Terug
Gepubliceerd op 27/04/2021

Notulen  Gemeenteraad

ma 25/01/2021 - 20:00 Raadzaal
Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, schepenen
Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
Verontschuldigd: Ann Gunst, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
  • Openbaar

    • Algemeen beleid

      • Tijdelijke politieverordening - Digitaal vergaderen gemeenteraad van 25 januari 2021 - Bekrachtiging

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Gunst, schepenen
        Lies Delameillieure, raadsleden
        Juridische grond

        Artikel 133, 133bis, 134 §1 en Artikel 135, §2, 5° van de Nieuwe Gemeentewet.

        Artikelen 18 en 20 van het decreet lokaal bestuur.

        Ministerieel besluit van 13 maart 2020 houdende de afkondiging van de federale fase betreffende de coördinatie en het beheer van de crisis coronavirus COVID-19.

        Ministerieel besluit van 18 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Motivering

        Het coronavirus COVID-19 brengt een urgent en ernstig risico voor de volksgezondheid met zich mee. Het virus lijkt zich via de lucht over te dragen van mens tot mens, via alle mogelijke emissies via de mond en de neus. Om die reden vormen de bijeenkomsten van personen, in besloten of overdekte plaatsen, een bedreiging voor de volksgezondheid.

        Het aantal deelnemers, de intensiteit van het contact, de duur van het contact, de beslotenheid van de ruimte en de leeftijdsmix van de bevolking zijn relevante factoren om al dan niet te beslissen over maatregelen ter voorkoming van de verspreiding van infectieziekten en meer bepaald van het COVID-19 virus. De federale overheid legt diverse maatregelen op in het kader van 'social distancing' als middel om het contact tussen besmette personen en niet-besmette personen te verminderen.

        De meest recente cijfers en indicatoren van het Agentschap Zorg en Gezondheid tonen aan dat het aantal besmettingen met het COVID-19 virus zeer snel toeneemt en dat onze gemeente behoort tot de categorie van zwaar getroffen gemeenten, met 3 'alerts'.

        De burgemeester ziet zich dan ook genoodzaakt om bijkomende maatregelen te nemen in het kader van de openbare veiligheid en gezondheid teneinde de verspreiding van het COVID-19 virus tegen te gaan en in de mate van het mogelijke in te perken.

        Hoewel de bijeenkomsten van de organen van het gemeentebestuur of het OCMW niet verboden zijn door federale of Vlaamse maatregelen, vindt de burgemeester het noodzakelijk om, teneinde de verspreiding van het virus te vertragen en te beperken, de fysieke samenkomst van de gemeenteraad en van de raad voor maatschappelijk welzijn op 14 december 2020 te verbieden.

        Het lokaal bestuur van Lichtervelde beschikt over technologische mogelijkheden om een digitale of online vergadering van de bestuursorganen te organiseren. Deze mogelijkheden, die uitzonderlijk en specifiek zijn voor tijdens de federale fase, genieten op dit moment de voorrang om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken.

        Het is dan ook aangewezen om de gemeenteraad online te organiseren, dus zonder dat een fysieke verplaatsing van de raadsleden nodig is. De vergadering van de raden zal dus gehouden worden via een conferencingsysteem en met behulp van het elektronisch systeem voor vergaderbeheer.

        De algemene principes uit het decreet over het lokaal bestuur (termijn van oproeping, inzage in dossiers, tegensprekelijk debat, openbaarheid…) blijven van toepassing.

        Er zal aan de raadsleden vooraf een handleiding ter beschikking gesteld worden waarin het verloop van deze online zitting zal toegelicht worden.

        Er wordt een audiovisuele opname gemaakt tijdens de zitting en de vergadering wordt audiovisueel en live gestreamd via het internet (facebookpagina Gemeentebestuur). De openbaarheid van de vergadering wordt daarmee gegarandeerd.

        Deze manier van vergaderen en stemmen garandeert de best mogelijke uitoefening van de democratische rechten en prerogatieven van de raadsleden in de huidige situatie.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Het besluit van de Burgemeester dd. 12 januari 2021 waarbij beslist werd de zitting van de gemeenteraad van 25 januari 2021 digitaal te laten doorgaan, wordt bekrachtigd.

      • Besluit Burgemeester betreffende de controle en handhaving van de quarantaineverplichting m.h.o. op de beheersing en bestrijding van de covid-19 pandemie - Bekrachtiging

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Gunst, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Juridische grond

        Artikelen 133, 134 §1 en 135 §2, 5° Nieuwe Gemeentewet van 24 juni 1988 het ministerieel besluit van 28 oktober 2020 houdende dringende maatregelen om de verspreiding van het coronavirus COVID-19 te beperken

        Artikelen 34/1, 47/1 en 79 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid (verder preventiedecreet genoemd)

        Besluit van de Vlaamse Regering van 8 januari 2021 tot uitvoering van artikel 34/1, tweede lid, en artikel 47/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid en tot wijziging van het besluit van de Vlaamse Regering van 12 juni 2020 tot uitvoering van het decreet van 29 mei 2020 tot organisatie van de meldingsplicht en het contactonderzoek in het kader van COVID-19

        Motivering

        Naast het bieden van ondersteuning voor wie thuis moet blijven, is ook handhaving van de maatregelen noodzakelijk: om verdere besmetting te voorkomen, is het belangrijk dat mensen zich aan de quarantaine houden.

        De handhaving kan gaan van een zachte aanpak tot het geven van een boete voor wie zich bewust en hardleers niet aan de opgelegde quarantaine houdt. Als lokaal bestuur staan we dicht bij de mensen en kennen het reilen en zeilen in de gemeente.

        De Burgemeester heeft in het algemeen ook de opdracht om de veiligheid, het welzijn en de gezondheid van zijn inwoners te garanderen, het is dus goed dat lokale besturen binnenkort zullen weten wie in de gemeente in quarantaine moet zitten.

        Het positief advies van onze DPO over het protocol van 11 januari 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Enig artikel. Het besluit van de Burgemeester dd. 18 januari 2021 waarbij werd beslist over te gaan tot ondertekening van het protocol voor de elektronische mededeling van persoonsgegevens van het Agentschap Zorg en Gezondheid naar de gemeente in het kader van het doorgeven van persoonsgegevens conform artikel 34/1 van het decreet van 21 november 2003 betreffende het preventieve gezondheidsbeleid, wordt bekrachtigd.

    • Zorg en welzijn

      • Kennisname stand van zaken covid-pandemie en vaccinatie

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Gunst, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Besluit

        De Gemeenteraad neemt kennis van de stand van zaken.

    • Politie

      • Goedkeuren aanstelling sanctionerend ambtenaar GAS

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Gunst, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Juridische grond

        De bevoegdheden van de gemeenteraad, zoals bepaald in artikel 119 en 119bis van de Nieuwe Gemeentewet en gewijzigd door de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. 

        De Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties, zoals later gewijzigd. 

        Het Koninklijk besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de kwalificatie- en onafhankelijkheidsvoorwaarden van de ambtenaar belast met de oplegging van de administratieve geldboete en tot inning van de boetes in uitvoering van de wet betreffende de gemeentelijke administratieve sancties. 

        Het Koninklijk Besluit van 21 december 2013 tot vaststelling van de nadere voorwaarden en het model van het protocolakkoord in uitvoering van artikel 23 van de wet betreffende de administratieve sancties. 

        Het ontwerp van protocolakkoord goedgekeurd door het college van burgemeester en schepenen in zitting van 23 mei 2017 werd goedgekeurd en bekrachtigd in zitting van de gemeenteraad van 26 juni 2017 van de stad Tielt en op 26 juni 2017 in Lichtervelde, dat werd ondertekend door de deelnemende gemeenten enerzijds en de Procureur des Konings anderzijds.

        De Omzendbrief van 22 juli 2014 van de FOD Binnenlandse zaken waarbij uitleg verschaft wordt bij de nieuwe regelgeving aangaande de administratieve sancties.   

        Het brevet uitgereikt door de West-Vlaamse Politieschool aan dhr. Hendrik Vandenbruwane, Algemeen Directeur en dhr. Jan Vermeersch, coördinator bestuursadministratie bij de stad Tielt voor het volgen van de opleiding tot bekomen van “sanctionerend ambtenaar”.

        De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 houdende goedkeuring van het Algemeen uniform politiereglement politiezone Regio Tielt.

        De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 houdende goedkeuring van de samenwerkingsovereenkomsten in het kader van de sanctieprocedure bij administratieve sancties, afgesloten met Pittem, Ruiselede, Wingene, Lichtervelde en Ardooie.

        De beslissing van de gemeenteraad van 26 juni 2017 met als titel: "Goedkeuren aanstelling sanctionerend ambtenaar GAS".

        Motivering

        Het algemeen uniform politiereglement politiezone Regio Tielt voorziet in de  implementatie van administratieve sancties.

        De administratieve geldboete na vaststelling door een bevoegd persoon enkel kan worden gevestigd door een sanctionerend ambtenaar door de gemeenteraad aangeduid.

        Binnen de politiezone Regio Tielt beschikken dhr. Hendrik Vandenbruwane en dhr. Jan Vermeersch van stad Tielt over het vereiste attest.

        Het positief advies van de Procureur des Konings dd. 24 november 2020 tot aanstelling als sanctionerend ambtenaar van vermelde personen.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. Dhr. Hendrik Vandenbruwane, Algemeen Directeur en dhr. Jan Vermeersch, coördinator bestuursadministratie bij de stad Tielt worden aangesteld als sanctionerend ambtenaar overeenkomstig artikel 6 §3 van de Wet van 24 juni 2013 betreffende de gemeentelijke administratieve sancties en het KB van 21 december 2013 over de aanstelling van de sanctionerend ambtenaar.

        Art.2. Een afschrift van dit reglement wordt toegestuurd aan de toezichthoudende overheid, de Provinciegouverneur, de Procureur des Konings, de griffier van de rechtbank van eerste aanleg, en van de politierechtbank van het gebied, aan de sanctionerend ambtenaar, en aan de korpschef van de lokale politie.

    • Sport

      • Vaststellen nieuwe naam gemeentelijke sportcentrum - Goedkeuren

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Gunst, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Motivering

        Toekenning ereburgerschap op 25 januari 2021.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        De Gemeenteraad besluit het vernieuwde sportcomplex voortaan aan te duiden met de naam 'Gemeentelijk sportcomplex Gilbert Desmet'.

    • Cultuur

      • Toekenning titel ereburger van Lichtervelde aan Gilbert Desmet

        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
        Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, schepenen
        Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
        Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
        Verontschuldigd: Ann Gunst, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
        Juridische grond

        Het reglement voor het ereburgerschap door de gemeenteraad van 14 december 2020 goedgekeurd.

        Motivering

        De voordracht gebeurt door cultuurraad en sportraad.

        Gilbert Desmet heeft heel wat verdiensten als wielrenner en verdient deze eretitel. Hij werd dan ook 'Smetje van Lichtervelde' genoemd omdat hij nog een naamgenoot had. Voor een overzicht van zijn carrière:

        Gilbert is de oudste nog levende gele-trui drager uit de Ronde van Frankrijk.

        De belangrijkste overwinningen die hij ooit behaalde zijn ongetwijfeld Parijs-Tours in 1958 en de Waalse Pijl in 1964. Hij droeg ook de gele trui in de Ronde van Frankrijk en dit in de edities van 1956 en 1963. Hij won ook drie keer de wedstrijd in zijn eigen gemeente. In het boek dat Patrick Cornillie schreef over onze wielerheld lezen we dat hij in totaal 101 overwinningen behaalde bij de profs. Daarnaast haalde Gilbert een aantal schitterende ereplaatsen zoals een 4de plaats in de Tour van1962 en een 6de plaats in het wereldkampioenschap van 1963. In 1958 won hij ook een rit in de Vuelta. Gilbert was een geboren Roeselarenaar maar vestigde zich in 1954 na zijn huwelijk met Maria Devos in de Neerstraat waar hij café Moderne (thans Tonneke) uitbaatte. Toen hij in 1958 de gele trui pakte in de Tour was het daar een enorm volksfeest. In 1960 verhuisde het koppel naar de Roeselarebaan waar ze een nieuwe zaak startten met de naam Parijs-Tours. Ei zo na won hij het jaar erop opnieuw deze klassieker maar hij moest tevreden zijn met de tweede plaats. Na hun pensionering gingen Gilbert en Maria even in de bossen van Zwevezele wonen maar na enkele jaren keerden ze terug naar Lichtervelde om er een appartement te betrekken. Gilbert is op zijn 90ste nog altijd actief op de fiets en ook biljarten is een grote hobby van hem.

        Publieke stemming
        Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, Ivan Vandenbussche
        Voorstanders: Ria Beeusaert-Pattyn, Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure
        Resultaat: Goedgekeurd met eenparigheid van stemmen.
        Besluit

        Art.1. De Gemeenteraad van Lichtervelde kent de titel van ere-burger toe aan dhr. Gilbert Desmet, geboren te Roeselare op 3 februari 1931 en thans wonende in de Statiestraat 41 bus 11 te Lichtervelde.

  • Vraagstelling

    • Vraagstelling en mededelingen in toepassing van artikel 11 van het huishoudelijk reglement

      Aanwezig: Ria Beeusaert-Pattyn, Burgemeester-voorzitter
      Steven Bogaert, Els Kindt, Jos Goethals, schepenen
      Hans Delameilleure, Johan Vandenbussche, Marc Dereere, Guido Vanwalleghem, Veroniek Vanrobays, Brand Perneel, Sofie Steurbaut, Delphy Denoo, Steven Kindt, Bart Verhaeghe, Kim Depoortere, Thijs Deklerck, Ria Ghesquiere, Lies Delameillieure, raadsleden
      Ivan Vandenbussche, Algemeen Directeur
      Verontschuldigd: Ann Gunst, Voorzitter Bijzonder Comité voor de sociale dienst
      Besluit

      1. Raadslid Vandenbussche heeft een vraag inzake de trage wegen.

      Wandelen wint aan populariteit. Daar zit de corona-epidemie allicht voor iets tussen. Meer mensen gaan wandelen en doen dat vaak in eigen streek. De mooie plekjes in de eigen gemeente worden (her)ontdekt. Maar ook daar buiten. En dan blijkt dat veel gemeenten inspanningen hebben gedaan en nog doen om wandelwegen af te baken, aan te duiden en te onderhouden. “Trage wegen” hebben we ook in de gemeente. Alleen zijn die niet overal duidelijk aangegeven en vaak zijn ze onvoldoende onderhouden. In oktober 2019 hebben we met SOMM voorgesteld een gemeentelijk beleidskader en actieplan uit te werken. Dat moet ook in het kader van het Decreet op de Gemeentewegen. SOMM stelde ook voor om ondertussen werk te maken van de bereikbaarheid, bewegwijzering en het onderhoud van de bestaande trage wegen. “Er zou aan gewerkt worden was toen het antwoord”. Sindsdien, we zijn 15 maanden verder, hebben we kunnen vaststellen dat alleen in wijken in het centrum doorgangen voor fietsers en wandelaars zijn aangeduid. Buiten het centrum is niets veranderd of verbeterd. Het is de SOMM-fractie zelf die een bord ‘Goed ter Meersch-weg heeft geïnstalleerd om minstens een aanduiding te hebben. Daarom hadden we graag vernomen wat de plannen zijn voor de opwaardering van de trage wegen, hoe de bewegwijzering zal verbeterd worden en niet in het minst wat de timing hiervoor is.

      De Schepen van Openbare Werken antwoordt dat we bezig zijn met een tweetal wegen een rooilijnplan op te maken, meer bepaald voor de Molenbinnenweg en Leenstraat. Dit als testcase. Er werd een landmeter-expert aangesteld, die alle informatie van particulieren en opmetingen samen bracht op het ontwerp-plan. De plannen zijn aan het schepencollege toegelicht op 26 november 2020. Voor het juridische luik werd een jurist aangesproken, waarmee we samen zaten op 6 januari 2021, en die stelt een motivatienota op. Misschien moet het plan nog aangepast worden, nadien kan het via het schepencollege aan de Gemeenteraad worden voorgelegd. We werken daar aan verder.

      Johan, wat zijn de juridische problemen en waarom is er geen signalisatie of straatnaamborden voorzien op de in dienst zijnde wandelwegen.

      Jos, de juridische aspecten hebben betrekking op rechten van eigenaars. De straatnamen zijn er niet altijd. Er is een probleem van doorgang op de Molenbinnenweg, dat bord staat er langs één kant, maar het komt er ook aan de andere kant.

      Steven antwoordt dat er buiten het centrum wel enkele wandelingen zijn uitgestippeld en bewegwijzering, meestal via Westtoer.

      2. Raadslid Declerck heeft een vraag inzake de politiek inzake zonnepanelen en de stroomonderbrekingen van de laatste tijd.

      De recente beslissing van het Grondwettelijk Hof om de regeling voor terugdraaiende tellers voor eigenaars van zonnepanelen te vernietigen is een financiële tegenvaller voor wie in zonnepanelen investeerde. Zo ook voor onze gemeente.
      SOMM had graag een overzicht gekregen van de geschatte financiële impact op de gemeentebegroting, als gevolg van deze aangepaste wetgeving rond zonnepanelen. Dit zowel voor de reeds geplaatste zonnepanelen, als voor de geplande nieuwe zonnepanelen.
      Welke invloed heeft de aanpassing op de jaarlijkse begroting en hoe wordt de terugverdientijd van de (toekomstige) gemeentelijke investeringen in zonnepanelen erdoor beïnvloed?
      Een vraag die hiermee verband houdt, is er een over de recentste stroomonderbreking van woensdag 20 januari. Het lijkt alsof dit soort stroomonderbrekingen de laatste maanden frequenter voorkomen. Is dit louter toeval, of is er iets structureels aan de hand? Staat de gemeente hierover in overleg met de netbeheerder?

      De schepen van Milieu, Steven, antwoordt wat de zonnepanelen betreft.

      Een overzicht van de PV-installaties:

      • Grote PV-installatie (> 10KW) sportcentrum: de volledige productie wordt opgeslorpt door het eigen verbruik op het sportcentrum, vooral het zwembad is een permanente grootverbruiker. Wegens de aansluiting op een HS-cabine konden eventuele overschotten nooit genieten van een terugdraaiende teller, maar voor het sportcentrum is dit nooit het geval. Recent afgeschafte terugdraaiende tellers: geen financieel effect. Voor deze installatie ontvangt Farys groene stroom certificaten.
      • Kleine PV-installatie (< 10KW) OC De Schouw: daar kon eveneens nooit genoten worden van een terugdraaiende teller omdat de OC De Schouw aangesloten is op een HS-cabine. De PV-installatie doet vooral dienst als voeding voor de HVAC. Tijdens de zomer wanneer er minder verbruik is door de HVAC is er tijdens de dag soms overproductie. Recent afgeschafte terugdraaiende tellers: geen financieel effect.
      • Kleine PV-installatie (< 10KW) gemeentehuis. Op heden is de installatie nog steeds aangesloten op een terugdraaiende teller. Tijdens de werkuren wordt de productie opgebruikt door het eigen verbruik. Over zomer is er tijdens de weekends overproductie, op heden kan deze nog in het net gestoken worden. Wanneer in de toekomst een digitale teller geplaatst wordt door de maatschappij kan het gemeentehuis bv een elektrische wagen stallen. Recent afgeschafte terugdraaiende tellers: momenteel nog geen financieel effect. Wanneer er een digitale meter geplaatst wordt komt de installatie in aanmerking voor een compensatie premie.
      • Kleine PV-installatie (< 10KW) gemeenteschool (2008): daar is sedert 2 jaar al een digitale meter van toepassing, deze is niet nadelig omdat de volledige opbrengst van de PV-installatie opgeslorpt wordt door het eigen verbruik van de school. Recent afgeschafte terugdraaiende tellers: geen financieel effect. Deze installatie werd recent overgenomen door de gemeente (bleef wel steeds in dienst).
      • Grote PV-installatie (> 10KW) gemeenteschool/BW-kazerne: is een installatie uitsluitend bedoeld voor productie en is rechtstreeks aangesloten op het net voor de verkoop van elektriciteit en maakt gebruik van groene stroom certificaten. Is aangesloten via een speciale teller met een IN- en OUT-Eannummer. Recent afgeschafte terugdraaiende tellers: geen financieel effect. Deze installatie werd recent overgenomen door de gemeente.
      • Grote PV-installatie (> 10KW) WZC: nog te plaatsen. Aansluiting gebouw op HS-cabine. Volgens de berekeningen van het studiebureau aangesteld door VEB wordt de productie bijna volledig opgeslorpt door het eigen verbruik van het WZC. Eventuele injectie wordt vergoed per KWh (verkoop) en hier zijn ook groene energie certificaten van toepassing. Recent afgeschafte terugdraaiende tellers: geen financieel effect.

      De schepen van Openbare werken antwoordt dat de 3 stroompannes louter toeval zijn. Eerste panne was de cabine op de markt, Tweede was een probleem met Elia voor een groter gebied. De laatste was een andere cabine. We zijn wel in contact met Fluvius. Voor de eerste panne was er contact omdat de communicatie vanuit de netbeheerder naar de gemeente toe niet goed was.

      3. Raadslid Depoortere verwijst naar de wegenwerken in het centrum, die in het weekend via facebook en de website werden aangekondigd. Voor de werken aan de Brugsebaan is het dossier reeds enkele fases verder. Op het online infomoment kwam er een vraag voor een alternatief voorstel voor de fietsers, gezien deze samen met het zwaar vervoer de Lerberghevoetweg moeten gebruiken.

      De schepen van Openbare Werken merkt op dat de fietsers via Bollestraat en landelijke wegen naar Brugsebaan of Ringlaan moeten. Lerberghevoetweg is éénrichting voor vrachtwagens, maar mag door fietsers gebruikt worden. Volgende fase is de moeilijkste, omdat er ook in de Kortemarkstraat wordt gewerkt en dat die dus volledig zal afgesloten zijn. Bollestraat wordt dan éénrichting naar de Kortemarkstraat toe vanaf de Ringlaan. Terugkeren moet dan via het centrum voor wagens. Er wordt uitgekeken naar gunstige weersomstandigheden, gezien ze de periode zo kort mogelijk willen houden. Fietsers kunnen wel het éénrichtingsverkeer nemen. Politie controleert en adviseert over de veiligheid voor fietsers. Er komen nog bewonersbrieven, die uitgaan van de aannemer voor kleine wijzigingen of van Aquafin om de grote fases aan te kondigen.

      3. Raadslid Steurbaut heeft een vraag inzake de inschrijvingen voor opvang en vakantiewerking De Bengels.

      Tot mijn verbazing stel ik vast dat qua inschrijvingsmomenten voor de Duiventil ook dit jaar de vastgelegde data niet gevolgd zullen worden. Daarbovenop blijkt uit deze communicatie niet dat deze werkwijze eerder uitzonderlijk is en afwijkt van het reglement, maar wordt eerder dit voorgesteld als de normale procedure.
      Het reglement schrijft echter voor dat er voor de paas- en zomervakantie vanaf februari ingeschreven wordt. Voor de andere vakanties was dit vanaf september. De argumentatie hiervoor was dat ouders die pas 4 weken voor de start van de vakantie te horen krijgen dat hun kinderen niet naar de Duiventil kunnen, een organisatorisch probleem hebben. Deze organisatorische moeilijkheden zijn momenteel nog erger aangezien de kinderen beter niet naar de grootouders gaan.

      In de huidige omstandigheden is deze timing misschien intern niet evident, maar dit impliceert nog niet dat wij zomaar alle regels aan onze laars kunnen lappen. Hetzelfde probleem rijst tevens voor de Bengels: het huishoudelijk reglement spreekt bij mijn weten ook daar niet van een verplichte inschrijving. Indien dit wel moet en de toegang zodoende mogelijks beperkt wordt, dient ook dit gereglementeerd te worden.
      Een overheid is er aan gehouden haar eigen regels te respecteren.
      Indien dit om de één of andere reden echt niet mogelijk is, dient op zijn minst, mits de nodige argumentatie, een aanpassing van dat reglement te gebeuren. Overmacht inroepen omwille van COVID-19 kan men niet blijven doen; we zitten nu immers toch al even met deze pandemie opgezadeld.

      De Schepen van Opvang antwoordt dat er in 2019 beslist werd vroeger in te schrijven. Dit is momenteel echter niet in de praktijk te brengen. We weten zelf maar laat wat kan of niet kan. We hebben vorig jaar ook alles opnieuw moeten opnemen, wat ook niet zo prettig was. Ook de naschoolse activiteiten staan momenteel onder druk. Het reglement is momenteel niet te volgen door de coronabeperkingen. We zullen het huishoudelijk reglement in het LOK evalueren en kijken hoe we dit in crisistijd kunnen oplossen. Er wordt klantgericht gewerkt, en er zijn weinig mensen die dit niet begrijpen. Het is niet alleen administratief moeilijk, er zijn ook veel ouders die onzekerheid zitten over hun eigen rooster, en dus niet vroeg kunnen inschrijven. We proberen voor zowel de Duiventil als de speelpleinwerking oplossingen te bieden.

      Sofie dringt aan dat administratieve last geen reden mag zijn om ouders in het ongewisse te laten over de mogelijkheden van opvang. Ouders hebben het al zeer lastig en wensen duidelijkheid. Het stoort mij dat reglementen niet gevolgd worden en de Gemeenteraad opzij wordt geschoven.

      4. Ria Ghesquière meldt dat in de Damwegel en Groenstraat geen sneeuw werd geruimd. In de Klinkestraat is er ook een grote put in het wegdek aan de spoorweg.

      Schepen van Openbare Werken gaat na hoe de routes zijn ingevuld. Er werd maar eenmaal geruimd, want we kijken na of er gestrooid of geruimd moet worden.

      We gaan de put in de Klinkestraat doorgeven aan Hooglede.

      4. Afsluitend deelt de voorzitter mee dat de volgende bijeenkomst plaats vindt op 22 februari 2021, om 20u00.

Namens Gemeenteraad,

Ivan Vandenbussche
Algemeen Directeur

Ria Beeusaert-Pattyn
Burgemeester-voorzitter