De bepalingen van het Decreet lokaal bestuur, de uitvoeringsbesluiten en de ministeriële omzendbrieven ter zake.
Het decreet van 07 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en werking van de erkende erediensten.
Het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de erkende erediensten en van de centrale besturen van de erkende erediensten.
Het ministerieel besluit van 27 november 2006 tot vaststelling van de modellen van de boekhouding van de besturen van de eredienst en ter uitvoering van artikel 46 van het besluit van de Vlaamse regering van 13 oktober 2006 houdende het algemeen reglement op de boekhouding van de besturen van de eredienst en van de centrale besturen van de eredienst.
Dit plan is conform het overleg met het College van Burgemeester en Schepenen van 21 mei 2025.
Er is gunstig advies van het representatief orgaan op 17 juni 2025 mits 237.000,00 EUR op MAR 436 te voorzien (beleggen opbrengst verkoop) zodat het investeringsresultaat op 0,00 sluit.
Art.1. Het meerjarenplan 2026-2031 van het bestuur van de eredienst van Sint-Jacob-de-Meerdere wordt goedgekeurd, mits het advies van het bisdom wordt opgevolgd.
De artikels 6 en 7 van de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten.
De omzendbrief BB 2008/1 van 22 februari 2008 van de Vlaamse overheid.
Art.1. Het besluit van kerkbestuur Sint-Jacobus-de-Meerdere van 12 maart 2025 houdende goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2024 wordt gunstig geadviseerd.
Art.2. Dit besluit wordt via digitale weg aan de gouverneur en het bisdom overgemaakt.
Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten voorziet dat de kerkbesturen dienen over te gaan tot de opmaak van een meerjarenplan voor de periode 2020-2025. Dit meerjarenplan is bepalend voor de toekomstige budgetten van de kerkfabriek
Het positief advies van het bisdom van 16 juni 2025 mits 237.000,00 EUR op MAR 436 te voorzien (beleggen opbrengst verkoop) zodat het investeringsresultaat op 0,00 sluit.
De gemeente sluit zich daarbij aan.
Art.1. Het budget 2026 zoals voorgelegd, wordt goedgekeurd mits 237.000,00 EUR op MAR 436 te voorzien (beleggen opbrengst verkoop) zodat het investeringsresultaat op 0,00 sluit.
wet betreffende de politie van het wegverkeer, gecoördineerd bij het Koninklijke besluit van 16 maart 1968
decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
artikel 42 van het gemeentedecreet
koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende het algemeen reglement op de politie van het wegverkeer
ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens wordt bepaaldbesluit van de Vlaamse Regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens
omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009.
Een parkeerverbod is noodzakelijk om de veiligheid van de zwakke weggebruiker te helpen garanderen langs de Weststraat in de buurt van de stationsomgeving.
Art.1. Langs de Weststraat wordt een parkeerverbod ingevoerd:
- pare kant: vanaf het huisnummer 26 tot aan het kruispunt met de Leeuwstraat.
- onpare kant: van de spoorweg van het kruispunt met de Leeuwstraat tot overkant van het huisnummer 38.
Art.2. Deze maatregel zal kenbaar gemaakt worden door de verkeersborden E1.
Art.3. De overtredingen op dit besluit worden bestraft met politiestraffen.
De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de Wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, § 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het KB van 30 mei 1989 en volgende, en op de artikelen 112 tot 114.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982; en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor het instellen van zones met een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.
Het Ministerieel rondschrijven van 27 oktober 1998 betreffende de zones met een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.
Het Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.
Het mobiliteitsplan van de gemeente Lichtervelde, definitief conform verklaard door de auditcommissie van 11 december 2000 en goedgekeurd in de gemeenteraad van Lichtervelde dd. 26 maart 2001.
Verbreden en verdiepen gemeentelijk mobiliteitsplan, conform de uitwerkingsnota conform verklaard door de projectstuurgroep van 17 maart 2020 en goedgekeurd in de gemeenteraad van Lichtervelde dd. 23 november 2020.
Verkeersveiligheid van het omschreven kruispunt verhogen.
Art.1. Invoeren van een snelheidsbeperking van 50 km op de Beverenstraat tussen de huisnummers 113 en 135.
Art.2. Invoeren van een snelheidsbeperking van 50 km op de Kortrijksraat tussen het kruispunt met de Beverenstraat en het kruispunt met de Leysaforstraat.
Art.3. Invoeren van een snelheidsbeperking van 50 km op de Beverenstraat tussen de huisnummer 129 tot aan het verkeerskussen waar een snelheidsbeperking van 30 km van toepassing is.
Art.4. Invoeren van een snelheidsbeperking van 30 km voor en na het verkeerskussen op de Beverenstraat net voor het kruispunt Beverenstraat/Stegelstraat/Kortrijkstraat.
Art.5. de snelheidsbeperkingen worden aangeduid met de verkeersborden C43 en C45.
Art.6. Dit aanvullend reglement wordt ter informatie overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Beleid mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken. (aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be).
Art.7. Afschrift van dit besluit wordt na de voorziene termijn voor toezicht gestuurd aan de Politiezone, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge en aan de griffie van de politierechtbank te Brugge.
De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de Wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, § 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het KB van 30 mei 1989 en volgende, en op de artikelen 112 tot 114.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968 en zoals hij van toepassing is krachtens de bijzondere wet van 8 augustus 1980 tot hervorming van de instellingen gewijzigd bij de wet van 8 augustus 1988, inzonderheid op de artikelen 2 en 10, op artikel 12 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982; en op artikel 29 gewijzigd bij de wet van 9 juni 1975.
Het Koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor het instellen van zones met een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.
Het Ministerieel rondschrijven van 27 oktober 1998 betreffende de zones met een snelheidsbeperking tot 30 kilometer per uur.
Het Koninklijk besluit van 9 oktober 1998 tot bepaling van de vereisten voor de aanleg van verhoogde inrichtingen op de openbare weg en van de technische voorschriften waaraan die moeten voldoen.
Het mobiliteitsplan van de gemeente Lichtervelde, definitief conform verklaard door de auditcommissie van 11 december 2000 en goedgekeurd in de gemeenteraad van Lichtervelde dd. 26 maart 2001.
Verbreden en verdiepen gemeentelijk mobiliteitsplan, conform de uitwerkingsnota conform verklaard door de projectstuurgroep van 17 maart 2020 en goedgekeurd in de gemeenteraad van Lichtervelde dd. 23 november 2020.
Verkeersveiligheid verhogen langs de Hoogwielkestraat en het kruispunt Ketelbuiserstraat/Torhoutstraat/Hoogwielkestraat.
Art.1. Aanpassing van de agglomeratieborden zodat de Hoogwielkestraat en het kruispunt Ketelbuiserstraat/Torhoutstraat/Hoogwielkestraat volledig in de bebouwde kom opgenomen worden, 50 km.
Art.2. Invoeren van een snelheidsbeperking van 30 km op de Hoogwielkestraat vanaf de perceelsgrens tussen het huisnummer 51 en 53 tot voorbij de parking van de kinderboerderij.
Art.3. De volgende verkeersborden worden voorzien voor de aanpassingen zoals bedoeld in art.1 en 2: F1, F2, C43 en C45.
Art.4. Dit aanvullend reglement wordt ter informatie overgemaakt aan de Vlaamse Overheid, Beleid mobiliteit en Verkeersveiligheid, Departement Mobiliteit en Openbare werken. (aanvullendereglementen@mow.vlaanderen.be).
Art.5. Afschrift van dit besluit wordt na de voorziene termijn voor toezicht gestuurd aan de Politiezone, de griffie van de rechtbank van eerste aanleg te Brugge en aan de griffie van de politierechtbank te Brugge.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
artikel 56 van het decreet lokaal bestuur
Wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
De uitvoering van de werken voor rekening van verschillende overheden wordt in het algemeen belang beter samen gevoegd waarbij Fluvius aangeduid wordt om in gezamenlijke naam bij de gunning en de uitvoering van de opdracht als aanbesteder op te treden, overeenkomstig artikel 48 van de Wet inzake overheidsopdrachten van 17 juni 2016.
De gemeente verleent goedkeuring om de werken uit te voeren op de gronden van de gemeente
De aannemingskost voor de gemeente voor het totaal project wordt geraamd op 2.401.454,89 excl. BTW of 2.905.760,42 incl. BTW
De bijdrage van fluvius in de uitvoeringskost i.k.v. sleufherstel wordt geraamd op 1.281.779;21 euro. De totale resterende aannemingskost voor de gemeente bedraagt 1.623.981,21 euro incl. BTW.
Art.1. De gemeenteraad keurt de vooropgestelde samenwerkingsovereenkomsten diensten en werken met Fluvius voor het vermelde project goed.
Art.2. De overeenkomst wordt getekend door de Burgemeester en de Algemeen Directeur.
Artikel 40 en 41 van het decreet lokaal bestuur
artikel 56 van het decreet lokaal bestuur
Wet van 15 juni 2006 betreffende de overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten, en latere wijzigingen
Wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten en bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten
De uitvoering van de studies wordt in algemeen belang samengevoegd bij 1 studiebureau
Aquafin heeft Plantec NV aangesteld voor de uitvoering van de studie
De aannemingskost voor de gemeente voor het totaal project wordt geraamd op 2.401.454,89 excl. BTW of 2.905.760,42 incl. BTW
De bijdrage van fluvius in de uitvoeringskost i.k.v. sleufherstel wordt geraamd op 1.281.779;21 euro. De totale resterende aannemingskost voor de gemeente bedraagt 1.623.981,21 euro incl. BTW.
De pure studiekosten voor het studiebureau, waarop deze overeenkomst van toepassing is wordt geraamd op 76.510 euro excl. BTW of 92.577,1 euro incl. BTW
Art.1. De gemeenteraad keurt de vooropgestelde overeenkomst met Aquafin NV, Fluvius CV en Plantec nv voor de studie van het vermelde project goed.
Art.2. De overeenkomst wordt getekend door de Burgemeester en de Algemeen Directeur.
Het rioolbeheer werd ondertussen overgedragen aan de Fluvius
Het beheer van alle waterlopen op grondgebied Lichtervelde is ook overgenomen door de dienst waterlopen van de Provincie West-Vlaandeen via het gemeentraadsbesluit van 21 oktober 2013 en het besluit van de provincieraad van 27 maart 2014
Het beheer van de installatie, die een beheersmiddel is op de waterloop, hoort zo bij de Provincie
Er zijn verschillende wijzigingen aan het beheer nodig
Er is een vernieuwing van de sturingsinstallatie noodzakelijk gezien de leeftijd van de installatie
Binnen de overeenkomst worden de afspraken in het beheer en de exploitatie van het vijzelgemaal vastgelegd
Het dagelijks beheer van de installatie en de eerste tussenkomsten worden uitgevoerd door de gemeente. De kosten hiervan worden doorgerekend aan de Provincie
Grote onderhouds- en herstellingswerken worden uitgevoerd door de Provincie.
Art.1. De gemeenteraad keurt de vooropgestelde overeenkomst betreffende het beheer van het RWA-vijzelgemaal op de Huwijnsbeek met de Provincie West-Vlaanderen goed.
Art.2. De overeenkomst wordt getekend door de Burgemeester en de Algemeen Directeur.
Het decreet basisonderwijs van 25 februari 1997, waarbij bepaald wordt dat elke school een schoolreglement dient op te stellen waarbij de wederzijdse rechten en plichten van ouders en leerlingen en het schoolbestuur geregeld worden, artikelen 27,28,33,37,54 en 172 quinquies
Het decreet betreffende de leerlingenbegeleiding in het basisonderwijs ,het secundair onderwijs en de centra voor leerlingenbegeleiding van 18 april 2018.
Het schoolreglement bij gemeenteraadsbesluit van 24 juni 2019 vastgesteld.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Art.1. Het hierbij gevoegde schoolreglement wordt goedgekeurd.
Art.2. De meer specifieke regels en afspraken worden door het college van burgemeester en schepenen opgenomen in de infobrochure.
Art.3. Het schoolreglement gewoon basisonderwijs en de infobrochure wordt bij elke inschrijving van een leerling en nadien bij elke wijziging, ter beschikking gesteld (op papier of via een elektronische drager) aan de ouders, die ondertekenen voor akkoord.
Art.4. Het schoolreglement wordt bekend gemaakt conform het decreet lokaal bestuur.
Decreet over het Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Decreet van 15 juli 1997 houdende de Vlaamse Wooncode.
Besluit van de Vlaamse regering van 14 maart 2025 omtrent IGS-subsidiekader.
Het subsidiedossier werd unaniem goedgekeurd door de Raad van Bestuur van de projectvereniging op 26 augustus 2025, en kreeg bovendien een positieve beoordeling tijdens het formeel overleg met Wonen Vlaanderen op 25 juni 2025.
Art.1. Het subsidiedossier 2026-2031 van de intergemeentelijke Woondienst wordt goedgekeurd en de opgenomen activiteiten zullen uitgevoerd worden door medewerkers van de projectvereniging ”Woondienst Regio Roeselare”.
Art.2. De nodige budgetten te voorzien zoals opgenomen in het subsidiedossier
Art. 40, 41 en 285 van het decreet lokaal bestuur.
Gelet op de mensonterende toestanden, de hongersnood en de voortdurende gevechten in de Gazastrook;
Gelet op het tekort aan voedsel en medisch materiaal in de Gazastrook;
Gelet op het gebrek aan medicijnen in de Gazastrook;
Overwegende dat de raadsleden van de gemeente Lichtervelde hun diepe bezorgdheid wensen uit te drukken over de humanitaire situatie in Gaza;
Overwegende dat het aanhoudende geweld in de regio heeft geleid tot een ongeziene humanitaire crisis, waarbij duizenden burgers, waaronder een groot aantal kinderen, het leven lieten of zwaar gewond raakten;
Overwegende dat ziekenhuizen, scholen en andere vitale infrastructuur verwoest of ernstig beschadigd zijn;
Overwegende dat mensenrechtenorganisaties en internationale instellingen, waaronder de Verenigde Naties, waarschuwen voor een verdere escalatie en wijzen op ernstige schendingen van het internationaal humanitair recht;
Overwegende dat de lokale overheid, en in naam van de burgers van Lichtervelde, de morele plicht voelt om op te komen voor fundamentele mensenrechten, vrede en solidariteit;
Overwegende dat de raad omwille van bovenstaande redenen zich wenst uit te spreken:
- Wij spreken ons publiekelijk uit tegen het aanhoudende geweld en roepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren en een duurzame politieke oplossing die recht doet aan de rechten en veiligheid van alle betrokken bevolkingsgroepen.
- Wij betuigen onze solidariteit met alle burgerslachtoffers en erkennen de fundamentele mensenrechten van elk individu, ongeacht afkomst of geloof.
- Wij roepen de federale regering op om zich actief in te zetten voor diplomatieke initiatieven, vredesbevordering en humanitaire hulp in het conflictgebied.
- Wij zullen deze oproep ook publiek delen via de gemeentelijke communicatiekanalen om bewustzijn te creëren over deze humanitaire crisis.
Overwegende dat we benadrukken dat deze motie geen politieke stellingname beoogt in een complex geopolitiek conflict, maar een moreel signaal wil geven in het licht van universele waarden zoals rechtvaardigheid, vrede en solidariteit.
Art.1. De raad steunt het standpunt van het college van burgemeester en schepenen. Een motie wordt ingediend bij de federale regering, Premier Bart De Wever, Minister van
Buitenlandse Zaken Maxime Prévot Vice-eersteminister en Minister van Buitenlandse Zaken, Europese Zaken en Ontwikkelingssamenwerking.
- Wij spreken ons publiekelijk uit tegen het aanhoudende geweld en roepen op tot een onmiddellijk staakt-het-vuren en een duurzame politieke oplossing die recht doet aan de rechten en veiligheid van alle betrokken bevolkingsgroepen.
- Wij betuigen onze solidariteit met alle burgerslachtoffers en erkennen de fundamentele mensenrechten van elk individu, ongeacht afkomst of geloof.
- Wij roepen de federale regering op om zich actief in te zetten voor diplomatieke initiatieven, vredesbevordering en humanitaire hulp in het conflictgebied.
- Wij zullen deze oproep ook publiek delen via de gemeentelijke communicatiekanalen om bewustzijn te creëren over deze humanitaire crisis.
Art.2. De Gemeenteraad benadrukt dat deze motie geen politieke stellingname beoogt in een complex geopolitiek conflict, maar een moreel signaal wil geven in het licht van universele waarden zoals rechtvaardigheid, vrede en solidariteit.
Gunstig advies van de Jeugdraad van 9 augustus 2025.
Art.1. Het algemeen subsidiereglement, zoals laatst vastgesteld in de Gemeenteraad van 17 december 2012 wordt vervangen door het reglement in bijlage met ingang van 1 oktober 2025. In de fuifsubsidie worden de wettelijke leeftijden voor alcoholverbruik opgenomen. Voor dit subsidiejaar zullen de subsidieaanvragen tot eind oktober kunnen worden ingediend.
Art.2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomst het decreet over het lokaal bestuur.
Gemeenteraadsbeslissing dd. 24 november 2014 waarbij oorspronkelijk reglement werd goedgekeurd.
Decreet Lokaal Bestuur.
Dit met positief advies vanuit het LEF, het economische adviesorgaan.
Art.1. De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het reglement in bijlage.
Art.2. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2025 en wordt bekendgemaakt via de gebruikelijke kanalen.
Decreet Lokaal Bestuur.
Art.1. De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het reglement in bijlage.
Art.2. Dit reglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2025 en wordt bekendgemaakt via de gebruikelijke kanalen.
Het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017 meer bepaald artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
een reglement voor de hondenlosloopweide is noodzakelijk om bezoek aan de hondenlosloopweide vlot te laten verlopen;
Enig artikel.- De gemeenteraad keurt het reglement voor de gemeentelijke hondenlosloopweide aan de Wulleputstraat goed:
1. De hondenlosloopweide is bedoeld voor honden en hun begeleider. Honden kunnen er vrij rondlopen, zonder aangelijnd te worden. De hondenlosloopweide mag niet gebruikt worden voor andere evenementen. De losloopweide is niet toegankelijk voor zonsopgang en na zonsondergang.
2. Elke hond is toegelaten tot de hondenlosloopweide, uitgezonderd agressieve en/of bijtende, onverzorgde, loopse en gekwetste honden. Honden met een duidelijk waarneembare ziekte en/of honden die drager zijn van een besmettelijke ziekte (vb. kennelhoest) worden evenmin toegelaten.
3. Elke hond is verplicht drager van een halsband of gelijkaardig harnas, zodat de hond op elk ogenblik door zijn/haar begeleider bij zich kan worden genomen.
4. Een muilband is niet verplicht. Elke begeleider dient zelf te oordelen of het aangewezen is zijn hond te muilbanden.
5. Hou spelende honden in het oog. Ruig spel kan snel escaleren. Aan de hondenweide wordt een bord met tips omtrent het vermijden van conflicten voorzien.
6. Verwijzend naar artikel 1385 van het Burgerlijk Wetboek is de eigenaar van de hond of, terwijl hij het in gebruik heeft, degene die zich ervan bedient, aansprakelijk voor de schade die door het dier is veroorzaakt, ook terwijl het onder zijn bewaring stond, dan wel verdwaald of ontsnapt was. De hond mag geen kuilen graven of schade aan de infrastructuur toebrengen. Ook voor schade aan derden is die persoon verantwoordelijk.
7. Het gemeentebestuur kan op geen enkele manier aansprakelijk worden gesteld voor de eventuele door honden aan derden of aan andere honden aangerichte schade.
8. Ouders blijven steeds verantwoordelijk voor hun kinderen. De losloopweide is geen kinderspeeltuin.
9. Elke vorm van mishandeling van een hond is ten strengste verboden.
10. Als begeleider vermijd je onnodig blaffen van je hond en probeer je hem tot bedaren te brengen. Geluidsoverlast wordt behandeld conform de bepalingen van het politiereglement
11. De uitwerpselen dienen door de begeleider onmiddellijk te worden opgeruimd en kunnen gedeponeerd worden in de aanwezige hondenpoepzuil. Begeleiders zijn verplicht om altijd een opruimmiddel (zakje) bij zich te hebben. Ander afval, zoals verpakkingen, etensresten, enz, wordt terug meegenomen door de begeleider. Sluikstorten wordt beboet volgens het algemeen politiereglement (minimale forfaitaire kost van 125€ conform het besluit van de gemeenteraad van 16 december 2019).
12. Roken op de losloopweide is verboden. Een achtergelaten sigarettenpeuk kan bij jonge honden immers een ernstige intoxicatie veroorzaken.
13. Lijn je hond aan bij het verlaten van de hondenlosloopweide. Let er bij het verlaten van de weide op dat er geen andere honden mee naar buiten glippen.
14. Dit reglement wordt aangebracht aan de toegang van de hondenlosloopweide en op de gemeentelijke website. Wie zijn hond uitlaat op de losloopweide wordt geacht akkoord te gaan met bovenstaand reglement en dit na te leven.
Een uitgebreid audioverslag is te beluisteren op de website.
1. Mededeling door de Schepen van openbare werken over de werken in de Koolskampstraat. Sommige werkafspraken met de aannemer werden niet gevolgd. Onze diensten hadden daardoor veel problemen om correct en tijdig te informeren. Er zijn al heel wat vertragingen te wijten aan natte, maar ook droogte, ongekende hindernissen door nutsleidingen en verloop van personeel bij de aannemer. Vandaar deze toelichting en vooruitzicht in de werken. Het einde van de werken is voorzien eind december, begin 2026. Daarna start de aanleg van het fietspad tussen Ringlaan en Leysafortstraat. Mogelijks zal het recyclagepark opnieuw wat moeten sluiten, maar er zal mogelijkheid zijn om naar Torhout te gaan.
Raadslid Vandenbussche had een vraag hierover. Bedankt voor de toelichting. De communicatie verloopt via de nieuwsbrief en de facebookpagina. Kan er voor de rechtstreeks betrokkenen ook schriftelijk worden gecommuniceerd bij hoogdringendheid. Waarom kan er in de Kauwentijnestraat niet meer geparkeerd worden. In de werfzone is er niet overal verlichting.
De Schepen: Het aanschrijven voor dringende zaken moet door de aannemer gebeuren, dit is zo afgesproken. Zij bepalen de planning. Wij verzorgen alle communicatie voor de omwonenden en niet direct betrokkenen. We zullen dit opnieuw onder de aandacht brengen.
Het recyclagepark is momenteel enkel bereikbaar via de Leysafortstraat, Bellestraat en Kauwentijnestraat, vandaar het parkeerverbod.
Er zijn inderdaad enkele lichtpunten weggenomen. De verlichting komt terug. We zullen aandringen om de lichtpunten zo vlug mogelijk terug te plaatsen.
2. Raadslid Steurbaut had een vraag voor de OCMW-raad. Wat is de staat van het project.
De Schepen: Volgende OCMW-raad zal er een update zijn.
3. Raadslid Vandenbussche verwijst naar de Molenbinnenweg. Er is blijkbaar een 4x4 wedstrijd gehouden in de Molenbinnenweg. Er is daar een terrein dat vaak wordt ingezet voor deze doeleinden. Weet het College er van, en wie gaf toestemming. Gezien dit regelmatig gebeurd zal toch een vergunning nodig zijn.
De Burgemeester geeft mee dat het College niet op de hoogte is. We zullen zeker contact nemen met de organisatoren.
4. Raadslid Ghesquière verwijst naar de werken in de Burgemeesterstraat. De tunnel is onder de spoorweg geschoven. Het profiel van de weg wordt aangepast. Er is ook veel schade aan de huidige weg. Wat zal de gemeente doen, en is er geld voor voorzien.
De Schepen: De straat wordt heraangelegd en de werken zijn begroot. De werken zijn al gegund in een ander dossier. Er komen grasdallen om te kunnen uitwijken. We zullen de planning bezorgen via mail, na overleg met de diensten.
5. Raadslid Pitteljon verwijst naar de vorige gemeenteraad, de aanvragen voor de uitbreiding van de kinderopvang. Hoeveel aanvragen zijn er en wanneer wordt dit toegewezen.
De Schepen: Er zijn een aantal aanvragen binnen, die door het agentschap worden beoordeeld. De gegevens worden per mail bezorgd.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende vergadering door gaat op maandag 27 oktober 2025, om 20u, in de raadszaal.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Noor Bruynooghe
Voorzitter raad