Terug
Gepubliceerd op 12/01/2022

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/10/2021 - 20:00 OC De Schouw
Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
  • Openbaar

    • Financiën

      • Uitvoering meerjarenplan 20-25 - opvolgingsrapportering 1e semester 2021 - kennisname

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Algemene basisbevoegdheid: Art. 263, 2e lid Decreet Lokaal Bestuur.

        Motivering

        Het Decreet Lokaal Bestuur voorziet dat er minstens voor het einde van het derde kwartaal een opvolgingsrapportering over het eerste semester van het boekjaar wordt voorgelegd. Dit rapport bevindt zich in bijlage.

        Besluit

        Art.1. De gemeenteraad neemt kennis van het opvolgingsrapport uitvoering MJP 20-25 voor het eerste semester van 2021.

    • Ondernemen

      • Aanvulling Algemeen Gemeentelijk Politiereglement houdende vaststelling van de bijzondere voorwaarden voor de plaatsing van terrassen op het openbaar domein - Opheffen oud reglement - Goedkeuren nieuw reglement

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        De Algemene Politieverordening, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 juni 2017 en zijn latere wijzigingen.

        Decreet Lokaal Bestuur.

        Motivering

        De definitieve regeling van de zomerterrassen is een uitvoering van het strategisch commercieel plan zoals vast gesteld in de Gemeenteraad van 27 september 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Kris Vandenbussche, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Onthouders: Brand Perneel, Sofie Steurbaut
        Resultaat: Met 17 stemmen voor, 2 onthoudingen
        Besluit

        Art.1. De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het nieuw reglement in bijlage, dienstig als aanvulling op het Algemeen Gemeentelijk Politiereglement houdende de vaststelling van de bijzondere voorwaarden voor de plaatsing van terrassen op het openbaar domein:

        REGLEMENT TIJDELIJKE TERRASSEN OP HET OPENBAAR DOMEIN

        Art. 1. Definitie

        Een tijdelijke en duidelijk begrensde privatisering van het openbaar domein met het oog op het uitbaten van een terras is onderhevig aan bijkomende verordenende maatregelen.

        Onder tijdelijk terras, ter uitbreiding van de horecazaak, wordt verstaan elke constructie bestaande uit elementen zoals windschermen, meubilair allerhande, parasols,… zonder dat deze opsomming als beperkend mag aanzien worden. Een tijdelijk terras is beperkt in tijd en mag ten vroegste geplaatst worden op 1 maart en moet volledig weggenomen worden ten laatste op 31 oktober van ieder jaar.

        Art.2. Aanvraag

        Voor het plaatsen van een terras moet er toelating worden verleend door het College van burgemeester en schepenen. Daartoe dient er een aanvraag ingediend te worden met een grondplan, schets op schaal en/of tekening van het terras. De ondernemer richt de aanvraag aan de dienst economie van de gemeente Lichtervelde, dit kan via een formulier op www.lichtervelde.be/terrassen. Bij de aanvraag vragen we volgende inhoudelijke informatie:

        ·        -  Voeg een grondplan of schets op schaal bij van het terras met vermeldingen van: afstand tot rijweg, trottoir, grootte …

        ·        -  Vermeld de afzetting, beschrijf hierbij maximaal het soort constructie, kleur, stevigheid, open gedeeltes.

        ·         - Geef het type van verwarming door indien van toepassing.

        Art.3. Voorwaarden

        Terrassen geplaatst op het openbare domein voldoen ten allen tijde aan volgende bijzondere voorwaarden:

        ·        - Het terras mag niet muur-, vloer of grondvast zijn, het kan ten allen tijde weggenomen worden, b.v. bij overmacht, werkzaamheden, evenementen, … De aanhechting aan de gevelmuur mag dus in geen geval een constructie vertonen die als een vaste aanbouw kan aanzien worden.

        ·         - Het terras moet aansluiten aan de gevel van de zaak. De volledige breedte van de gevel van de zaak is de maximale breedte van het terras. Inname van parkeerplaatsen evenwijdig met de rijweg is niet toegelaten omwille van veiligheidsredenen;

        ·         - Indien er inname van voetpad of frontale parkeerplaatsen is, wordt dit duidelijk vermeld in de aanvraag;

        ·        -  Het is niet toegelaten een dakbedekking in vaste materialen aan te brengen;

        ·        -  Er mag geen vaste vloerbedekking gelegd worden. Eventuele uitvlakking met verwijderbare vloerelementen kan onder bepaalde voorwaarden;

        ·         - Er wordt een vrije doorgang van tenminste één meter twintig - 1,20m - op het trottoir  voorzien, in overeenstemming met het College van Burgemeester en Schepenen kan een alternatief gezocht worden;

        ·         - Het terras mag ten vroegste geplaatst worden op 1 maart en moet volledig weggenomen worden ten laatste op 31 oktober van ieder jaar;

        ·         - Het terras mag geen gevaarlijke uitsteeksels hebben;

        ·         - De terrassen dienen indien nodig met voldoende verlichting en/of reflectoren geaccentueerd te worden zodat ze geen risico vormen voor de verkeersveiligheid;

        ·         - Verkeerssignalisatie dient steeds zichtbaar te blijven en de constructie mag het zicht van de weggebruiker op het verkeer niet hinderen;

        ·         - Terrassen op openbaar domein dienen geregistreerd te worden in GIPOD;

        ·         - Het terras en de aanpalende horecazaak moet steeds goed bereikbaar zijn voor de hulpdiensten;

        ·         - Het terras is net en aantrekkelijk.

        Art.4. Gebruik materialen

        De terrasconstructie dient te gebeuren door middel van gebruik van professioneel, weerbestendig en stevige materialen. Het verankeren van de constructie in openbaar domein (parkeerstroken, trottoirs) is niet toegelaten. Bij gebruik van zeilen dienen deze over een brandvertragend certificaat te beschikken. We moedigen de aanvrager aan om te kiezen voor een kleur, uniform en onopvallend, zoals zwart (RAL 9004/5), grijs (RAL 7036), ecru (RAL 9001), ...

        De terrassen worden afgesloten met panelen of bloembakken. Boven de hoogte van 1 meter dient de constructie transparant te zijn.

        Art. 5. Gebruik elektriciteit

        Elektriciteit in de tijdelijke constructie dient professioneel te worden aangebracht volgens de geldende regels, het AREI en een keuringsbewijs dient voorgelegd te worden. Je gebruikt CE- of BENOR-gekeurde verwarmingstoestellen.

        Kabels en ander toebehoren mogen niet hinderlijk zijn voor voetgangers.

        Versterkte muziek op de terrassen is niet toegelaten.

        Art. 6. Verantwoordelijkheid

        Het gemeentebestuur kan onder geen beding aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van het verlenen van een vergunning, voor schade of ongevallen veroorzaakt door of met een terrasconstructie, meubilair, aanhorigheden of andere voorwerpen op het openbaar domein. De verantwoordelijkheid voor de veiligheid van en op de ingenomen zone van het openbaar domein berust volledig bij de aanvrager-uitbater en bij alle andere burgerlijk aansprakelijke personen of rechtsstructuren. De ondernemer blijft steeds geheel en alleen verantwoordelijk voor de stabiliteit en de veiligheid van de constructie. Hij of zij heeft ook de verantwoordelijkheid bij extreme weersomstandigheden (bv. storm) voldoende alert te zijn om de constructie voor die periode te verwijderen of extra te verstevigen.

        De ondernemer zorgt dat hij verzekerd is voor het terras.

        Art. 7. Belasting op inname openbaar domein

        Er wordt een belasting geheven bij inname van parkeerplaatsen voor het plaatsen van een tijdelijk terras door horeca.

        Art. 8. Weigeren aanvraag

        De Gemeente Lichtervelde heeft het recht om de aanvraag tot terras te weigeren als de voorgestelde constructie en de plaats van opstelling de veiligheid en/of de openbare orde en de doorgang van andere manifestaties in het gedrang kan brengen. Mogelijke overlast en esthetische schade kunnen ook een argument zijn tot weigering.

        Art. 9. Overtredingen, straffen en intrekken toelating

        Overtredingen van dit reglement worden gestraft met GAS-boetes.

        De toelating voor het tijdelijk terras kan steeds worden ingetrokken bij overlast, herhaaldelijke inbreuken of als de veiligheid in het gedrang komt.

        Art. 10. Activiteiten op het terras

        Toelating voor catering zoals foodtrucks en BBQ-toestellen worden apart aangevraagd.

        Art. 11. Slotbepalingen

        Deze bepalingen vervangen alle vroegere, strijdige bepalingen ter zake. Zij gelden echter niet bij feestelijkheden (Margriete, Folklore, …) waarvoor een afzonderlijk reglement of afspraken worden gemaakt.

        Dit reglement treedt in voege op 1 november 2021. Er geldt een overgangsperiode tot 30/11/2021. Nadien voldoen alle terrassen aan dit reglement.

        Art.2. Het reglement op de zomerterrassen goedgekeurd in gemeenteraad van 24 februari 2003 wordt opgeheven.

        Art.3. Dit besluit wordt bekend gemaakt.

         

    • Wonen

      • Afbakening werkingsgebied voor de vorming van de toekomstige woonmaatschappij - Goedkeuring

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Decreet van 22 december 2017 over het lokaal bestuur, zoals gewijzigd, in het bijzonder artikel 40 e.v.;

        Ontwerpdecreet zoals aangenomen door het Vlaams Parlement d.d. 7 juli 2021 houdende wijzigingen van diverse decreten met betrekking tot wonen, waarbij een regelgevend kader met betrekking tot de woonmaatschappijen wordt gecreëerd;


         

        Motivering

        De gemeente wil een integraal woonbeleid, met aandacht van alle aspecten van het duurzaam, lokaal sociaal woonbeleid nastreven.

        De gemeente gaat ermee akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens per gemeente zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering. De precieze verhouding van deze criteria zal later bepaald worden, in onderling overleg tussen de deelnemende gemeenten. De gemeente zal deze afspraken van stemrechtenverdeling opnemen in het aanvraagformulier.

        Het positief advies van SHM De Mandel en SVK regio Tielt, actieve woonactoren in de gemeente, uitgebracht tijdens het lokaal woonoverleg van 13 oktober 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Kris Vandenbussche, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1.§1. Met de gemeente Lichtervelde sluiten we aan bij het werkingsgebied van de toekomstige woonmaatschappij dat wordt gevormd samen met volgende gemeenten:

        REGIO ROESELARE – IZEGEM, zijnde : Ardooie, Hooglede, Ingelmunster, Izegem, Ledegem, Lichtervelde, Moorslede, Roeselare en Staden

        §2. De gemeente Lichtervelde verkiest aansluiting te zoeken bij een toekomstige woonmaatschappij die haar werking heeft buiten het referentiegebied, inzonderheid de toekomstige woonmaatschappij waarin ook SHM De Mandel participeert.

        Art.2. De gemeente Lichtervelde gaat akkoord dat het aantal sociale huurwoningen en het aantal huishoudens  zullen worden gehanteerd als objectieve criteria voor de stemrechtenverdeling tussen de betrokken gemeenten in de Algemene Vergadering en dit volgens de verhouding 60 % voor het aantal sociale huurwoningen en 40 % voor het aantal huishoudens, uitgesplitst in 20 % voor het absolute aantal huishoudens en 20% voor een correctie kleine gemeenten waarbij gemeenten per begonnen schijf van 10.000 huishoudens 1 punt krijgen.

        De gemeente Lichtervelde gaat akkoord dat een gemeente of stad nooit 50% of meer van de stemrechten kan bekomen. Desgevallend wordt afgetopt op 49,9% van de stemrechten waarbij de reststemmen worden verdeeld over de andere gemeenten aan de hand van de hierboven beschreven criteria en verhoudingen .

        Dit voorstel van  stemrechtenverdeling zal opgenomen worden in het aanvraagformulier.

        Art.3. De deelname van de gemeente in de intergemeentelijke samenwerking wordt tijdens de lopende legislatuur behouden.

        Art.4. Een afschrift van dit besluit wordt overgemaakt aan VMSW via woonmaatschappij@vmsw.be en een kopie aan DVV Midwest.

        Art.5. Deze beslissing wordt eveneens ter kennis gebracht van de provinciegouverneur, zoals bepaald in artikel 330 e.v. van het decreet lokaal bestuur

    • Mobiliteit

      • Goedkeuren Charter werftransport

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Motivering

        Vanuit de gemeente zal de dienst mobiliteit actief mee te werken aan de charter door het voeren van een actieve communicatie hieromtrent en er naar de te verwijzen in signalisatievergunningen voor werven en transporten.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Kris Vandenbussche, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De gemeenteraad keurt het Charter Werftransport goed en zal het via de website onderschrijven.

    • Jeugd

      • Gemeentelijke vakantiespeelpleinwerking 'De Bengels' - Aanpassen huishoudelijk reglement - Goedkeuring

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Het huishoudelijk reglement van de vakantiespeelpleinwerking zoals vastgesteld in de gemeenteraad van 23 juni 2008 en aangepast in de gemeenteraad van 22 juni 2009, 28 juni 2010, 20 december 2010, 23 februari 2015 en 17 december 2018.

        Motivering

        Bespreking in de jeugdraad en stuurgroep op: 1/12/2018

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Kris Vandenbussche, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De wijzigingen aan het huishoudelijk reglement van de vakantiespeelpleinwerking in bijlage worden goedgekeurd.

        Art.2. Dit besluit wordt bekendgemaakt overeenkomstig de bepalingen in het decreet lokaal bestuur.

        Bijlage:

         

        Huishoudelijk reglement Speelpleinwerking

         

         

        A.     Contactgegevens

        Inrichtende vereniging:                        GEMEENTEBESTUUR Lichtervelde

                                                                         Marktplaats 2

                                                                         051/72.94.30

                Correspondentieadres:                        GEMEENTELIJKE JEUGDDIENST

                                                                         Boomgaardstraat 1

                                                                         0471/98.05.07

                Schepen van Jeugd                             Steven Bogaert

                Verantwoordelijke jeugddienst:            Jeugdconsulent

                                                                         (jeugd@lichtervelde.be)

                                                                         Boomgaardstraat 1

                                                                         0471/98.05.07

                De Bengels:                                        0475/78.32.27 (tijdens de werkingsuren)

        B.     Locatie

        Het speelplein omvat De sportklassen op het sportcentrum, Zandstraat 15 – Lichtervelde

        De deelnemers (kinderen jonger dan 12 jaar) kunnen gebruik maken van de aanwezige accommodatie.

        Het speelplein omvat JOC De Lichting – Grote zaal, Boomgaardstraat 1 - Lichtervelde

        De deelnemers (kinderen van 12 jaar tot en met 14 jaar) kunnen gebruik maken van de aanwezige accommodatie.

        C.       Voor wie

        De speelpleinwerking de Bengels staat open voor kinderen van het eerste leerjaar tot en met het tweede middelbaar.

        In de paasvakantie en de zomervakantie kunnen kinderen van het derde kleuter (of derde kleuter net afgewerkt) ook naar de speelpleinwerking komen.

        D.      Periodes van de werking

        Speelpleinwerking

        De periodes van werking worden vastgesteld door het college van burgemeester en schepenen. Deze periodes komen overeen met de schoolvakanties en zullen jaarlijks tijdig worden bekend gemaakt voor alle schoolvakanties.

        Het speelplein is open van 7.30 u tot 17 u

        Er is verzekerde bewaking door de begeleiding van 7.30 u tot 17 u, met uitzondering van de speciale activiteiten die vroeger kunnen starten of later eindigen.

        Opvang voor en na de werking

        ’s Ochtends en  ’s avonds, voor en na de speelpleinwerking, kan gebruik gemaakt worden van opvang op het speelplein, beperkt tot 12-jarigen, De vooropvang is open van 7u tot 7u30 en de na-opvang is open van 17u tot 18u.

        E.       Begeleiding

        Aanstelling en vergoeding

        De activiteiten worden verzorgd door jobstudenten en vrijwillige animatoren. De aanstellingen gebeuren door het college van burgemeester en schepenen. De jobstudenten ontvangen een wedde. De animatoren ontvangen een vrijwilligersvergoeding van €25/dag voor niet-gebrevetteerde en de maximaal toegestane vrijwilligersvergoeding/dag voor gebrevetteerde. Er wordt voorrang gegeven aan gebrevetteerde animatoren en animatoren met meer ervaring en positieve evaluaties.

        F.     Deelname en inschrijving

        De deelname bedraagt

        -         € 5,00 per dag

        -         € 3.00 per dagdeel (enkel deelname tussen start speelpleinwerking en 13 u of enkel deelname tussen 13u en einde speelpleinwerking) bij aanwezigheid in beide dagdelen zal een gehele dag aangerekend worden.

        -         €1.00 per begonnen half uur opvang.

        -         Voor speciale activiteiten kan een extra bijdrage gevraagd worden, zoals o.a. voor zwemmen, uitstappen, … 

        Er is speelpleinwerking voorzien voor kinderen die niet deelnemen aan de uitstappen tenzij anders gecommuniceerd door het speelplein of de jeugddienst.

        Registraties op het speelplein worden digitaal, op de minuut bijgehouden via Tjek. Aanpassingen aan uur van brengen en ophalen is niet mogelijk.

        Inschrijving

        Om deel te nemen aan de speelpleinwerking dient er op voorhand te worden ingeschreven via het ouderportaal van Tjek. De inschrijvingsperiode zal via mail, via de website en via de sociale mediakanalen van de jeugddienst en het speelplein worden doorgegeven.

        Bij inschrijvingen wordt er niet gewerkt met voorrangsregels. Inschrijvingen worden chronologisch behandeld.

        G.    Rechten en plichten van de gebruikers

        1. De kinderen worden uitgenodigd op een actieve wijze deel te nemen aan het spelaandeel (georganiseerde spelen en vrije speelmomenten) en zich zowel tegenover de begeleiding als tegenover andere kinderen kameraadschappelijk te gedragen.
        2. De deelnemers volgen de richtlijnen van de animatoren en jobstudenten op.
        3. De begeleiding wordt geacht door hun houding mee te werken aan een democratische opvoeding van de kinderen en door een gevarieerd en aan de leeftijd aangepast spelaanbod bij te dragen tot een gezonde ontwikkeling.
        4. Materiaal wordt enkel gebruikt in afspraak met de verantwoordelijke animator of jobstudent(e).
        5. Van de deelnemers wordt verwacht dat ze het materiaal, de beplanting e.d. respecteren en de geldende reglementen volgen.  In geval van moedwillige beschadigingen aan terreinen, lokalen en spelmateriaal zal betaling van de schade gevraagd worden door het gemeentebestuur.
        6. De verantwoordelijkheid begint pas wanneer de kinderen geregistreerd werden in de werking. De ingeschreven kinderen mogen tijdens de openingsuren het speelplein niet verlaten zonder toestemming. Wie het speelplein voortijdig wil verlaten, brengt een briefje van de ouders mee.
        7. De speelpleinverantwoordelijke heeft het recht sancties te nemen indien nodig. Het weren van kinderen, jobstudenten en/of animatoren voor de verdere speelpleinwerking wordt beslist door het college van burgemeester en schepenen.
        8. Tijdens de werking is het verboden te roken en alcohol te consumeren.  Bij niet naleving sluit men zichzelf uit van de speelpleinwerking.

        H.  Verzekering

        De leiding en de deelnemers zijn verzekerd tegen ongevallen, burgerlijke aansprakelijkheid en lichamelijke letsels, gedurende de speelpleinwerking.  animatoren, jobstudenten en/of vrijwilligers kunnen onder geen enkel beding persoonlijk aansprakelijk gesteld worden voor ongevallen, zelfs in geval van zware fout. Bij ongeval verwittigt men onmiddellijk de begeleid(st)er en de speelpleinverantwoordelijke.  Deze zullen zo vlug mogelijk een verzekeringsformulier invullen en doorgeven aan de jeugddienst.

        I.     Verloren voorwerpen

        Het speelplein is niet aansprakelijk voor diefstal of het verlies van persoonlijk materiaal van de kinderen (kledij, fiets, juwelen, gsm, …). Verloren voorwerpen worden bij de jeugddienst bijgehouden. Bij de start van de grote vakantie worden de verloren materialen geschonken aan een goed doel. Iets navragen kan via de jeugddienst. Geef dan zeker en vast een goeie omschrijving van het verloren voorwerp.

        J.     Eenmalige aanpassingen aan dit reglement ingevolge onvoorziene omstandigheden, kunnen door het college van burgemeester en schepenen beslist worden zodat de organisatie van het speelplein voldoet aan eventuele speciale situaties.

        K.     Dit reglement zal duidelijk zichtbaar uitgehangen worden op het speelplein en wordt overhandigd bij inschrijving.

         

    • Leefmilieu

      • Aanwijzing van vaststellend ambtenaar voor het vaststellen van inbreuken op het politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties in het kader van zwerfvuil en sluikstorten.

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Artikel 133 en 135 van de Nieuwe Gemeentewet.
        De Wet van 17 juni 2004 en de wet van 24 juni 2013 tot wijziging van de Nieuwe Gemeentewet.
        Het KB van 17 maart 2005 tot vaststelling van de inwerkingtreding van de wet van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
        Art. 42 en art. 43 § 1 van het Gemeentedecreet.
        De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties.
        De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en gewijzigd door de wet van 21 december 2013 houdende diverse bepalingen.
        Het KB van 21 december 2013 tot vaststelling van de minimumvoorwaarden inzake selectie, aanwerving, opleiding en bevoegdheid van de ambtenaren en personeelsleden die bevoegd zijn tot vaststelling van inbreuken die aanleiding kunnen geven tot de oplegging van een gemeentelijke administratieve sanctie.
        De wet van 7 mei 2004 en de wet van 19 juli 2013 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de Nieuwe Gemeentewet.

        De Omzendbrief OOP30bis van 3 januari 2005 aangaande de uitvoering van de wetten van 13 mei 1999 tot invoering van de gemeentelijke administratieve sancties, van 7 mei 2004 tot wijziging van de wet van 8 april 1965 betreffende de jeugdbescherming en de nieuwe gemeentewet en van 17 juni 2004 tot wijziging van de nieuwe gemeentewet.
        De Omzendbrief OOP30ter van 10 november 2005 waarbij uitleg verschaft wordt bij de wijziging van artikel 119bis van de Nieuwe Gemeentewet krachtens de wet van 20 juli 2005 houdende diverse bepalingen.
        Het decreet van 21 december 2007 tot aanvulling van het decreet van 5 april 1995 houdende algemene bepalingen inzake milieubeleid met titel XVI toezicht, handhaving en veiligheidsmaatregelen.
        Het schrijven van minister Milquet d.d. 23 december 2013 houdende verduidelijkingen en samenvatting van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en zijn uitvoeringsbesluiten.
        De herwerkte omzendbrief College van Procureur-Generaal COL 1/2006 d.d. 30 januari 2014.
        Het Politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties van 26 juni 2017.

        Motivering

        Handhaving is een belangrijke pijler is in de uitbouw van een zwerfvuilbeleid.
        De vaststellingen gebeuren door de politiediensten maar ook andere personen kunnen worden aangeduid tot vaststellingen van overtredingen op het GAS-reglement, mits hiertoe de nodige vorming te volgen, en mits hiertoe uitdrukkelijk te worden aangesteld door de gemeenteraad, waarbij ook personeelsleden van intergemeentelijke samenwerkingsverbanden sinds 2014 kunnen vaststellingen doen van overtredingen op die artikelen uit het Politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties die in rechtstreeks verband staan met hun bevoegdheden, die voortvloeien uit de regelgeving die op hen van toepassing is.

        De inbreuken op volgende artikelen uit het Politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties in rechtstreeks verband staan met de bevoegdheden van een personeelslid van MIROM : De artikelen 3.5.2.1.1 tot 3.5.2.1.7 inzake aanplakkingen, TITEL IV Openbare netheid en gezondheid: Art. 4.1.1.0.1., Art. 4.1.1.0.2, Art. 4.1.2.2.1., Art. 4.1.2.4.1., Art. 4.1.2.4.2. en het gemeentelijk reglement betreffende de huishoudelijke afvalstoffen en vergelijkbare bedrijfsafvalstoffen, goedgekeurd in de gemeenteraad van 18 december 2006.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Kris Vandenbussche, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Mevrouw Ine Sibiet, geboren op 30/05/1989, wonende in de Roeselaarsestraat 241, 8870 Izegem, en personeelslid bij het Intergemeentelijk Samenwerkingsverband MIROM, aan te wijzen als ambtenaar belast met het vaststellen van inbreuken op de vermelde artikelen van het Politiereglement op de Gemeentelijke Administratieve Sancties van 26 juni 2017. Deze aanstelling gebeurt met ingang vanaf heden en geldt tot herroeping.

        Art.2. Afschrift van deze beslissing over te maken aan de voorzitter van het politiecollege en aan de heer Procureur des Konings te Brugge, de Intercommunale MIROM, de betrokken vaststeller en de sanctionerend ambtenaar.

    • Intergemeentelijke Samenwerking

      • Fluvius OV - Buitengewone Algemene Vergadering 6 december 2021 - Vaststelling mandaat - Goedkeuren agendapunten

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Decreet Lokaal Bestuur, artikel 432, alinea 3.

        Motivering

        De ter beschikking gestelde documentatie

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Kris Vandenbussche, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV d.d. 6 december 2021:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van het door de raad van bestuur opgestelde budget voor 2022
        2. Statutaire benoemingen
        3. Statutaire mededelingen

        Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente die zal deelnemen aan de digitale Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius OV op 6 december 2021 (of iedere andere datum waar op deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikel 1 van onderhavige beslissing.

        Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan Fluvius Opdrachthoudende Vereniging, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e‑mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

      • Fluvius West - Buitengewone Algemene Vergadering op 13 december 2021 - Vaststellen mandaat van vertegenwoordiger en goedkeuren agendapunten

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Decreet Lokaal Bestuur.

        Conform artikel 432 moet de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger voor elke algemene vergadering worden herhaald.

        De statuten van Fluvius West.

        Bij besluit van de Gemeenteraad van 28 januari 2019 werd raadslid Guido Vanwalleghem aangeduid als vertegenwoordiger en raadslid Veroniek Vanrobays als plaatsvervanger.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Kris Vandenbussche, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Fluvius West d.d. 13 december 2021

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022.
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap
        4. Statutaire benoemingen
        5. Statutaire mededelingen

         

        Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeente/stad die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Fluvius West op 13 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.

        Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Fluvius West, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e-mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be.

         

      • IMEWO - Buitengewone Algemene vergadering van 16 december 2021 - Vaststellen mandaat vertegenwoordiger en goedkeuren agenda

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Juridische grond

        Decreet lokaal bestuur.

        Artikel 432, alinea 3 van het decreet over het lokaal bestuur bepaalt dat de vaststelling van het mandaat van de vertegenwoordiger dient te worden herhaald voor elke algemene vergadering.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Kris Vandenbussche, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Zijn goedkeuring te hechten aan de agenda van de Buitengewone Algemene Vergadering van de opdrachthoudende vereniging Imewo d.d. 16 december 2021:
        Agenda:

        1. Bespreking in het kader van artikel 432 van het Vlaams decreet lokaal bestuur van de te ontwikkelen activiteiten en de te volgen strategie voor het boekjaar 2022 alsook van de door de Raad van Bestuur opgestelde begroting 2022
        2. Vaststelling van de uitkering overeenkomstig artikel 6:114 ev WVV.
        3. (Neven)activiteiten - Aanvaarding wijziging deelnemerschap
        4. Statutaire benoemingen
        5. Statutaire mededelingen

        Art.2. De vertegenwoordiger van de gemeenten die fysiek dan wel digitaal zal deelnemen aan de Buitengewone Algemene Vergadering van Imewo op 16 december 2021 (of iedere andere datum waarop deze uitgesteld of verdaagd zou worden), op te dragen zijn/haar stemgedrag af te stemmen op de beslissingen genomen in de gemeenteraad van heden inzake voormeld artikelen 1 en 2 van onderhavige beslissing.

        Art.3. Het college van burgemeester en schepenen te gelasten met de uitvoering van voormelde beslissingen en onder meer kennisgeving hiervan te verrichten aan de opdrachthoudende vereniging Imewo, ter attentie van het secretariaat (in pdf-versie), uitsluitend op het e mailadres vennootschapssecretariaat@fluvius.be .

  • Vraagstelling

    • Vraagstelling en mededelingen in toepassing van artikel 11 van het huishoudelijk reglement

      Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
      Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Ann Gunst, schepenen
      Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
      Kris Vandenbussche, Adjunct Algemeen Directeur
      Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
      Besluit

      Raadslid Vandenbussche vraagt uitleg over de plotse verhuis van de kunstacademie. Bij het bezoek enkele jaren terug waren er al vragen over de staat van het gebouw. Er is een oplossing gevonden voor de kunstacademie. Is dit tijdelijk. Kunnen we dit gebouw nog redden. De huiszwam is moeilijk te bestrijden.

      Schepen van Onderwijs zegt dat er een huiszwam is vast gesteld. Er is een offerte gevraagd om dit aan te pakken, maar we hebben daar nog geen zicht op. Er wordt nog door de technische dienst gekeken hoe we dit aanpakken.

      Schepen van Openbare Werken zegt dat we een firma dit laten bekijken, gezien de huiszwam blijkbaar verscholen zat achter een valse wand. We willen met kennis van zaken kunnen beslissen.

      Raadslid Steurbaut sluit zich bij de vraagstelling aan.

      Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 22 november 2021, om 20u00.

Namens Gemeenteraad,

Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur

Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter