Terug
Gepubliceerd op 25/03/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 22/03/2021 - 20:00

Goedkeuren reglement erkenning organisaties voor fiscale attesten opvang

Juridische grond

Fiscale wetgeving.

Motivering

Erkenning, subsidiëring of controle door lokaal bestuur is noodzakelijk om opvanginitiatieven, die voldoen aan onderstaande voorwaarden te erkennen zodat ze een bijdrage leveren aan de missie en doelstellingen die het gemeentebestuur Lichtervelde vooropstelt. Ingevolge de erkenningen zullen deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen minder dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap van minder dan 21 jaar.

Besluit

Artikel 1. Doel

Opvanginitiatieven die voldoen aan onderstaande voorwaarden te erkennen zodat ze een bijdrage leveren aan de missie en doelstellingen die het gemeentebestuur vooropstelt. Ingevolge de erkenningen zullen deze opvanginitiatieven fiscale attesten kunnen afleveren inzake uitgaven voor de opvang van kinderen minder dan 14 jaar of kinderen met een zware handicap van minder dan 21 jaar.

Artikel 2. Definities

Opvanginitiatieven : elke organisatie, instelling of voorziening die activiteiten organiseert met als primaire doelstelling vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen, waarvan het lokaal, de maatschappelijke zetel of het werkingsadres op het grondgebied Lichtervelde ligt en de vrijetijdsbesteding of de opvang hoofdzakelijk gericht is op inwoners van Lichtervelde.

Artikel 3. Doelgroep en toepassingsgebied

§1. Voor de erkenning komen alle Lichterveldse opvanginitiatieven in aanmerking, die niet georganiseerd worden door het jeugdwerk of door een sportvereniging. Het kan onder meer gaan over een opvang georganiseerd door ouders, een vereniging zonder winstoogmerk, STEM-ateliers. De organisator hoeft niet te beschikken over een rechtspersoonlijkheid.

§2. Opvanginitiatieven met een commercieel doel komen niet in aanmerking.

Artikel 4. Voorwaarden

§ 1. Het opvanginitiatief moet voldoen aan volgende voorwaarden:

a. De primaire doelstelling is vrijetijdsbesteding of opvang van kinderen. Er mag geen lidgeld verschuldigd zijn.

b. De activiteiten zijn groepsgericht,het gaat niet om individuele begeleiding van kinderen maar het organiseren van groepsgerichte activiteiten.

c. Het opvanginitiatief beschikt over de nodige competenties en vaardigheden om de werking aan te sturen.

d. De opvang gaat door in een kwaliteitsvolle accommodatie.

e. Het opvanginitiatief is niet-commercieel, heeft geen commerciële doelen en is er niet op uit om winst te maken. Financiële acties om de werking draaiende te houden kunnen wel maar dit mag niet de hoofddoelstelling van de organisator zijn.

f. De activiteiten vinden plaats buiten de normale lesuren, in de vrije tijd. Het gaat hier zowel om initiatieven tijdens de schoolvakanties, in de weekends, op vrije dagen, op woensdagnamiddagen, maar ook om alle opvanginitiatieven vóór de aanvang van de lessen, na de normale lesuren en eventueel opvang tijdens de middagpauzes.

g. De doelstelling van het opvanginitiatief mag niet het beleven van een levensbeschouwing of het bedrijven van politiek zijn.

h. De activiteiten zijn toegankelijk voor iedereen. Het initiatief duldt geen enkele vorm van discriminatie op grond van het geslacht, nationaliteit, zogenaamd ras, huidskleur, afkomst, nationale of etnische afstamming, leeftijd, seksuele geaardheid, burgerlijke staat, geboorte, vermogen, geloof of levensbeschouwing, politieke overtuiging, taal, huidige of toekomstige gezondheidstoestand, handicap, fysieke of genetische eigenschap of sociale afkomst. Het verbindt zich er ook toe dat men toegankelijk is voor iedereen.

Artikel 5. Procedure

§1.Aanvraag

a. Het opvanginitiatief kan een aanvraag doen door het daartoe voorziene aanvraagformulier in te dienen bij het gemeentebestuur met een uittreksel uit het strafregister in bijlage.

b. De aanvrager kan het hele jaar door een aanvraag indienen.

c. De ingevulde gegevens moeten betrekking hebben op de situatie zoals ze is op het moment van het indienen van de aanvraag tot erkenning.

d. De aanvrager krijgt een schriftelijke bevestiging (per mail) van ontvangst, waarop ook de contactgegevens van de bevoegde dienst worden vermeld.

e. Elke wijziging van werkings- of contactgegevens van het opvanginitiatief na indienen van de erkenningsaanvraag moet onmiddellijk schriftelijk worden doorgegeven aan de bevoegde dienst.

§2. Beoordeling

De bevoegde dienst beoordeelt de aanvraag op ontvankelijkheid, volledigheid en inhoud en kan een overleg vragen of bijkomende informatie opvragen.

§3. Beslissing

Het aanvraagdossier wordt voorgelegd aan het college van burgemeester en schepenen dat beslist over het al dan niet toekennen van de erkenning van het opvanginitiatief. Binnen de 8 weken na het indienen van de aanvraag wordt een beslissing genomen.

§4. Bekendmaking

Het gemeentebestuur brengt het opvanginitiatief schriftelijk op de hoogte van de beslissing van het college van burgemeester en schepenen binnen een termijn van 10 kalenderdagen na de beslissing.

§5. Rapportage

a. Het opvanginitiatief is gehouden eenmaal per jaar een werkingsverslag in te dienen, voor een eerste keer uiterlijk één jaar na de startdatum van de erkenning.

b. In dit werkingsverslag wordt minimaal opgenomen: een overzicht van de activiteiten van het voorbije jaar, de tijdstippen waarop deze activiteiten zijn doorgegaan en het aantal deelnemers in leeftijdscategorieën.

Artikel 6. Geldigheidsduur

Het gemeentebestuur verleent de erkenning voor 3 kalenderjaren.

Artikel 7. Controle

§ 1. Het gemeentebestuur kan te allen tijde bijkomende informatie opvragen.

§ 2. Het gemeentebestuur kan te allen tijde onaangekondigd ter plaatse de werking controleren.

§3. Het opvanginitiatief verstrekt, op eerste verzoek van het gemeentebestuur, alle gevraagde inlichtingen i.v.m. de werking en de voorwaarden voor de erkenning.

§4. Het opvanginitiatief met rechtspersoonlijkheid verstrekt, op eerste verzoek van het gemeentebestuur, alle gevraagde inlichtingen omtrent de werking en de voorwaarden voor de erkenning en inzage in de boekhouding.

§5. Het gemeentebestuur kan te allen tijde de nodige bijkomende informatie opvragen ter controle van het ingediende werkingsverslag.