Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, artikel 13.
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, de artikelen 203 en 204.
Het decreet van 4 april 2014 betreffende de organisatie en rechtspleging van sommige Vlaamse bestuursrechtcolleges, artikel 28.
De resultaten van de gemeenteraadsverkiezingen van 14 oktober 2018 werden door de Raad voor Verkiezingsbetwistingen op 5 december 2018 geldig verklaard. Dat werd meegedeeld per brief op 10 december 2018.
Kennis wordt gegeven en akte wordt genomen van het ontslag van mevr. Kim Depoortere als titelvoerend gemeenteraadslid, zoals schriftelijk medegedeeld met schrijven van 12 september 2023.
Het Decreet Lokaal Bestuur, o.a. artikel 14.
Het Lokaal en Provinciaal Kiesdecreet van 8 juli 2011, de artikelen 8, 58, 86 en 169.
De omzendbrief KB / ABB 2018 / 3 van 26 oktober 2018 — Start van de lokale en provinciale bestuursperiode.
Het besluit van de Raad voor Verkiezingsbetwistingen van West-Vlaanderen van 10 december 2018 waarbij de uitslag van de verkiezingen voor de gemeenteraad van Lichtervelde van 14 oktober 2018 geldig werd verklaard, zoals overgemaakt met schrijven van 10 december 2018.
Het hoofdbureau heeft als opvolger van de lijst 7, SOMM aangeduid: Mevr. Tania Haek, die afstand doet van dit mandaat met schrijven van 14 september 2023. Daarop werd eerstvolgende opvolger, Dhr. Gaby Vandekerckhove opgeroepen om als titelvoerend gemeenteraadslid in functie te treden.
De geloofsbrieven van het kandidaat-raadslid worden nagezien. Alle geloofsbrieven werden behoorlijk en tijdig ingediend, en deze werden ter inzage gelegd met respect voor de decretale bepalingen ter zake. ( een recent uittreksel uit het strafregister en een verklaring op eer dat men zich niet bevindt in één van de gevallen van onverenigbaarheid zoals voorzien in artikel 10 van het decreet voor het lokaal bestuur)
Uit het onderzoek van de geloofsbrieven van het kandidaat gemeenteraadslid door de gemeenteraad, zoals voorgeschreven in artikel 6, §3 en artikel 9 van het Decreet Lokaal Bestuur, blijkt dat de opvolger die wordt uitgenodigd heden de eed af te leggen, voldoet aan de verkiesbaarheidsvoorwaarden.
Betrokkene verklaart zich niet in een situatie van onverenigbaarheid te bevinden.
Dienvolgens bestaat er geen bezwaar dat de geloofsbrieven van volgende persoon worden geldig verklaard en dat deze gemeenteraadsleden worden toegelaten tot het afleggen van de eed bepaald bij artikel 6 van het Decreet Lokaal Bestuur, waardoor hij in functie zal treden als titelvoerend gemeenteraadslid: Gaby Vandekerckhove, geboren te Roeselare op 29 november 1951, wonende in de Zwevezelestraat 2B te Lichtervelde.
Art.1. De geloofsbrieven van dhr. Gaby Vandekerckhove goed te keuren.
Art.2. Akte te nemen van de eedaflegging van dhr. Gaby Vandekerckhove die in toepassing van artikel 6 van het Decreet Lokaal Bestuur in handen van de voorzitter-burgemeester, mevr. Ria Beeusaert-Pattyn volgende eed aflegde: 'ik zweer de verplichtingen van mijn mandaat trouw na te komen'.
Art.3. Afschrift van dit besluit wordt binnen twintig dagen meegedeeld aan de Vlaamse regering.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 en latere wijzigingen inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 36.
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen.
In het kader van de opdracht “Project 75607 - Wegenis en rioleringswerken in de Koolskampstraat N35b en de Leysafortstraat” werd een bestek met nr. 528 opgesteld door de ontwerper.
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op bedraagt 3.710.255,52 EURO excl. BTW of 4.489.409,18 EURO invl. BTW waarvan 348.634,80 EURO incl. BTW voor de gemeente Lichtervelde, 2039.290,68 incl. BTW voor Agentschap Wegen en Verkeer, 1.970.481,95 EURO incl. BTW voor Fluvius West en 131.001,75 EURO voor de Provincie West Vlaanderen.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de openbare procedure.
Art.1. Het ontwerp, het bestek en de raming voor de opdracht “Project 75607 - Wegenis en rioleringswerken in de Koolskampstraat N35b en de Leysafortstraat”, opgesteld door de ontwerper studiebureau SWECO en AWV worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt 3.710.255,52 EURO excl. BTW of 4.489.409,18 EURO incl. BTW waarvan 288.127,96 EURO excl. BTW of 348.634,80 EURO incl. BTW voor de gemeente Lichtervelde.
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de openbare procedure.
Art.3. De aankondiging van de opdracht wordt ingevuld, goedgekeurd en bekendgemaakt op nationaal niveau.
Art.4. De uitgave voor deze opdracht wordt voorzien in 2024 en 2025.
Artikel 40 van het Decreet Lokaal Bestuur
Het innemingsplan.
De waardebepaling door de dienst waarderingen van de Vlaamse Overheid.
De ontwerp-akte.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de verkoop aan het Vlaamse Gewest, Agentschap Wegen en Verkeer van de vermelde percelen voor de innemingen 12 en 6b, zijnde de percelen kadastraal respectievelijk bekend als sectie D - nummer 299/A P0001 en sectie D - nummer 1228/A P0000, zoals hierboven vermeld, mits een prijs van 51.783,20 euro.
Art.2. De ontwerp-akte wordt goedgekeurd.
Art.3. De akte wordt namens het gemeentebestuur ondertekend door Vlaams Commissaris.
Art.4. De hypotheekbewaarder wordt ontheven van de verplichting om inschrijving van ambtswege te nemen bij de overschrijving van de akte.
Art.5. Afschrift van dit besluit zal bij de akte worden gevoegd.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 40 en 41, betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad.
De wet van 29 juli 1991 betreffende de uitdrukkelijke motiveringsplicht van bestuurshandelingen, en latere wijzigingen.
Het Bestuursdecreet van 7 december 2018.
Het Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017, meer bepaald artikelen 326 tot en met 341 betreffende het bestuurlijk toezicht.
De wet van 17 juni 2013 betreffende de motivering, de informatie en de rechtsmiddelen inzake overheidsopdrachten, bepaalde opdrachten voor werken, leveringen en diensten en concessies, en latere wijzigingen.
De wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten, meer bepaald artikel 42, § 1, 1° a) (de goed te keuren uitgave excl. btw bereikt de drempel van € 140.000,00 niet).
Het koninklijk besluit van 14 januari 2013 tot bepaling van de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten, en latere wijzigingen.
Het koninklijk besluit van 18 april 2017 betreffende plaatsing overheidsopdrachten klassieke sectoren, en latere wijzigingen, meer bepaald artikel 90, 1°.
In het kader van de opdracht “structureel onderhoud wegen 2023” werd een bestek met nr. 520 opgesteld door de ontwerper.
De opdracht bestaat uit het vernieuwen van het asfalt in de Torhoutstraat tussen de kruispunten met de Essestraat en de A. Rodenbachlaan, met inbegrip van de aanliggende infrastructuurelementen samen met de herstelling en verstevigingen van verschillende stukken wegenis. Hierin zit inbegrepen:
- Herstellingen Mosselstraat
- Versteviging en herstelling Kruispunt Fonteinestraat_Kauwentijnestraat
- Herstellingswerken in de Oude Bruggeweg en de Beverenstraat
De uitgave voor deze opdracht wordt geraamd op € 47.133 excl. btw of € 57.030,93 incl. 21% btw.
Er wordt voorgesteld de opdracht te gunnen bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Om bij gunstige prijszetting vlot de opdrachten te kunnen uitbreiden wordt art. 42§1.2° van de wetgeving op overheidsopdrachten geïntegreerd in het lastenboek om binnen de aard van de beschreven opdrachten en met dezelfde lastvoorwaarden bijkomende opdrachten te kunnen toewijzen aan de gegunde kandidaat.
Art.1. Het bestek met nr. 520 en de raming voor de opdracht “structureel onderhoud wegen 2023”, opgesteld door de ontwerper worden goedgekeurd. De lastvoorwaarden worden vastgesteld zoals voorzien in het bestek en zoals opgenomen in de algemene uitvoeringsregels van de overheidsopdrachten voor aannemingen van werken, leveringen en diensten. De raming bedraagt € 47.133 excl. btw of € 57.030,93 incl. 21% btw.
Art.2. Bovengenoemde opdracht wordt gegund bij wijze van de onderhandelingsprocedure zonder voorafgaande bekendmaking.
Art.3. De uitgave voor deze opdracht is voorzien in het investeringsbudget van 2023, op budgetcode 0200-00/224000.
Art.4. De opdracht is uitbreidbaar conform art. 42§1.2° van de wetgeving op overheidsopdrachten tot een bedrag van 140.000 Euro excl. BTW voor een periode van 2 jaar en binnen de voorwaarden van het bestek
- het Decreet Lokaal Bestuur dd. 22 december 2017 meer bepaald artikel 40 betreffende de bevoegdheden van de gemeenteraad
- wet van 26 maart 1971 inzake de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging
- richtlijn van het Europees parlement en de raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid (Kaderrichtlijn water)
- decreet betreffende het integraal waterbeleid d.d. 18 juli 2003
- besluit van de Vlaamse regering d.d. 1 juli 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) en zijn wijzigingsbesluiten
- besluit van de Vlaamse regering d.d. 23 maart 1999 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering d.d. 30 maart 1996 houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder, alsook van de verhouding waarin het Vlaamse Gewest bijdraagt in de kosten verbonden aan de aanleg en de verbetering door de gemeenten van openbare riolen, andere dan prioritaire rioleringen, evenals houdende vaststelling van nadere regels met betrekking tot de procedure tot vaststelling van de subsidiëringsprogramma’s
- besluit van de Vlaamse regering d.d. 1 oktober 2004 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater en alle latere wijziginge
- besluit van de Vlaamse regering d.d.8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen waterverkoopreglement
- omzendbrief van de Vlaamse minister van leefmilieu en tewerkstelling van 31 juli 1996 met betrekking tot de vaststelling van de code van goede praktijk voor de aanleg van openbare riolen en individuele voorbehandelingsinstallaties
- ministerieel besluit d.d. 8 juli 2008 houdende goedkeuren van het zoneringsplan van de gemeente Lichtervelde vervallen bij besluit van de vlaamse regering d.d. 18 december 2015 houdende vaststelling van de stroomgebiedbeheerplannen voor Schelde en Maas met inbegrip van het maatregelenprogramma bij de stroomgebiedbeheerplannen, de herziene zoneringsplannen en de gebiedsdekkende uitvoeringsplannen van toepassing d.d. 12 maart 2016
- beslissing van de gemeenteraad d.d. 22 februari 2010 houdende goedkeuring extra subsidieregeling voor de aanleg van een gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande particuliere woningen ter gelegenheid van rioleringswerken
Na de wijziging van het subsidiereglement van Fluvius wordt het reglement van de gemeente aangepast.
De subsidie die uitgekeerd wordt door Fluvius wordt maximaal verdubbeld en bij bewezen kosten tot €2.000 voor de private rioleringswerken wordt 50% van de kost gesubsidieerd
De subsidie doet dienst als extra motivatie en compensatie om te voldoen aan de afkoppelingsplicht, naast het verplichtend kader, gehandhaafd via het belastingsreglement voor het niet optimaal afkoppelen van bestaande particuliere woningen.
Artikel 1.- Het subsidiereglement voor de aanleg van een gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande particuliere woningen ter gelegenheid van rioleringswerken, goedgekeurd in de gemeenteraad van 22 februari 2010 wordt opgeheven en vervangen door volgend reglement:
subsidiereglement voor de aanleg van een gescheiden afvoersysteem van hemelwater en huishoudelijk afvalwater bij bestaande particuliere woningen ter gelegenheid van rioleringswerken - beslissing en hervaststelling reglement
Artikel 1.- definities
Voor de toepassing van dit reglement gelden volgende definities:
Bestaande particulier woning: woning of gebouw waarbij de voornaamste functie staat iwaarvoor het ontvangstbewijs voor de bouwvergunning werd verkregen voor 1 februari 2005
Huishoudelijk afvalwater : afvalwater dat alleen bestaat uit het water dat afkomstig is van 1° normale huishoudelijke activiteiten, 2°sanitaire installaties, 3°keukens, 4° het reinigen van gebouwen, zoals woningen, kantoren, plaatsen waar groot- of kleinhandel wordt gedreven, zalen voor vertoningen, kazernen, kampeerterreinen, gevangenissen, onderwijsinrichtingen met of zonder internaat, zwembaden, hotels, restaurants, drankgelegenheden, kapsalons, 5° wassalons waar de toestellen uitsluitend door het cliënteel zelf worden bediend, 6° afvalwaterstromen van verzorgingsinstellingen die aan bepaalde voorwaarden voldoen
Gescheiden riolering : een dubbel stelsel van leidingen en openlucht greppels waarvan het ene stelsel bestemd is voor het opvangen en transporteren van afvalwater (DWA-leiding) en het andere stelsel bestemd is voor de afvoer van hemelwater (RWA-leiding)
Maximale afkoppeling : bij open en halfopen bebouwing dient alle niet verontreinigd hemelwater gescheiden van afvalwater afgevoerd te worden. Bij gesloten bebouwing dient het hemelwater gescheiden van het afvalwater afgevoerd te worden, behalve indien hiervoor leidingen onder of door de woning dienen aangelegd te worden. Aparte
Artikel 2. - Verplichting
De eigenaars zijn verplicht het hemelwater af te koppelen zodra een aparte afvalwaterriool of IBA ter hoogte van hun woning wordt aangelegd. Als eigenaars deze verplichting niet naleven, moeten zij een belasting betalen overeenkomstig de bepalingen van het belastingreglement op het niet maximaal afkoppelen van hemelwater op privéterrein dat aan de gemeenteraad in zitting van heden wordt voorgelegd.
Artikel 3. - subsidie
Een extra subsidie bovenop de subsidie van de rioolbeheerder Fluvius wordt verleend voor de aanleg van een gescheiden riolering van huishoudelijk afvalwater en niet-verontreinigd hemelwater voor bestaande particuliere woningen tijdens rioleringsweken waarbij een gescheiden rioleringssysteem wordt aangelegd.
Artikel 4. bedrag
Het bedrag van de gemeentelijke subsidie voor de aanleg van een gescheiden afvoer van afvalwater en hemelwater bedraagt 50 % van de bewezen kosten gelegen tussen €1.000 en €2.000 bewezen kosten, met een maximum van € 500.
Artikel 5. De toekenningsvoorwaarden, aanvraagprocedure en controle
De toekenningsvoorwaarden, aanvraagprocedure en controle zoals gehanteerd door FLUVIUS bij het toekennen van een subsidie voor gescheiden afvoer, integraal over te nemen, zoals bepaald bij het reglement dd. 14 maart 2022.
Artikel 6. Moment van uitbetaling
De gemeente gaat pas over tot uitbetaling van de extra gemeentelijke premie indien de afkoppeling technisch en administratief werd goedgekeurd door FLUVIUS en op voorlegging van de uitbetalingsbrief met het bedrag van de FLUVIUS-premie en het totale factuurbedrag.
Artikel 6. De inwerkingstelling
Dit subsidiereglement treedt in werking vanaf 1 oktober 2023
- artikel 41, 162 en 170 § 4 van de grondwet
- artikelen 40 en 41.14° van het decreet lokaal bestuur d.d. 22 december 2017
- decreet d.d. 30 mei 2008 betreffende de vestiging, de invordering en de geschillenprocedure van provincie- en gemeentebelastingen, gewijzigd bij decreten van 28 mei 2010 en 17 februari 2012
- omzendbrief KB/ABB 2019/2 betreffende de gemeentefiscaliteit
- wet van 26 maart 1971 inzake de bescherming van de oppervlaktewateren tegen verontreiniging
- richtlijn van het Europees parlement en de raad van 23 oktober 2000 tot vaststelling van een kader voor communautaire maatregelen betreffende het waterbeleid (Kaderrichtlijn water)
- decreet d.d. 24 december 2004 met het oog op het behalen van de Europese doelstellingen voor de Kaderrichtlijn water
- decreet betreffende het integraal waterbeleid d.d. 18 juli 2003
- besluit van de Vlaamse regering d.d. 1 juni 1995 houdende algemene en sectorale bepalingen inzake milieuhygiëne (Vlarem II) en zijn wijzigingsbesluiten
- besluit van de Vlaamse regering d.d. 23 maart 1999 tot wijziging van het besluit van de Vlaamse regering d.d. 30 maart 1996 houdende vaststelling van de voorwaarden waaronder, alsook van de verhouding waarin het Vlaamse Gewest bijdraagt in de kosten verbonden aan de aanleg en de verbetering door de gemeenten van openbare riolen, andere dan prioritaire rioleringen, evenals houdende vaststelling van nadere regels met betrekking tot de procedure tot vaststelling van de subsidiëringsprogramma’s
- het besluit van de Vlaamse regering d.d. 5 juli 2013 houdende vaststelling van een gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater.
- besluit van de Vlaamse regering d.d. 8 april 2011 houdende bepalingen van rechten en plichten van exploitanten van een openbaar waterdistributienetwerk en hun klanten met betrekking tot de levering van water bestemd voor menselijke consumptie, de uitvoering van de saneringsverplichting en het algemeen /waterverkoopreglement
- omzendbrief van de Vlaamse minister van leefmilieu en tewerkstelling van 31 juli 1996 met betrekking tot de vaststelling van de code van goede praktijk voor de aanleg van openbare riolen en individuele voorbehandelingsinstallaties
- ministerieel besluit d.d. 8 juli 2008 houdende goedkeuren van het zoneringsplan van de gemeente Lichtervelde vervallen bij besluit van de Vlaamse regering d.d. 18 december 2015 houdende vaststelling van de stroomgebiedsplannen met inbegrip van het maatregelenprogramma bij de stroomgebiedsplannen, de herziene zoneringsplannen en de gebiedsdekkende uitvoeringsplannen van toepassing d.d. 12 maart 2016
- het vaststellen van de stroomgebiedsbeheersplannen Schelde en Maas 2022-2027 en conceptnota ter begeleiding op 1 juli 2022 door de Ministerraad van de Vlaamse regering
Het vaststellen van gemeentelijke belastingsreglementen is een bevoegdheid van de gemeenteraad.
De gemeente en de rioolbeheerder Fluvius voorzien begeleiding en premies voor de uitvoering van de afkoppelingsplicht van gebouwen.
Bij het niet voldoen aan de afkoppelingsplicht na de werken wordt vooreerst bemiddeld met de eigenaars en nadien gehandhaafd. Bij de handhaving wordt een PV opgemaakt waarbij zonder bijkomend reglement de opvolging en de bepaling van de prioriteit van de opvolging van de PV volledig binnen het parket ligt.
Via een belastingsreglement die gekoppeld wordt aan de PV kan de gemeente zelf instaan voor het verder verplichten tot afkoppelen en zo de wettelijke verplichting om af te koppelen bij rioleringswerken effectief handhaven en sturen.
De aanleg van een maximaal gescheiden rioleringsstelsel met een maximale afkoppeling op woningniveau is noodzakelijk om in aanmerking te komen voor de maximale subsidie voor de uitvoering van rioleringswerken vanwege het Vlaams Gewest
Het maximaal afkoppelen van hemelwater van de afvalwaterriool is een eerste stap om hergebruik, infiltratie en buffering van hemelwater op particulier domein te realiseren om een duurzame oplossing te bieden voor wateroverlast in lager gelegen gebieden en om een efficiëntere werking van de zuiveringsinstallatie te garanderen
Een gescheiden stelsel werkt enkel optimaal en binnen het ontworpen parameters als de maximale afkoppeling voor elk gebouw is uitgevoerd. Bij een afkoppeling dient de eigenaar de nodige graaf- en afkoppelingswerken op zijn privéterrein uit te voeren. Het is wenselijk een belasting te heffen op het niet maximaal afkoppelen van hemelwater
De belasting is een stimulatie van de realisatie van een maximale afkoppeling op woningniveau voor projecten waar een aparte afvalwaterriool wordt aangelegd. Deze stimulans wordt bijkomend ondersteund door het voorzien van subsidies voor het correct uitvoeren van de afkoppelingsplicht.
De gemeente streeft naar een volledige realisatie van het afkoppelingsproject. Om deze doelstelling te halen, krijgen de volle eigenaars of vruchtgebruikers, die niet tijdig een attestering voorleggen, nog een tweede kans om zich in orde te stellen. Pas als de volle eigenaar of vruchtgebruiker binnen de 3 maanden na het verkrijgen van een PV van niet maximaal afkoppelen zich niet in orde stellen wordt de belasting toegepast.
Uit de financiële toestand van de gemeente blijkt dat rendabele belastingen dienen geheven te worden.
Artikel 1.- Definities
Voor de toepassing van dit reglement gelden volgende definities:
- afvalwater (DWA): water waarvan de houder zich ontdoet, voornemens is zich te ontdoen of zich moet ontdoen, met uitzondering van niet-verontreinigd hemelwater
- hemelwater (RWA): verzamelnaam voor regen, sneeuw en hagel met inbegrip van dooiwater
- gescheiden riolering: een dubbel stelsel van leidingen en openlucht greppels waarvan het ene stelsel bestemd is voor het opvangen en transporteren van afvalwater (DWA-leiding) en het andere stelsel bestemd is voor de afvoer van hemelwater (RWA-leiding)
- afkoppelingsdeskundige: door de gemeente of rioolbeheerder aangestelde deskundige die de bewoners informeert, die het afkoppelingsplan en de kostenraming van de uit te voeren werken met inbegrip van het aantal lopende meter afvoerleiding dat moet voorzien worden opmaakt, die controleert of de uitvoering van de afkoppelingswerken overeenkomstig het afkoppelingsplan werd gerealiseerd, die de facturen controleert en een positief attest aflevert
- bestaande gebouwen: gebouwen waarvan de bouwvergunning dateert van voor de datum van invoege treden van de gewestelijke stedenbouwkundige verordening inzake hemelwaterputten, infiltratievoorzieningen, buffervoorzieningen en gescheiden lozing van afvalwater en hemelwater – in concreto 1 februari 2005
- maximale afkoppeling: bij open en halfopen bebouwing dient alle hemelwater gescheiden van afvalwater afgevoerd te worden. Bij gesloten bebouwing dient het hemelwater gescheiden van het afvalwater afgevoerd te worden, behalve indien hiervoor leidingen onder of door het gebouw dienen aangelegd te worden
- aparte afvalwaterriool: afvalwaterriool volgens het 2 DWA-principe: leiding gedimensioneerd om 2 keer het verwachte afvalwaterdebiet per dag af te voeren (2 keer omdat het afvalwater niet evenredig over 24 uur verdeeld wordt in de praktijk). Er is niet in capaciteit voorzien voor bijkomende hemelwater
- afkoppelingsproject: de aanleg van een gescheiden riolering in de openbare weg
Artikel 2.- Voor de aanslagjaren 2024 tot en met 2025 wordt een gemeentebelasting gevestigd voor het niet maximaal afkoppelen van hemelwater van gebouwen op privéterrein bij de door de gemeente vastgestelde afkoppelingsprojecten.
Artikel 3.- De belasting is verschuldigd door de volle eigenaar of vruchtgebruiker van het af te koppelen gebouw op het moment van de uitvoering van het afkoppelingsproject. Bij een woongebouw met meerdere wooneenheden is de belasting verschuldigd door de volle eigenaar of vruchtgebruiker van elke wooneenheid.
In geval van overdracht onder levenden, wordt de hoedanigheid van eigenaar beoordeeld op datum van de authentieke akte tot vaststelling van de overdracht. Er zal geen rekening worden gehouden met een tussen partijen gesloten overeenkomst. Bij verkoop van het gebouw zal de eigenaar in de notariële akte laten vermelden dat de verschuldigde belasting wordt overgenomen door de nieuwe eigenaar.
Artikel 4.- Het belastbaar feit ontstaat wanneer op het moment van de voorlopige oplevering van de uitgevoerde afkoppelingsprojecten geen gunstige attestering van de afkoppelingsdeskundige wordt voorgelegd en hierna een proces verbaal wordt uitgeschreven door de gemeentelijke handhavingsambtenaar.
Artikel 5.- De belasting wordt vastgesteld met een forfaitair bedrag van 1.500 EUR per jaar. De belasting is voor het eerst verschuldigd op 1 januari van het jaar dat volgt 3 maanden na het ter kennis nemen van het proces verbaal.
Artikel 6.- De belasting wordt ingevorderd door middel van een kohier dat vastgesteld en uitvoerbaar verklaard wordt door het college van burgemeester en schepenen.
Artikel 7.- De belasting dient betaald te worden binnen de twee maanden na verzending van het aanslagbiljet.
Artikel 8.- De belastingschuldige kan bezwaar indienen tegen deze belasting bij het college van burgemeester en schepenen (t.a.v. directie Financiën). Het bezwaarschrift moet schriftelijk worden ingediend, ondertekend en gemotiveerd zijn. De indiening kan gebeuren door verzending of door overhandiging. De indiening moet op straffe van verval gebeuren binnen een termijn van drie maanden vanaf de derde werkdag volgend op de datum van de verzending van het aanslagbiljet waarop de bezwaartermijn vermeld staat of vanaf de kennisgeving van de aanslag. Van het bezwaarschrift wordt een ontvangstbewijs afgegeven, binnen de vijftien kalenderdagen na de indiening ervan.
Artikel 9.- Dit reglement treedt in werking op 1 oktober 2023.
Artikel 10.- Het belastingreglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig artikelen 286, 287 en 288 van het decreet lokaal bestuur.
Artikel 11.- De bekendmaking van dit reglement wordt aan de toezichthoudende overheid ter kennis gebracht overeenkomstig artikel 330 van het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017 en latere wijzigingen.
Het bestuursdecreet van 7 december 2018 zoals tot op heden gewijzigd.
Het decreet lokaal bestuur artikel 326 ev. inzake het bestuurlijk toezicht
Het decreet lokaal bestuur artikel 285 ev. inzake de bekendmaking van besluiten
De wet van 29 juli 1991 inzake de uitdrukkelijke motiveringsplicht
Het decreet van 18 juli 2008 betreffende elektronische bestuurlijke gegevensverkeer
Algemene Verordening Gegevensbescherming (AVG): de EU Verordening 2016/679 van het Europees Parlement en de Raad van 27 april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van richtlijn 95/46/EG
Het positief advies van de DPO dd. 14 augustus 2023 over dit protocol.
Art.1. De gemeenteraad keurt de vooropgestelde protocolovereenkomst voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens tussen Fluvius CVBA en gemeente Lichtervelde goed.
Art.2. De protocolovereenkomst wordt getekend door de Burgemeester en de Algemeen Directeur.
De Gemeenteraad neemt kennis van de interpellatie van SOMM. Waarom is er weinig communicatie vanuit de gemeente.
De vragen worden beantwoord door de schepen van Leefmilieu. De communicatie was afhankelijk van het overleg met de administratie Bos en Groen.
Wanneer worden de eerste percelen aangeplant? We starten op 25 november met de aanplanting zoals aangegeven op bijgevoegd plan.
Naar welke elementen verwijst de passage in het Collegebesluit : “Daarnaast wordt rekening gehouden met de elementen die besproken worden in het overleg met de gemeente op 14/06/2023 te Lichtervelde”?
Dit ging over erosie, natuurontwikkeling en waterbeheersing en recreatieve denkpistes, zoal o.a. speelbos. Er was ook een vraag voor bijkomende parkeerplaats.
Hoe ziet de planning er uit voor het gehele gebied? Welke percelen worden wanneer aangeplant? Wordt gespreid over 3 jaar. Zie bijgevoegd plan.
Welke delen zullen wanneer toegankelijk worden voor het publiek?
Hoe zal er gecommuniceerd worden naar de bevolking over de vorderingen van de werken? Agentschap Natuur en Bos zal communiceren, die communicatie zullen we dan delen.
Wordt er gedeeld gebruik voorzien (bv wandelen en fietsen) of worden bepaalde zones exclusief voorbehouden voor één activiteit? Nog niet geconcretiseerd.
Worden één of meerdere collectieve aanplantmomenten voorzien, naar analogie met wat gebeurd is bij het bestaande Huwijnsbos? Zie initiatief geboortebos en dit zal ook de komende 2 jaren gebeuren.
Heeft de gemeente weet van plannen of heeft het zelf plannen met de hoeve “Verduyn”? Zo ja, welke? Er zijn geen plannen en hebben ook geen weet van plannen van de hoeve zelf.
Ziet het college mogelijkheden in het leggen van een groene verbinding met het centrum, zoals eerder door SOMM is voorgesteld? Dit wordt nog onderzocht
Hoe zal de uitbreiding ingepast worden in het bestaande of eventueel nieuw wandel- en fietsnetwerk? Dit zal ook gebeuren nadat Bos en Groen overleg met Weststoer en de gemeente.
Er wordt nog onderzocht hoe de waterbeheersing kan aangepakt worden. Ook inzake erosie is dit nog niet duidelijk.
Raadslid Goethals merkt op dat er misschien een buffer komt. De Schepen van groen voegt er aan toe dat het eerder een natte zone wordt.
Het Europees Verdrag ter bescherming van de Rechten van de Mens en fundamentele vrijheden
De Verord. (EU) nr. 2016/679, 27april 2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Richtlijn 95/46/EG (AVG)
De Richtl. (EU) nr. 2016/680, 27 april2016 betreffende de bescherming van natuurlijke personen in verband met de verwerking van persoonsgegevens door bevoegde autoriteiten met het oog op de voorkoming, het onderzoek, de opsporing en de vervolging van strafbare feiten of de tenuitvoerlegging van straffen, en betreffende het vrije verkeer van die gegevens en tot intrekking van Kaderbesluit 2008/977/JBZ van de Raad (RGS)
De wet van 16 maart 1968 over de politie op het wegverkeer
De Wet op het Politieambt van 5 augustus 1992, artikel 25/4, § 1, 1°
De wet van 21 maart 2018 tot wijziging van de wet op het politieambt (WPA) om het gebruik van camera's door de politiediensten te regelen, en tot wijziging van de camerawet van 21 maart 2007
De Wet van 30 juli 2018 betreffende de bescherming van natuurlijke personen met betrekking tot de verwerking van persoonsgegevens, Titel 2
Het Decreet van 22 december 2017 over het Lokaal Bestuur, in het bijzonder artikel 2, § 2, artikel 286, artikel 287 en artikel 288
Het verzameldecreet Mobiliteit van de Vlaamse Regering van 7 oktober 2020 (BS 27 november 2020)
De brief van 10 juli 2023 van de korpschef van de politiezone Regio Tielt over de aanvraag tot principiële toestemming tot het plaatsen en gebruiken van camera’s overeenkomstig artikel 25/3 WPA, of op zichtbare wijze gebruik maken van camera’s geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1,§2 WPA, op het grondgebied van de politiezone Regio Tielt.
Alle onhoudingen zijn ingegeven door de onduidelijkheid over de bevoegdheid tot het willekeurig plaatsen van camera's door de politiezone zelf, die zou kunnen inbegrepen zijn in deze principiële toestemming.
Art.1. De gemeenteraad verleent zijn principiële goedkeuring aan de aanvraag van Politiezone regio Tielt tot het plaatsen en gebruiken van camera's overeenkomstig artikel 25/3 WPA, of op zichtbare wijze gebruik maken van camera's geplaatst door derden zoals bedoeld in artikel 25/1 &2 WPA, op het grondgebied van de politiezone.
Art. 2. Het bestuur brengt deze toestemming ter kennis aan de korpschef, die instaat voor het gebruik van de camera’s op zichtbare wijze door de politiediensten conform de overeenkomstige wettelijke bepalingen, en aan de procureur des Konings.
Art.3. De raad maakt dit besluit openbaar voor wat betreft de opdrachten van bestuurlijke politie en publiceert dit op de gemeentelijke website.
Het decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur (hierna kortweg "DLB")
De laatst gecoördineerde statuten van de dienstverlenende vereniging Cipal (hierna kortweg 'Cipal') van 14 april 2014.
Artikel 30 van de wet van 17 juni 2016 inzake overheidsopdrachten dat de voorwaarden m.b.t. de toepassing van de in house-exceptie bepaalt.
De beschikbaar gestelde documenten.
Het ontwerp van statutenwijziging van Cipal, goedgekeurd door de raad van bestuur in zitting van 13 juli 2023;
De statuten van Cipal dienen gewijzigd te worden om deze in overeenstemming te brengen met de bepalingen van het Wetboek van vennootschappen en verenigingen en met de bepalingen van het DLB.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat ook het voorstel om (i) de maatschappelijke doelstellingen van Cipal te actualiseren als gevolg van de uitbreiding van de dienstverlening van Cipal en (ii) de zetel van de vereniging te verplaatsen.
Voormeld ontwerp van statutenwijziging omvat tevens het voorstel om de statuten op diverse punten te wijzigen om in het bijzonder de leesbaarheid te verhogen.
De toelichtende nota van Cipal betreffende voormeld ontwerp van statutenwijziging en betreffende de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering.
Het voorstel van de raad van bestuur van Cipal, om voormeld ontwerp van statutenwijziging en de overige agendapunten van deze buitengewone algemene vergadering goed te keuren.
Art.1. Keurt de wijzingen aan artikel 4 van de statuten van Cipal (agendapunten 1 en 2 van de vergadering: wijziging maatschappelijke doelstellingen van Cipal) goed.
Art.2. Keurt de wijzigingen aan artikel 5 van de statuten van Cipal (agendapunt 3 van de vergadering: verplaatsing van de zetel van Cipal) goed.
Art.3. Keurt de overige wijzingen aan de statuten van Cipal overeenkomstig voormeld ontwerp van statutenwijziging (agendapunten 4 tot en met 61 van de vergadering: andere wijzigingen aan de statuten overeenkomstig het aan de deelnemers verstuurde ontwerp) goed.
Art.4. Keurt het voorstel tot wijziging aan het opschrift van de statuten van Cipal om deze in overeenstemming te brengen met de genomen besluiten (agendapunt 62 van de vergadering) goed.
Art.5. keurt het voorstel tot het verlenen van machten tot uitvoering van de genomen besluiten (agendapunt 63 van de vergadering) goed.
Art.6. De vertegenwoordiger van de gemeente wordt gemandateerd om op de buitengewone algemene vergadering van Cipal van 12 oktober 2023 te handelen en te beslissen conform dit besluit. Indien deze buitengewone algemene vergadering niet geldig zou kunnen beraadslagen of indien deze buitengewone algemene vergadering om welke reden dan ook zou worden verdaagd, dan blijft de vertegenwoordiger van de gemeente gemachtigd om deel te nemen aan elke volgende vergadering met dezelfde agenda.
Art.7. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de uitvoering van onderhavig besluit en in het bijzonder met het in kennis stellen daarvan aan Cipal.
De schepen van mobiliteit deelt mee dat de proefopstelling in de Torhoutstraat, die voorzien was tot eind september, dan ook wordt beëindigd. Een grondige evaluatie wordt uitgevoerd met alle betrokkenen vooraleer hierover een beslissing te nemen.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 23 oktober 2023, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter