Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
De gemeente zit momenteel met een grote liquiditeit waarop we vaak negatieve intrest moeten betalen.
Een grote som in het pensioenfonds storten zorgt ervoor dat deze liquiditeit wat beperkt wordt.
De impact op de autofinancieringsmarge is hetzelfde voor beide simulaties.
De gemeenteraad beslist om het pensioenfonds mandatarissen aan te vullen met een éénmalige koopsom van 784.103 €
Het Decreet Lokaal Bestuur.
De doelstelling is te komen tot ee, efficiënt en doeltreffend detailhandelsbeleid op maat van de gemeente en haar handelaars waarbij:
Zodat een toekomstbestendige detailhandel en horeca in onze gemeente wordt ondersteund.
Aan het plan wordt toegevoegd dat voldoende ondersteuning moet geboden worden de digitale ondersteuning en de ontwikkelingen binnen de Korte Keten, twee zaken waar het gemeentebestuur ondertussen ook al op in zet.
Enig artikel. De Gemeenteraad verleent zijn goedkeuring aan het Strategisch Commercieel plan. De opmerkingen worden meegenomen in het plan.
De gemeentewet, inzonderheid op artikel 135, §2, ingevoegd bij de wet van 27 mei 1989, op artikel 119, hernummerd bij de wet van 27 mei 1989 en gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 mei 1989 en bij de wet van 13 mei 1999, en op artikel 130 bis, ingevoegd bij de wet van 12 december 2006.
De wet betreffende de politie over het wegverkeer, gecoördineerd bij het koninklijk besluit van 16 maart 1968, inzonderheid op artikel 2, gewijzigd bij het koninklijk besluit van 30 december 1982.
Het koninklijk besluit van 1 december 1975 houdende algemeen reglement op de politie van het wegverkeer, inzonderheid op titel III, gewijzigd bij de koninklijke besluiten van 23 juni 1978, 25 november 1980, 8 april 1983, 1 juni 1984, 25 maart 1987 en 17 september 1988.
Het ministerieel besluit van 11 oktober 1976 waarbij de minimum afmetingen en de bijzondere plaatsingsvoorwaarden van de verkeerstekens worden bepaald, gewijzigd bij de ministeriële besluiten van 8 december 1977, 23 juni 1978, 14 december 1979, 25 november 1980, 11 april 1983, 1 juni 1984, 17 september 1988 en 19 december 1991.
Het decreet van 16 mei 2008 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
Het besluit van de Vlaamse regering van 23 januari 2009 betreffende de aanvullende reglementen op het wegverkeer en de plaatsing en bekostiging van de verkeerstekens.
De omzendbrief MOB/2009/01 van 3 april 2009 betreffende gemeentelijke aanvullende reglementen op de politie over het wegverkeer.
Het dienstorder MOW/MIN/2010/01 betreffende de procedure aanvullende reglementen op gewestwegen beheerd binnen het Vlaams Ministerie van Mobiliteit en Openbare Werken.
De onderrichtingen van 24 april 2019 inzake de bekendmaking van de aanvullende reglementen.
Het decreet over het lokaal bestuur van 22 december 2017.
De fietsstraat geeft toelating aan de fietsers om de volle breedte van hun rijvak te gebruiken, alle gemotoriseerde voertuigen moeten achter de fietser blijven.
In een fietsstraat geldt zone 30, die is al van toepassing.
Het invoeren van fietszones zal de veiligheid van de fietser verhogen en de snelheid van het verkeer zal automatisch afgeremd worden.
Advies verkeerscommissie dd. 25 augustus 2021.
Art.1. Fietsstraat conform de regelgeving in artikel 71.2 van de wegcode in te voeren op de Essestraat, tussen de Rozenlaan en Torhoutstraat
Art.2. De fietsstraat, beschreven in art.1. wordt toegevoegd aan de bestaande fietszone van de Torhoutstraat zoals vast gesteld in de gemeenteraad van 22 juni 2020.
Art.3. Dit aanvullend reglement wordt bekendgemaakt door het aanbrengen van de borden F111 en F113 bij het begin en het einde van de zones. De bestaande fietszoneborden opgesteld t.h.v. kruispunt Essestraat/Torhoutstraat worden verplaatst naar het kruispunt Essetraat/Rozenlaan.
Art.4. De overtredingen op dit besluit worden gestraft met politiestraffen.
Gezien de invoering van tonnagebeperking in overleg met de Vervoersregio moet gebeuren wordt op voorstel van het College van Burgemeester en Schepenen voorgesteld eerst een schrijven te richten aan de betrokken instanties, waarbij uitdrukkelijk een concrete timing wordt gevraagd. Dit niet alleen voor de problematiek van het zwaar vervoer, maar ook voor de voorziene acties inzake verkeersveiligheid, snelheid, geluidsoverlast en trillingen op deze wegen zoals voorzien in het mobiliteitsplan.
De Gemeenteraad beslist:
1/ In uitvoering van het werkdomein B.7 vanuit het mobiliteitsplan, goedgekeurd op 23 november 2020, een schrijven te richten aan de VVR Midwest die instaat voor de opmaak van een regionaal vervoersplan om :
a/ geen vrachtroute te voorzien op de N370 en N35b
b/ initiatieven te nemen tot het beperken van vrachtverkeer via de N370 en N35b
2/ In uitvoering van verschillende domeinen en acties met betrekking tot de N370 en N35b vanuit het mobiliteitsplan, goedgekeurd op 23 november 2020, een schrijven te richten aan Agentschap Wegen en Verkeer waarbij het dringende karakter van deze acties zal omschreven worden en een concrete planning zal opgevraagd worden.
In de brieven wordt aangedrongen op een voorafgaandelijke studie naar de gevolgen van een eventuele tonnagebeperking en alternatieven voor het zwaar verkeer. Als er niet op korte termijn duidelijkheid komt, overweegt de gemeenteraad eventueel een tonnagebeperking ter stemming voor te leggen.
Art.1. De gemeenteraad van Lichtervelde keurt de schenking van het archeologisch ensemble van de opgraving Lichtervelde-Leysafortstraat goed.
Art.2. De gemeente Lichtervelde wordt eigenaar van het ensemble, dat bij de Heemkundige Kring Lichtervelde wordt ondergebracht en door hen beheerd en ontsloten zal worden.
Art.3. IOED RADAR stelt haar expertise te beschikking om het behoud, het beheer en de toegankelijkheid van het ensemble te verzekeren.
Art.1. De Gemeenteraad van Lichtervelde keurt de schenking van de archeologische ensembles van het proefsleuvenonderzoek en de opgraving Lichtervelde-Stegelstraat goed.
Art.2. De gemeente Lichtervelde wordt eigenaar van de ensembles, die bij de Heemkundige Kring Lichtervelde worden ondergebracht en door hen beheerd en ontsloten zal worden.
Art.3. IOED RADAR stelt haar expertise te beschikking om het behoud, het beheer en de toegankelijkheid van de ensembles te verzekeren.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017
Algemeen Politiereglement, zoals goedgekeurd door de Gemeenteraad op 26 juni 2017, Afdeling - 2 - Gemeentelijke infrastructuur, onderafdeling 1 : Parken, plantsoenen, speelpleinen, sportterreinen, -parken en – inrichtingen
Dit reglement is een aanvulling op het algemeen politiereglement.
Art.1. De Gemeenteraad keurt volgend reglement op speelzones goed:
Artikel 1: De speeltoestellen zijn voorzien voor kinderen van 2 tot 12 jaar. Deze toestellen mogen enkel gebruikt worden door deze leeftijdsdoelgroep.
Artikel 2: De speeltoestellen dienen gebruikt te worden voor de functie waarvoor ze geplaatst zijn.
Artikel 3: Het is verboden de beplantingen, omheiningen en de algehele aanleg te beschadigen, te beklimmen of als zitbank te gebruiken.
Artikel 4: Gebruikers van de speelzone tonen respect voor de omgeving, het milieu en de medegebruikers van de zone. Het vuilnis dient in de daarvoor voorziene vuilbak gedeponeerd te worden. Indien deze niet aanwezig is of vol zit dient het vuilnis meegenomen te worden naar huis.
Artikel 5: Het is verboden om de speeltoestellen te gebruiken voor 8u ‘s morgens en na 21u’s avonds.
Artikel 6: Indien de gebruiker schade vaststelt aan een speeltuig, dient het gebruik van het toestel onmiddellijk gestaakt te worden. Schade aan speeltoestellen kan gemeld worden aan de gemeente via het e-loket. https://www.lichtervelde.be/eloket/formulier/24/onderhoud-openbaar-groen-en-speelpleinen-melden
Artikel 7: Iedere gebruiker is aansprakelijk voor het aanbrengen van schade aan de speeltoestellen, beplantingen en omgeving.
Artikel 8: Iedere gebruiker dient zich als een voorzichtig en redelijk persoon te gedragen.
Artikel 9: Voor klachten en opmerkingen betreffende de infrastructuur kan elke gebruiker steeds terecht bij de gemeentelijke jeugddienst. Dit kan via mail (jeugd@lichtervelde.be). De gemeente stelt de nodige contactgegevens ter beschikking op de speelzone
Artikel 10: Over alle niet in dit reglement voorkomende bepalingen en afwijkingen neemt het college van burgemeester en schepenen een beslissing.
Artikel 11: Door het louter gebruiken van de speelzone verklaart de gebruiker zich akkoord met het huidig reglement en ontlast de gemeente Lichtervelde van iedere aansprakelijkheid.
Art.2. Voor zover wetten, decreten, besluiten, algemene of provinciale verordeningen of reglementen niet in andere straffen voorzien, kunnen de inbreuken op de bepalingen van dit reglement gestraft worden met een administratieve sanctie, overeenkomstig de wet van 24 juni 2013.
Art.3. Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Het Decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Het decreet van het Vlaamse parlement van 2 juli 1981 betreffende de voorkoming en het beheer van afvalstoffen, gewijzigd bij decreet van 20 april 1994, inzonderheid op artikel 15 Het Besluit van de Vlaamse regering van 19 december 1997 tot vaststelling van het Vlaams reglement inzake afvalvoorkoming- en beheer.
Het Decreet betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen d.d. 23 december 2011 (Materialendecreet) en het Besluit van de Vlaamse Regering tot vaststelling van het Vlaams reglement betreffende het duurzaam beheer van materiaalkringlopen en afvalstoffen17 februari 2012 (VLAREMA.
Het bestaande reglement, vastgesteld bij Gemeenteraadsbesluit van 18 december 2006 en laatst gewijzigd op 16 december 2019.
Binnen Mirom Roeselare zijn de nodige afspraken gemaakt.
Art.1. In het vermelde besluit van 18 december 2006, Hoofdstuk 1, 'algemene bepalingen' wordt een nieuwe afdeling toegevoegd:
Afdeling 1bis - afgifte en inzameling van huishoudelijke afvalstoffen
Art1bis.§1. Alleen de geregistreerde inzamelaars, afvalstoffenhandelaars en -makelaars, daartoe aangewezen bij deze verordening of door het College van Burgemeester en Schepenen of door MIROM Roeselare, zijn gerechtigd om huishoudelijke afvalstoffen te aanvaarden of in te zamelen.
§2. Het is voor iedereen verboden om het even welke huishoudelijke afvalstof af te geven of voor inzameling aan te bieden aan andere geregistreerde inzamelaars,
afvalstoffenhandelaars en -makelaars dan deze daartoe aangewezen bij dit reglement of door het college van burgemeester en schepenen of door MIROM Roeselare.
Art.2. In het vermelde besluit van 18 december 2006 wordt het Hoofdstuk VII 'selectieve inzameling van textielafval' vervangen door volgende bepaling:
Afdeling 1 - Definitie
Art.26.§1. Voor de toepassing van deze verordening wordt onder textielafval verstaan: alle herbruikbare en recycleerbare kledij voor dames, heren en kinderen, lederwaren, schoenen, handtassen, beddengoed, woningtextiel (gordijnen, overgordijnen, tafelkleden, servetten, handdoeken), lompen, e.d., die ontstaan door de normale werking van een particuliere huishouding (en een vergelijkbare bedrijfsactiviteit).
Afdeling 2 - Inzameling
Art.27.§1. De inzameling van textielafval wordt uitsluitend georganiseerd door de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare of door de door haar aangewezen
instellingen. Enkel de geregistreerde inzamelaars, handelaars en makelaars van textielafvalstoffen die toelating krijgen van MIROM Roeselare zijn gemachtigd om
textielcontainers te plaatsen.
§2. De inzameling van textielafval geschiedt uitsluitend in de door de opdrachthoudende vereniging MIROM Roeselare opgestelde of toegelaten textielcontainers. Deze containers staan opgesteld in de gemeente en bij de Kringwinkel.
§3. Het is verboden om textielafval aan te bieden met het restafval of enige andere huis-aan-huis inzameling van selectief ingezamelde afvalstoffen.
§4. De huis-aan-huis inzameling van textiel is enkel toegelaten voor de door MIROM Roeselare of het College van Burgemeester en Schepenen aangewezen inzamelaars, verenigingen of scholen.
Afdeling 3 - Wijze van aanbieding
Art.28.§1. Het textiel dient bij het deponeren in een container in een degelijke en goed gesloten zak verpakt te zijn. Het aangeboden textiel mag niet nat of besmeurd zijn. Het is verboden · om textielafval in de textielcontainers te deponeren tussen 21u en 7u.
§2. Het is verboden om naast de textielcontainers lege of volle dozen, kratten, zakken of andere voorwerpen achter te laten, ook al is de container volledig gevuld.
Art.3. Dit reglement wordt bekendgemaakt overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Decreet Lokaal Bestuur van 22 december 2017.
Dit reglement bevat de voorwaarden voor een machtiging in toepassing van hoofdstuk 3 'Gemeenschappelijke bepalingen ter bevordering van de openbare veiligheid en de vlotte doorgang', Afdeling 1 'Algemene bepaling' van de politiecodex.
Grijze straat omvormen in groene strook. Verhogen van de diversiteit en brengen van kleur en sfeer in de straat.
Verder heeft het een positief effect op het klimaat daar de lucht wordt gezuiverd en fijn stof verwijderd. Planten zorgen ook voor koeling en isolerende werking vna de woonst. Regenwater wordt langer vastgehouden in de grond.
Art.1. De gemeenteraad keurt het reglement betreffende de aanleg van tegel- geveltuintjes goed:
ARTIKEL 1 DOEL
De gemeente Lichtervelde wenst door middel van dit reglement de aanplanting van groen te stimuleren door het mogelijk maken van de aanleg van een tegel- of geveltuintjes. Een grijze straat wordt zo omgevormd in een groene strook. Het verhoogt niet enkel de biodiversiteit maar brengt ook kleur en sfeer in het straatbeeld. Verder heeft het een positief effect op het klimaat daar de planten de lucht zuiveren en fijn stof verwijderen, de beplanting zorgt voor koeling en heeft een isolerende werking voor de woonst en wordt regenwater langer vastgehouden in de grond.
ARTIKEL 2 DEFINITIES
ARTIKEL 3 VOORWAARDEN VAN AANLEG
In afwijking van de verplichtingen met betrekking tot de private ingebruikname van het openbaar domein, zoals gestipuleerd in het algemeen politiereglement, is de aanleg van een tegel- geveltuintje toegelaten mits schriftelijk akkoord van het college van burgemeester en schepenen en mits voldaan wordt aan de voorwaarden zoals opgesomd in dit artikel. Voor de inname van het openbaar ten gevolge van de aanleg van een tegel- geveltuintje is, in afwijking van de bepalingen in het algemeen politiereglement, geen vergoeding verschuldigd.
Voorwaarden:
- De aanplantstrook mag maximaal 30 cm in breedte van het voetpad innemen.
- Het voetpad moet voldoende breed blijven, zodat na inname van het gedeelte van het tegel- geveltuintje, het voetpad nog een normale doorgang toelaat van minimum 1.20 meter (inclusief boordsteen). Dit voor de volledige lengte van het tegel- geveltuintje en rekening houdend met de straatverlichting en verkeerssignalisatie. De minimale doorgangsruimte dient ten alle tijde gerespecteerd te worden dus ook bij groei van de beplanting.
- Er mag meer dan één voetpad tegel ingenomen worden tegen de gevel van de woonst
- Het tegel-geveltuintje dient minimum 50 cm van de aanpalende woonst gelegen zijn.
ARTIKEL 4 BEHEER
ARTIKEL 5 AANSPRAKELIJKHEID
ARTIKEL 6 PROCEDURE
- Naam van de aanvrager;
- Adres van de aanvrager;
- Adres van locatie tegel- geveltuintje (in geval deze afwijkt van het adres van de aanvrager);
- Telefoonnummer/gsm-nummer aanvrager;
- E-mailadres aanvrager;
- Verklaring eigenaar te zijn van de woonst of schriftelijke toestemming van de eigenaar;
- Plannetje van de gevel met aanduiding afmetingen tegel- geveltuintje, resterende doorgang voetpad, aanduiding aanwezige nutsleidingen of ander voorzieningen, afstand aanpalenden, verkeersborden, verlichting en andere;
- Recente foto van de gevel;
- Keuze aanplanting (5 keuzes kunnen opgegeven worden – mogelijkheid tot ingeven soort dewelke niet op suggestielijst voorkomt).
BIJLAGEN
Suggestielijst plantensoorten
Art.2. Dit besluit treedt in werking na bekendmaking overeenkomstig het decreet lokaal bestuur.
Het besluit van 23 juni 2008 houdende goedkeuring van de toetreding tot de samenwerking Stad-Land-schap.
Het Decreet Lokaal Bestuur.
Gaat over tot geheime stemming. 19 leden nemen aan de stemming deel. 19 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 19. Blanco of nietig: geen. Mevr. Vicky Traen bekomt 19 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Gaat over tot geheime stemming. 19 leden nemen aan de stemming deel. 19 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 19. Blanco of nietig: geen. Betrokkenen bekomen 19 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. De heer Steven Bogaert, schepen, wordt aangeduid als politiek vertegenwoordiger van de gemeente in de initiatiefgroep van Stad-Land-schap. De heer Bart Verhaeghe, raadslid, wordt aangeduid als zijn plaatsvervanger.
Art.2. Mevrouw Vicky Traen, dienst omgeving wordt aangeduid als ambtelijk vertegenwoordiger in de initiatiefgroep.
Art.3. Mevr. Vicky Traen, dienst omgeving wordt aangeduid als vertegenwoordiger in de begeleidende werkgroep.
De internationale conferentie inzake milieu en ontwikkeling gehouden in Rio de Janeiro in 1992 en het internationaal verdrag van Kyoto van 1997 met betrekking tot het nemen van maatregelen ter bescherming van het klimaat en ter vermindering van de uitstoot van broeikasgassen.
Het ondertekenen van de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen door de federale overheid in New York in 2015 aangaande het engagement om aan de Duurzame Ontwikkelingsdoelstellingen te werken.
Het ondertekenen door de gemeente van het Burgemeestersconvenant 2030, aangaande de duurzame ontwikkelingsdoelstellingen bij besluit van 28 mei 2018.
De gemeenteraad keurt het gezamenlijk duurzaam energie- en klimaatactieplan, inclusief de nulmeting en reductiedoelstelling en de risico- en kwetsbaarheidsanalyse op vlak van klimaat, voor de groep Klimaatoverleg Midwest goed bij besluit van 27 januari 2020.
Het Vlaams Energie- en Klimaatplan (VEKP) 2021-2030.
Het Regeerakkoord Vlaamse Regering 2019-2024.
Het Decreet Lokaal Bestuur: “De gemeenten zijn overeenkomstig artikel 41 van de Grondwet bevoegd voor de aangelegenheden van gemeentelijk belang. Voor de verwezenlijking daarvan kunnen ze alle initiatieven nemen. Ze beogen om bij te dragen aan de duurzame ontwikkeling van het gemeentelijk gebied.”
Vlaanderen en de lokale besturen slaan, d.m.v. het Lokaal Energie- en Klimaatpact de handen in elkaar om samen de nodige transitie in het energie- en klimaatbeleid waar te maken. Aan de hand van concrete en herkenbare werven (zie hieronder) wil men inzetten op krachtdadig beleid. Er wordt hierbij ingezet op een gelijktijdige bottom-up en top-down aanpak. Beide actoren, de Vlaamse overheid en de lokale besturen geven aan werk te maken van concrete engagementen zoals hieronder vermeld:
Lokale besturen engageren zich om:
De Vlaamse overheid engageert zich om:
De gemeente beslist om het Lokaal Energie- en Klimaatpact te ondertekenen.
Het Besluit van de Vlaamse Regering van 14 december 2018 en gepubliceerd op 11 januari 2019.
Het decreet lokaal bestuur van 22 december 2017.
Gezien huidige samenwerkingsovereenkomst binnenkort vervalt en een actualisatie van de taakstelling zich opdringt werd een nieuwe samenwerkingsovereenkomst opgesteld.
Gaat over tot geheime stemming. 19 leden nemen aan de stemming deel. 19 stembiljetten worden in de urne gevonden. Aantal geldige stemmen: 19. Blanco of nietig: geen. betrokkenen bekomen 19 stemmen, zijnde de volstrekte meerderheid.
Art.1. De samenwerkingsovereenkomst, tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur wordt goedgekeurd.
Art.2. Als gemeentelijke afgevaardigde voor de beleidsgroep (een effectief lid en plaatsvervanger) wordt aangeduid : Dhr. Schepen Bogaert (effectief lid) en dhr. Hans Delameilleure, raadslid (plaatsvervanger).
Art.3. Het college van burgemeester en schepenen wordt gelast met de ondertekening en uitvoering van deze samenwerkingsovereenkomst tussen enerzijds het Energiehuis WVI en anderzijds het lokale bestuur.
1. Toelichting stand van zaken Corona door Burgemeester.
Organisatie 3de prik voor risicopatiënten aan de gang. De uitnodigingen zijn hiervoor de deur uit. WZC en kort verblijf zullen ook 3de prik krijgen. Zal doorgaan in WZC. Alle 85+ ers worden uitgenodigd en zullen tussen 1 en 15 okt nog terecht kunnen in vaccinatiecentrum, na 15 oktober bij de huisarts.
Wat met 65+ ers? Is nog afwachten, er komt een webinar op 7 oktober met hopelijk meer informatie.
Vaccinatiegraad Lichtervelde: 95%. De hoogste vaccinatiegraad uit de eerstelijnszone
Besmettingscijfers zijn momenteel niet goed. Clusters worden gedetecteerd en opgevolgd
2. Textielcontainers
Schepen Bogaert geeft een overzicht van de nieuwe plaatsen van de textielcontainers. Deze info wordt gecommuniceerd via website en infoblad.
3. Proefopstelling asverschuivingen Bollestraat/Hazelstraat
Doelstelling is snelheid afremmen in de desbetreffende straten. Schepen Bogaert geeft mee dat deze installaties zullen geplaatst worden in loop van de 2de week van oktober.
4. Raadslid Steurbaut vraagt naar het zwaar vervoer over de werken in de omgeving van Astridlaan en de scholen. Kunnen we hier geen bepaalde uren afspreken waar dit mogelijk is of niet. Er gebeuren toch heel wat manoeuvres tijdens de passage van kinderen bij begin en einde school. Op korte termijn moet er wel aandacht voor zijn.
Schepen Bogaert wil dit inderdaad beperken tijdens de schooltijden. We bekijken hoe dit kan.
Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 25 oktober 2021, om 20u00.
Namens Gemeenteraad,
Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur
Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter