloop van het Houtland, 2 november en 15 november.

        ALLERLEI

        Art. 20 Door zich in de bibliotheek in te schrijven, verklaart de gebruiker zich akkoord met dit reglement dat bij de inschrijving wordt overhandigd.

        Art. 21 Personen die dit reglement niet naleven of de goede gang van zaken verstoren, kunnen worden uitgesloten van toegang en gebruik van de bibliotheek. Die bevoegdheid berust bij het beheersorgaan op voorstel van de bibliothecaris.

        Art. 22 Alle onvoorziene gevallen worden door de bibliothecaris geregeld.

        Art. 23 Dit dienstreglement vervangt alle vorige die goedgekeurd werden door de gemeenteraad.

        Art. 24 Dit reglement wordt van toepassing vanaf 1 februari september 2022

      • Goedkeuren wijziging gebruikersreglement ontvangstruimte Huis Vancoillie

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.
        Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2016 waarbij de laatste wijziging van het gebruikersreglement werd vastgesteld.

        Motivering

        Voornaamste aanpassingen zijn:

        • criteria van het klantentype 'Lichterveldse vereniging' werd verduidelijkt (art. 3)
        • er worden geen aanmaningskosten meer aangerekend en enkel een herinnering verstuurd wanneer de factuur niet binnen termijn betaald werd (art. 11)
        • art. 25 werd op dezelfde wijze geformuleerd als het overeenkomstig artikel in het gebruikersreglement van OC De Schouw

        Detail van de wijzigingen vind je als bijlage terug in het voorstel.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het gebruikersreglement van Ontvangstruimte Huis Vancoillie, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.

        Art.2. Dit aangepast gebruikersreglement treedt in werking vanaf 1 september 2022.

      • Goedkeuren wijziging gebruikersreglement OC De Schouw

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.
        Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2016 waarbij de laatste wijziging van het gebruikersreglement werd vastgesteld.

        Motivering

        Voornaamste aanpassingen zijn:

        • vergaderzaal krijgt de naam 'Muze'
        • vakantiewerkingen waarbij sport en spel centraal staat en privéfuif en worden uitgesloten (art. 3)
        • criteria van het klantentype 'Lichterveldse vereniging' werd verduidelijkt (art. 3)
        • er werden tarieven bepaald voor schoonmaakkosten, gebruik van plakband, gebroken/verdwenen glazen
        • er worden geen aanmaningskosten meer aangerekend en enkel een herinnering verstuurd wanneer de factuur niet binnen termijn betaald werd (art. 12)
        • uitschakelen van rookdetectors is niet meer mogelijk (art. 32)
        • een aanvraag voor de grote zaal kan geweigerd worden wanneer de foyer al door iemand anders gehuurd wordt en wanneer er een sterk vermoeden is dat het de activiteiten in het gebouw kan verstoren
        • aanpassingen van de prijzen

        Detail van de wijzigingen vind je als bijlage terug in het voorstel.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het gebruikersreglement van OC De Schouw, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.

        Art.2. Dit aangepast gebruikersreglement treedt in werking vanaf 1 september 2022.

      • Goedkeuren wijziging gebruikersreglement tentoonstellingsruimte gemeentehuis

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.
        Het besluit van de gemeenteraad van 28 december 2001 waarbij de laatste wijziging van het gebruikersreglement werd vastgesteld.

        Motivering

        Voornaamste aanpassingen zijn:

        • criteria van het klantentype 'Lichterveldse vereniging' werd verduidelijkt (art. 4)
        • ook tentoonstellingen die betrekking hebben op Lichtervelde of kunstenaars met een band met Lichtervelde, evenals tentoonstellingen voor een liefdadig doel komen in aanmerking (art. 4)
        • reserveren gebeurt online via facilitator van e2e via reservaties.lichtervelde.be (art. 5)
        • er worden tentoonstellingsmaterialen ter beschikking gesteld (art. 8)
        • er kunnen geen commerciële activiteiten plaatsvinden (art. 11)

        Detail van de wijzigingen vind je als bijlage terug in het voorstel.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het gebruikersreglement tentoonstellingsruimte gemeentehuis, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.

        Art.2. Dit aangepast gebruikersreglement treedt in werking vanaf 1 september 2022.

      • Goedkeuren wijziging reglement uitleendienst materiaal

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het decreet lokaal Bestuur van 22 december 2017.
        Het besluit van de gemeenteraad van 26 september 2016 waarbij de laatste wijziging van het reglement werd vastgesteld.

        Motivering

        Voornaamste aanpassingen zijn:

        • buurt- en straatcomités kunnen ook gebruik maken van de uitleendienst (art. 1)
        • criteria van het klantentype 'Lichterveldse vereniging' werd verduidelijkt (art. 1)
        • er worden geen aanmaningskosten meer aangerekend en enkel een herinnering verstuurd wanneer de factuur niet binnen termijn betaald werd (art. 6)

        Detail van de wijzigingen vind je als bijlage terug in het voorstel.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het reglement uitleendienst materiaal, zoals opgenomen in bijlage, wordt goedgekeurd.

        Art.2. Dit aangepast gebruikersreglement treedt in werking vanaf 1 september 2022.

    • Wonen

      • Aanvraag verlenging erkenning Sociale Huisvestingsmaatschappij De Mandel - Goedkeuring

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Artikel 40 e.v. van het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur.

        Het decreet van 9 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 17 december 2021 tot wijziging van verschillende besluiten over wonen.

        De Vlaamse Codex Wonen van 2021 (VCW)

        Het Besluit Vlaamse Codex Wonen van 2021 (BVCW)

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De gemeenteraad neemt kennis van de aanvraag tot verlenging van de erkenning van de sociale huisvestingsmaatschappijen De Mandel en IZI Wonen tot en met 30 juni 2023.

        Art.2. De gemeenteraad geeft als advies aan de Vlaamse Regering dat het bij voormelde aanvraag gevoegde stappenplan naar de woonmaatschappij voldoet aan de doelstellingen van de gemeente.

        Art.3. De gemeenteraad stelt in het kader van de procedure vermeld in artikel 4.98 §1 tweede lid, 2°, punt k van het BVCW van 2021 vast dat de aldus te vormen woonmaatschappij zal zorgen voor voldoende lokale netwerkvorming, lokale inbedding en verankering.

        Art.4. Deze beslissing wordt aan de aanvrager bezorgd.

      • Intergemeentelijke Woondienst regio Roeselare - Kennisname jaarverslag 2021

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het decreet van 6 juli 2001 houdende de intergemeentelijke samenwerking.

        Het besluit van de Vlaamse regering houdende subsidiëring van projecten ter ondersteuning van het lokaal woonbeleid.

        De oprichting van de intergemeentelijke projectvereniging ‘Woondienst Regio Roeselare” na ondertekening van de statuten van 15 december 2015 door de gemeenten : Roeselare, Lichtervelde, Hooglede, Staden en Moorslede.

        De bepalingen in de statuten van de projectvereniging die luiden : 'Artikel 8§ 2. De raad van bestuur stelt de rekening van het afgelopen jaar vast uiterlijk binnen de 3 maanden  na het verstreken werkjaar. De raad van bestuur legt de jaarrekening samen met het verslag van de accountant en het activiteitenverslag uiterlijk binnen de daaropvolgende maand ter kennisgeving voor aan de gemeenteraden van de deelnemende gemeenten. De gemeenten maken binnen de twee maanden na ontvangst van deze documenten de resultaten van hun beraadslaging over aan de raad van bestuur van de vereniging. Overeenkomstig de wettelijke bepalingen terzake zal de raad van bestuur binnen de maand volgende op het verstrijken van de beraadslagingstermijn voor de gemeenteraden, de jaarrekening openbaar maken door neerlegging bij de Nationale Bank van België.'

        Decreet Lokaal Bestuur.

        Motivering

        De beschikbaar gestelde documenten.

        Besluit

        Art.1. Kennis te nemen van het jaarverslag 2021 bestaande uit het activiteitenverslag 2021, de rekening 2021 en het verslag van de accountant van de projectvereniging Woondienst Regio Roeselare.

        Art.2. Afschrift van dit besluit wordt aan de Raad van Bestuur van de projectvereniging overgemaakt.

    • Ruimtelijke ordening

      • Bouwproject uitbreiding wijk Drie Koningen - Goedkeuren van de zaak van de wegen en de goedkeuring en vaststelling van het rooilijn- en innemingsplan voor de inrichting van de publieke ruimte met weginfrastructuur

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Vlaamse Codex Ruimtelijke Ordening dd. 15 mei 2009, zoals tot heden gewijzigd, meer bepaald artikel 4.2.17 § 1 en 4.2.17 §2.

        Het decreet houdende de gemeentewegen van 3 mei 2019.

        Het decreet betreffende de omgevingsvergunning van 25 april 2014, in het bijzonder artikel 31.

        Het besluit van de Vlaamse Regering van 27 november 2015 tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning, in het bijzonder artikel 47.

        Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, in het bijzonder artikel 2.

        Motivering

        BEOORDELING

        1. Externe adviezen

        De volgende externe adviezen werden ingewonnen:

        -       Agentschap Wegen en Verkeer: voorwaardelijk gunstig

        -       Provinciale dienst Waterlopen West-Vlaanderen: gunstig

        -       Agentschap Natuur en Bos: voorwaardelijk gunstig

        -       Fluvius System Operator: voorwaardelijk gunstig

        -       Proximus: voorwaardelijk gunstig

        -       Telenet: voorwaardelijk gunstig

        -       De Watergroep: voorwaardelijk gunstig

        -       Gemeentelijke dienst openbare werken: voorwaardelijk gunstig

        2. Openbaar onderzoek

        De aanvraag werd onderzocht conform artikel 11 t.e.m. artikel 14 van het Besluit van de Vlaamse Regering tot uitvoering van het decreet van 25 april 2014 betreffende de omgevingsvergunning. Daaruit werd geconcludeerd dat de gewone procedure diende te worden toegepast. Bijgevolg werd een openbaar onderzoek over de aanvraag georganiseerd.

        Het openbaar onderzoek werd gehouden van 04 februari 2022 tot en met 05 maart 2022. De aanvraag lag gedurende deze periode ter inzage bij de gemeentelijke dienst Omgeving en was beschikbaar via het Omgevingsloket.

        Gedurende het openbaar onderzoek werd 3 bezwaarschriften ingediend. Samengevat kan gesteld worden dat de bezwaarschriften de volgende elementen met betrekking tot de zaak van de wegen bevat:

        De oostelijke grens van de rooilijn verdeeld een gracht die op de perceelgrens met het oostelijk aangrenzend perceel gelegen is. De bezwaarindiener geeft aan dat een bestaande ingesloten tuin die aldaar gesitueerd is voor een groot deel zal palen aan het openbaar domein. De bezwaarindiener vraagt:

        • om de bestaande gracht in te buizen/te supprimeren en te compenseren zodoende ook een duidelijke afscheiding tussen privaat en openbaar domein mogelijk wordt.

        Er wordt voorgesteld om het bezwaarschrift als volgt te behandelen:

        Na een bijkomende bespreking met de bezwaarindiener, blijkt dat de bezorgdheid omtrent de gemeenschappelijke gracht gesitueerd op de rooilijn in de toekomst voor onderhoudsproblemen zou zorgen bij het onderhoud van de haag van de bezwaarindiener door de bezwaarindiener zelf. Er wordt voorgesteld om het gemeentebestuur het onderhoud van de volledige gracht, met inbegrip van het onderhoud van deze kant van de haag, op zich te laten nemen.

        3. Toetsing aan het beoordelingskader uit het decreet houdende de gemeentewegen

        De aanpassingen aan de wegenis zijn niet in strijd met de tenuivoerlegging van de stedenbouwkundige bestemming van de gronden (“woongebied” volgens het gewestplan) en voldoet ook aan de principes opgenomen in art. 3 en art. 4 van het decreet houdende de gemeentewegen:

        (1)  De ingrepen moeten ten dienste staan van het algemeen belang

        De uitbreiding van de bestaande wegenis wordt uitgevoerd in functie van een uitbreiding van een bestaande woonontwikkeling te Driekoningen. De aanleg van deze bijkomende voldoende uitgeruste wegenis is noodzakelijk om de woningen van de nodige ontsluitingen en nutsvoorzieningen te kunnen voorzien.

        (2)  Een wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg is een uitzonderingsmaatregel die afdoende gemotiveerd moet worden

        De zaak der wegen omvat het aanleggen van nieuwe wegenis en dus geen wijziging, verplaatsing of opheffing van een gemeenteweg.

        (3)  De verkeersveiligheid en de ontsluiting van aaneengrenzende percelen worden steeds in acht genomen

        De aanleg van de wegenis ligt in het verlengde van een bestaande, doodlopende wegenis met beperkt wegprofiel, waarlangs doorgaand gemotoriseerd verkeer omwille van het doodlopend karakter wordt tegengegaan. Dit principe draagt bij tot het behoud van de bestaande, verkeersveilige residentiële woonomgeving. Het voorliggende wegenisontwerp zorgt er voor dat ook in de nieuwe toestand een doodlopende wegenis met beperkt wegprofiel blijft bestaan.

        (4)  Ingrepen worden zo nodig beoordeeld in een gemeentegrensoverschrijdend perspectief

        De nieuw aan te leggen wegenis takt aan op een bestaande gemeenteweg die omwille van zijn doodlopend en residentieel karakter geen deel uitmaakt van een bestaand en/of potentieel bovenlokaal wandel- of fietsknooppuntennetwerk. Het voorziene wegenisontwerp brengt ten aanzien van bestaande en/of potentieel bovenlokale wandel- of fietsknooppuntennetwerken geen wijzigingen aan.

        (5)  Ingrepen moeten worden beoordeeld in functie van een duurzame ruimtelijke ontwikkeling in de zin van VCRO art. 1.1.4.

        De aanleg van de wegenis is niet in strijd met de realisatie van de beoogde stedenbouwkundige bestemming (“woongebied” volgens gewestplan). De ontsluitingsmogelijkheden van omliggende percelen worden in acht genomen, zodoende ook de eventuele toekomstige realisatie van omliggende stedenbouwkundige bestemmingen niet in het gedrang worden gebracht. De bestaande, doodlopende wegenis met doodlopend karakter blijft ook in de nieuwe toestand zijn beperkte wegprofiel en doodlopend karakter behouden en de nieuw aan te leggen wegenis doet daar geen afbreuk aan, zodat de nieuw aan te leggen wegenis een verkeersveilige residentiële omgeving faciliteert.

        De nieuw aan te leggen wegenis komt deels binnen een mogelijk overstromingsgevoelig gebied te liggen. Het ontwerp voorziet binnen de contouren van de nieuw te vestigen rooilijn een bovengrondse wadistructuur waarbij een waterbufferend vermogen wordt gecreëerd. Uit de watertoets die opgenomen is in het gunstig advies van de provinciale dienst Waterlopen West-Vlaanderen, wordt gesteld dat er voldoende maatregelen worden genomen om schadelijke effecten op het bestaande watersysteem te vermijden.

        Op basis van voormelde elementen wordt geoordeeld dat de aanleg van de nieuwe wegenis volgens de principes van een duurzame ontwikkeling werden opgevat, conform VCRO art. 1.1.4.

        Voorstel van door de gemeenteraad op te leggen lasten voor de aanvrager:

        • De gronden nodig voor de uitrustingswerken voor de woonontwikkeling dienen bij definitieve oplevering van de wegenis te worden overgedragen aan de gemeente. Alle kosten hiervoor zijn ten laste van de aanvrager.
        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Guido Vanwalleghem, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Lies Delameillieure
        Tegenstanders: Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere
        Onthouders: Sofie Steurbaut, Koenraad Coussée
        Resultaat: Met 11 stemmen voor, 5 stemmen tegen, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art. 1. De gemeenteraad neemt kennis van de resultaten van het openbaar onderzoek over de omgevingsvergunningsaanvraag met referenties O/2021/196 – OMV_2021187762 en gaat akkoord met het voorstel om de elementen die betrekking hebben op de zaak van de wegen als volgt te behandelen:

        • Het gemeentebestuur zal het onderhoud van de volledige gracht die doorkruist wordt door de nieuw te vestigen rooilijn, met inbegrip van het onderhoud van de kant van de bestaande haag palend langs en gericht op het openbaar domein van de projectzone, op zich nemen.

        Art. 2. De gemeenteraad keurt de ligging, breedte en de uitrusting van de gemeenteweg en de opname er van in het openbaar domein goed, conform het plan in bijlage met betrekking tot de grondafstand.

        Art. 3. De overdracht van de wegzate, riolering, wegenis en nutsvoorzieningen aan de gemeente gebeurt vrij en onbelast bij de definitieve oplevering van de wegenis. Alle kosten van kosteloze grondafstand zijn ten laste van de aanvrager.

  • Vraagstelling

    • Vraagstelling en mededelingen in toepassing van artikel 11 van het huishoudelijk reglement

      Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
      Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
      Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Koenraad Coussée, raadsleden
      Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
      Besluit

      1. De Burgemeester geeft een overzicht van de stand van zaken inzake de covid-pandemie. Voorbije week 37 indexen. We zijn eventjes in allert geweest, maar er weren geen clusters. Ziekenhuisopnames zijn er nog, maar vallen mee. De vinger wordt aan de pols gehouden om in te grijpen wanneer het nodig mocht zijn.

      2. De Schepen van Sociale zaken geeft de toestand weer inzake de opvang van vluchtelingen uit Oekraïne. Er zijn nog 13 mensen aanwezig in De Biekorf, nog 4 in crisiswoning en 15 bij particulieren. De collectieve opvang stopt eind augustus door personeelswijzigingen bij Tordale. Er wordt gezocht naar een oplossing, maar de sociale dienst kan het niet zelf.

      3. Raadslid Kim Depoorter vraagt naar de stand van zaken inzake de hondenlosloopweide. Er zou er één komen in de Bellestraat.

      De Schepen van Milieu antwoordt dat piste van de Bellestraat niet door gaat. Was wat te ver af van het centrum. We kijken uit naar een locatie in de Leysafortstraat, niet ver van de lokalen van de verrekijker. De inname van de grond is nog niet rond, gesprekken zijn bezig. We hopen dit dit jaar af te ronden. De weide zal dan tegen het voorjaar/de zomer van 2023 in orde komen.

      4. Raadslid Steurbaut vraagt naar de stand van zaken van het kerkhof. Er zijn veel vaststellingen van verwaarlozing in de middengang. Er zijn enkele verbeteringen of restauraties gebeurd. In welke mate wordt ingegaan op de geplaatste plakkaatjes? Wat is de bedoeling, waar werken wij naar toe. Wat gebeurt er met de verlaten graven. Een tweede vraag is of er voldoende capaciteit is voor de begraafplaats naar de toekomst toe.

      De Burgemeester antwoordt dat de families de kans moeten hebben gekregen er naar om te zien. Er zijn ook enkele graven die funerair erfgoed zijn. Zonder reactie zullen we kijken welke graven we kunnen restaureren als ze erfgoed zijn (traject voor de komende jaren, via Monumentenwacht). Andere goede graven die verlaten worden, zouden opnieuw ter beschikking gesteld worden voor nieuwe bijzettingen. Volledige defecte laten we wegnemen. Enkele bijzondere worden misschien beter in het groen geplaatst. We zullen laten weten of er veel reactie kwam.

      De Schepen van begraafplaatsen merkt op dat de urnenvelden reeds verplaatst zijn en er nog weinig kelders bij komen. Als de geruimde afdelingen moeten gebruikt worden voor kelders, zal er wel eerst een ruiming zijn van de menselijke resten, bij het urnenveld gebeurt dit niet. We moeten dus nog niet direct uitbreiden.

      5. Raadslid Coussée vraagt van waar dat het geld zal komen (budgettaire inplanning) voor de aanleg van het kunstgrasveld dat zal worden aangelegd op het sportcentrum. Er is niet echt marge.

      De Burgemeester antwoordt dat dit (intern) bekeken werd op langere termijn, staat inderdaad niet in ons meerjarenbeleidsplan. Er zal een deel (ong. 1/3) met eigen middelen gebeuren en voor 2/3 een lening via Farys. Er zal in september of oktober een aanpassing gebeuren van het beleidsplan. Is wel een duurzame oplossing.

      6. Raadslid Ghesquière merkt op dat er op Apeladoe problemen zijn met de honden en hun behoefte in het zand. Er is wel een hondenpoepzuil voorzien. Kan er een hondentoilet worden voorzien. Kan er een overzicht komen van de hondenpoepzuilen in de gemeente. Er staat ook geen verbodsbord en er zijn geen camera's.

      De schepen van Openbare Werken merkt op dat het opruimen na inzameling heel arbeidsintensief is. De mensen moeten zelf hun verantwoordelijkheid nemen en de zakjes meenemen naar huis.

      De Burgemeester antwoordt dat de mensen mogen aangesproken worden, maar we moeten zorgen dat honden en poezen uit het zand blijven. We zullen kijken wat er mogelijk is. We kijken ook eens met Mirom voor controle, is ook een vorm van sluikstorten.

      Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 26 september 2022, om 20u00.

Namens Gemeenteraad,

Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur

Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter