Terug
Gepubliceerd op 29/04/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 22/03/2021 - 20:00 digitaal
Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Tijdelijke politieverordening - Digitaal vergaderen gemeente- en OCMW-raad van 22 maart 2021 - Bekrachtiging

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Artikel 133, 133bis, 134 §1 en Artikel 135, §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet.

        Artikelen 18 en 20 van het decreet lokaal bestuur.

        Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19.

        Ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Motivering

        Het coronavirus COVID-19 brengt een urgent en ernstig risico voor de volksgezondheid met zich mee. Het virus lijkt zich via de lucht over te dragen van mens tot mens, via alle mogelijke emissies via de mond en de neus. Om die reden vormen de bijeenkomsten van personen, in besloten of overdekte plaatsen, een bedreiging voor de volksgezondheid.

        Het aantal deelnemers, de intensiteit van het contact, de duur van het contact, de beslotenheid van de ruimte en de leeftijdsmix van de bevolking zijn relevante factoren om al dan niet te beslissen over maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van infectieziekten en meer bepaald van het COVID-19 virus. De federale overheid legt diverse maatregelen op in het kader van 'social distancing' als middel om het contact tussen besmette personen en niet-besmette personen te verminderen.

        De meest recente cijfers en indicatoren van het Agentschap Zorg en Gezondheid tonen aan dat het aantal besmettingen met het COVID-19 virus zeer snel toeneemt en dat onze gemeente behoort tot de categorie van zwaar getroffen gemeenten, met 3 'alerts'.

        De burgemeester ziet zich dan ook genoodzaakt om bijkomende maatregelen te nemen in het kader van de openbare veiligheid en gezondheid teneinde de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan en in de mate van het mogelijke in te perken.

        Hoewel de bijeenkomsten van de organen van het gemeentebestuur of het OCMW niet verboden zijn door federale of Vlaamse maatregelen, vindt de burgemeester het noodzakelijk om, teneinde de verspreiding van het virus te vertragen en te beperken, de fysieke samenkomst van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn op 14 december 2020 te verbieden.

        Het lokaal bestuur van Lichtervelde beschikt over technologische mogelijkheden om een digitale of online vergadering van de bestuursorganen te organiseren. Deze mogelijkheden, die uitzonderlijk en specifiek zijn voor tijdens de federale fase, genieten op dit moment de voorrang om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Het is dan ook aangewezen om de gemeenteraad online te organiseren, dus zonder dat een fysieke verplaatsing van de raadsleden nodig is. De vergadering van de raden zal dus gehouden worden via een conferencingsysteem en met behulp van het elektronisch systeem voor vergaderbeheer.

        De algemene principes uit het decreet over het lokaal bestuur (termijn van oproeping, inzage in dossiers, tegensprekelijk debat, openbaarheid…) blijven van toepassing.

        Er zal aan de raadsleden vooraf een handleiding ter beschikking gesteld worden waarin het verloop van deze online zitting zal toegelicht worden.

        Er wordt een audiovisuele opname gemaakt tijdens de zitting en de vergadering wordt audiovisueel en live gestreamd via het internet (facebookpagina Gemeentebestuur). De openbaarheid van de vergadering wordt daarmee gegarandeerd.

        Deze manier van vergaderen en stemmen garandeert de best mogelijke uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Het besluit van de Burgemeester dd. 12 maart 2021 waarbij beslist werd de zitting van de gemeente- en OCMW-raad van 22 maart 2021 digitaal te laten doorgaan, wordt bekrachtigd.

    • Politie

      • Algemeen Politiereglement - Goedkeuren aanvulling inzake oneigenlijk gebruik lachgas

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, meer bepaald artikel 41;

        De Nieuwe Gemeentewet, meer bepaald artikelen 119, 119bis, 133e.v. 134 en 135, §2;

        De wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties;

        De bepalingen van het algemene politiereglement van de Politiezone Regio Tielt zoals goedgekeurd in de gemeenteraad van Lichtervelde op 26 juni 2017 en tot op heden aangevuld;

        Aan het algemene politiereglement kunnen aanvullend en specifieke politiereglementen worden gekoppeld;

        Inbreuken tegen de bepalingen van aanvullende gemeentelijke reglementen bestraft kunnen worden met een gemeentelijke administratieve sanctie volgens de bestuurlijke procedure bepaald in Titel VI van het algemeen politiereglement van de Politiezone Regio Tielt;

        Motivering

        De gemeente staat in voor het handhaven van de openbare rust, veiligheid, gezondheid  en alle maatregelen kan nemen tegen het verstoren van de openbare orde (met inbegrip van overlast), inclusief het nemen van politiemaatregelen.

        Het voorstel van het Politiecollege van de Politiezone Regio Tielt tot het inpassen van een passage in het Algemeen Politiereglement m.b.t. het oneigenlijk gebruik van lachgas;

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Tot het toevoegen van een ’afdeling 7: oneigenlijk gebruik van lachgas’ onder Titel IV, hoofdstuk II van  het Algemeen Politiereglement van Lichtervelde (en de Politiezone Regio Tielt) als volgt:

        Art. 4.2.7.1.1

        §1. Het is verboden om schadelijke middelen zoals lachgas te verhandelen, te bezitten en te gebruiken, indien dit gericht is op een oneigenlijk gebruik van het middel, zijnde het bekomen van een roeseffect.

        §2. Het is eveneens verboden om dit oneigenlijk gebruik sub §1 te faciliteren, met inbegrip van het voeren van reclame.

        §3. Tenzij kan aangetoond worden dat het bezit en gebruik van lachgas in recipiënten >1 kg [hoegrootheid] bestemd is voor medicinaal of culinair gebruik, wordt dit bezit en gebruik beschouwd en behandeld als oneigenlijk gebruik conform §1 en §2.

        §4. Onverminderd de gemeentelijke administratieve sancties en maatregelen zoals voorzien in de politiecodex, kan de politie bij inbreuken op §1 en §2 van dit artikel de schadelijke middelen in beslag nemen. De kosten van inbeslagname kunnen verhaald worden op de overtreder.

        Art.2. Een afschrift van dit reglement wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Provinciegouverneur, de Procureur des Konings, de griffier van de rechtbank van Eerste Aanleg, van het Vredegerecht en van de Politierechtbank van het gebied, aan de aangewezen ambtenaar en aan de Korpschef van de lokale politie.

    • Erediensten

      • Kerkfabriek Sint-Jacobus de Meerdere - Adviseren jaarrekening dienstjaar 2020

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        De artikels  6 en 7 van de wet van 4 maart 1870 op het tijdelijke der erediensten.
        De omzendbrief BB 2008/1 van 22 februari 2008 van de Vlaamse overheid.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Het besluit van kerkbestuur Sint-Jacobus-de-Meerdere van 25 januari 2021 houdende goedkeuring van de rekening over het dienstjaar 2020 wordt gunstig geadviseerd.
        Art.2. Dit besluit wordt via digitale weg aan de gouverneur en het bisdom overgemaakt.

      • Kerkbestuur Sint-Jacob-de-Meerdere – Aktename budget 2021

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het decreet van 7 mei 2004 betreffende de materiële organisatie en de werking van de erkende erediensten voorziet dat de kerkbesturen dienen over te gaan tot de opmaak van een meerjarenplan voor de periode 2020-2025. Dit meerjarenplan is bepalend voor de toekomstige budgetten van de kerkfabriek

        Motivering

        Het positief advies van het bisdom van 24 augustus 2020.

        Besluit

        Art.1. Er wordt kennis genomen van het budget 2021 van het kerkbestuur St. Jacob-de-Meerdere.

    • Mobiliteit

      • Reglement tot instelling van een tussenkomst voor het taxivervoer van en naar een vaccinatiecentrum - Goedkeuring

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond
        Decreet lokaal bestuur 22 december 2017.
        Decreet van de Vlaamse Regering van 20 april 2001 betreffende de organisatie van het personenvervoer over de weg en tot oprichting van de Mobiliteitsraad van Vlaanderen, aangevuld met wijzigingen.
        Besluit van Vlaamse Regering 18 juli 2003 betreffende de taxidiensten en de diensten voor het verhuren van voertuigen met bestuurder.
        Decreet Vlaamse Regering 29 maart 2019 over het individueel bezoldigd personenvervoer (taxidecreet).
        Uitvoeringsbesluit van de Vlaamse Overheid van 8 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer.
        Besluit Vlaamse Regering van 26 november 2019 betreffende de exploitatievoorwaarden voor het individueel bezoldigd personenvervoer.
        Motivering

        De overheid heeft centrale vaccinatiecentra opgericht om de bevolking in te enten om zo de covid 19-pandemie in te dijken.

        De Federale overheid heeft als doelstelling heeft gesteld minstens 70 % van de bevolking te vaccineren en het lokaal ertoe wil bijdragen om die doelstelling te halen.

        Mobiliteit mag geen drempel zijn om naar het vaccinatiecentrum te gaan als men uitgenodigd is.

        Vlaanderen stelt financiële middelen ter beschikking om de mobiliteit te bevorderen.

        De inwoners van onze gemeente worden uitgenodigd naar het vaccinatiecentrum van Roeselare.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1 – Doel

        Dit reglement regelt het vervoer van en naar het vaccinatiecentrum voor mensen die niet in aanmerking komen voor een vaccinatie via de mobiele vaccinatieteams of thuisvaccinatie en die om financiële en/of praktische redenen geen beroep kunnen doen op eigen vervoer.

        Artikel 2 – Doelgroep en voorwaarden

        De tussenkomst is voor inwoners van de gemeente Lichtervelde die voldoen aan volgende voorwaarden :

        Voorwaarden

        • Ingeschreven zijn in het bevolkings– of vreemdelingenregister van de gemeente Lichtervelde
        • Minimum 18 jaar zijn
        • Uitgesloten zijn van vaccinatie door het mobiele vaccinatieteam of thuisvaccinatie
        • Niet beschikken over een eigen wagen of niet in staat zijn om er zelf mee te rijden en geen gebruik kunnen maken van het openbaar vervoer. Deze voorwaarden worden bij aanvraag schriftelijk bevestigd.

        .

        Artikel 3 – Prijs

        De begunstigde ontvangt per rit van en naar het vaccinatiecentrum een tussenkomst van 5 € in de vorm van een taxivoucher.  De voucher is op naam en mag niet worden doorgegeven aan derden.

        De voucher kan enkel worden gebruikt voor een rit naar en van het vaccinatiecentrum. De rit kan niet onderbroken worden.

        Niet gebruikte vouchers kunnen niet worden ingeruild.

        Artikel 5 - Werking

        De voucher wordt aangevraagd bij de dienst Lokale Economie die de voucher aan de betrokkene bezorgt.

        De begunstigde kiest voor de verplaatsing vrij een taxi uit een door het College van Burgemeester en Schepenen lijst van vergunde taxi-bedrijven.

        De vouchers worden door het taxi-bedrijf binnengebracht bij de dienst Lokale economie en door het lokaal bestuur terugbetaald.

         

        Artikel 8 – Inwerkingtreding en uitvoering

        Dit reglement wordt bekend gemaakt en gemeld aan de toezichthoudende overheid volgens het decreet lokaal bestuur en treedt in werking met ingang van 1 april 2021.

    • Begraafplaatsen

      • Goedkeuren reglement begraafplaats

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Artikel 55 tot 60 van het Burgerlijk Wetboek

        Artikels 119, 119bis, 133 2e lid en 135 §2 van de Nieuwe Gemeentewet

        Artikels 40, 41 en 63 van het decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017

        Wet van 20 juli 1971 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging

        Decreet op de begraafplaatsen en de lijkbezorgingen van 16 januari 2004 en latere wijzigingen

        Besluit van de Vlaamse regering tot organisatie, inrichting en beheer van de begraafplaatsen en crematoria van 14 mei 2004 en latere wijzigingen

        Besluit van 21 oktober 2005 van de Vlaamse regering tot bepaling van de voorwaarden waaraan een doodskist of ander lijkomhulsel moet beantwoorden

        Besluit van de Vlaamse regering van 24 februari 2006 tot vaststellen van de wijzen van lijkbezorging, de asbestemming en de rituelen van de levensbeschouwing voor uitvaart opgenomen in laatste wilsbeschikking

        Omzendbrief BB 2008/05 betreffende wijziging van het decreet van 16 januari 2004 op de begraafplaatsen en de lijkbezorging, bij het decreet van 18 april 2008

        Artikels 315, 340, 453 en 526 van het Strafwetboek

        Besluit van de Gemeenteraad van 3 september 2007 waarbij de algemene verordening op de begraafplaats werd vastgesteld, zoals tot op heden gewijzigd

        Motivering

        Een gecoördineerde en uitgebreide versie van het bestaande reglement was gezien de voorgeschiedenis zeker aan de orde.

        De aankoop van een nieuw softwarepakket 'Begraafplaatsen.net' is een bijkomend argument om het reglement grondig te herzien.

        Om het aantal verlengingen van concessies mogelijk te verhogen was een aanpassing van de modaliteiten tot verlenging aangewezen

        De toelichtingsnota van de dienst burgerzaken

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd mits aanpassing met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.  De Gemeenteraad keurt het reglement op de begraafplaats in bijlage goed.

        Art.2. Dit reglement wordt bekendgemaakt en gemeld aan de toezichthoudende overheid volgens de wettelijke bepalingen van decreet lokaal bestuur.

        Art.3. Dit reglement treedt in werking op 1 april 2021. De gemeentelijke verordening op de begraafplaatsen d.d. 3 september 2007 wordt opgeheven op 1 april 2021.

    • Sport

      • Goedkeuren jaarprogramma sport 2021

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het Decreet lokaal bestuur.

        Motivering

        De activiteiten in het jaarprogramma 2021 zijn onder voorbehoud en afhankelijk van eventuele nieuwe covid-maatregelen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De Gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het werkingsprogramma van de gemeentelijke sportdienst 2021 zoals weergegeven in het jaarprogramma sportraad en gemeentelijke sportdienst, alsmede de daarin vooropgestelde tarieven voor de verschillende activiteiten.

        Art.2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikel 286 en 287 van het decreet lokaal bestuur.

        Art.3. Afschrift van dit besluit zal worden overgemaakt aan de financiële dienst en de sportdienst.

    • Patrimonium

      • Project Heivelde Damwegel - Goedkeuren kosteloze grondafstand

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Het gemeentedecreet van 15 juli 2005 en latere wijzigingen, inzonderheid art. 42 §1.

        Artikel 162 van de Grondwet.

        Het vermelde grondinnemingsplan.

        De ontwerpakte, opgesteld door notariskantoor Eeman uit Gent.

        Het bodemattest.

        Motivering

        De kosteloze overdracht is voorzien in het besluit van 24 november 2014.

        De oplevering van de werken heeft plaats gehad.

        De opmeting door landmeter-expert Kenneth Smith, dd. 8 februari 2021 waaruit blijkt dat het perceel 613m² bedraagt.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de kosteloze afstand door:

        De Besloten Vennootschap “ACASA PROPERTIES”, met maatschappelijke zetel gelegen te 9830 Sint-Martens-Latem, Kortrijksesteenweg 62, ingeschreven in het rechtspersonenregister met ondernemings-nummer 0894.208.851. Hier vertegenwoordigd overeenkomstig de statuten door een bestuurder, te weten, de besloten vennootschap ACASA GROUP / METIS MANAGEMENT EN ADVIES,

        eigenaar van het perceel gelegen te Lichtervelde, gelegen aan de Damwegel, op het kadaster gekend onder de sectie F, nummer 0365WP0000, met een oppervlakte volgens kadaster van vierhonderd achtentachtig vierkante meter (488,00 m2), en afgebeeld op plan dd. 8 februari maart 2021 waaruit blijkt dat de oppervlakte 613m² bedraagt.

        Art.2. Zijn goedkeuring te geven aan de ontwerp-akte mits aanpassing van de verwijzing naar het opmetingsplan.

        Art.3. Thans verworven gronden worden in het openbaar domein ingelijfd.

        Art.4. De heer hypotheekbewaarder wordt ontslagen van de verplichting ambtshalve inschrijving te nemen bij de overschrijving van deze akte.

        Art.5. Aan mevrouw de burgemeester en de heer algemeen directeur wordt volmacht gegeven om al de stukken betreffende deze overdracht te ondertekenen.

        Art.6. Afschrift van dit besluit zal aan de akte worden ge­hecht.

    • Jeugd

      • Goedkeuren reglement erkenning organisaties voor fiscale attesten opvang

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
        Juridische grond

        Fiscale wetgeving.

        Motivering

        Erkenning, subsidiëring of controle door lokaal bestuur is noodzakelijk om opvanginitiatieven, die voldoen aan onderstaande voorwaarden te erkennen zodat ze een bijdrage leveren aan de missie en doelstellingen die het gemeentebestuur Lichtervelde vooropstelt. Ingevolge de erkenningen zullen deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen minder dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap van minder dan 21 jaar.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Artikel 1. Doel

        Opvanginitiatieven die voldoen aan onderstaande voorwaarden te erkennen zodat ze een bijdrage leveren aan de missie en doelstellingen die het gemeentebestuur vooropstelt. Ingevolge de erkenningen zullen deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen minder dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap van minder dan 21 jaar.

        Artikel 2. Definities

        Opvanginitiatieven : elke organisatie, instelling of voorziening die activiteiten organiseert met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen, waarvan het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op het grondgebied Lichtervelde ligt en de vrijetijdsbesteding of de opvang hoofdzakelijk gericht is op inwoners van Lichtervelde.

        Artikel 3. Doelgroep en toepassingsgebied

        §1. Voor de erkenning komen alle Lichterveldse opvanginitiatieven in aanmerking, die niet georganiseerd worden door het jeugdwerk of door een sportvereniging. Het kan onder meer gaan over een opvang georganiseerd door ouders, een vereniging zonder winstoogmerk, STEM-ateliers. De organisator hoeft niet te beschikken over een rechtspersoonlijkheid.

        §2. Opvanginitiatieven met een commercieel doel komen niet in aanmerking.

        Artikel 4. Voorwaarden

        § 1. Het opvanginitiatief moet voldoen aan volgende voorwaarden:

        a. De primaire doelstelling is vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen. Er mag geen lidgeld verschuldigd zijn.

        b. De activiteiten zijn groepsgericht,het gaat niet om individuele begeleiding van kinderen maar het organiseren van groepsgerichte activiteiten.

        c. Het opvanginitiatief beschikt over de nodige competenties en vaardigheden om de werking aan te sturen.

        d. De opvang gaat door in een kwaliteitsvolle accommodatie.

        e. Het opvanginitiatief is niet-commercieel, heeft geen commerciële doelen en is er niet op uit om winst te maken. Financiële acties om de werking draaiende te houden kunnen wel maar dit mag niet de hoofddoelstelling van de organisator zijn.

        f. De activiteiten vinden plaats buiten de normale lesuren, in de vrije tijd. Het gaat hier zowel om initiatieven tijdens de schoolvakanties, in de weekends, op vrije dagen, op woensdagnamiddagen, maar ook om alle opvanginitiatieven vóór de aanvang van de lessen, na de normale lesuren en eventueel opvang tijdens de middagpauzes.

        g. De doelstelling van het opvanginitiatief mag niet het beleven van een levensbeschouwing of het bedrijven van politiek zijn.

        h. De activiteiten zijn toegankelijk voor iedereen. Het initiatief duldt geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst. Het verbindt zich er ook toe dat men toegankelijk is voor iedereen.

        Artikel 5. Procedure

        §1.Aanvraag

        a. Het opvanginitiatief kan een aanvraag doen door het daartoe voorziene aanvraagformulier in te dienen bij het gemeentebestuur met een uittreksel uit het strafregister in bijlage.

        b. De aanvrager kan het hele jaar door een aanvraag indienen.

        c. De ingevulde gegevens moeten betrekking hebben op de situatie zoals ze is op het moment van het indienen van de aanvraag tot erkenning.

        d. De aanvrager krijgt een schriftelijke bevestiging (per mail) van ontvangst, waarop ook de contactgegevens van de bevoegde dienst worden vermeld.

        e. Elke wijziging van werkings- of contactgegevens van het opvanginitiatief na indienen van de erkenningsaanvraag moet onmiddellijk schriftelijk worden doorgegeven aan de bevoegde dienst.

        §2. Beoordeling

        De bevoegde dienst beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud en kan een overleg vragen of bijkomende informatie opvragen.

        §3. Beslissing

        Het aanvraagdossier wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen dat beslist over het al dan niet toekennen van de erkenning van het opvanginitiatief. Binnen de 8 weken na het indienen van de aanvraag wordt een beslissing genomen.

        §4. Bekendmaking

        Het gemeentebestuur brengt het opvanginitiatief schriftelijk op de hoogte van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn van 10 kalenderdagen na de beslissing.

        §5. Rapportage

        a. Het opvanginitiatief is gehouden eenmaal per jaar een werkingsverslag in te dienen, voor een eerste keer uiterlijk één jaar na de startdatum van de erkenning.

        b. In dit werkingsverslag wordt minimaal opgenomen: een overzicht van de activiteiten van het voorbije jaar, de tijdstippen waarop deze activiteiten zijn doorgegaan en het aantal deelnemers in leeftijdscategorieën.

        Artikel 6. Geldigheidsduur

        Het gemeentebestuur verleent de erkenning voor 3 kalenderjaren.

        Artikel 7. Controle

        § 1. Het gemeentebestuur kan te allen tijde bijkomende informatie opvragen.

        § 2. Het gemeentebestuur kan te allen tijde onaangekondigd ter plaatse de werking controleren.

        §3. Het opvanginitiatief verstrekt, op eerste verzoek van het gemeentebestuur, alle gevraagde inlichtingen i.v.m. de werking en de voorwaarden voor de erkenning.

        §4. Het opvanginitiatief met rechtspersoonlijkheid verstrekt, op eerste verzoek van het gemeentebestuur, alle gevraagde inlichtingen omtrent de werking en de voorwaarden voor de erkenning en inzage in de boekhouding.

        §5. Het gemeentebestuur kan te allen tijde de nodige bijkomende informatie opvragen ter controle van het ingediende werkingsverslag.

  • Vraagstelling

    • Vraagstelling en mededelingen in toepassing van artikel 11 van het huishoudelijk reglement

      Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
      Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
      Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
      Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Veroniek Vanrobays, raadslid
      Besluit

      1. Raadslid Delameilleure:

      Bij nazicht van de notulen stellen we vast dat er vanuit het CBS diverse initiatieven worden genomen ikv het natuurbeleid binnen onze gemeente. Deze initiatieven juichen we toe.  Hierbij een overzicht van de verschillende dossiers.

      01. Opmaak lokale bomenplannen.

      Eind 08/2020 gaf het CBS zijn akkoord om deel te nemen aan het PDPO-project 'Opmaak lokale bomenplannen'. Dit project wordt gedragen ism Stad-Land-Schap en voorziet een looptijd van 2021 tot halfweg 2023. 

      Het project bevat volgende acties :

      - opmaak van een bomenplan

      - Inventarisatie van het bomenbestand in de gemeente

      - de koppeling van iedere boom aan een beheersplan

      - de identificatie van nog onbenutte mogelijkheden tot nieuwe aanplantingen

      - de financiering  van een aantal nieuwe beplantingen (250 tot 400 vrijstaande hoogstammige bomen)

      - goede communicatie, service en begeleiding met private planters

      Het College nam al het besluit om in deze legislatuur in het klimaatplan en het bomencharter 1 boom per gezin te planten.

      02. Projectidee RTI Drielindenpad

      Ter hoogte van de Drielindenbeek werd een dossier 'Ontwikkeling van een Drielindenpad' opgesteld en ingediend bij Westtoer. 

      03. Projectidee RTI Pinkstervallei

      Ter hoogte van de bufferzone tussen de wijk Margarethalaan en Spinneken Ambacht werd een tweede projectidee bij Westtoer ingediend ifv toeristische impulsen. 

      Daar beide dossiers die bij Westtoer werden ingediend, gelegen zijn in de vallei van de Drielindenbeek zal er ongetwijfeld ook een link zijn naar de natuurwaarde binnen dit gebied. 

      Als CD&V-fractie hadden we graag een stand van zaken in deze dossiers gekend en of er tussen deze dossiers enige samenhang is.

      De Schepen van Milieu, Bogaert, antwoordt met een stand van zaken in deze dossiers. Ze kaderen allemaal in de doelstellingen van het Burgemeeserconvenant, vergroening en natuurmeerwaarde. We koppelen dit aan recreatie. Dienst milieu en Vrije Tijd hebben samen uitgezien naar projectoproepen. Tegen de zomer zullen we weten of er subsidies zullen zijn vanuit Westtoer. Voor het bomenplan werden we geselecteerd. Vanaf september komt er een ondersteuning voor een tweetal jaar. We zullen in ieder geval aan de Drielindenbeek 2500 bomen planten, op dag van de natuur op 20 november.

      De pinkstervallei is echter voor eind 2022 of 2023. In het meerjarenplan is een herinrichting van de jeugdsite voorzien, waarvoor ook project werd ingediend.

      We zijn goed op weg om de doelstelling te halen van 1 boom per gezin. We koppelen zeker terug.

      2. Raadslid Vandenbussche bezorgde namens SOMM volgende vragen:

      1. Het Beverbos (raadslid Declerck)

      De werken aan de Gemeenteschool Het Beverbos liggen al een tijd stil omwille van het faillissement van de aannemer. Ondertussen blijft de site een open bouwput met alle gevaren van dien. Maar vooral er wordt ook niet verder gewerkt. SOMM had dan ook graag vernomen wat er op korte termijn staat te gebeuren, wanneer de werken weer kunnen worden aangevat en wat de timing is.

      De Schepen van Onderwijs, Kindt, antwoordt dat de werken zonder faillissement al zouden voorbij zijn. We verliezen zeker 1 jaar. De openbare aanbesteding is lopende. Tot 6 april kunnen offerten worden ingediend. De bouwpunt is veilig afgeschermd. We hopen nog voor het bouwverlof. Doeken aan de herashekkens is echter niet veilig, het kost ook wat centen. We besteden de middelen liever aan de herinrichting van de speelplaatsen. De kleine speelplaatsen zijn al met hulp van het oudercomité heringericht.

      2. Koolskampstraat (raadslid Depoorter)

      In het kader van het relanceplan zijn er extra middelen voorzien voor wegenwerken en worden her en der werken aangevat. Een werf die voor Lichtervelde zeer belangrijk is, is die van de heraanleg van de Koolskampstraat. SOMM had graag vernomen of ook die versneld kan worden aangepakt en wat de (eventuele nieuwe) timing is.

      De Schepen van openbare werken, Goethals, antwoordt dat dit een Gewestweg is. We zijn afhankelijk van het programma van AWV. De werken zijn zeer belangrijk voor de mobiliteit, maar ook de riolering is dringend aan vernieuwing toe. Wij hebben ons deel voorzien in het meerjarenplan. Ook Fluvius heeft budget. Er is echter nog geen groen licht door de hogere instanties van AWV. We kunnen nog geen timing geven al hopen we op volgend jaar. Alle fracties zullen deze vraag zeker ondersteunen en mogen hun contacten aanspreken.

      3. Handhaving blauwe zone (raadslid Vandenbussche)

      tijdens de bespreking in de Verkeerscommissie bleek dat er zal worden ingezet op het handhaven van de blauwe zones. Er zou een firma worden ingeschakeld die in zou staan voor de controles. SOMM had hierover graag meer details gekregen: hoe zal de selectieprocedure verlopen om een geschikte firma te vinden? Wat zijn de voorwaarden? Hoe wordt die controle gezien? Wat gebeurt er met de opbrengsten?

      Kan de verkeerscommissie advies verlenen?

      De Schepen van mobiliteit, Bogaert, antwoordt dat het parkeerbeleid inzake kort-parkeren is een actiepunt in het mobiliteitsplan. Na onderzoek is gebleken dat we beter overstappen naar blauwe zone voor de 60 kort-parkeerplaatsen en zo tot één systeem komen, 90 plaatsen in totaal. Aan station is dit maximum 2 uur. De andere plaatsen zouden naar 30 minuten gaan. De nodige aanpassing en reglementen en borden moet nog voorgelegd worden. De controles zullen gebeuren door een firma, die na aanbesteding zal worden aangesteld. Het bestek zal de nodige voorwaarden bevatten. Dit zal aan één van de komende gemeenteraden worden voorgelegd.

      Principe werd al voorgelegd, maar ook de verdere uitwerking zal worden terug gekoppeld worden.

      Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 26 april 2021, om 20u00.

Namens Gemeenteraad,

Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur

Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter