Terug
Gepubliceerd op 28/10/2021

Besluit  Gemeenteraad

ma 25/10/2021 - 20:00

Aanvulling Algemeen Gemeentelijk Politiereglement houdende vaststelling van de bijzondere voorwaarden voor de plaatsing van terrassen op het openbaar domein - Opheffen oud reglement - Goedkeuren nieuw reglement

Juridische grond

De Algemene Politieverordening, goedgekeurd in de gemeenteraad van 26 juni 2017 en zijn latere wijzigingen.

Decreet Lokaal Bestuur.

Motivering

De definitieve regeling van de zomerterrassen is een uitvoering van het strategisch commercieel plan zoals vast gesteld in de Gemeenteraad van 27 september 2021.

Besluit

Art.1. De gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het nieuw reglement in bijlage, dienstig als aanvulling op het Algemeen Gemeentelijk Politiereglement houdende de vaststelling van de bijzondere voorwaarden voor de plaatsing van terrassen op het openbaar domein:

REGLEMENT TIJDELIJKE TERRASSEN OP HET OPENBAAR DOMEIN

Art. 1. Definitie

Een tijdelijke en duidelijk begrensde privatisering van het openbaar domein met het oog op het uitbaten van een terras is onderhevig aan bijkomende verordenende maatregelen.

Onder tijdelijk terras, ter uitbreiding van de horecazaak, wordt verstaan elke constructie bestaande uit elementen zoals windschermen, meubilair allerhande, parasols,… zonder dat deze opsomming als beperkend mag aanzien worden. Een tijdelijk terras is beperkt in tijd en mag ten vroegste geplaatst worden op 1 maart en moet volledig weggenomen worden ten laatste op 31 oktober van ieder jaar.

Art.2. Aanvraag

Voor het plaatsen van een terras moet er toelating worden verleend door het College van burgemeester en schepenen. Daartoe dient er een aanvraag ingediend te worden met een grondplan, schets op schaal en/of tekening van het terras. De ondernemer richt de aanvraag aan de dienst economie van de gemeente Lichtervelde, dit kan via een formulier op www.lichtervelde.be/terrassen. Bij de aanvraag vragen we volgende inhoudelijke informatie:

·        -  Voeg een grondplan of schets op schaal bij van het terras met vermeldingen van: afstand tot rijweg, trottoir, grootte …

·        -  Vermeld de afzetting, beschrijf hierbij maximaal het soort constructie, kleur, stevigheid, open gedeeltes.

·         - Geef het type van verwarming door indien van toepassing.

Art.3. Voorwaarden

Terrassen geplaatst op het openbare domein voldoen ten allen tijde aan volgende bijzondere voorwaarden:

·        - Het terras mag niet muur-, vloer of grondvast zijn, het kan ten allen tijde weggenomen worden, b.v. bij overmacht, werkzaamheden, evenementen, … De aanhechting aan de gevelmuur mag dus in geen geval een constructie vertonen die als een vaste aanbouw kan aanzien worden.

·         - Het terras moet aansluiten aan de gevel van de zaak. De volledige breedte van de gevel van de zaak is de maximale breedte van het terras. Inname van parkeerplaatsen evenwijdig met de rijweg is niet toegelaten omwille van veiligheidsredenen;

·         - Indien er inname van voetpad of frontale parkeerplaatsen is, wordt dit duidelijk vermeld in de aanvraag;

·        -  Het is niet toegelaten een dakbedekking in vaste materialen aan te brengen;

·        -  Er mag geen vaste vloerbedekking gelegd worden. Eventuele uitvlakking met verwijderbare vloerelementen kan onder bepaalde voorwaarden;

·         - Er wordt een vrije doorgang van tenminste één meter twintig - 1,20m - op het trottoir  voorzien, in overeenstemming met het College van Burgemeester en Schepenen kan een alternatief gezocht worden;

·         - Het terras mag ten vroegste geplaatst worden op 1 maart en moet volledig weggenomen worden ten laatste op 31 oktober van ieder jaar;

·         - Het terras mag geen gevaarlijke uitsteeksels hebben;

·         - De terrassen dienen indien nodig met voldoende verlichting en/of reflectoren geaccentueerd te worden zodat ze geen risico vormen voor de verkeersveiligheid;

·         - Verkeerssignalisatie dient steeds zichtbaar te blijven en de constructie mag het zicht van de weggebruiker op het verkeer niet hinderen;

·         - Terrassen op openbaar domein dienen geregistreerd te worden in GIPOD;

·         - Het terras en de aanpalende horecazaak moet steeds goed bereikbaar zijn voor de hulpdiensten;

·         - Het terras is net en aantrekkelijk.

Art.4. Gebruik materialen

De terrasconstructie dient te gebeuren door middel van gebruik van professioneel, weerbestendig en stevige materialen. Het verankeren van de constructie in openbaar domein (parkeerstroken, trottoirs) is niet toegelaten. Bij gebruik van zeilen dienen deze over een brandvertragend certificaat te beschikken. We moedigen de aanvrager aan om te kiezen voor een kleur, uniform en onopvallend, zoals zwart (RAL 9004/5), grijs (RAL 7036), ecru (RAL 9001), ...

De terrassen worden afgesloten met panelen of bloembakken. Boven de hoogte van 1 meter dient de constructie transparant te zijn.

Art. 5. Gebruik elektriciteit

Elektriciteit in de tijdelijke constructie dient professioneel te worden aangebracht volgens de geldende regels, het AREI en een keuringsbewijs dient voorgelegd te worden. Je gebruikt CE- of BENOR-gekeurde verwarmingstoestellen.

Kabels en ander toebehoren mogen niet hinderlijk zijn voor voetgangers.

Versterkte muziek op de terrassen is niet toegelaten.

Art. 6. Verantwoordelijkheid

Het gemeentebestuur kan onder geen beding aansprakelijk worden gesteld voor de gevolgen van het verlenen van een vergunning, voor schade of ongevallen veroorzaakt door of met een terrasconstructie, meubilair, aanhorigheden of andere voorwerpen op het openbaar domein. De verantwoordelijkheid voor de veiligheid van en op de ingenomen zone van het openbaar domein berust volledig bij de aanvrager-uitbater en bij alle andere burgerlijk aansprakelijke personen of rechtsstructuren. De ondernemer blijft steeds geheel en alleen verantwoordelijk voor de stabiliteit en de veiligheid van de constructie. Hij of zij heeft ook de verantwoordelijkheid bij extreme weersomstandigheden (bv. storm) voldoende alert te zijn om de constructie voor die periode te verwijderen of extra te verstevigen.

De ondernemer zorgt dat hij verzekerd is voor het terras.

Art. 7. Belasting op inname openbaar domein

Er wordt een belasting geheven bij inname van parkeerplaatsen voor het plaatsen van een tijdelijk terras door horeca.

Art. 8. Weigeren aanvraag

De Gemeente Lichtervelde heeft het recht om de aanvraag tot terras te weigeren als de voorgestelde constructie en de plaats van opstelling de veiligheid en/of de openbare orde en de doorgang van andere manifestaties in het gedrang kan brengen. Mogelijke overlast en esthetische schade kunnen ook een argument zijn tot weigering.

Art. 9. Overtredingen, straffen en intrekken toelating

Overtredingen van dit reglement worden gestraft met GAS-boetes.

De toelating voor het tijdelijk terras kan steeds worden ingetrokken bij overlast, herhaaldelijke inbreuken of als de veiligheid in het gedrang komt.

Art. 10. Activiteiten op het terras

Toelating voor catering zoals foodtrucks en BBQ-toestellen worden apart aangevraagd.

Art. 11. Slotbepalingen

Deze bepalingen vervangen alle vroegere, strijdige bepalingen ter zake. Zij gelden echter niet bij feestelijkheden (Margriete, Folklore, …) waarvoor een afzonderlijk reglement of afspraken worden gemaakt.

Dit reglement treedt in voege op 1 november 2021. Er geldt een overgangsperiode tot 30/11/2021. Nadien voldoen alle terrassen aan dit reglement.

Art.2. Het reglement op de zomerterrassen goedgekeurd in gemeenteraad van 24 februari 2003 wordt opgeheven.

Art.3. Dit besluit wordt bekend gemaakt.