De nieuwe gemeentewet bekrachtigd bij de Wet van 26 mei 1989, inzonderheid op artikel 135, § 2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het KB van 30 mei 1989 en volgende, en op de artikelen 112 tot 114.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 12 gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976, waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald.
Het Besluit van de Vlaamse Regering dd. 20 april 2012 houdende de algemene regels voor het aanbrengen van verkiezingsaffiches en het organiseren van gemotoriseerde optochten.
Artikelen 42, 43 en 85 van het Strafwetboek.
Het algemeen politiereglement van de gemeente Lichtervelde.
Art.1. Verkiezingsaffiches mogen op de openbare weg enkel aangebracht worden op de door de gemeente Lichtervelde daartoe geplaatste borden uitsluitend dienend voor het voeren van verkiezingspropaganda. Onder verkiezingsaffiches wordt verstaan alle affiches, beelden, fotografische voorstellingen, vlugschriften, opschriften en plakbriefjes die bestemd zijn voor de Europese, Federale en Vlaamse verkiezingen, ongeacht hun afmeting.
Op deze borden zal voor elke regelmatig ingediende kandidatenlijst een gedeelte van het bord voorzien worden, daarbij rekening houdend met de bij het hoofdbureau der verkiezingen ingediende volledige of onvolledige lijsten.
Art.2. Onverminderd de bepalingen van artikel 1 van de besluitwet van 29 december 1945, aangevuld door de besluitwet van 6 december 1946, houdende verbod tot het aanbrengen van opschriften op de openbare weg, is het uitdrukkelijk verboden de reeds op de borden dienend voor het voeren van verkiezingspropaganda aangeplakte affiches van een andere lijst te verwijderen of te overplakken, tenzij deze affiches op een andere dan de aan deze lijst toegewezen plaats werden geplakt.
Art.3. Vanaf 29 april 2024 om 00u tot en met 9 juni 2024 om 24u is het organiseren van, het houden van of het deelnemen aan een autokaravaan, met of zonder geluidsversterkende middelen verboden op het gehele grondgebied van de gemeente Lichtervelde.
Art.4. Vanaf 8 juni 2024 om 22u tot en met 9 juni 2024 om 24u is de aanwezigheid verboden, op of langs de openbare weg, openbare plaatsen of pleinen, van om het even welke verplaatsbare inrichting of voertuig met opschriften, affiches, beeld- en fotografische voorstellingen, vlugschriften, plakbriefjes of dergelijke zaken in een straal van ongeveer 150 meter van de kieslokalen.
De verboden zone omvat in ieder geval volgende wegen:
1° De Beverenstraat, vanaf het kruispunt met de Statiestraat en de Astridlaan tot en met het kruispunt met de Damwegel.
2° De Wulleputstraat, vanaf het kruispunt met de Nieuwstraat tot en met het kruispunt met de Beverenstraat.
3° De Klyseweg
4° De Bontensstraat
5° De Groenstraat
6° De Gildhofweg en het Gildhofplein
7° De Damwegel
Art.5. De opschriften, affiches, beeld- en fotografische voorstellingen, vlugschriften, plakbriefjes en dergelijke zaken bestemd voor overtreding van artikel 2 van dit besluit, alsmede alle materiaal bestemd voor de aanplakking of het aanbrengen ervan zullen worden in beslag genomen met het oog op de verbeurdverklaring ervan overeenkomstig het bepaalde in de artikelen 42 en 43 van het Strafwetboek.
De politie kan de verplaatsbare inrichtingen of voertuigen, gebruikt voor overtredingen op artikel 2 van huidig besluit, laten wegtakelen op kosten en risico van de overtreder, indien deze bij eerste aanmaning weigert zelf voor de verwijdering in te staan.
Art.6. Op zondag 9 juni 2024 van 7u tot na het einde van de stemverrichtingen is het parkeren verboden
1- langs beide zijden van volgende wegen:
1. De Beverenstraat, vanaf het kruispunt met de Statiestraat tot en met het kruispunt met de Bontensstraat
2. De Groenstraat, vanaf het kruispunt met de Damwegel tot en met het kruispunt met de Beverenstraat.
Deze verboden worden ter kennis gebracht door reglementaire verkeersborden E1.
Art.7. Overtredingen op deze politieverordening zullen worden bestraft met een gemeentelijke administratieve sanctie of met een sanctie voorzien in de verkeerswet.
Art.8. Huidige reglement wordt bekendgemaakt door middel van aanplakking aan het gemeentehuis en aan de toegang tot de kieslokalen.
Art.9. Afschrift van dit besluit wordt gestuurd aan:
1° De heer provinciegouverneur van West-Vlaanderen (in drievoud)
2° De griffie van de rechtbank van eerste aanleg en van de Politierechtbank te Brugge
3° De Politiezone
Contract dd. 10 juni is goedgekeurd in de Gemeenteraad van 28 juni 1999, aangepast in zitting van het College van 10 december 2012.
het voorstel van overeenkomst en de plannen.
De nieuwe overeenkomst bepaalt de rechten en plichten.
Art.1. De gemeenteraad gaat akoord om de eigendom hierboven vermeld te verhuren aan de Belgium Tower Partners NV, met maatschappelijke zetel gevestigd 1831 Diegem, Culliganlaan 2C en ingeschreven onder het ondernemingsnummer 0783 543 729 (RPR Brussel), hier vertegenwoordigd door de heer Leonardus van Dijk, in zijn hoedanigheid van Chief Operating Officer (COO), hierna “BTP” genoemd.
Art.2. De overeenkomst in bijlage wordt goedgekeurd.
Art.3. De jaarlijkse huurprijs bedraagt 5.000€, geïndexeerd.
Art.4. De Burgemeester en algemeen directeur worden gemachtigd de overeenkomst te ondertekenen.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het ondertekenen door de gemeente van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen bij besluit van 28 mei 2018.
De gemeenteraad keurt het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en reductiedoelstelling en de risico- en kwetsbaarheidsanalyse op vlak van klimaat, voor de groep Klimaatoverleg Midwest goed bij besluit van 27 januari 2020.
het Lokaal Energie- en Klimaatpact van de Vlaamse Regering en de Vlaamse steden en gemeenten van 4 juni 2021 aangaande het verbintenissen engagement inzake de algemenen engagementen en de vier werven behoudend 16 specifieke doelstellingen.
Het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Binnen het Lokaal Energie- en Klimaatpact moet een jaarlijkse inhoudelijke rapportering met betrekking tot de voorgang worden opgemaakt dat na voorleggen aan de gemeenteraad bij Agentschap Binnenlands Bestuur moet ingediend worden.
Hiervoor wordt gebruik gemaakt van het Lokaal Klimaatpactportaal, waar de Vlaamse overheid de monitoring van de doelstellingen bijhoudt.
De gemeente neemt kennis van de rapportering 2023 in verband met het Lokaal Energie- en Klimaatpact.
Wetboek van vennootschappen en verenigingen van 23 maart 2019.
Artikel 54 van het decreet van 21 oktober 1997 betreffende het natuurbehoud en het natuurlijk milieu.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017, inzonderheid artikel 41, eerste lid, 4°.
Gemeenteraadsbesluit van 27 maart 2023 houdende goedkeuring van de oprichting van de vzw regionaal landschap.
Publicatie van de oprichtingsakte Regionaal Landschap West-Vlaamse hart vzw in het Belgisch Staatsblad op 7 april 2023.
De toelichtende nota.
De samenwerkingsovereenkomst RLWVH vzw.
De samenwerkingsovereenkomst tussen de gemeente en het RLWVH vervangt de overeenkomsten en afspraken met het Stadlandschap West-Vlaamse Hart.
Het engagement van de gemeente binnen deze samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart (zowel inhoudelijk als financieel) wijzigt niet ten opzichte van de afspraken met het Stadlandschap West-Vlaamse hart.
Art.1. De gemeenteraad keurt de samenwerkingsovereenkomst met het Regionaal Landschap West-Vlaamse Hart vzw goed.
Art.2. Dit besluit treedt in werking op 1 mei 2024.
Het decreet op de intergemeentelijke samenwerking van 6 juli 2001.
Het Decreet Lokaal Bestuur
Het besluit van de gemeenteraad op 27 november 2017 waarbij de oprichting van de dienstverlenende vereniging (DVV) Midwest werd goedgekeurd.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. De gemeenteraad keurt de agenda van de algemene vergadering van de dienstverlenende vereniging Midwest dd. 4 juni 2024 om 18.00 u goed.
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van 4 juni 2024 zal zijn/haar stemgedrag afstemmen op de beslissing genomen in onderhavig gemeenteraadsbesluit en de punten van de agenda van de algemene vergadering van 4 juni 2024 goedkeuren.
Art.3. Een afschrift van deze beslissing wordt overgemaakt aan de DVV Midwest (via dvv-midwest@midwest.be).
Decreet Lokaal Bestuur, artikel 432, alinea 3.
De ter beschikking gestelde documentatie
Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Algemene Vergadering van Fluvius OV d.d. 5 juni 2024:
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Algemene Vergadering van Fluvius OV op 5 juni 2024 (of iedere andere datum waar op deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De statuten van WVI.
De beschikbaar gestelde documenten.
Art.1. Zijn goedkeuring te verlenen aan de punten van de agenda en bijhorende stukken m.b.t. deze punten waarbij een beslissing moet genomen worden, die voorgelegd zal worden op de Algemene Vergadering van de West-Vlaamse Intercommunale (WVI) op 12 juni 2024:
Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de algemene vergadering van de West-Vlaamse Intercommunale op 12 juni 2024 op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden.
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te belasten met de uitvoering van de hierbij genomen beslissing en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de Intercommunale WVI.
Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, en in het bijzonder op artikel 41.
Wet van 21 december 1994 houdende sociale en diverse bepalingen, artikel 180.
Statuten van de cvba Zefier inzonderheid de artikelen 26, 27 en 28.
De ter beschikking gestelde documenten
Art.1. De gemeenteraad hecht, na onderzoek van de ter beschikking gestelde documenten, zijn goedkeuring aan de agenda en alle afzonderlijke punten van de agenda van de gewone algemene vergadering van de cvba Zefier van 13 juni 2024, zijnde
Art.2. Afschrift van deze beslissing zal bezorgd worden aan Zefier (info@zefier.be).
1. Raadslid Vandenbussche verwijst naar de nieuwsbrief van de gemeentelijke basisschool 'het Beverbos' waarbij een activiteit inzake digitale veiligheid wordt aangeprezen. Er wordt echter verwezen naar een activiteit van CD&V, vrouw en maatschappij, terwijl dat niet uitdrukkelijk wordt vermeld dat dit niet door het Beverbos zelf wordt georganiseerd. Er moet immers persoonlijk op mailadres geantwoord worden naar CD&V Lichtervelde. Dit kan toch niet in een sperperiode. De gemeente is hier verantwoordelijke voor. Wat zal het College doen, zeker nu op deze avond ook een activiteit van het Huis van het Kind doorgaat over het psychisch welzijn van het kind. Wij verwachten een duidelijke actie.
De Schepen van onderwijs verklaart niet op de hoogte te zijn, de nieuwsbrief is mij niet gekend. De Burgemeester voegt toe dat de nodige maatregelen zullen genomen worden.
2. Raadslid Vandekerckhove verwijst naar het besluit van het College dat de Molenbinnenweg opnieuw is aanbesteed. De timing is waarschijnlijk verstoord.
De Schepen van Openbare Werken is verrast, gezien we vorige gemeenteraad het dossier opnieuw ter goedkeuring voor werd gelegd. Dit kwam door de stijgende prijzen en vandaar de procedure problemen. De timing is natuurlijk verschoven. Zal na het bouwverlof is.
3. Raadslid Vandenbussche vraagt naar de beslissing van het College inzake de middelen van de vzw folklorecomité, die op een rekening van de gemeente zullen worden geplaatst. De vzw houdt op te bestaan en wil die middelen ter beschikking houden voor een gelijkaardig initiatief. Er is geen bedrag voorzien, en er is ook geen bestemming. Wie beslist nu over het geld. Er zijn hier toch ook grenzen overschreden. Zullen we zelf een vzw stichten, of wordt het verder privé. Waarom zou het geagendeerd zijn.
Raadslid Goethals, lid van het Folklorecomité merkt op dat er nog niets ter beschikking is gesteld. De vzw zoekt nog een oplossing, maar het comité wil zeker zijn dat de gelden bij het nieuwe initiatief terecht komen. We hebben volgens het besluit van de vzw 2 jaar om de gelden te bestemmen. Er moet nog overleg zijn met het College want het moet correct overgemaakt worden aan het nieuw initiatief.
4. Raadslid Steurbaut vraagt naar de verkeerssituatie in de Klyseweg aan de hand van 2 foto's. De dienst 100 parkeert zijn wagen in de garage net naast de fietstoegang van het Beverbos. Die rukt heel vaak uit, ook als de kinderen de school verlaten. Het zebrapad ligt ter hoogte van de poort, terwijl de nieuwe ingang iets verderop is. Bovendien is er geen voetpad aanwezig. Ik merk op dat de nabijheid van de kazerne bij de school niet veilig is. Deze situatie is reeds 2 weken zo.
De Schepen van mobiliteit deelt mee dat deze situatie reeds werd besproken door de technische dienst en mobiliteit. Het poortje moest gesloten worden door de onveiligheid. Er moet een nieuw zebrapad worden aangelegd ter hoogte van de nieuwe ingang. Er is er nu zelfs al één getekend met krijt. Dit wordt voorzien bij de volgende schilderwerken. Ook ter hoogte van de verlichtingspaal zal er een aanpassing gebeuren.
5. Raadslid Ghesquière merkt op dat de herdenking van Wolfenbuttel niet voorzien is in de infokrant. Hoe wordt dit bekend gemaakt.
De Burgemeester merkt op dat het programma inderdaad te laat was opgemaakt. Er wordt communicatie voorzien via de gewone kanalen, en er vertrekken ook heel wat uitnodigingen. Het is wel spijtig dat dit niet voorzien was.
6. Raadslid Ghesquière vraagt of er al een nieuwe aanbesteding is voorzien voor het wegbermbeheer.
De Schepen van openbare werken antwoordt dat de vorige aanbesteding voor 3 jaar was. Zal dus maar voor volgend jaar zijn.
7. Raadslid Ghesquière vraagt naar de stand van zaken van de dienst 100. In de maand april is ze wel enkele dagen buiten dienst geweest. Hoe zal dit in het verlof worden opgelost. Sommige mensen van de dienst 100 zijn er van overtuigd dat de dienst niet meer ondersteund wordt.
De Burgemeester antwoordt dat iemand is aangeworven die nog in opleiding is. In het verlof zal dit niet speciaal een probleem zijn. Ondertussen kijken we samen met de hulpverleningszone voor dit op te lossen met de vrijwilligers. Er zijn wel wetswijzigingen die het niet gemakkelijk maken voor de dienst 100, bemand door vrijwilligers.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 27 mei 2024, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter